Wat interesseert jullie op een eventuele ontmoetingsdag ?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Wat interesseert jullie op een eventuele ontmoetingsdag ?

Bericht door Dirk Bauwens »

Hier volgen enkele denkbeeldige demonstratie-voorbeelden/studieonderwerpen voor bijvoorbeeld een (eventuele) ontmoetingsdag:

finovens als energiebron,

briketten maken,

hout vergassen

houtskool maken

leemoven bouwen

leem en leemstenen maken

ferrocement

straling en convectie demonstreren

thermo-electriciteit

absorptiekoelen en -verwarmen

temperatuurmetingen

emissiemetingen

zonne-oven

zonne-schoorsteen

zonne-tracker

trapperkracht

grote koepeltent

afvalwaterzuivering

drinkwaterzuivering

zelf brood bakken

gisten en zuurdegen

hooikist

stoommachines

stirlingmachines

eenvoudige warmtewisselaars maken

Ik ken nog veel meer mogelijke onderwerpen. Welke onderwerpen interesseren de andere forumgebruikers ?

Dirk
Gast

Re: Wat interesseert jullie op een eventuele ontmoetingsdag

Bericht door Gast »

Dirk Bauwens schreef:Hier volgen enkele denkbeeldige demonstratie-voorbeelden/studieonderwerpen voor bijvoorbeeld een (eventuele) ontmoetingsdag:
mag ik kiezen uit bovenstaande?

kees
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Je mag kiezen, maar natuurlijk ook aanvullen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Wat interesseert jullie op een eventuele ontmoetingsdag

Bericht door Dirk Bauwens »

Kees schreef: mag ik kiezen uit bovenstaande?
Kees,

Zoals Kockie zegt: je mag kiezen en natuurlijk ook aanvullen.

Momenteel heb ikzelf al een lijst van ongeveer honderd mogelijke onderwerpen. Op ??n ontmoetingsdag kan, om praktische redenen, echter maar weinig aan bod komen, daar ben ik me van bewust. Je kunt moeilijk met iedereen praten en tegelijkertijd vanalles demonstreren.

Ikzelf kan wel het ??n en ander laten zien en doen, maar het is ook normaal dat de meeste mensen iets anders goed kunnen of weten. Zeker mensen die op dit forum komen kijken. Vandaar mijn vraag.

Dirk





Kees, waarom log je niet in ? Dat geeft veel extra gebruiksgemak bij dit forum.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ook al eens nagedacht waar je zoiets wilt organiseren? En natuurlijk wanneer je zoiets zou willen organiseren.

Mijn aanbod om onderdak te bieden aan een dergelijk evenement blijft overigens staan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi

Misschienweleen poll van te maken van alle onderwerpen.Dan de onderwerpen met de met punten die gaan voor als het in een dag past.
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Mijn interresse gaat uit naar een eenvoudige warmetewisselaar en het bouwen van een hout gestookte brood en pizza bakoven.
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

P?ssl schreef:Mijn interresse gaat uit naar een eenvoudige warmetewisselaar en het bouwen van een hout gestookte brood en pizza bakoven.
Belangrijke dingen maken op een ontmoetingsdag is, praktisch gezien, niet haalbaar. Dan is het ook geen gezellige ontmoetingsdag meer. De principes kunnen wel getoond, uitgelegd en gedemonstreerd worden. Op een ontmoetingsdag kan bijvoorbeeld wel brood en pizza gebakken worden, maar men kan niet een hele oven bouwen.

Voor het echte bouwen van dingen zouden aparte workshops kunnen georganiseerd worden.

Dirk
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Dirk ,
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt. Met het bouwen van een pizzaoven bedoelde ik niet het praktisch bouwen maar het uitwisselen van idee?n en het bv afwegen van wat is nu het beste : leem gebruiken of chamottestenen, enz
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Beste P?ssl,

Maak je geen zorgen! Ik maakte alleen een algemene opmerking, zodat alle lezers beter kunnen inschatten wat op een eventuele ontmoetingsdag praktisch kan gebeuren en waarvoor misschien wel een workshop nodig is.

Het interessante onderwerp: leem of chamottestenen, kun je alvast op het forum starten.

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Re: Wat interesseert jullie op een eventuele ontmoetingsdag

Bericht door mickenhans »

Dirk Bauwens schreef:Hier volgen enkele denkbeeldige demonstratie-voorbeelden/studieonderwerpen voor bijvoorbeeld een (eventuele) ontmoetingsdag:

finovens als energiebron

emissiemetingen

zonne-oven

zelf brood bakken

gisten en zuurdegen

hooikist

stirlingmachines

eenvoudige warmtewisselaars maken

Ik ken nog veel meer mogelijke onderwerpen. Welke onderwerpen interesseren de andere forumgebruikers ?

Dirk
Deze onderwerpen interesseren mij. En ik kom graag op een ontmoetingsdag!
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Ook al eens nagedacht waar je zoiets wilt organiseren? En natuurlijk wanneer je zoiets zou willen organiseren.

Mijn aanbod om onderdak te bieden aan een dergelijk evenement blijft overigens staan.

Kockie,

Jij woont wel centraal en je hebt blijkbaar wat plaats buiten! Ik heb namelijk al zitten dromen over het maken van grote geodetische dome-tent voor dergelijke happenings.

Ik denk dat, ergens in het najaar (oktober, november ?) misschien een interessant tijdstip is voor een eerste ontmoeting. Dan zijn er meer mensen vrij en kunnen misschien een aantal projekten in alle rust voorbereid worden.

Dirk
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Dirk,
Wat is een "geodetische dome tent" ?
Ik probeer overal en altijd wat bij te leren.
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

P?ssl schreef: Wat is een "geodetische dome tent" ?
Dome is het engelse woord voor koepel. (Ik spreek thuis de engelse taal en soms heb ik niet in de gaten dat ik een engels woord gebruik.)

Een geodetische koepel is een koepel die opgebouwd wordt met rechte elementen, bv. buizen.

Aan of op een dergelijke constructie kan dan een koepelvormig tentzeil bevestigd worden.

Een interessante website met voorbeelden: http://www.desertdomes.com

Dirk
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Bedankt Dirk, weer iets bijgeleerd.
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
Plaats reactie