Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door Dutch John »

seerp schreef: Smeden op een zonnepaneel heb ik nog niet geprobeerd. :)
Is inderdaad een slecht aambeeld.... :mrgreen:

Zo maar wat lekengedachten: heb je al eens houtkool als brandstof geprobeerd? Wat gebeurd er als je een vuur van alleen gruis maakt? Kanaalvorming in het bed? Regen van vonken? Onderin slak, bovenin onverbrand?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
seerp
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2011, 23:03

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door seerp »

Dutch John schreef:
seerp schreef: Smeden op een zonnepaneel heb ik nog niet geprobeerd. :)
Is inderdaad een slecht aambeeld.... :mrgreen:

Zo maar wat lekengedachten: heb je al eens houtkool als brandstof geprobeerd? Wat gebeurd er als je een vuur van alleen gruis maakt? Kanaalvorming in het bed? Regen van vonken? Onderin slak, bovenin onverbrand?

Groet,
DJ
Hootskool gaat prima, is alleen zeer bewerkelijk en geeft minder warmte dan smeedkolen en zeker minder dan cokes. Het is ook zeer duur stoken.
Gruis is een plaag in het vuur. De wind blaast er door heen en inderdaad een regen van vonken en het blijft niet onder je stuk liggen zodat je stuk niet warm wordt. Slak weet ik niet want zover ben ik met gruis niet gekomen.
seerp
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2011, 23:03

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door seerp »

Zoals beloofd, hierbij wat resultaten van mijn onderzoek.
Ik nam 10 gram behangersplaksel op een halve liter water en voegde daar al roerend ruim een kilo cokes poeder/stof/gruis aan toe.
Dit werd een stevige brei, die ik plat uitsmeerde en sneed in de door mij gewenste maat.
Nu laten drogen, dat zal wel een paar dagen duren.

Een stukje heb ik gedroogd op een plaatje boven het vuur. Toen het plaatje rood aan begon te lopen viel er duidelijk poeder van het stukje af. Waarschijnllijk te heet laten worden. In het vuur lijkt het stukje te verbranden als een gewoon stuk cokes, alleen kwamen er wel lange slierten gensters af.


De bijgaande foto's geven een beeld van mn werk.

Misschien toch een manier gevonden om afval als nog om te zetten in energie.

Ik houd jullie verder op de hoogte

Seerp
Bijlagen
Poedercokes  110208 verbranden gelijmd deel.jpg
Poedercokes  110208 koek gesneden.JPG
Poedercokes  110208 gemengd gruis.jpg
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door Chicken Power »

Dag Seerp,

Dat is nog een mooi papje geworden!

Had niet verwacht dat alleen het stof en de lijm al zo mooi wilden binden.

We blijven benieuwd naar je vorsingen!


Groet, Cp

Ps: Wiki is een aan deze site verbonden database van allerhande technisch/ecologische onderwerpen. Een van de auteurs is ‘nck’ (Jan).
Verwijderd.
seerp
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2011, 23:03

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door seerp »

Het blijkt dat bij het stoken de korrels weer uit elkaar vallen in poeder voor dat ze werkelijk verbranden. Het resultaat is een meter hoog gordijn van brandende poederdeeltjes.

Ik ben nu de poeder aan het mengen met hoogoven cement. Immers hoogoven cement wordt gemaakt van de sintels uit de hoogoven en door dit te gaan gebruiken is het eigenlijk "back to the roots" voor dit bindmiddel.
Verder zal het cement een chemische binding veroorzaken en niet een binding na drogen zoals bij lijm.

Ik probeer een bruikbaar mengsel te krijgen met zo weinig mogelijk cement. Dus ben ik begonnen met minimale hoeveelheden cement toe te voegen. Dit was niet zo'n succes, maar iedere poging verhoog ik de hoeveelheid cement tot het werkt (hoop ik).

Wordt vervolgd.
seerp
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2011, 23:03

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door seerp »

Met de binding van het poeder en gruis met cement lijkt het goed te komen. Zoals je kunt zien op de foto brandt het vuur gelijkmatig en goed. Alleen bij het in het vuur steken van een stuk ijzer komt er nog poeder los in de vorm van een waaier vonken.

Nu even economisch. Om deze kilo poeder te verwerken heb ik een kwartier nodig gehad, tellen we daar de kostprijs van het cement bij dan kostte deze kilo mij 9,1 Euro. Een kilo cokes kost me 0,475 Euro.
Ik zie echter wel kans bij een iets grotere aanpak om binnen een half uur 50 kilo te mengen en af te werken. Dan wordt de kostprijs 0,46 Euro per kilo en zijn we waar we wezen willen.

Verder besparen we de kosten en moeite van het afvoeren van de poeder en besparen we op energieverbruik en belasting van het milieu omdat de poeder als afval toch ook verbrand zou worden.

Blijft nog nodig te onderzoeken: wat is de warmte opbrengst van deze mengeling cokes/cement en hoe is de slakvorming omdat de cement weer als sintels zal terugkeren in mijn vuur.

Maar..... so far, so good
Bijlagen
Poedercokes  110228 cement 300 kl.jpg
Plaats reactie