aansluiting kachel cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Hallo Arjan,
arjan drost schreef:Eigenlijk viel het wel meteen maar dan denk je ach het zal wel meevallen . Tot ik er aan dacht dat de vorige ketel twee keer heeft staan lekken dat duurt tot de druk weg is dat kan even duren met een vulautomaat dan lees je alles nog een keer en dan valt het kwartje echt dus vandaar de ommezwaai en natuurlijk ook de veiligheid
Merkwaardig fenomeen, we zullen toch meer rekening moeten houden met de gebruiker/consument die in aanvang de risico’s niet wil zien. En als leveranciers de zelfde mentaliteit hebben…
arjan drost schreef:Waarom een buffer het lijkt mij wel lekker als je toch stookt je ook je water voor verwarmt en voor de tijden dat je niet stookt heb je wat reserve (hoop ik)
Daar is zeker wat voor te zeggen. Feit is dat je kachelcapaciteit slechts een 5.5 kW is. Putje winter zal de raag van je huis (en winkel?) zeker iets van 10 kW of meer zijn.Voor voor- en naseizoen en tapwater verwarming kan dat prima ondersteunend werken.
arjan drost schreef:De Gene die ik gezien heb is helaas te groot (kan de trap niet op )
http://123-kaminofen.de/buffervat-2-war ... rvoir.html
maar waarschijnlijk is die er ook wel kleiner (maar die kan ik nog niet vinden)
Die beginnen meestal bij 500 liter, al gedacht aan het inschakelen van een verhuislift en door het raam?
arjan drost schreef:ik hoop dat een en ander duidelijk is zo
Niet echt, wil je alles echt nieuw kopen, moet het snel klaar, wil je op zoek naar iets 2e hands? Wat heb je aan ruimte? Enz enz.
arjan drost schreef:Ik zou niet weten hoe maar dat ga ik wel zoeken
Dat is haast geen doen om zelf uit te voeren, ga een beetje shoppen bij warmte technische bureaus.
arjan drost schreef:we stoken elke koude dag al vanaf 1982 en sinds 10 jaar met een altech gourmet vision
En daar is nu vervangen door die aqua eclips of erbij bijgekomen, of mis ik iets?


Groet, Cp
Verwijderd.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

Merkwaardig fenomeen, we zullen toch meer rekening moeten houden met de gebruiker/consument die in aanvang de risico’s niet wil zien. En als leveranciers de zelfde mentaliteit hebben…
Dat was het ook wel een beetje iedereen zei het is voor de uiterste nood
en dan word je op het verkeerde been gezet
maar het is en blijft mijn eigen insteek dus beter in lezen er staat hier meer dan genoeg over
Daar is zeker wat voor te zeggen. Feit is dat je kachelcapaciteit slechts een 5.5 kW is. Putje winter zal de raag van je huis (en winkel?) zeker iets van 10 kW of meer zijn.Voor voor- en naseizoen en tapwater verwarming kan dat prima ondersteunend werken.
Oke zover was ik ook 5,5 kw is inderdaad niet erg veel maar hij geeft in de kamer zelf ook nog wel voldoende warmte wat we er eigelijk mee willen berijken dat de rest van het huis behaagelijk is hoeft er geen 24 graden te worden
Winkeltje staat los van het geheel die heeft zijn eigen kacheltje op gas
Die beginnen meestal bij 500 liter, al gedacht aan het inschakelen van een verhuislift en door het raam?
Dan zou hij door een dakraam moeten en das met dat gewicht ook best eng denk ik en de 600 liter kan niet staan in het cv hok onee ketelhuis :mrgreen:
dus toch maar twee
Ik kan ze nog steeds niet vinden ten minste de gene met een boiler erin de 300 of de 500 weet je een site voor mij ?
Niet echt, wil je alles echt nieuw kopen, moet het snel klaar, wil je op zoek naar iets 2e hands? Wat heb je aan ruimte? Enz enz.
Oke gaan we het beter doen
Nieuw mag we hebben cv dus haast nee
Op zoek nee we hebben al weinig tijd dus de tijd die ik heb wil ik graag besteden aan bouwen en in elkaar zetten van de spullen
Ruimte heb ik 2,5X 1,5 wel onder de schuine kap van het dak maar indien nodig kan ik ook nog op de overloop wat kwijt 3x1 vloer ook onder de schuine kap
Dat is haast geen doen om zelf uit te voeren, ga een beetje shoppen bij warmte technische bureaus.
Ik heb op het web iets gevonden van brugman mischien hebben we daar wat aan?
http://wevos.nl/bouwinstallatie/93
En daar is nu vervangen door die aqua eclips of erbij bijgekomen, of mis ik iets?
De Vision is vervangen door de eclips aqua
groet Arjan
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Hoi Arjan,
arjan drost schreef: Dat was het ook wel een beetje iedereen zei het is voor de uiterste nood en dan word je op het verkeerde been gezet maar het is en blijft mijn eigen insteek dus beter in lezen er staat hier meer dan genoeg over
En zo komt het in jouw geval gelukkig goed terecht!
arjan drost schreef: Oke zover was ik ook 5,5 kw is inderdaad niet erg veel maar hij geeft in de kamer zelf ook nog wel voldoende warmte wat we er eigelijk mee willen berijken dat de rest van het huis behaagelijk is hoeft er geen 24 graden te worden
En vergeet niet, bij jou is de grootste besparing mogelijk op warm water, dat kan met een indirect gestookte boiler in een moeite mee!
arjan drost schreef: Winkeltje staat los van het geheel die heeft zijn eigen kacheltje op gas
Ok, ook helder. Mss ooit in de toekomst nog plannen voor aansluiting? Of kosten daar laten vallen waar ze gemaakt worden?
arjan drost schreef: Dan zou hij door een dakraam moeten en das met dat gewicht ook best eng denk ik en de 600 liter kan niet staan in het cv hok onee ketelhuis :mrgreen:
Haha, noemen we het bij jou de ketelkamer! Maar die optie valt dus af.
arjan drost schreef: dus toch maar twee Ik kan ze nog steeds niet vinden ten minste de gene met een boiler erin de 300 of de 500 weet je een site voor mij ?
Nee, niet direct, ik had al even vluchtig rondgekeken. Betekend niet dat het niet bestaat, zelf zoeken!
arjan drost schreef: Nieuw mag we hebben cv dus haast nee
Maar het zou toch leuk zijn als je dit seizoen wel kunt stoken?
arjan drost schreef: Op zoek nee we hebben al weinig tijd dus de tijd die ik heb wil ik graag besteden aan bouwen en in elkaar zetten van de spullen
Je kunt bij dat vermogen de kachel met het expansievat al wel vast aansluiten, en naderhand buffercapaciteit aansluiten.

Kockie heeft een nieuwe tekening gemaakt van mijn principe schema:

Afbeelding

Zaak is wel dat er tussen kachel en expansievat geen grote stukken horizontale leiding zitten. In principe moet jij hier de drukloze buffer even wegdenken. Het expansievat hoeft maar een halve meter boven de kachel of platenwisselaar (die het hoogste zit, bij voorkeur de platenwisselaar) uit te komen.
arjan drost schreef:Ruimte heb ik 2,5X 1,5 wel onder de schuine kap van het dak maar indien nodig kan ik ook nog op de overloop wat kwijt 3x1 vloer ook onder de schuine kap
Dat is voor mij niet in te schatten om je daar advies in te geven. Maak je wel tijd om zelf te zoeken, dan kun je onder de schuine kap ook (event. Liggende) boilers kwijt, die je dan als buffer kunt gebruiken.
arjan drost schreef:Ik heb op het web iets gevonden van brugman mischien hebben we daar wat aan?
http://wevos.nl/bouwinstallatie/93
Dat ziet er eigenlijk zeer bruikbaar uit! MarcD gaat hem ook uitproberen. Aardige ervan is dat er ook gelijk een radiatoren berekeningsprogramma bijzit.

Het zou erg interessant zijn als je dat ook gelijk uitvoert. En dan is gaan kijken en vergelijken met wat je nu werkelijk hebt zitten, lijkt me zeer leerzaam!
arjan drost schreef:De Vision is vervangen door de eclips aqua
Kijk, nu is dat ook weer duidelijk!

Groet, Cp
Verwijderd.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

CP Schreef schreef: En vergeet niet, bij jou is de grootste besparing mogelijk op warm water, dat kan met een indirect gestookte boiler in een moeite mee!
Oke dit gaan we er dus later tussen bouwen
Vraagje wat past nu het beste bij ons systeem
1 Indirecte gestookte boiler?
2 Buffer met inwendige boiler met twee spiralen een voor de cv en een voor de zon?
3 Buffer met RVS ribbel buis voor sww
4 Of boiler met twee spiralen
wie het weet mag het zeggen
CP schreef:Ok, ook helder. Mss ooit in de toekomst nog plannen voor aansluiting? Of kosten daar laten vallen waar ze gemaakt worden?
Nee de kachel staat in de koude tijd altijd op waakvlam en dan is het er lekker dus onnodig
CP Schreef schreef:Haha, noemen we het bij jou de ketelkamer! Maar die optie valt dus af.
Maak mij niet uit hoe het heet als het maar werkt :mrgreen:
CP Schreef schreef: Nee, niet direct, ik had al even vluchtig rondgekeken. Betekend niet dat het niet bestaat, zelf zoeken!
Heb al erg veel bekeken als ik weet wat de beste is ga ik verder zoeken dat kan altijd nog er tussen gepast worden
CP Schreef schreef: Maar het zou toch leuk zijn als je dit seizoen wel kunt stoken?
Ja het zou erg vreemd zijn als we niet gingen stoken we doen het al een paar jaar dus graag
CP Schreef schreef:Je kunt bij dat vermogen de kachel met het expansievat al wel vast aansluiten, en naderhand buffercapaciteit aansluiten.

Kockie heeft een nieuwe tekening gemaakt van mijn principe schema:
Dat ziet er mooi uit de kook leiding hoe dik mag die minimaal zijn de cv leidingen zijn allemaal 22mm op de laatste stukjes naar de radiatoren na die zijn 15 mm
kook leiding komt nogal in het zicht te zitten vandaar de vraag en hoe doe je de cv in passen in dit ?open verdeler?
CP Schreef schreef:Het zou erg interessant zijn als je dat ook gelijk uitvoert. En dan is gaan kijken en vergelijken met wat je nu werkelijk hebt zitten, lijkt me zeer leerzaam!
ga ik doen als ik er echt zin in heb moet even de tekeningen van het huis en de serre erbij zoeken scheelt veel meet werk

tot zover maar even groet Arjan
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

lijkt dit wat ?
Bijlagen
CV 5openww.jpg
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door wouter a »

@arjan,

nadeel van het boven gegeven schema is dat door de enkele pomp het water de makkelijkste route pakt, hierdoor kan het zijn dat er aan één kant warmte uit komt en aan de andere kant nauwelijks.

Met vriendelijke groet,
wouter a.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

Wouter a schreef schreef:nadeel van het boven gegeven schema is dat door de enkele pomp het water de makkelijkste route pakt, hierdoor kan het zijn dat er aan één kant warmte uit komt en aan de andere kant nauwelijks
Ik neem aan dat je de pomp in het cv systeem bedoelt dit werk nu ook zo op de cv en werkt goed
Is de rest wel oke zo ?
gr Arjan
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Dag Arjan,

Is wat onconventioneel, maar dit moet wel kunnen werken. Kook- en expansie leiding alleen niet combineren!

@Wouter:
Deze ringleiding is waarschijnlijk al van het bestaande circuit. En al in werking / ingeregeld zonder klachten!


Groet, Cp
Verwijderd.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

CP Schreef schreef:Is wat onconventioneel, maar dit moet wel kunnen werken.
Oke maar kom ik later met het plaatsen van een boiler buffer niet in de knoop ?
CP Schreef schreef:Kook- en expansie leiding alleen niet combineren!
Oke doe ik. Welke dia leiding heb ik nodig voor de kook leiding ?
En mag de expansie zo ?
Oja nog een vraag werken de automatische ontluchters ook bij een drukloos systeem ?

CV 5openww.jpg
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Dag Arjan,
arjan drost schreef:Oke maar kom ik later met het plaatsen van een boiler buffer niet in de knoop ?
Open expansievat en platenwisselaar kunnen intact blijven, open verdeler wordt afhankelijk waar je mee komt wat anders.
arjan drost schreef:Welke dia leiding heb ik nodig voor de kook leiding ?
Liefst voor beiden 28 mm, expansie kan 22mm, voor de kookleiding altijd 28mm!
arjan drost schreef:En mag de expansie zo ?
Beter de expansieleiding op de retour, zo als je het nu hebt, wordt het vat door de thermosifonwerking nodeloos opgewarmd.
arjan drost schreef:Oja nog een vraag werken de automatische ontluchters ook bij een drukloos systeem ?
De wet van de communicerende vaten:

Zit de ontluchter onder de waterlijn van het open expansievat, dan werkt ie als een ontluchter, de bovenliggende waterkolom verdringt de lucht.

Zit ie boven de waterlijn, dan wordt het een beluchter, door het wegzaken van het water zuigt ie dan lucht aan.


Groet, Cp
Verwijderd.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

CP Schreef schreef:Open expansievat en platenwisselaar kunnen intact blijven, open verdeler wordt afhankelijk waar je mee komt wat anders.
Dus als ik het goed begrijp komt de open verdeler dan te vervallen en daar komt de (boiler buffer) tussen
CP Schreef schreef:Liefst voor beiden 28 mm, expansie kan 22mm, voor de kookleiding altijd 28mm!
GRRRR Groot maar oke moet maar
CP Schreef schreef:Beter de expansieleiding op de retour, zo als je het nu hebt, wordt het vat door de thermosifonwerking nodeloos opgewarmd.
Oke doe ik
Maar maak het nog uit waar de expansie leiding het systeem in komt ik bedoel boven of beneden verdieping ?
@CP bedank voor alle hulp en antwoorden
en nog een nieuwe tekening zoals ik het nu wil maken
CV 5openww.jpg
[
groetjes Arjan
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Ha die Arjan,
arjan drost schreef:Dus als ik het goed begrijp komt de open verdeler dan te vervallen en daar komt de (boiler buffer) tussen
Is een mogelijkheid, waar het op neer komt is dat de gasketel en de platenwisselaar parallel komen te staan. Hoe en wat precies kan ik niet inschatten, dat is echt afhankelijk van wat jij daar kwijt kunt.
arjan drost schreef:Maar maak het nog uit waar de expansie leiding het systeem in komt ik bedoel boven of beneden verdieping ?
Het liefst net voor de pomp van de houtkachel.
arjan drost schreef:@CP bedank voor alle hulp en antwoorden
Graag gedaan!
arjan drost schreef:en nog een nieuwe tekening zoals ik het nu wil maken
Heel goed! Als de kookleiding vanaf de houtkachel niet te veel horizontaal versleept, mag je die combineren met de aanvoerleiding naar de platenwisselaar. Eigenlijk net zo als je de retour getekend hebt.


Groet, Cp
Verwijderd.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

CP Schreef schreef:Is een mogelijkheid, waar het op neer komt is dat de gasketel en de platenwisselaar parallel komen te staan. Hoe en wat precies kan ik niet inschatten, dat is echt afhankelijk van wat jij daar kwijt kunt.
Oke duidelijk gaan we mee verder als het zover is ben nog steeds op zoek
heb al veel gezien maar is het allemaal net niet?
CP Schreef schreef:Het liefst net voor de pomp van de houtkachel.
Oke dat gaan we dan maar doen wel jammer dat het beneden moet nu komen er 2 koper pijpen in zicht
is de enige optie om nog boven te komen tenminste recht omhoog
ga door de schouw waar ik naast de rvs schoorsteen tijdens de bouw van de schoorsteen ook een aluminium pijp in heb gemaakt voor warme lucht naar de boven verdiepingen.
CP Schreef schreef:Het liefst net voor de pomp van de houtkachel.
als ik het goed heb dus tussen de pomp en de Thermovar?
CP Schreef schreef:Heel goed! Als de kookleiding vanaf de houtkachel niet te veel horizontaal versleept, mag je die combineren met de aanvoerleiding naar de platenwisselaar. Eigenlijk net zo als je de retour getekend hebt
dat gaat niet lukken het systeem ligt dwars door het huis van het midden naar de andere kant gelukkig heb ik alles op afschot naar boven aan gelegd ivm lucht
nu we drukloos gaan is dat nog belangrijker denk ik zo .

@CP het expansie vat hoe groot moet dat worden heb gelezen 7% dacht ik het systeem zal maximaal 25 liter bevatten
voor de kachel 12 liter
en dan 30 meter 22mm per meter 0.314 L =9.42 liter
en de kook leiding 5 meter 28mm per meter 0.531 L = 2.65
totaal 24 liter
Dan zou ik aan een open expansie vat van 10 liter genoeg moeten hebben?
groet Arjan
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Hallo Arjan,
arjan drost schreef:is de enige optie om nog boven te komen tenminste recht omhoog
ga door de schouw waar ik naast de rvs schoorsteen tijdens de bouw van de schoorsteen ook een aluminium pijp in heb gemaakt voor warme lucht naar de boven verdiepingen.
Ook een prima oplossing!
arjan drost schreef:als ik het goed heb dus tussen de pomp en de Thermovar?
Inderdaad.
arjan drost schreef:gelukkig heb ik alles op afschot naar boven aan gelegd ivm lucht
nu we drukloos gaan is dat nog belangrijker denk ik zo .
Zeker, nu kan de natuurkunde gewoon haar werk doen.
arjan drost schreef:Dan zou ik aan een open expansie vat van 10 liter genoeg moeten hebben?
Ja, op basis van een documentje van wiha, is het van 20 tot 80 graden zelfs 5%. Dus met 10 liter zit jij helemaal goed!

Succes!


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Hai Arjan,


Effe geleased uit de draad van sathopper:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 538#p24538

Daar links zie je een mooi voorbeeld van een liggende boiler voor onder een schuin dakvlak. Je kunt zo ook bufferen!

Afbeelding


Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie