licht bouwen met vlas/hennep/stro tbv een drijvende woning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

licht bouwen met vlas/hennep/stro tbv een drijvende woning

Bericht door terraxy »

Tbv van een drijvende woning wil ik eigenlijk bouwen met een natuurlijk materiaal en "afvalmaterialen" maar moet daarbij wel rekening houden met het gewicht.
Het concept van het ontwerp is dat polystyreenkorrels die met een blower worden ingeblazen het geheel isoleren maar fijn gehakseld vlas / hennep / moeten ook mogelijk zijn.
Op dit moment ben ik aan het inventariseren wat reeël mogelijk is en de huidige stand van zaken:
Vlas is een aantrekkelijke optie (ik kan gehakseld vlas kopen voor ca 200 euro per ton, franco huis echter op dit moment schijnt het stortgewicht (dichtheid) nog een probleem te zijn.
Hennep word bij mij in de buurt geproduceerd en verwerkt maar heeft een vergelijkbare dichtheid bij een meer dan 4 maal hogere prijs dus is (nog) niet interrant.
Stro is dan ook een optie maar hierbij ontstaat het probleem van verhakselen: bij mijn lokale loonbedrijf kan ik dit niet laten doen.
Alles staat echter nog open: Ik ben in voorbereiding met de drijvende pontons en kan nog varieren in wanddikte dus ook met het gewicht van de isolatie.
Wel is mijn voorkeur minimaal 50 cm isolatie (volstorten van de gehele kokers en wanden die ik bouw) en aangezien stilstaande lucht de isolatie voornamelijk goed beinvloed is het zo los mogelijk hebben van het materiaal dan de oplossing: zowel wat prijs, isolatie en gewicht.
Wie heeft ideeën???
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: licht bouwen met vlas/hennep/stro tbv een drijvende woni

Bericht door Chicken Power »

Hallo terraxy,

Ideeën over het isolatie materiaal heb ik nog niet zo zeer.

Ik vroeg me wat af; waar worden die pontons van gemaakt, staal, beton, polyester?

En wordt de binnenruimte daarvan ook gebruikt?

Is er ook een architect bij betrokken?

Want in dit bijzondere geval zou ik me eerst eens buigen over hoe je koudebruggen op gaat vangen. En zo dicht bij dat water lijkt me ook meer dan gemiddelde aandacht voor condensatie heel zinnig.

Groet, Cp
Verwijderd.
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: licht bouwen met vlas/hennep/stro tbv een drijvende woni

Bericht door terraxy »

In antwoord: de pontons worden gemaakt van polyester waarbij ik hoop zeker 75 % oud materiaal te kunnen gebruiken (oude boeren silo's e.d.) nieuw materiaal is alleen bedoeld voor een nieuwe toplaag met een aangepaste polyester samenstelling (soort van topcoat) en 1 nieuwe laminaat laag aan beide zijden en voor het aan elkaar bouwen van de delen.
Hoe bedoel je: binnendelen gebruikt?? Ik denk over 2 - 2 1/2 meter halfronde deeldrijvers met opstaande kanten en voor de sterkte deze met een (staal?)"skelet" te gaan verbinden. Alles onder de waterlinie is alleen maar drijver: vanaf 50 cm boven de waterlinie begint de vloerisolatie: zo hoop ik de koude bruggen vanaf het water te elimineren. Koude bruggen verwacht ik eigenlijk niet tegen te komen. Verder word er gebouwd met houtskeletbouw waarbij ik denk aan dikke wanden: de zwakke punten zullen dus wel de kozijnen en beglazing worden. De kozijnen/beglazing wil ik eigenlijk met 2e hands materiaal uit voeren en dan een binnenblad en buitenblad bouwen (2 maal dubbelglas met een luchtspouw van ca 40 cm)
Ik ben mijn eigen architect / designer (Dit is niet mijn vak) maar ervaring met grote epoxy delen heb ik (59 meter vleugels) en ik heb reeds eerder houten huizen gebouwd (in 1 ervan woon ik nu)
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: licht bouwen met vlas/hennep/stro tbv een drijvende woni

Bericht door terraxy »

Stand van zaken:
Op zich is het isoleren met stro, vlas of hennep (of een andere cellulose) een goed alernatief alleen heb ik wel ontdekt dat er behalve gigantische prijsverschillen ook grote kwaliteitsverschillen en dichtheidsverschillen zijn.
Netto voor een huis telt de isolatiewaarde en de warmtecapaciteit en dan is vlasschroot of hennepschroot al vergelijkbaar in prijs met PS-schuim/glaswol. Stro zou nog goedkoper moeten kunnen maar ik heb nog niemand kunnen vinden die stro verhakseld. (Ik wil mijn wanden volblazen en heb dan materiaal nodig dat kleiner is dan 50 mm)
Voor een boothuis telt ook gewicht (Op zich is het gewicht geen probleem als daar het ontwerp ook op berekend is; een totale isolatie van 50 cm dikte geeft een extra diepgang tot ca 15 cm (bij 100 kg / m3; normaal is de extra diepgang ca 5 cm)
Ook moet er meer rekening gehouden worden met vocht maar dat komt netto het huis ook ten goede en is ook weer afhankelijk van het ontwerp: In mijn geval is het ontwerp geheel aangepast aan toepassing van ingeblazen isolatie.
Ik ben van plan om een aantal testen/vergelijken te gaan doen (eventueel met hulp)
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: licht bouwen met vlas/hennep/stro tbv een drijvende woni

Bericht door terraxy »

Stand van zaken:
Op zich is het isoleren met stro, vlas of hennep (of een andere cellulose) een goed alernatief alleen heb ik wel ontdekt dat er behalve gigantische prijsverschillen ook grote kwaliteitsverschillen en dichtheidsverschillen zijn.
Netto voor een huis telt de isolatiewaarde en de warmtecapaciteit en dan is vlasschroot of hennepschroot al vergelijkbaar in prijs met PS-schuim/glaswol. Stro zou nog goedkoper moeten kunnen maar ik heb nog niemand kunnen vinden die stro verhakseld. (Ik wil mijn wanden volblazen en heb dan materiaal nodig dat kleiner is dan 50 mm)
Voor een boothuis telt ook gewicht (Op zich is het gewicht geen probleem als daar het ontwerp ook op berekend is; een totale isolatie van 50 cm dikte geeft een extra diepgang tot ca 15 cm (bij 100 kg / m3; normaal is de extra diepgang ca 5 cm)
Ook moet er meer rekening gehouden worden met vocht maar dat komt netto het huis ook ten goede en is ook weer afhankelijk van het ontwerp: In mijn geval is het ontwerp geheel aangepast aan toepassing van ingeblazen isolatie.
Ik ben van plan om een aantal testen/vergelijken te gaan doen (eventueel met hulp)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: licht bouwen met vlas/hennep/stro tbv een drijvende woni

Bericht door kockie »

Als je iemand zoekt die stro kan hakselen, zou ik eens proberen in contact te komen met een grote geitenhouder. Veel van deze hebben zelf een strohakselaar om hun dierverblijven in te strooien.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: licht bouwen met vlas/hennep/stro tbv een (drijvende) wo

Bericht door terraxy »

kockie schreef:Als je iemand zoekt die stro kan hakselen, zou ik eens proberen in contact te komen met een grote geitenhouder. Veel van deze hebben zelf een strohakselaar om hun dierverblijven in te strooien.
Op zich heb ik nog ff tijd dus wellicht een geitenhouder maar mijn loonbedrijf deed het niet en wist ook geen collega die het deed.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: licht bouwen met vlas/hennep/stro tbv een drijvende woni

Bericht door deleted »

terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: licht bouwen met vlas/hennep/stro tbv een drijvende woni

Bericht door terraxy »

Gandalf schreef:Of de oude manier.
http://link.marktplaats.nl/413067434
Jij bent een lieverd: Ik heb ca 500 m3 nodig: Ik kan sneller een huis bouwen :)
(Op zich is het natuurlijk wel een idee maar tegenwoordig zijn de pakken meestal wat groter)
Plaats reactie