Iemand verstand van PLC's

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Iemand verstand van PLC's

Bericht door kockie »

Ik heb hier een plc liggen en wel de volgende: http://www.berghof.com/multimedia/Downl ... _PT_en.pdf met als uitbreiding daarbij 2: http://www.berghof.com/multimedia/Downl ... _PT_en.pdf

Heeft iemand een idee wat ik daar nog mee kan?

Het heeft weinig met ecologie te maken, maar misschien wel weer met recycling.

Ze zaten in een schakelkast die ik ergens mee heb kunnen nemen (voor de lucht"ventielen" en relais die er ook inzaten".
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Iemand verstand van PLC's

Bericht door nck »

Dit is niet een huis tuin en keuken PLC. Ik kan er zo geen programmeer software voor opduikelen. (misschien zoek ik wel niet goed)
Wanneer je echt behoefte hebt aan een vrij programmeerbare PLC kun je beter richting Siemens Logo! of Moeller Easy gaan.
Hiervoor is plenty software en kant en klare programma's te krijgen. Ook zijn beide vrij eenvoudig te programmeren.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Iemand verstand van PLC's

Bericht door kockie »

Ik ben ook niet op zoek naar een plc, maar vroeg me af of hier nog wat mee kon. Ik kan niet programmeren en heb ook niet de behoefte om dat te gaan leren. Misschien dat ik nog eens in her arduino gebeuren duik, omdat dat eenvoudig aan te leren is en er heeeel veel voorbeelden voor zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Iemand verstand van PLC's

Bericht door nck »

Moet je voor de grap je blik eens over het programma voor de logo laten gaan.
Logosoft 5 of 6. eenvoudige logische bouwstenen, timers e.v. voorzien van een complete simulatie.
Heb wel een link voor je.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Iemand verstand van PLC's

Bericht door kockie »

Kom maar op met die link!
Eerste wijziging:
Heb al een demo gevonden...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: Iemand verstand van PLC's

Bericht door easy rider »

Lees deze net pas. Naast beroepsmatig praktiserend techneut ben ik ook docent plc-systemen.

De Berghof plc wordt geprogrammeerd volgens de IEC61131 norm wat betekend dat je kan programmeren met universele software van de diverse plc fabrikanten. Ik heb hier wel een copietje Codesys van Wago voor je liggen. Je bent dan in staat te programmeren in ladderdiagram, instruction list, function block diagram, sequential function chart en het oude structured text. Je hebt dan nog wel even een interface kabeltje nodig voor de Berghof, die kost je een paar tientjes en natuurlijk een leuk laptopje met RS232 poortje.

Zo heb ik hier nog een grote Mitsubishi FX2N liggen met 152 kanalen in en out, die gaat mijn nieuwe huis besturen. Verder nog een doos met andere kleinere Mitsubishi's voor o.a. de WKK.

Als je wat wil weten roep je maar.
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Iemand verstand van PLC's

Bericht door kockie »

easy rider schreef:Als je wat wil weten roep je maar.
Ehh, waar heb je het over :mrgreen: Dat gaat me een beetje boven m'n pet geloof ik. Ben bang dat als ik je leerling zou zijn, dat ik je dan grijze haren zou bezorgen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Iemand verstand van PLC's

Bericht door nck »

easy rider schreef: Ik heb hier wel een copietje Codesys van Wago voor je liggen
Maar hier ben ik dan wel weer in geïnteresseerd.
Hou me aanbevolen voor een copie.

easy rider schreef:Naast beroepsmatig praktiserend techneut ben ik ook docent plc-systemen.
Heb ik nog een werkstuk van mij liggen schiet er maar op.
Het draait nu sinds januari 2010 onafgebroken en storingsvrij
viewtopic.php?f=3&t=1041

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Iemand verstand van PLC's

Bericht door kockie »

Ik hou me ook aanbevolen voor het kopietje, moet alleen nog even tijd maken ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: Iemand verstand van PLC's

Bericht door easy rider »

Bleek dus dat mijn email notificatie uit stond op dit forum, dus maar even aan gezet.

Leuk progje nck. Ik zit meer in het analoge gebeuren i.p.v. digitaal. Voordeel is dat je gewoon een 8 bit analoog ingangs kaartje in steekt en je kan dan b.v. temp, druk enz. lezen even verwerken. Je kan dan zeggen: onder deze temp gaat dit pompje draaien en wordt element 1 aangestuurd. Wat dan ook mogelijk is om een PID regeling te maken waarbij je dan optimaal een verwarmingselement of andere zaken met hysterese aan kan sturen en dan het liefst met een solidstate relais.

Zal es kijken hoeveel MB codesys is dan zet ik hem even online om te downloaden.
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Iemand verstand van PLC's

Bericht door nck »

easy rider schreef:Zal es kijken hoeveel MB codesys is dan zet ik hem even online om te downloaden.
Geweldig!
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie