Appels persen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Appels persen

Bericht door kockie »

Omdat onze bomen vol appels hangen (zure en zoete) zit ik te denken om een gedeelte hiervan te persen tot sap. In de winkel heb je de gangbare merken (goudappeltje etc.) die naar mijn bescheiden mening niet echt lekker zijn. Sinds kort hebben ze bij de winkel in mijn dorp ook flevosap. Die smaakt zoals appelsap hoort te smaken, en is ook troebel.

Heeft iemand hier ervaring met het maken van appelsap en vooral met het bewaren hiervan?
Evt een idee welke pers te gebruiken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Appels persen

Bericht door Albert van WdJ »

@Kockie,

Appelsap maakte ik in het verleden wel om wijn van te maken.
De methode was om eerst de appels te malen (ging het beste in zo´n oude bietenmolen), en dan de hele handel door een sapcentrifuge. Maar zo´n centrifuge is eigenlijk een te klein apparaat voor grote hoeveelheden.
En het geeft tenslotte een hoop troep en afval. Maar je hebt echt vers sap.
Nadeel is dat het snel oxideert. En wanneer je gaat steriliseren ben je dus gelijk de verse appelsmaak kwijt.

Hoe de sapmakers vers sap in een fles krijgen zonder oxidatie en dan ook nog even houdbaar, heb ik eigenlijk nooit onderzocht. Lijkt me een hele toer. Waarschijnlijk gebruiken ze vitamine c tegen oxdatie.

Voor wijn maken geeft het niet dat het sap verhit is. Scheelt gelijk een hoop schadelijke micro-organismen. Ik ben dan ook maar overgegaan op het maken van een soort appelmoes (met pitten er in), en dan een paar dagen pulpgisting.

De firma Weck (van de weckpotten) heeft een inzet voor in haar weckketels. Dan wordt het sap via stoom uit de appelstukken gehaald. Werkt goed, zeker voor grote hoeveelheden, maar dan is het sap ook verhit.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je appels opslaan, en naar behoefte sap maken via een sapcentrifuge.
Wanneer je één vitamine C tabletje fijngemalen door een liter sap doet, blijft dit in de koelkast zeker een aantal uren op de verse kleur.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Appels persen

Bericht door kockie »

Wat ik her en der al op internet heb gevonden is dat het sap niet gesteriliseerd wordt, maar gepasteuriseerd. Scheelt zomaar 20 graden in verhitting. Daarmee blijft de smaak beter op peil.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Appels persen

Bericht door Dutch John »

kockie schreef:Heeft iemand hier ervaring met het maken van appelsap en vooral met het bewaren hiervan?
Als het om het bewaren gaat: wat denk je van gedroogde appels? Er is een nadeel. Van bewaren komt niets.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Appels persen

Bericht door Albert van WdJ »

Drogen is inderdaad ook een goed idee.

Droog elk jaar zo'n 15 kg zoete appels gewoon op de radiator in de keuken.
Ze zijn gemakkelijk 2 jaar in gedroogde toestand te bewaren. Maar dat halen ze bij mij zeker niet.

Albert
Change, before you have to.
Mathijs
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2009, 18:30
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Appels persen

Bericht door Mathijs »

Ik gebruik een sap-pan, onttrekt sap aan de vruchten met stoom, door de hitte knappen de cellen en komt er veel sap vrij. Omdat het gelijk gepasteuriseerd is is het lang houdbaar. Ik gooi trouwens vanalles erin, wat er maar van de tuin komt!
Groet, Mathijs
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Appels persen

Bericht door walter vaes »

In België zijn er stichtingen die appelpersmachines hebben en bij je thuis kunnen komen persen.
Maar dat zal wel voor grote hoeveelheden zijn.
Jos
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:54

Re: Appels persen

Bericht door Jos »

Ik draai ze gewoon door een oude sapcentrifuge (Merk Vorwerk, build like a tank en nog af en toe te vinden in kringloopwinkels voor een Euro of 5), afvullen in plasticflesjes van 0,5l (van fanta enzo) en gelijk de diepvriezer in. Ontdooien in de koelkast en onmiddellijk gebruiken.

Ook ontsappen d.m.v. stoom zoals Albert van WdJ en Mathijs beschrijven heb ik nog gedaan, maar dat appelsap lijkt me toch teveel op dat uit de winkel. Wel prima voor de bereiding van appelgelei!

Waar zo'n stoomontsapper wèl erg goed voor is: voor het maken van druivensap!

Jos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Appels persen

Bericht door kockie »

Inmiddels zijn de eerste appels geplukt (en is het resultaat in de boom nog niet te zien). De vraag is dan ook weer: waarheen met de appels. Ik zie dat DJ en Albert drogen. Albert op de radiator. Hoe doe jij het John? In de open lucht aan een touwtje of heb je inmiddels een rocket gestookte droogkast? Appelsap maken is al in volle gang. Appelmoes moet ook nog, wil ik in potten gaan doen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Appels persen

Bericht door gerard »

Meneer Cock,

Laat je sap persen en afvullen, ook binnenkort bij jou in de buurt (Achterhoek). Of organiseer met andere sappofielen een persdag "bij je eige".
Voor data zoek je op deze site in de agenda : http://www.mobipers.nl/mobiele_pers.html

Veel drinkgenot, en mocht het gaan gisten.... dan vooral proost!

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Appels persen

Bericht door kockie »

Dat persen is niet voor alle appels aan te raden. De goudreinetten zijn niet echt lekker als sap... Krijg ik een scheve bek van :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Appels persen

Bericht door gerard »

Oplossing 2:

Wel persen, suiker erbij mieteren en pas serveren op de volgende forumdag als "specialiteit van 't huuske"

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Appels persen

Bericht door kockie »

Van het huuske komt een hele andere specialiteit, deze kan ik niet echt aanraden....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Appels persen

Bericht door gerard »

Dat bedoel ik ook. Aj dan tekot kump kujt de leu zolf loatn anvul'n...

Gerard
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Appels persen

Bericht door Dutch John »

kockie schreef:Ik zie dat DJ en Albert drogen. Albert op de radiator. Hoe doe jij het John?
Kockie,

In de oven. We warmen die af en toe een keer op, dan houdt hij de warmte uren vast. Deur op een kier voor het uitdampen. Met de rocket gaat dat niet. Je hebt dagenlang, wekenlang een geringe hoeveelheid warmte nodig. Kun je niets met de Bergkachel?

Met de MPR en stoomontsapper hebben we 35 liter houdbare appelsap gemaakt. Kost een kruiwagen hout, maar dan heb je ook wat. De overige appels gaan verwerkt worden tot appeltaarten, die we vervolgens invriezen.

Iemand nog een ciderpers af te geven voor weinig?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie