Het begin van mijn buitenhaard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door Paide »

Al voor de forumdag liep ik rond met het idee om een buitenhaard te maken. Niet om zo snel mogelijk de buurt in de rook te zetten, maar om 's avonds nog wat langer buiten te kunnen zitten. Op de forumdag er met een aantal mensen over gesproken en veel ideeen opgedaan.
Omdat het er ook mooi uit moet zien vielen alle metalen oplossingen af. Ik wil geen olievat in mijn tuin.
Maar de rockets die we gebouwd hadden, waren toch wel indrukwekkend.
Na een paar nachtjes erover slapen en nog wat struinen over het forum en het internet, ben ik begonnen met het testen van het rocket-concept van Ianto Evens. Dit lijkt veel op de wocket die we gebouwd hebben, maar dan van stenen.

De eerste versie brandde al heel aardig. Iets te goed eigenlijk, want de vlammen kropen uit de feedtube terug omhoog. Ook met een ijzerdraadje om wat ruimte vrij te houden voor de luchttoevoer.
De eerste versie
De eerste versie
Ik heb toen de steen waar het hout tegenaan leunde verwijderd. Dit ging al iets beter. Doordat je het hout er schuin in kon steken, kreeg je spectaculaire rocket-effecten, hoewel er nu wel veel rook bovenuit kwam.
Versie zonder stenen feed, de rocket doet het!
Versie zonder stenen feed, de rocket doet het!

Tenslotte heb ik de feedtube een laag stenen lager gemaakt. Nu brandt het perfect, zonder dat de vlammen omhoog kruipen. Met wat draadjes hou ik nu het hout rechtop, daar moet ik nog een keer een nette oplossing voor maken.
huidige versie
huidige versie
Om de warmte naar het terras uit te stralen wil ik er een stenen mantel omheen plaatsen, met een groot metalen "venster" zodat daar de warmte goed uit kan stralen. Nu kan ik niet metselen. Alles is te leren, of ik kan ook iemand vragen, maar ik dacht om het met betonstenen te stapelen en vervolgens met leemstuc af te werken. Om het te beschermen tegen de regen wilde ik het schilderen met betonverf. Zou dat gaan werken?

Hebben jullie nog tips voor de rocket of de mantel en de afwerking ervan?


Groeten,

Paide
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door 12much »

Goed bezig!!!

1 ding vraag ik me af bij het zien van je stapel stenen: voor zover ik er iets van snap, moet de horizontale burntunnel en de heatriser van isolerende vuurvaste stenen gemaakt worden. Deze mogen nl geen/zomin mogelijk warmte accumuleren. Zoals bij de op de forumdag gebouwde wockets al snel duidelijk was, de isolatie met vermiculite was een belangrijk deel, zoniet het belangrijkste deel van het rocketprincipe.

Er zijn een paar prachtige youtube filmpjes van 16 steens rockets. Het voordeel van de oliedrum is de snelle warmte bovenop voor een ketel water of je broodjes kaas en worst...En als je toch gaat lemen, en de drum niet mooi vind, pak 'm dan in met leem, heb je het voordeel van beide technieken. Onderstaande foto wordt mijn voorbeeld, maar dan voor binnenshuis... :D

Het waterdicht maken van het leem is een boek vol over te schrijven. Doe eens een experimentje met 10% waterglas als toevoeging aan je mengwater voor de afwerklaag. Werd vroeger in beton gebruikt om kelders waterdicht te maken. Maak een mooie 30cm schaal. Laat goed drogen minstens twee weken, en vul met water voor de vogels buiten. Heb je een mooi testobjectje voordat je er aan toe bent, Houd er rekening mee, dat niet afdekken betekent, dat je haar ieder jaar weer opnieuw op moet knappen voor het zomerseizoen.
Schermafbeelding 2011-04-19 om 22.48.51.png
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door peterberg »

Paide,
Dat een rocket stove het gaat doen zonder isolatie is op zich al heel wat. Maar dat-ie werkt met een heleboel lekken lijkt niet echt waarschijnlijk. Als je dezelfde opbouw nu eens deed met een mengsel van klei en zand, dan krijg je al snel gelijksoortige resultaten als met die op de foto. Die is overigens uit 2008, van mijn eerste in elkaar geflanste rocket. Die lekte toen niet erg meer, want ik had de binnenkant dicht gesmeerd.
Picture 001.jpg
Bij die gelegenheid heb ik er ook mijn toenmalige meter aan laten snuffelen, en dat zag er helemaal niet slecht uit.
Picture 006.jpg
De cijfers achtereenvolgens: temperatuur in graden Celsius, CO gehalte in ppm, rendement in % en zuurstof in de rookgassen in %.

Je kunt prima een rocket bouwen met betonstenen in plaats van het olievat, maar het ding is dan wel traag. Je kunt ook gewoon tegel lijm van de bouwmarkt gebruiken om de betonstenen aan elkaar te plakken, liefst op zijn kant. Voor het hart van het ding kun je beter een vuurvaste cement of Moviset gebruiken. Dun aanbrengen en op zijn plek laten glijden is de techniek. Als de top van het "vat" maar ver genoeg weg is van het eind van de heat riser kun je daar twee grote trottoir tegels voor gebruiken, uiteraard zonder wapening er in. Die tegels kunnen zonder problemen 400 graden verdragen, zolang het maar niet te snel gaat.
Een deel van wat je wilt heb ik al eens eerder gedaan, zie deze link.
Het enige verschil is dat in jouw geval de feed tube dan buiten de "bell" steekt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door Paide »

Voor wat betreft de stenen, deze zijn vuurvast en isoleren behoorlijk goed. Ik had er een paar meegenomen naar de forumdag. Qua structuur lijkt het op gasbeton, maar dan wel vuurvast.Ze liggen nu nog los om te proberen, maar straks ga ik ze vastzetten met het bekende leem/vermiculiet-mengsel, zodat het luchtdicht wordt en nog extra isoleert.

Ik heb nog wat rondgesurft en misschien is leem toch niet het makkelijkste materiaal voor buiten. Belangrijkste doel voor me is om afgeronde hoeken te kunnen maken, zodat het er een beetje 'efteling' uit gaat zien. Beton- of cementstuc is duidelijk beter bestand tegen slagregen, maar hoe krijg ik dat kneedbaar?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door peterberg »

Paide schreef:Voor wat betreft de stenen, deze zijn vuurvast en isoleren behoorlijk goed. Ik had er een paar meegenomen naar de forumdag. Qua structuur lijkt het op gasbeton, maar dan wel vuurvast.Ze liggen nu nog los om te proberen, maar straks ga ik ze vastzetten met het bekende leem/vermiculiet-mengsel, zodat het luchtdicht wordt en nog extra isoleert.
Die stenen heb je mij tijdens de forumdag laten zien. Ik ben nog steeds nieuwsgierig wat de naam van dat materiaal is.
De heat riser isoleren werkt altijd beter, dat is een ding dat zeker is. Dat die stenen zelf minder massa hebben is okee, maar met toegevoegd iso materiaal zit je dichter bij het optimum en werkt het ding onder afwijkende omstandigheden toch helemaal goed.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door peterberg »

@Paide,
Voordat ik het vergeet: die mysterieuze stenen van jou kun je beter aan elkaar plakken met een klei-zand mengsel dan met klei-vermiculiet. Dat laatste is te korrelig om dunne voegen mee te maken en erg veel isolerende werking valt van die voegen ook niet te verwachten.
Dunne voegen gaan heel goed met stenen die een vaste maatvoering hebben en kantig van vorm zijn. Om dezelfde reden noemde ik al de tegellijm van de bouwmarkt voor de barrel of bell, want betonstenen zijn ook maatvast genoeg om klassiek metselen overbodig te maken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door Paide »

dank voor de tips, Peter. Ik dacht om in plaats van de ovenstenen te metselen ze te stapelen en een omhulling te maken van klei/vermiculiet. Ze liggen namelijk best wel stevig. Zou dat ook werken denk je? betonblokken lijmen gaat me lukken, dat is stukken beter te doen dan metselen.

Na de Pasen zal ik eens met onze oven-engineer praten, dan krijg ik meer info over deze stenen dan me lief is...
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door frans »

Paide schreef:Belangrijkste doel voor me is om afgeronde hoeken te kunnen maken, zodat het er een beetje 'efteling' uit gaat zien. Beton- of cementstuc is duidelijk beter bestand tegen slagregen, maar hoe krijg ik dat kneedbaar?
Simpel :D
Bekijk mijn avatar eens, dat is mijn pizza en brood oven.
Deze zijn gemaakt van staal, maar de omhulling is van gasbeton voor isolatie en afwerking.
Daaromheen kuikengaas gespannen en afgesmeerd met een laagje cement specie van ca. 10 mm.
Gewoon lekker erom heen kliederen en smeren, gebruik wel een rubber handschoen om je vel te beschermen.
Tip:
Ik had geen kalk meer, maar een kneepje afwasmiddel in de specie spuiten maakt het net zo smeuïg als met kalk.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door Paide »

Hij brandt!

Nouja, een eerste ruwe versie dan.
Na het stapelen en wat experimenteren, ben ik begonnen met de opbouw.
Eerst een klein funderinkje gestort, zodat de ondergrond mooi vlak is.
Het begin
Het begin
Vervolgens de rocket gebouwd, en PeterBergs tip van de forumdag ter harte genomen en ribbels aangebracht. Baat het niet...
geleerd op de forumdag
geleerd op de forumdag
hoge versie
hoge versie
Inmiddels kwam ook mijn vriendin eens kijken waar ik buiten zo hard mee aan het werk was. Het resultaat: een lagere rocket. Anders konden we de tuin niet meer in kijken....

Vervolgens een mengsel van klei en vermiculiet gemaakt. Wat een lekker spul is dat zeg. Puur natuur, simpel om te verwerken.
Ook veel dank aan 12much voor de uitleg over de Afrikaanse manier van leem aan een muur laten hechten. Ik had precies hetzelfde probleem als je beschreef: Het bleef niet plakken op de stenen. Uiteindelijk ballen van gekneed en er tegenaan gegooid. Muurvast! Super...
de heat riser
de heat riser
In mijn geplande ontwerp wil ik de voorkant van een metalen plaat maken, zodat de warmte optimaal uitstraald naar onze zithoek. Maar omdat die plaat nog niet klaar is, heb ik er ook maar betonstenen neer gezet. Snel alle naden dichtgesmeerd met klei, zodat het eerste vuur er in kon.

En hij werkte!
eerste vuur
eerste vuur
Na een paar minuten begon de haard gelijkmatig te branden. Uit de schoorsteen kwam een beetje dunne rook, wat later helemaal wegtrok. Uit wat vergeten kieren kwam ook nog wat rook, dat heb ik snel dichtgesmeerd.

De haard is vandaag zo'n 4 uur aan geweest. Terugkerend probleem blijft dat de houtjes in de feedtube naar boven gaan branden. Minder hout erin, rechtop zetten, schuin zetten, ik heb vanalles geprobeerd, maar er straalt zo veel warmte af vanuit de burn tunnel, dat het hout meteen begint te branden. Uiteindelijk heb ik een steen van de feedtube weggehaald, zodat het hout er horizontaal in gaat. Dat werkt op zich goed, maar nu is het net een wocket geworden, waarbij je elke paar minuten het hout een duwtje moet geven. En als je het te ver de burn tunnel in duwt, komt er ook rook uit de schoorsteen.
Wie heeft hier goede suggesties om de feedtube weer te laten werken?
lekker warm
lekker warm
Na vier uur branden de thermometer er maar eens bijgepakt. De rookgassen uit de schoorsteen waren niet warmer dan 42 graden. De stenen bovenop zo rond de 90 graden, net als de bovenste stenen aan de zijkant. Naar onderen toe werd het steeds minder. Als je er een stoel naast zette, kon je 's avonds in je shirtje blijven zitten. Dit gaat goedkomen!
Dat de temperatuur van de rookgassen zo laag is, verbaast me. Misschien kan ik de achterkant iets isoleren, die kant uit hoeft toch geen warmte uitgestraald te worden.


De volgende stappen zijn om de versie met de metalen plaat te testen en daarna alles vastzetten en richting afwerking te gaan.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door peterberg »

Paide schreef:...Wie heeft hier goede suggesties om de feedtube weer te laten werken?...
Met zacht hout heb je altijd de kans dat het vuur naar boven kruipt. Op de foto is te zien dat de houtjes er schuin in staan, dan wordt de kans van opkruipen groter. Waarschijnlijk omdat er ruimte achter het hout zit waar geen luchtstroming plaatsvindt. Een manier om dat te ontlopen is de feed tube ook schuin maken, met liefst nog een randje op de bodem om de houtjes tegen te laten leunen. En oh ja, hoe dikker het hout hoe vaker opkruipen.

Er is nog een manier die ook wat helpt, en dat is de feed tube verhogen met een rond gebogen metalen scherm. Dat scherm moet wijder zijn dan de tube, heeft geen of weinig toevoer van warmte uit de burn tunnel en houdt op die manier de brandstof koeler.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door xychix »

frans schreef:
Paide schreef:Belangrijkste doel voor me is om afgeronde hoeken te kunnen maken, zodat het er een beetje 'efteling' uit gaat zien. Beton- of cementstuc is duidelijk beter bestand tegen slagregen, maar hoe krijg ik dat kneedbaar?
Simpel :D
Bekijk mijn avatar eens, dat is mijn pizza en brood oven.
Deze zijn gemaakt van staal, maar de omhulling is van gasbeton voor isolatie en afwerking.
Daaromheen kuikengaas gespannen en afgesmeerd met een laagje cement specie van ca. 10 mm.
Gewoon lekker erom heen kliederen en smeren, gebruik wel een rubber handschoen om je vel te beschermen.
Tip:
Ik had geen kalk meer, maar een kneepje afwasmiddel in de specie spuiten maakt het net zo smeuïg als met kalk.
Ik heb in mijn franse huis een aantal muren van gasbeton gestuct met beton. Dit bleef eerst niet hangen dus ik ben gaan expirimenteren. Volgende is de samenstelling geworden die nu al een jaar in mijn doucheruimte zit:

3 scheppen ciment
9 scheppen zand
1 schep lijm voor gasbetonblokken
klein scheutje wasmiddel (maakt t wat smeuig)
dopje toevoeging voor waterdicht maken (franse muk)
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door Paide »

@PeterBerg: ik heb info over de stenen. Ze zijn gemaakt van aluminiumoxide en zijn van het type alundum ah199b. Via Google vond ik nog wat achtergrondinfo op de site van de fabrikant.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door peterberg »

Bedankt voor de info. Het verbaast mij toch wel dat de stenen fakomstig zijn van Saint-Gobain. Ik ken die naam van vroeger, het is een heel groot bedrijf dat glas van allerlei soorten maakt. Maar kennelijk zijn ze voor hun ovens zelf de benodigde materialen gaan produceren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door Paide »

Na enkele dagen klussen, staat de tweede versie.
Het een en ander staat nu wat steviger en rechter, en ten opzichte van de vorige zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd:
- de achterwand en zijwand zijn aan de binnenkant voorzien van een laag vermiculiet/klei van ongeveer 2 cm. Doel is om die minder warmte op te laten nemen, zodat er meer warmte naar de voorkant kan gaan.
- de voorkant is vervangen door een plaat rvs. Het idee hierachter is dat de kachel niet zozeer accumulerend wordt, maar zijn warmte direct uit gaat stralen naar de voorkant. Deze kant staat naar ons terras gekeerd, met het idee dat we hier lekker in de stralingswarmte komen zitten.
- de feedtube is voorzien van een beugeltje van een koperpijp, zodat de houtjes mooi rechtop blijven staan. Dit zou het omhoog lopen van het vuur tegen moeten gaan.

Resultaat:
Bijlage:
IMG_0033.JPG


Mijn ervaringen tot zover:

Het brandt wederom als de hel. Starten gaat heel makkelijk, na een paar minuten is de rook weg, na een half uurtje gaat ie echt hard en brandt een houtje binnen twee seconden als je het in de feedtube stopt. Dit lijkt ook meteen het nadeel. Er straalt nog steeds zo veel warmte uit de feedtube dat het vuur toch weer omhoog kruipt, hoe je de houtjes ook neerzet. Stripjes, richeltjes en beugeltjes hebben geen effect meer. Je kunt je hand niet meer bij de feedtube houden van de hitte als deze eenmaal goed aan is. De koelende werking van de aangezogen lucht lijkt gewoon te weinig om te voorkomen dat de houtjes voortijdig gaan branden.

De temperatuur van het rookgas is toegenomen. Het zit nu zo rond de 80 graden. Dit was voor alle wijzigingen nog rond de 50. De bovenkant wordt zo'n 200graden als ik meet met de sensor een stukje in de steen. De rvs plaat laat zich lastig meten, maar ik denk zo rond de 250-300 aan de bovenkant. Onderin is het niet veel meer dan 100 graden, dat klopt ook wel met de rookgastemperatuur.

Maar.... de hitte die afstraalt is veel te weinig om het terras te verwarmen. Alleen wanneer je je stoel zo'n 10cm van de plaat afzet krijg je een warme zijkant. Ga je verder weg zitten, dan merk je er niks meer van. Het stomme is, dat wanneer je een meter van de feedtube afstaat, je wel nog warme benen krijgt.
Mijn vermoeden is (jullie input is meer dan welkom) dat dit komt omdat de temperatuur van de plaat te laag is. Het is nu meer een radiatorplaat geworden met veel convectie in plaats van een stralingsbron.
Voor binnen zou dit denk ik een hele goede haard zijn, als je tenminste de firecreep onder controle krijgt. Voor buiten lijkt dit concept gewoon te kort te komen.

Ik overweeg nu eigenlijk twee opties: of openbouwen en de rocket eruit en vervangen door een normale vuurkamer, evt met een glazen deurtje. Dan zit je wel in de directe stralingshitte van het vuur. Of, echt in evans-stijl de rvs-plaat weer vervangen door geisoleerde steen en een warmtebank maken om op te zitten. Combinatie zou ook nog mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Het begin van mijn buitenhaard

Bericht door kockie »

Vervang de rvs plaat is door een plaat gewoon staal. Rvs is een slechte straler heb ik mij op dit forum al eens laten vertellen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie