Hoe werkt dit biogas systeem precies?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Tim »

Michel,

Qua efficientie maakt het niet veel uit. Als ballon zou ik een oude trekker binnenband oid gebruiken. Ook hier weer rekening houden met condens. De gashouders die je bij RWZI's vaak ziet, liggen letterlijk klinkers op een grote ballon, ik een stalen tank. De hoogte van de ballon is de voorraad/sturing van de afnemers.

Ik zou er geen bar op zetten, want dan wordt je voedingsbuis 10 meter hoog :mrgreen:. Beter wanneer de band vol is, comprimeren.

En het weten van je productie is niet het belangrijkst, najaa, alleen voor de manager. Jij wilt continu productie. En verwarming van je vat. 1 foutje en je beestjes zijn deaud en je productie ook. Overgewicht kennen je bacterien niet, ze gaan gewoon dood.

India is men veel verder. Met heel veel dingen.

Tim
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Tim,
Qua efficientie maakt het niet veel uit. Als ballon zou ik een oude trekker binnenband oid gebruiken. Ook hier weer rekening houden met condens. De gashouders die je bij RWZI's vaak ziet, liggen letterlijk klinkers op een grote ballon, ik een stalen tank. De hoogte van de ballon is de voorraad/sturing van de afnemers.
Jezus, heb jij het gewicht van een stalen tank nodig? Hoe groot is die opstelling van jou? Heb je ook foto's?
Ik zou er geen bar op zetten, want dan wordt je voedingsbuis 10 meter hoog :mrgreen:. Beter wanneer de band vol is, comprimeren.
Ja, idd. lekker slim van mij. Dus jij zegt eigenlijk comprimeren op commando.
Hoe ga je dit het simpelste doen?
En het weten van je productie is niet het belangrijkst, najaa, alleen voor de manager. Jij wilt continu productie. En verwarming van je vat. 1 foutje en je beestjes zijn deaud en je productie ook. Overgewicht kennen je bacterien niet, ze gaan gewoon dood.
Als je het vat zwart schilderd en gewoon buiten zet, is dit genoeg?
Kunnen bacterieen ook overweg met dag en nacht? Daglicht zien ze namelijk niet in een donker vat. Maar ze voelen wel warmte en kou.
Heeft een bacterie hier een cyclus voor? Of willen ze het liefst altijd lekker warm bij de kachel zitten?
India is men veel verder. Met heel veel dingen.
Ze hebben mooie meisjes daar met een rode stip. Dat hebben ze hier nog niet, of bedoel je wat anders?
Incredible India...
Verwijderd
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Tim »

Michel,

Sorry, er moest staan, in een stalen tank, dit om de ballon overeind te houden. Op het werk zit er 3000m³ onder de ballon. Thuis ben ik spul aan het sparen, nog niets gebouwd. Ik moet nog een oplossing hebben voor gratis verwarming tot 40graden. Liefst strak 40 graden, dag en nacht, 365 rond.

Ik ga het niet comprimeren, gewoon een grote trekkerband met wat tegels erop. Of twee banden, etc. Ik wou eerst een compressor gebruiken van een airco, maar die dingen gaan allen kapot als je het gas niet behandeld. En behandelen kan nooit uit bij deze volumes.

Zo'n bacterie is net een baby, rust, reinheid en regelmaat. Eten, slapen en een lekker warm bedje.

Ik bedoel niet die meisjes. De cultuur is veel meer met mens en milieu bezig.

Tim
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Tim,
Sorry, er moest staan, in een stalen tank, dit om de ballon overeind te houden. Op het werk zit er 3000m³ onder de ballon. Thuis ben ik spul aan het sparen, nog niets gebouwd. Ik moet nog een oplossing hebben voor gratis verwarming tot 40graden. Liefst strak 40 graden, dag en nacht, 365 rond.
3000m3 gas, wordt dit bijgevoegd met aardgas of draait er een catterpillar op?

Gratis verwarming, strak 40 graden.
Ik denk dat je broedkippen moet gaan houden. Deze maken een nestje op je tank en houden de tank precies op temperatuur.
Zo dom is dat nog niet. Je moet er geen haan bij hebben, die kakelt in de ochtend, dan is heel de buurt wakker.
Die broedkipjes, daar heb je geen last van, wienerdotten zijn mooie kippen.
Ik ga het niet comprimeren, gewoon een grote trekkerband met wat tegels erop. Of twee banden, etc. Ik wou eerst een compressor gebruiken van een airco, maar die dingen gaan allen kapot als je het gas niet behandeld. En behandelen kan nooit uit bij deze volumes.
Gas comprimeren zou ik dan het liefst met de energie van een zonnepaneel doen.
Zo'n bacterie is net een baby, rust, reinheid en regelmaat. Eten, slapen en een lekker warm bedje.
Je zou er bijna van gaan houden, die lieve kleine beestjes.
Ik bedoel niet die meisjes. De cultuur is veel meer met mens en milieu bezig.
Was een grapje. Het is een mooie cultuur ze zijn volgens mij vooral vindingrijk door de armoede, tevens
heb je ook nooit last van dit volk, ze zijn niet irritant, ze vinden zichzelf niet geweldig, ze intimideren anderen niet, ze zijn niet geweldadig etc. Deze mensen kun je er best bij hebben.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Chicken Power »

Hoi michel, dit is natuurlijk mijn!
michel schreef:Ik denk dat je broedkippen moet gaan houden. Deze maken een nestje op je tank en houden de tank precies op temperatuur. Zo dom is dat nog niet.
Klopt helemaal, bij het broeden hebben die beesten een lichaamsteperatuur van 40 a 41 graden.
michel schreef:Je moet er geen haan bij hebben, die kakelt in de ochtend, dan is heel de buurt wakker.
Nou, beetje natuurlijk bioritme is ook heel ecologisch!
michel schreef:Die broedkipjes, daar heb je geen last van, wienerdotten zijn mooie kippen.
Ik denk dat je Wyandotte bedoeld, idd een kipje met hele goede broedzorg. Een ras dat rond 1850 in de VS ontstaan is. Als eierproducente zijn ze wat minder. Hier een plaatje van de gezoomde kleurslag:
Afbeelding
Het werk is van de hand van ooit zeer bekende kippenschilder Van Ginkel.

Was ff zoeken, evenal de specs/handleiding van je CV ketel op propaan. Inderdaad hoeft er niks aan omgebouwd te worden. Wel dat de zaak softwarematig aangepast wordt op CO2 en ventilatortoerental. Voor aardags is de branderdruk dan tusen 20 en 30 mBar, voor propaan wordt dat tussen de 30 en de 50 mBar.

De vraag is dus, is jouw ketel af fabriek op propaan afgeleverd, of op locatie met dat LPG afgesteld?

In het laatste geval kan er met de ketel niet veel fout, maar de gastank lijkt me geen originele gas /damp tank, geen idee wat je met een shell kraan bedoeld.

Eigenbouw toestanden zonder overdrukventiel en vulindicator mogen terecht niet afgevuld worden, echte gas/damp tanks wel.

Groet, Cp

Nb. Ook dit is India: Afbeelding
Bron: NGO shipbreaking platform
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Tim »

Michel,

Van houden nee, eerder wakker liggen. Er draaien idd 40 cylinders van 3 liter per stuk op die bult gas, maar geen Caterpillar.

Cp: Dat is geen India, dat is Nederland of een willekeurig ander land met VOC mentaliteit.

Tim
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Cp,
De vraag is dus, is jouw ketel af fabriek op propaan afgeleverd, of op locatie met dat LPG afgesteld?
In het laatste geval kan er met de ketel niet veel fout, maar de gastank lijkt me geen originele gas /damp tank, geen idee wat je met een shell kraan bedoeld.
Eigenbouw toestanden zonder overdrukventiel en vulindicator mogen terecht niet afgevuld worden, echte gas/damp tanks wel.
De ketel is fabriek af propaan geleverd. Op Lpg heb je iets minder vermogen dan op butaan is mijn ervaring. De verbrandingswaarde
van deze 2 gassen heb ik nog niet nagezocht, maar ik denk dat er wel iets verschil in zit.

De gastank is een orginele heftruuk LPG tank, heb er 2 van zodat je kan wisselen.
Een paar jaar eerder had ik een autogastank met electronische afsluiter, dit werkte ook goed.

Hier zit een 30 bar kogelveer veiligheid op, een vulindicator (interne vlotter) met schaalverdeling 0-100%, een lpg vulkraan en een shell kraan. Die shell kraan noemt met zo bij het lpg inbouwstation. De schoefdraad van
deze kraan past op de lpg tank en ook rechtstreeks op een campingafsluiter. Dezelfde kraan als een butaanfles.

Tim,
Er draaien idd 40 cylinders van 3 liter per stuk op die bult gas, maar geen Caterpillar.
Jeetje, wat doen jullie met de restwarmte van deze generator, de bacterien op een strakke 40 graden houden?
Mijn gevoel zegt dat je aan deze warmte zelfs nog tekort komt.
Is dit jullie enigste bron van inkomsten of is het een bijzaak van een veel groter proces, zoals een kas vol met tomaten?
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Chicken Power »

Tim schreef:Cp: Dat is geen India, dat is Nederland of een willekeurig ander land met VOC mentaliteit.
India dus.

Een aristocratische regering op zweefteef niveau dit dit ten loste van de laagste kasten wel laat gebeuren.

Hebben we het met die hoog nobele swami bami's nog niet eens over het impact op 'ons' milieu.

Lekker antroposofisch wegdromen op de geluiden van zo een klankschaal.

Niet vreemd dat het zo'n beetje de grootste staalboeren van de wereld zijn!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Chicken Power »

Hoi michel,

Die tank is dus gelukkig in orde!

Als je hem maar wel in dezelfde postitie als op een heftruck gebruikt, dat verhaal met die pootjes heb ik geen plaatje bij.

Staat die tank binnen is het ook geen probleem. Staat ie bij vorst buiten, en bij dan aannemelijk hoge afname’s dan kan er wel een probleem komen.

Je verhaal over het vermogen is vreemd, zou het in relatie tot propaan wel geloven. LPG bestaat afhankelijk van het seizoen uit 40 tot 60% uit butaan, en voor 60 tot 40% uit propaan.

De verbrandingswaarde van propaan is duidelijk hoger dan butaan….

Ik adviseer je wel de ketel na deze standtijd een goede onderhoudsbeurt te laten geven door iemand met verstand van zaken, en die de goeie meetapparatuur gebruikt.

Zo een iemand is nog niet eens makkelijk te vinden!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Pas zijn de ketels volledig geleegd en hebben een paar dagen op zijn kop open gestaan met de kraan open.

Deze LPG tanks staan altijd buiten onder een afdak. Ik wil die tanks binnen hebben, nooit nie.

Heb in Den Haag een paar jaar terug een live explosie meegemaakt van butaan flessen met enkel een shell kraan.
Deze kunnen de druk niet afblazen maar knallen op een wel heel bijzondere manier.
Eerst spuit er vuur door de shell kraan 6 meter hoog en daarna explodeerd de boel.

Een gebouw tegenover de media markt.
De stukken uit het beton geslagen. Het was een brand veroorzaakt door de dakdekker.

De zogenaamde pootjes is het tankframe dat op de grond staat.
Verwijderd
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Helmich »

Tim schreef: Je kan gasopbrengst inschatten door naar de hoeveelheid water in het product te kijken. Uit water komt geen gas. Ook moet je hem niet ineens de hele grasmat voeren, dan gaat ie kapot. Je eet zelf ook niet 1x in de week 4 kilo nasi.
Tim, zijn er vuistregels voor de gasopbrengst? Stel ik heb 1kg gras met 30% droge stof, kan je dan al zeggen hoeveel m3 gas daaruit geproduceerd kan worden? Of komt er nog meer bij kijken. En is dat product afhankelijk? Hoe zit het bijvoorbeeld met houtsnippers/gemalen hout.

Die bacterien, moet je die nog toevoegen aan het vergistingsproces of ontstaan die vanzelf wel?.

groet,
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Tim »

Hallo Helmich,

Niet echt. Het hangt voornamelijk af van de organische droge stof en hoe makkelijk vergistbaar deze is. Hout is bv. voornamelijk lignine wat logischerwijs eerst een tijd blijft drijven voordat het wegrot. En onder zuurstofloze condities duurt het nog langer. Dus wel een hoge organische droge stof, maar slecht te vergisten. Het is dus productafhankelijk.

Voor vers gras zou ik 90m³ per ton product aanhouden. Er zijn wel hogere waarden voor goeie kuil, maar ook veel slechtere waardes voor natuurgras welke al een week op eeen bult ligt.

De bacteriën kun je zelf laten groeien, er zitten altijd wat op. Maar toevoegen geeft veel sneller resultaat. Een paar drollen verse mest doet wonderen.

Tim
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Tim,

Die temperatuur van 40 graden, zou je die met een zonnecollector precies in stand kunnen houden?
Een zonnecollector zonder pomp met een mengventiel met externe voeler erop?

Een plaatje ter verduidelijking, even snel gemaakt dus let niet op onvolmaaktheden qua toegepaste techniek.
Bijlagen
methaan gas.JPG
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Een plaatje met toegepaste techniek.
Bijlagen
septictank octrooi
septictank octrooi
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Dutch John »

frans schreef:Overigens de site van de leverancier moet mensen van dit forum wel aanspreken.
Hij verteld dingen die DJ (en mij) zeker aanspreken..
http://www.tinytechindia.com/appealtoeu ... lites.html
Inderdaad. Veel projecten op ons knutselniveau. Zelden perfect, maar altijd werkend. Zijn "appeal to European elites" is treffend. Zomaar een stukje:
If you share the above views, please use your intelligence and brain how to implement above thinking in actual practical life, how to create local economy, what to produce in the backyard of your home, where to sell it, how much you can earn from it etc. MY BASIC CONVICTIONS and MY ENERGY CONVICTIONS given in my website will be helpful in your thinking. The biggest tragedy is that all the intelligent and clever people in Europe and USA are simply thinking how to get better job and how to increase their salary. This is the thinking of a slave. This is not thinking of independent vital person enjoying freedom. Situation in the developed world is also really dangerous.
Nu kijken we glimlachend, maar meewarig naar deze Indiase projecten, maar over een paar jaar zouden we willen dat we hun opgedane kennis en ervaring hadden. Zitten we hier op een bult te recyclen materialen het Indiase wiel opnieuw uit te vinden. Want zeg nou zelf. Het is leuk om over huis tuin en keuken biogassystemen te discussiëren, maar hoeveel gaan er gebouwd én doorontwikkeld worden direct na uitkristallisering van deze topic? Het blijft meestal bij praten en dromen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie