Regenwaterfilter

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Regenwaterfilter

Bericht door kockie »

Voor die kranen kun je ook goed bij diverse koi-boeren terecht, geen idee waarom, maar de prijzen liggen daar vaak lager dan bij reguliere groothandels. Voorbeeld
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Regenwaterfilter

Bericht door Dutch John »

Bij deze een paar foto's. Aansluiten van het vat moet nog, maar dan kan nog niet omdat het vol water staat. Dit omdat de stabilisatieklei rondom nog moet aanzakken. De wand van het vat is behoorlijk slap. Let niet op de mix van materialen. Het is veel oud, weinig nieuw, krijg en koop door elkaar.

Op de voorgrond het voorraadvat. De blauwe ton is het zandfilter. Heeft een laag grind op de bodem, dan een glasfiber doek als scheidingslaag en daar bovenop scherp zand.
IMG_1802.JPG
Het regenwaterfilter, gemonteerd in de regenpijp. Een stukje wasmachineslang vormt de verbinding met de "first flush diverter" (iemand een wel klinkend Nederlands woord hiervoor?). De eerste 12 liter loopt in deze dikke buis totdat die overloopt naar het zandfilter. Onderin de diverter laat een 1 mm gaatje het eerste water weer aflopen. Een schroefdeksel aan het eind geeft toegang om slib uit te vegen.
IMG_1803.JPG
IMG_1804.JPG
Toevallig vandaag de jaarafrekening van het waterschap gekregen. Totaalrekening 278 euro, waarvan ongeveer 45 euro variabele waterkosten. De rest bestaat uit heffingen en vast recht. Niet echt een stimulans om consumenten zuinig met water om te laten gaan. Of om een grijs water circuit aan te leggen....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Regenwaterfilter

Bericht door Tim »

DJ,

Ziet er goed uit. Waar heb je die tank vandaan en wat mocht je betalen?
Dutch John schreef:dan een glasfiber doek als scheidingslaag en daar bovenop scherp zand.
Ik ben bang dat je hier een capaciteits probleem krijgt. Ik had zeker filterzand gebruikt, dit begint ongeveer bij 2-3mm. Het glasfiber had ik weggelaten.

Ik heb een jaar of wat dit soort dingen ge"werkvoorbereid" en het beheer gedaan, het zand en grind gaat alleen door elkaar als je het vat op z'n zij legt. Ik dacht ooit goedkoop te kunnen door scherp zand te gebruiken, werkte niet, geen flow. Het gebruikte grind was trouwens ook fijn (filter) grind. Ik denk 10-13 of zo. Zelfs actief kool blijft keurig gescheiden op zo'n grindbed.
Dutch John schreef:Toevallig vandaag de jaarafrekening van het waterschap gekregen.
Doet die bij jullie ook drinkwater?

Groet,
Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Regenwaterfilter

Bericht door Dutch John »

Tank kostte 50 euro en komt van http://www.adr-spierings.nl/ Een paradijs voor zelfbouwers. Staar je niet blind op de nette foto's; in opruimen zijn ze zeer slecht, wat het bedrijf tot een schatkamer voor knutselaars maakt. Nette en geïnteresseerde mensen.
De tank is van een zachte zwarte kunststof en bevatte voorheen frietuurolie. Na spoelen zo goed als reukloos, iets wat je van IBC's niet kunt zeggen. Die blijven stinken.

Capaciteitsprobleem valt reuze mee bij de test zonder tank en een fikse bui. Het T-50 filter krijgt eerder problemen. Filterzand is snel gekocht. Gewoon scherp zand was maar een probeersel, dat niet slecht uit lijkt te vallen.

Alle waterkosten zijn hier bijeen geveegd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Regenwaterfilter

Bericht door gerard »

Dutch John schreef: Het regenwaterfilter, gemonteerd in de regenpijp. Een stukje wasmachineslang vormt de verbinding met de "first flush diverter" (iemand een wel klinkend Nederlands woord hiervoor?).
@DJ,
Leuk om je vorderingen te kunnen volgen.
Is mogelijk een "Vuilwaterspoelschacht of Vuilwaterspoelpijp een optie als Nederlandse variant van de first flush diverter. First flush is moeilijk in één woord te vatten.
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Regenwaterfilter

Bericht door Chicken Power »

Dutch John schreef: Een stukje wasmachineslang vormt de verbinding met de "first flush diverter" (iemand een wel klinkend Nederlands woord hiervoor?).
Voorloop afscheider.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie