Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

Goed de frustratie is zo ongeveer verdwenen en het machintje loopt als n zonnetje.

Staat nu al ruim 3 uur te draaien voor een wasmachine (naar schatting 2000 Watt) en het eerste uur heb ik er een terrasverwarmer van 1250 Watt bijgezet om het motertje wat te belasten. Dat liep mooi.

Een braaf pufje witte rook en verder loopt hij als n trein.

Demper moet nog maar door de overfanatiekie monteur (en bijbehorende rekening) heb ik nu wel een mooi tankje, frame en lichtfilter.

Denk niet dat ik er nu nog plantaardige olie in durf te gooien, daarvoor issie me te duur nu. Ik zal m snel een veilig huisje geven.

Ik zal foto's posten zodra ik hier de tijd voor heb. Ik zal eerst eens kijken of de 2e was klaar is.

Zekeringen zitten er nog niet maar zijn zeker niet vergeten! Er moet een mooi klein generatorhuisje komen waar deze Hatz permanent en goed vast in komt samen met de benodigde dempers en zekeringkast.

Groet Mark (uit n heet frankrijk)
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

Na 2 uur intensief lopen lekt er wat olie uit langs de as die de generator aandrijft. Dit blijft ook heeel langzaam doordruppen tot het blok volledig is afgekoeld. (lekkende keerring?)

Al met al komt er nog geen eetlepel uit schat ik zo. Een paar flinke druppels meteen na lopen en nog een 5 dikke druppels over de volgende uren.

Al met al een formaat wat ik wel kan aanvullen. Tijdens het lopen zie ik geen olie rondvliegen. Mogelijk dat dit door de centrifugaalkracht van de as wordt afgeslingerd voor het door de keerring kan kruipen?!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door Dutch John »

Achterste krukaskeerring lek. Om die te vervangen moet de generator eraf om het vliegwiel te verwijderen. Niet iets om een eerste keer zonder kennis van zaken aan te beginnen. Probeer een "baat het niet, schaadt het niet middeltje": voeg 50 ml ATF (de rode automatische versnellingsbakolie) aan de motorolie. Met wat geluk doet die de keerring op termijn wat zwellen, zodat deze weer een hele tijd afdicht.

Andere noodoplossing voor wie een lekkende keerring heeft, er makkelijk bij kan, maar geen nieuwe bij de hand heeft: het veertje een stukje inkorten. Werkt alleen bij keerringen die niet verhard zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

Dat klinkt als mooi klote.

zit er ruim 900 euro totaal in het beest krijgen we weer shit die ik niet zelf zou kunnen.
Helaas staat het ding nu ver van de bewoonde wereld dus ik zal er toch zelf aan moeten.

Eens kijken of ik hier in Frankrijk zo'n keerring kan krijgen. Gaat dat op binnen/buitenmaat of moet ik deze specifiek bij hatz bestellen?

Ding weer mee naar NL is geen optie.
In het slechtste geval wordt het hier een dure 'sta-in-de-weg' die niet meer loopt.

Zal zeker eerst de ATF olie scoren ergens.

Groet,

Mark

p.s. is gewoon doordraaien en aanvullen dan ook een optie of loop ik dan het risico dat de krukas compleet vastslaat en eea met zich mee neemt?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door deleted »

Bij off-grid gaan, is zelfredzaamheid ook een belangrijk punt.


Als het is om een wasmachine te laten draaien, was een "James Washer" misschien een betere oplossing.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door Tim »

Mark,

Voorop de keerring staat de maat. Deze schrijf je op en je haalt voor hooguit 2 tientjes een nieuwe.

Hier een voorbeeld wissel:
http://home.tiscali.nl/versteegt/motor/keerring.html

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door Dutch John »

xichix,

Geen paniek, het is een kwaaltje waar alle oude motoren last van krijgen. Vervangen is niet heel moeilijk, alleen kunnen de vliegwielbouten erg vast zitten. Kosten vallen wel mee. Als je een lange inbusdop nodig zou moeten hebben, dan is die duurder dan de keerring zelf.... Keerring is waarschijnlijk een universele maat. Tenminste, bij de grotere modellen wel. Probeer eerst de ATF en een lekbakje. Buurman rijdt hier al 20 jaar met een vettige zinken emmer onder z'n Guldner.

Off-grid leven is de dingen nemen zoals ze komen. Valt niet altijd mee, moet ook ik toegeven, maar dat komt omdat we nog leven in een maatschappij waar alles perfect moet zijn.

G,

Ik heb daar onlangs eens over nagedacht. Waarom zelf een wasmachine in elkaar knutselen als je een oude handmatig zou kunnen bedienen. Achterwand eraf, platte riem verwijderen en een slinger aan poelie van de trommel maken. Bovenladers zijn dan in het voordeel, want daar kun je spoel- en waswater eenvoudig in kiepen. En anders een gat in de buitentrommel zagen. Centrifugeren is wat lastig, maar misschien is er iets te maken met een overbrenging.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

Dutch John schreef: Geen paniek, het is een kwaaltje waar alle oude motoren last van krijgen. Vervangen is niet heel moeilijk, alleen kunnen de vliegwielbouten erg vast zitten. Kosten vallen wel mee. Als je een lange inbusdop nodig zou moeten hebben, dan is die duurder dan de keerring zelf....
Da's niet zo'n ramp een beetje redelijk gereedschap heb je nog jaren plezier van. Ik heb alleen maar chinese troep omdat ik tot 2 jaar terug nooit iets deed anders dan het zadel van een fiets bijstellen.
Keerring is waarschijnlijk een universele maat. Tenminste, bij de grotere modellen wel. Probeer eerst de ATF en een lekbakje. Buurman rijdt hier al 20 jaar met een vettige zinken emmer onder z'n Guldner.
Hieruit maak ik op dat ik dus geen verdere schade oploop door door te laten lopen (die eetlepel olie zijn de kosten ook niet en ik heb nu ff geen tijd omdat ik nog een volledige zolder moet uitbikken en voegen en een verzameling aan waterleidingen dicht te maken etc.

Een keerring is dus niet meteen ook een lager die de as op zijn plek houd maar enkel een olie dichting?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door Dutch John »

Nee, lager is apart. Soms heeft de keerring een groefje in de tap gesleten. Het is dan zaak de keerring iets dieper of minder diep erin te tikken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door Tim »

Xychiz,

Nog een tip, plak even een stukje plakband over de spiebaan. Dan voorkom je dat de eventuele scherpe spiebaanrand (3x woordwaarde) je nieuwe keerring beschadigd.

Tim
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

Ik zal tzt zeker zoiets doen.

Heb zojuist de bouwvergunning voor een schuur binnen dus ik heb wel weer voor n paar jaar werk :)
Kan ik daar iig ook meteen een generatorhuisje aan vast bouwen. (vast als in 5 cm los, dus vrijstaand om niet het hele pand te laten vibreren)
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

Olie zit er bij, al met al een uur of 3 gedraaid met deze toevoeging.

Hij lijkt nog wel wat te lekken maar ik zal het nog wat tijd geven.
Ook wil ik tegen het einde van deze zomer een olieflush doen. De huidige olie is nog de olie waarin ik m kocht (en m nu toch al met al al wel 8 uur heb laten lopen)

Het lijkt er op dat er nog wat plaatsen zijn waar wat olie of diesel uit piept. Het blok wordt wat smerig (kan ook de verstuifde olie uit de krukaskeerring + een beetje wind zijn)

Groet,
Mark
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

Startte zelfs met afnemende temp in oktober (vorige week) nog als n zonnetje. Moestt er wel 300 ml olie bij gooien om m weer mooi op de peilstok te krijgen maar ach.

Had nog 8 liter 15w40 staan.

Lekte wel weer ietje olie maar lijkt al minder te worden.

Mooie demper voor 35 euro op de kop getikt, moet nog even een extra steun krijgen om te voorkomen dat ie door de trilling weer met flens en al van het blok af breekt.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

Heb nu ook een lekkende keerring in mijn auto.

Hier heb ik "Forte seal conditioner" ingegooid. Deze kon ik hier om de hoek krijgen en blijkt, na wat internetten, een geprezen product te zijn.

De auto lijkt inderdaad minder te lekken, nog even wachten tot het schuimdeel onder de koppeling wat nu vol olie zit is ingedroogd om het zeker te weten.

mogelijk moet ik ook maar wat van dat spul in de hatz mikken. Heb alwel weer een pakking liggen maar kom er voorlopig nog niet aan toe deze in te bouwen. Als ik met wat chemicalien nog een tijd je door kan zal ik dat zeker niet laten.

Resultaten volgen later.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

Olie lekkage is verder toegenomen, moest dus toch iets aan gedaan worden.

Heb met veel moeite het vliegwiel verwijderd.
Daarachter dit een plaat (hub?) waarin het lager zit met daarachter de keerring. Deze keerring is (nu) beschadigd maar zit al wel los. Helaas is de keerring groter dan de binnenkant van het lager en kan hier dus niet doorheen.

Maw. het lager moet eruit maar ik zie hiertoe echt geen mogenlijkheid.

Enig idee hoe ik zo'n lager moet verwijderen? eruitpersen kan niet want aan de andere kant is het gaatje nog kleiner (en ik heb geen pers)

Keerring 24 wordt vervangen. Het deel van de tekening met (28-33,35,36) is niet relevant. is voor ander type motor met gedeelde hanleiding.
schema
schema
Ik zal zo fotootjes toevoegen.
Plaats reactie