Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

seerp
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2011, 23:03

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door seerp »

Ik probeer zelf van kolengruis weer stookbare kool te maken. Heeft iemand daar ervaring mee? En wat voor bindmiddel werd gebruikt voor het maken van geperste steenkool? Er wordt voor de fabricage van Eierkolen gesproken over teer, maar wat was dat precies? en onder welke druk werden de eierkolen geperst?
Heeft iemand ervaring met het samenpersen van cokes?
Heeft iemand ervaring met het stoken van kolen- (of cokes) gruis op andere manieren?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door kockie »

seerp schreef:Ik probeer zelf van kolengruis weer stookbare kool te maken. Heeft iemand daar ervaring mee? En wat voor bindmiddel werd gebruikt voor het maken van geperste steenkool? Er wordt voor de fabricage van Eierkolen gesproken over teer, maar wat was dat precies? en onder welke druk werden de eierkolen geperst?
Heeft iemand ervaring met het samenpersen van cokes?
Heeft iemand ervaring met het stoken van kolen- (of cokes) gruis op andere manieren?
Behalve een soort "stookforum" is dit ook nog een ecologieforum.... Kolen hebben daar niet bijzonder veel mee van doen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door account verwijderd »

Hmm, waarom worden er dan wel groene subsidies gegeven voor torrefactie methoden?
Dit is surrogaat steenkool gemaakt onder een groene schaduw van biomassa.

Ik denk dat we deze draad normaal moeten beantwoorden.

Nothing is wat it seems to be.

Zolang iedereen diesel of benzine in zijn auto tankt (fossiele brandstof) wat houdt
hem dan tegen om cokes te persen?
We zijn er allemaal even schuldig aan, het uitbuiten van de aarde!!
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door deleted »

Iemand een idee welk percentage van de Nederlandse electriciteit in steenkoolcentrales wordt gewonnen?

Dan kunnen de electrische verwarmers/ kokers/ warmtepompen/ verlichting / balansventilatie / zonnepanelen in de winter/ ... allemaal hun procentuele aandeel in de kolenstook eens uitrekenen...
seerp
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2011, 23:03

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door seerp »

Ik ben smid van beroep en probeer het afvalgruis van kolen en cokes nog te gebruiken. Gooi ik het weg dan wordt het toch verbrand.
Indien ik het afval kan gebruiken zal ik minder andere fossiele brandstoffen kunnen gebruiken.
Smeden op een zonnepaneel heb ik nog niet geprobeerd. :)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door deleted »

Verbrand dat gruis dan niet gewoon op een kolenvuur ?
seerp
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2011, 23:03

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door seerp »

Het gruis is te klein, dat valt door mijn vuur, verstopt de wind openingen (lucht openingen voor de leken) en als het verbrandt dan is het met een korte rode vlam (te weinig zuurstof en veel rook) die te snel weg is. Ik moet mijn stuk(ken) in het vuur leggen en ze tijd geven om op te warmen.
Een maat van minimaal 12 mm en maximaal 25 mm is bruikbaar.
Laatst gewijzigd door seerp op 07 feb 2011, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door nck »

Ik denk dat het gruis een veel te heftige verbranding geeft. Er is bij briketten helemaal geen sprake van welk bindmiddel dan ook. briketten worden onder een zeer hoge druk mechanisch geperst.
Misschien is het een idee om dit in een vlakke korrelpers te proberen om het gruis te verwerken tot pellets. Volgens mij zijn er een paar leveranciers te lande die deze machientje aanbieden en daarbij ook willen demonstreren of het door jou te persen materiaal in hun machines is te verwerken.
Ik zou ze eens uitnodigen.
Of er een zaterdagmorgen aan wagen om met een flinke zak stof naar toe te gaan.

Wanneer je het stof weet te persen dan zou het heel goed stookbaar zijn.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door nck »

En er zo over door redenerend, mischien is het wel een idee om het kolengruis te vermengen met houtzaagsel om een beter te persen product te verkrijgen. En wat ook nog eens rustiger brand.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door deleted »

Vroeger werd op een simpele manier briketten gemaakt: kolengruis met leem en water !

Maar wellicht niet echt geschikt voor een smidsvuur.
Probeer eens met paardemest ?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door Chicken Power »

Hallo seerp,

Briketten van cokes zijn me onbekend, volgens mij leent het materiaal zich er niet echt voor.

De eierkolen werden indedaad met pek of een teerachtig component gebonden. De persdruk die je nodig hebt voor de gekende eierkolen is gigantisch, en haast niet thuis te doen. Beetje analoog aan het zelf maken van houtpellets, daar heb je geen bindmiddel bij nodig door de lignine van het hout.

Heb je het staal al is heet gemaakt met alleen eierkolen? Ik vraag me af of dat wel heet genoeg wordt, en of de asse er niet snel door de onderwind vanaf geblazen wordt.

Voor het echte smeedwerk lijkt het me niks te worden, maar om je vuur aan te maken zou je eens een slurry van stijfsel (behanglijm), fijn zagemeel en je gruis kunnen maken. Desnoods wat pulp van geweekt oud papier.

Zo heb ik het vroeger wel eens gedaan. Heel gedoe, prima in de kachel, maar om er mee te smeden....

Groet, Cp
Verwijderd.
seerp
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2011, 23:03

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door seerp »

Chicken Power schreef:Hallo seerp,

Briketten van cokes zijn me onbekend, volgens mij leent het materiaal zich er niet echt voor.

De eierkolen werden indedaad met pek of een teerachtig component gebonden. De persdruk die je nodig hebt voor de gekende eierkolen is gigantisch, en haast niet thuis te doen. Beetje analoog aan het zelf maken van houtpellets, daar heb je geen bindmiddel bij nodig door de lignine van het hout.

Heb je het staal al is heet gemaakt met alleen eierkolen? Ik vraag me af of dat wel heet genoeg wordt, en of de asse er niet snel door de onderwind vanaf geblazen wordt.

Voor het echte smeedwerk lijkt het me niks te worden, maar om je vuur aan te maken zou je eens een slurry van stijfsel (behanglijm), fijn zagemeel en je gruis kunnen maken. Desnoods wat pulp van geweekt oud papier.

Zo heb ik het vroeger wel eens gedaan. Heel gedoe, prima in de kachel, maar om er mee te smeden....

Groet, Cp
Bedankt voor de ideeën, ik zal eens een proef nemen met behangersplaksel of stijfsel. Het mengsel kan ik gieten in/op krantenpapier of oud behang. Dan drogen en in stukjes snijden? We gaan het proberen. Ik houd jullie op de hoogte.
Weet je toevallig ook over wat voor drukken men sprak voor het maken van eierkolen? ik kan met een hydraulische pers wel iets maken.

Eierkolen zelf zal ik niet proberen. Antraciet is op zichzelf al niet de beste brandstof voor een smidsvuur. Geeft minder warmte en valt snel in korrels uit elkaar. Het kan, maar niet prettig om mee te werken.

Wiki, heb jij een idee welke firma's de machientjes verkopen die je noemt?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door JantjeV8 »

Als je een 40-tons werkplaatspers hebt staan, kun je wellicht met het principe van oppervlakte verkleining, dus een kleiner persmatrijs maken dan de plunjerdikte, de perskracht op het oppervlak toch omhoog brengen?
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door account verwijderd »

@Seerp,

Onderstaande heb ik uit een boekje overgenomen, wellicht heb je er iets aan.

Antraciet bevat per 100 delen koolstof,
2.6 delen waterstof
2.6 delen zuurstof

Briketten : gemaakt van poeder (steenkool fijn gruis en stof) met 3-5% pek vermengd, verwarmd en dan onder hoge druk in vorm geperst.

Cokes : steenkool verwarmen onder afsluiting van lucht, ontgassing van het bitumen. Koolstof zal overblijven, nog gloeiend zijnde, wordt zo spoedig mogelijk geblust om de cokes te vormen.
De cokes vormen bij de gasfabricage een bijproduct.

Enkele toepassing Antraciet stof :
Wordt wel met behulp van krachtige luchtstroom ingeblazen of door een vleugelrad ingeworpen.
Dit zou je dus bij de aanjager van het smidvuur kunnen realiseren.

Het vochtig maken van de (kool) is af te raden, behalve wanneer het poeder of stof is geworden en
je zou het in droge toestand op het rooster werpen / verstuiven.

Het plaatje laat schematisch zien hoe je fijnstof kunt bijmengen naar je smidsvuur.
Het doseerstation is belangrijk, deze bepaalt de hoeveelheid. Soms zit er ook
nog een weegstation tussen. Misschien is dit een idee voor je?
Bijlagen
antraciet bijmengen.JPG
Verwijderd
seerp
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2011, 23:03

Re: Stookmanieren en eigenaardigheden van Kolen en Antraciet

Bericht door seerp »

Mensen bedankt voor het meedenken.
Michel, ik zal eens een proef doen buiten mijn smidsvuur om. Ik voorzie enkele problemen, maar mogelijk kan ik die oplossen.

De aanjager stuwt de wind door een kleine opening, of bij sommige smidsvuren door een aantal kleine gaatjes (5 stuks van 8mm) onder in het vuur. Wanneer ik het stuk uit het vuur haal zet ik dit zacht. dan moet de aanvoer van stof dus stoppen, anders vult de stof de aanvoerbuis en verstopt deze. Ook bestaat de kans dat de stof ontploft in de zuurstofrijke omgeving in de aanvoerbuis.
Met het stoken van cokes echter wordt de wind niet afgezet daar anders het vuur direct uitgaat, dat gaat dus al beter. Het ontploffingsgevaar blijft mijns inziens ( de aanvoerbuis is in open verbinding met het vuur). Toch wordt ook bij een cokesvuur de ene keer meer wind toegevoerd dan de andere keer. Een regeling op de toevoer van de stof is dus nodig. Wel zeer moeilijk om steeds juist de goede dosering stof toe te voegen. Niet te veel, maar ook niet te weinig. Mogelijk let dit niet zo nauw en zal het vuur dan soms iets meer oxiderend (arm of te weinig koolstof) zijn bij weinig toevoer en iets te rijk (carboniserend, te veel koolstof) bij iets te veel toevoer van gruis.

In ieder geval heb ik nu twee mogelijkheden om te onderzoeken, het plaksel (zetmeel) en de inspuit mogelijkheid.

JantjeV8
Met een pers opeen klein oppervlak voorzie ik een arbeidsintensieve manier van werken. Het zal even duren voor ik een kilootje bij elkaar geperst heb.
Plaats reactie