vraagje over zelfbouw zonnecollector

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door christo »

hallo lezers ,

Ik ben begonnen aan een zonnecollector voor mijn zwembad ik heb hier een paar vaagjes over :

ik heb de basis gemaakt van een betonplex plaat 18mm 250 cm bij 125 cm, hier op zit 115 meter tyleen slang van 7 mm
zie foto. Nu moet hier nog een glasplaat over of een acrylaat plaat ?

Maar wat is het beste glas of kunststof.
en kan hij continu stromen of moet hij stil staan tot een bepaalde temperatuur
en dan weer stromen ?

Wat zou ongeveer het rendement zijn ?

eventuele suggesties en tips zijn welkom
Bijlagen
P1020721.JPG
P1020710.JPG
P1020722.JPG
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door Paide »

Lekker aan het klussen!
Ik heb wel wat opmerkingen over je design:
- bij normale vlakke plaat collectoren zit de buis aan de voorkant, zodat de straling er direct opvalt. Je hebt de slang aan de achterkant gelegd, waarschijnlijk om het tyleen tegen UV te beschermen. Dit kost rendement. Als je de slang aan de voorkant legt en afschermt met een glazen plaat die het UV filtert, neemt het rendement toe.
- het contactoppervlak tussen de slang en de plaat is minimaal bij je. De warmteoverdracht wordt hierdoor bemoeilijkt. Door een medium aan te brengen tussen de slang en het oppervlak, zou je dit kunnen verbeteren. Je zou het bijvoorbeeld onder water kunnen zetten. Maar dan kun je eigenlijk de slang beter weglaten en er een soort radiator van maken. Dan heb je een goede overdracht tussen de plaat en het water.
- hoe groter de delta-t, hoe hoger het rendement. Constante flow is dus het beste
- vergeet de achterkant niet goed te isoleren
- het zwarte oppervlak lijkt op de foto te reflecteren. Door dit mat te maken, kun je het rendement nog verhogen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door kockie »

Volgens mij zit je nu toch tegen de voorkant aan te kijken??
Paide schreef:- hoe groter de delta-t, hoe hoger het rendement. Constante flow is dus het beste
Die wil je juist zo klein mogelijk hebben voor een hoog rendement. Hoe lager delta-t, des te minder afstraling van warmte naar omgeving. Ik zou zelf kiezen voor max 35 graden in de collector, omdat je zwembadwater natuurlijk geen 50 graden hoeft te worden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door Paide »

Je haalt het meeste warmte uit de collector door het verschil tussen het water dat je op wilt warmen en de warmte van de collectorplaat zo hoog mogelijk te houden. Dus daar een zo groot mogelijke delta t. Tussen het zwembadwater en het water in de collector inderdaad een zo klein mogelijke delta t. Simpelweg omdat je zo koud mogelijk water wilt in je collector.

Ik ga er van uit dat het zwarte vlak als voorkant bedoeld is. Toch?
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door Paul »

Huh? Leg dat eens uit. Toen ik natuurkunde studeerde was de straling van een object evenredig met de vierde macht van de temperatuur en de geleiding evenredig met de dT, dus dat betekend lagere uitstraling en minder geleiding bij een lagere temperatuur, dus minder verliezen en meer rendement.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door kockie »

@Paide: volgens mij is het eerste en tweede deel van je bewering in tegenspraak.

Ik zou er voor kiezen om de slangen in de zon te leggen, als dan niet met een glasplaat ervoor. Met glas hoger rendement. Dan gewoon zwembadwater erdoor pompen. Pompafstelling is niet zo van belang. Een simpel klein pompje met evt delta-t regeling is voldoende. Of nog simpeler (er vanuit gaande dat er een filter in het zwembad zit): een gedeelte van het gefilterde water via de slangen sturen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door christo »

hallo,

Ja de bovenkant is de voorkant.

wat betreft kockie : geen glas plaat er voor ?
ik heb nu een gedeelte afgedekt met lexaan en daar onder word hij warmer dan zonder
( vandaag net 10 min geleden 54 grade gemeten )

Paide : je eerste verhaal kan ik even niet volgen
ik begrijp hier uit dat je het hebt over een aluminium plaat of een koperen
waar de buizen achter gesoldeerd zitten voor een optimale warmte overdracht .

zie foto
Bijlagen
P1020724.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door kockie »

Glasplaat ervoor zal zeker een hogere warmteopbrengst geven (heb je immers zelf al gemeten).
Hoeveel water krijg je met goed fatsoen door die leiding? Evt zou je 2 (of meer) parallelle circuits kunnen maken om de weerstand te verminderen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door christo »

in de slang zit net geen 2 liter water . 2 groepen zou ook een optie zijn.
Maar komt er dan geen kouder water uit ? Nu gaat de druppel in 1,40 min door de slang heen
maar komt er wel heet uit

ik denk dat de filter pomp te zwak is om het water er doorheen te pompen

de slang is een sproei systeem van gardena en daar zit een druk regelaar op van 1,3 bar
en als je die weg laat klappen de koppelingen :D (dan ben je nat)

Is het misschien handig om er nog een mat zwarte spuitbus er op los te laten
wat Paide zij in zijn verhaal (over de slang heen )
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door kockie »

Het water zal er wel kouder uitkomen, maar er komt ook meer verwarmd water uit. Even simpel gezegd: ipv 1 liter op 50 graden komt er 2 liter op 30 graden uit (getallen zijn een illustratie).

Of het mat maken zal helpen weet ik niet, misschien een beetje.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door christo »

is dat ook beter ?

wat ik een beetje begrepen heb is dat je water zo heet mogelijk het zwembad in moet.
dat dat het meeste rendement geeft. Maar dat weet ik niet zeker

Ik heb 2 thermometers besteld die kunnen schakelen bij een onder en boven grens hiermee ga ik de pomp schakelen:

als de collector 10 graden warmer is dan het zwembad mag deze gaan pompen
als de collector 2 graden warmer is moet hij stopen met pompen

ik denk dat dit het mooiste is, ik gok een beetje op de graden misschien moet er nog
even mee gespeeld worden voor een goeie afstelling . Of zijn hier standaard waarden voor ?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door kockie »

Eigenlijk zou je het water in de collector maar iets warmer willen hebben dan in je zwembad. Dan is de delta t van de collector naar de buitenlucht zo klein mogelijk (zeker als die nog niet afgedekt is met een glasplaat) en daarmee het warmteverlies ook zo klein mogelijk. Ergens is een optimum, zeker als je een pomp nodig hebt wat bij jou het geval is. Het mooist zou zijn veel parallelle buizen ipv 1 lange buis (wat je nu hebt). Door de parallelle buizen heb je een lage stromingsweerstand en dus ook een laag pompvermogen nodig. Nadeel is weer alle dure koppelingen....

Ik zou niet zo moeilijk doen over de regeling. Zolang er zon is kan er gepompt worden, zon weg, pomp uit. Kan dus ook met een simpele schakelaar en bij slecht weer zit je waarschijnlijk toch niet in je zwembad!

Bij een zonneboiler wordt alles wel anders! Dan heb je ook te maken met hogere temperaturen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door Paide »

Volgens mij bedoelen we allemaal hetzelfde, alleen zeggen we het anders.
Goed om te zien dat je inderdaad de slangen aan de voorkant hebt liggen. Ik kreeg het idee uit de foto's dat ze aan de achterkant lagen. De slangen aan de voorkant zal veel beter presteren.
Temperatuursverschil tussen het water in het zwembad en in de collector zo klein mogelijk houden, zodat het temperatuursverschil tussen de collector en het water zelf dat opgewarmd moet worden zo groot mogelijk is.(dit is wat we allemaal als tip geven), want dan wordt de meeste warmte overgedragen.
Zeker luchtdicht afdekken met een plaat zodat de hete lucht opgesloten wordt en aan de onderkant goed isoleren met materiaal dat tegen 80-90 graden kan (geen piepschuim dus).
Je zou nog kunnen kijken of je iets kunt vinden om het contactoppervlak tussen de slang en de plaat te vergroten (zonder dat dit een knoeiboel wordt). Dit is wat bij metalen collectoren inderdaad gedaan wordt door de buis aan de plaat te solderen.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door account verwijderd »

Als je de oppervlakte van de zwembad bodem neemt in vergelijking tot de oppervlakte van de design tafel collector.

Wat zou dan het rendement verschil zijn als je een zwart zeil op de bodem van het zwembad plaatst t.o.v. van zo'n prachtig
ontworpen collector?

Een voordeel zou kunnen zijn dat er geen stroomverbruik plaatsvindt, cq aanschaf pomp, schakelaar, timer etc.
De warmte overdracht vindt plaatst op het meest laag gelegen (koudste) gedeelte van het te verwarmen water.

Je kunt ook nog gebruik maken van de bodemwarmte door het zwembad op een overmaat zwart zeil te plaatsen.
De bodem wordt hierdoor opgewarmt en geeft zijn warmte min of meer langzaam af naar het relatief koude zwembad water.

Voor zulke praktische doeleinden zou ik liever gebruik maken van kookpunten van bepaalde stoffen om de warmte inhoud
op lager gelegen plaatsen te brengen zonder electische consumptie.

Wel heel mooi gemaakt. Ik zou de tafel gebruiken voor verwarmings doeleinden als het afkoelt in de avond.
Als je de tafel dan rechtopzet heb je een knuffelmuur.
Verwijderd
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door William »

Voor zulke praktische doeleinden zou ik liever gebruik maken van kookpunten van bepaalde stoffen om de warmte inhoud
op lager gelegen plaatsen te brengen zonder electische consumptie.
Kun je hier wat meer over vertellen? Klinkt interessant.
Plaats reactie