Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door Dutch John »

Hier wat opbrengstgetallen: http://www.siderea.nl/zonne-energie/ber ... ing_0.html
En voor wie meer tijd over heeft: http://www.top50solar.nl/

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door xychix »

Goed we gaan weer knutselen.

Binnenkort even kijken hoeveel WP er nu echt op het dak ligt.

De accu's die er staan zijn iig zeker een jaar of 8 oud. Die zijn ongetwijfeld op.

http://www.accushop.nl/index.php?page=s ... &Itemid=49

mogelijk maar 2 van deze halen. Iemand hier verstand van accu's? iemand die me voor +/- 180 euro iets beters kan aanraden dan 200 Ah in een Solite Calcium accu ?

100 Ah deep cycle accu misschien? Zal ongeveer zelfde bruikbare ah's leveren.
Weet alleen niet of dat kan met mijn standaard stecca laadregelaar, ook zal ik mijn 10Ah einhell pruts lader dan weg moeten gooien. Ik weet dat een goede lader belangrijke is, ik wilde echter veel Ah's laadvermogen omdat ik vanaf een aggregaat moet bijladen. Ik zal waarschijnlijk vrijwel nooit het druppel-laad programma ingaan. Enkel stoppen met laden boven X volts.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door xychix »

Kan ik eigenlijk 2 generatoren (1 zonnepaneel en 1 windmolen) met elk een eigen laadregelaar op de accu's aansluiten?

Ik ben bang dat dit de laadprogramma's in de war stuurt. De lader van zonnepaneel zal +/- 14V leveren om te laden.
Als de lader van de windmolen dit 'meet' zal deze besluiten dat de accu's al vol zijn.
Weet iemand hoe dit is op te lossen? (kan natuurlijk een peperdure laadregelaar kopen... :( .)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door nck »

Gevoelsmatig zou ik dit niet doen.
Ik zou eerst de stroom van de windmolen gelijkrichten.
Daarna zou ik advies vragen hoe de zonnepanelen en de windmolen parallel dan wel in serie te zetten om hun gezamenlijke stroom in 1 keer om te zetten naar 230 volt d.m.v. een inverter.
Diodes zouden een terugloop moeten tegengaan in de twee afzonderlijke stroombronnen.
Wat je hiermee bereikt is dat je een constante voedingsspanning creëert met een wisselend vermogen (Amperage).
Daar heeft de lader het minste probleem mee en zal het beste functioneren.

Wanneer iemand een andere mening is toegedaan hou ik mij aanbevolen, met nadruk: de bovenstaande oplossing is gevoelsmatig en ik kan het met de huidige gegevens niet onderbouwen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door xychix »

nck schreef:Gevoelsmatig zou ik dit niet doen.
Ik zou eerst de stroom van de windmolen gelijkrichten.
Daarna zou ik advies vragen hoe de zonnepanelen en de windmolen parallel dan wel in serie te zetten om hun gezamenlijke stroom in 1 keer om te zetten naar 230 volt d.m.v. een inverter.
Diodes zouden een terugloop moeten tegengaan in de twee afzonderlijke stroombronnen.
Wat je hiermee bereikt is dat je een constante voedingsspanning creëert met een wisselend vermogen (Amperage).
Daar heeft de lader het minste probleem mee en zal het beste functioneren.

Wanneer iemand een andere mening is toegedaan hou ik mij aanbevolen, met nadruk: de bovenstaande oplossing is gevoelsmatig en ik kan het met de huidige gegevens niet onderbouwen.

Jan
Dat is precies wat ik zou willen hebben ja. Maar een 'shunt' voor een kleine windmolen gooit die overige stroom weg of wordt deze omgezet naar ander voltage (en dus meer Ampere)?

Eigenlijk moet ik dus opzoek naar een laadregelaar (mppt zou t mooite zijn) die 2 'voeders' kan handelen.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door nck »

xychix schreef:Maar een 'shunt' voor een kleine windmolen gooit die overige stroom weg of wordt deze omgezet naar ander voltage (en dus meer Ampere)?
Een windmolen produceert altijd wisselstroom, met ook nog eens een wisselende frequentie. De frequentie van de wisselstroom is recht evenredig met het toerental van de wieken/generator.
Het eerste wat je hiermee zou kunnen doen is deze gelijk te richten met een flinke diode-brug.

Wat je nu hebt is een pulserende gelijkstroom. deze kun je afvlakken door een condensator te zetten tussen de plus en de min pool, aan de gelijkstroomkant uiteraard.

vervolgens plaats je twee sper diodes in zowel de plus als de min aansluiting waarmee je de stroom één kant op dwingt, eventueel terugstromen is nu uitgesloten.

Het zal aan de inverter liggen of je de zonnecellen en de windmolen parallel dan wel in serie kunt zetten, in serie tel je het voltage van de beide stroombronnen bij elkaar op en parallel tel je het amperage bij elkaar op. Het gaat erom dat een inverter een maximaal voltage en een maximaal amperage kan verwerken. Dit verschilt per toegepast merk.
Of dit laatste op deze manier zonder slag of stoot uitvoerbaar is, daar zul je de mening van een elektrotechnicus ter plaatse voor nodig hebben,
misschien kun je op de inverter wel twee stroombronnen afzonderlijk aansluiten, met verschillende spanningen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door Dutch John »

nck schreef: Wat je nu hebt is een pulserende gelijkstroom. deze kun je afvlakken door een condensator te zetten tussen de plus en de min pool, aan de gelijkstroomkant uiteraard.
Hoeft echt niet, Jan. De accu's trekken de spanning op een tiende volt vlak. Net zoals een vat dat voldruppelt geen kolk zal trekken.
xychix schreef: Eigenlijk moet ik dus opzoek naar een laadregelaar (mppt zou t mooite zijn) die 2 'voeders' kan handelen.
Kan, maar je bent goedkoper en meer hufterproof uit door twee regelaars te kopen. Neem wel regelaars waar je absorbtiespanning van kunt instellen. Die van de turbine een paar tienden hoger instellen, zodat het nooit kan gebeuren dat de laatste zowel zon- als windstroom moet dumpen. Tenzij de regelaar het totale amperage kan dumpen.

Dumpen in gewone luchtverwarmingselementen. Is zonde, ik weet het, maar als je in de buurt bent hoeft dat maar zelden te gebeuren. Dan kun je verbruikers bijschakelen. Ik ben steeds weer blij als de mosfets van de regelaar beginnen te knerpen.....

Groet,
DJ
Die dit typt op windstroom
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door nck »

Ik heb totaal geen ervaring in dit specifieke gebied, vandaar mijn terughoudendheid aan de ene kant. Aan de andere kant wou ik toch mijn idee ventileren om het topic aan de gang te houden.
Dutch John schreef:Hoeft echt niet, Jan. De accu's trekken de spanning op een tiende volt vlak. Net zoals een vat dat voldruppelt geen kolk zal trekken.
Mee eens met een accu, mijn gedqachte was ook meer als voeding voor een inverter, ik weet niet hoe die met een pulserende gelijkstroom overweg kunnen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door xychix »

ik heb een rutland 913 gekocht, zonder 'shunt' of laadregelaar.

Mijn kleine steca welke nu gebruikt wordt met het oude zonnepaneeltje en 3 verotte 12v accu's in parallel (12v systeem dus) kan hier vast niet mee overweg.

Ik moet nu op zoek naar de goedkoopste oplossing om het ding aan te sluiten.

George kniest verkoopt deze rutland 913 nog voor 675 (ik heb een oudje voor 150, nu maar hopen dat dat ook al permanent magneten waren, brushless dus)

Ook verkopen ze de bijbehorende 'shunt' voor 100 euro. Maar dat is nog steeds geen laadregelaar.
http://goo.gl/Mje51

Ik heb zo'n vermoeden dat gezien de prijs van deze meuk het wel uit kan eens een electronica boek open te slaan...... (Ben gestopt na natuurkunde op de HAVO, en heb die kennis vakkundig verzopen door de jaren.)

jan, het komt idd in een accu.

Zou ook nog goed kunnen dat de rutland wat te veel wind verwacht voor mijn locatie, in dat geval verhuisd ie weer terug naar nl en komt ie op mijn bootje. Betekend dus wel dat ik niet vooraf erg veel wil investeren in een dure laadregelaar als de windmolen mogelijk weer verdwijnd.
Laatst gewijzigd door xychix op 22 feb 2011, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door xychix »

Dutch John schreef: Kan, maar je bent goedkoper en meer hufterproof uit door twee regelaars te kopen. Neem wel regelaars waar je absorbtiespanning van kunt instellen. Die van de turbine een paar tienden hoger instellen, zodat het nooit kan gebeuren dat de laatste zowel zon- als windstroom moet dumpen. Tenzij de regelaar het totale amperage kan dumpen.
ik heb nu een kleine steca,

1 ingang voor zonnepanelen, 1 uitgang naar de accu, 1 uitgang met een lamp-logootje erbij. Is die laatste dan een dump? of heeft mijn laadregelaar geen dump?

Ik heb nu alle verbruikers (behalve mijn inverter naar 220) op die uitgang zitten, zijn enkel de vonk voor de gas-koelkast en wat verlichting.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door xychix »

Dutch John schreef: Kan, maar je bent goedkoper en meer hufterproof uit door twee regelaars te kopen. Neem wel regelaars waar je absorbtiespanning van kunt instellen. Die van de turbine een paar tienden hoger instellen, zodat het nooit kan gebeuren dat de laatste zowel zon- als windstroom moet dumpen. Tenzij de regelaar het totale amperage kan dumpen.

Groet,
DJ
Die dit typt op windstroom
absorbtiespanning is dat gelijk aan 'laad-eindspanning' ?

in de standaard steca's staat deze vast op 13,9 V.

Maar mijn eigenlijke vraag. Als ik laadregelaar A op 13,7 zet en regelaar B op 13,9. De accu zit op 13,8V.

Betekend dit dan dat A enkel de aangeleverde stroom van de zonnepanelen dumpt? of gaat deze de accu leeg proberen te trekken tot 13,7V ?

Als dat eerste het geval is dan kan het inderdaad met 2 laadregelaars. Als het 2e het geval is moet laadregelaar A zwaargenoeg zijn voor de panelen EN de windmolen. Dan kan ik ze weer net zo goed parallel op dezelfde regelaar aansluiten toch ?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door kockie »

Kijk eens in dit document: http://www.windenergy.nl/website/index. ... 16&catid=4 Is het boek windbouwwerk van Fons de beer. Rond blz 56 staat een laadschakeling. Verderop in het boek staat nog meer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door Dutch John »

xychix,

Ken de regelaar niet, kan je dus geen antwoord geven. Even googlen en anders Kniest bellen of ze losse regelaars verkopen.

Panelen geven je een wisselende gelijkspanning, afhankelijk van de instraling. Ik weet niet of het verstandig is om deze spanning zo op de accu's te zetten en de windregelaar het dumpwerk te laten doen. Ik zou er in ieder geval diodes tussen zetten. Ook moet je zeker weten of de regelaar het totale vermogen van panelen plus turbine kan verwerken. Voor mezelf ga ik niet experimenteren, koop er één bij. Better safe than sorry. Ik zal het de leverancier bij aankoop nog vragen, maar mijn idee is de zonneregelaar een paar tienden lager in te stellen, zodat deze bij voldoende accuspanning de panelen afschakelt. De windregelaar komt dan later in en gaat de windstroom dumpen. In het geval dat het bij heldere hemel stormt.....

Moderne laders of regelaars werken in 4 stadia: bulk laden, absorbtieladen, float (druppel) laden en equalize laden. De laatste is onder een verhoogde spanning om de cellen alle gelijk te trekken. Hoeft maar af en toe.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door xychix »

http://www.bunyanfilms.com.au/aura/page ... age10.html

moet zien dat ik er zoeen krijg.
Voor windmolen en PV samen.

Krijg wel steeds meer de indruk (na wat specs van laadregelaars behorend bij de rutland 913 te hebben gelezen) dat er al wat electronica in de molen zit waar door deze 5 - 27 V DC oplevert.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door xychix »

De rutland 913 blijkt stuk, verkoper wist dit niet en neemt m terug.

blijkbaar heeft deze 4 sets wikkelingen 3 stuks voor AC prik en 1 termostatische wikkeling, die laatste is 'gebroken' iig. mijn Ohm meter geeft 1, maw. geen stroom tussen A en B.

Leverancier geeft aan dat de stator vervangen moet (kosten 200+ euro). Dat issie niet meer waard.
Plaats reactie