WKK met Kubota D600

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Via Tim dit forum gevonden, zie ik hier toch weer een aantal gasten uit de "PPO gebeuren", gaaf.

Ik heb hier 3 stuks Kobota D600, 3 cilinder dieseltjes staan waarvan ik er 1 ga koppelen aan een 11KW 3 fase motor om 1/ Elektriciteit terug te leveren aan het net en 2/ warmte te genereren om mijn huis/werkplaats te verwarmen. De Kubota gaat natuurlijk op 100% plantaardige olie draaien net als mijn dagelijks vervoer, een BMW 525TDS.

Het idee is om de hele WKK te besturen met een PLC waardoor deze van voor tot achter beveiligd zal zijn.

Het doel van mijn aanmelding is om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over een dergelijke opstelling zodat ik deze kan gaan bouwen. Dat bouwen kan echter nog wel even op zich laten wachten omdat ik: nog niet alle zaken heb, Ik zelfstandig ondernemer ben en mijn klanten mijn agenda beheren, de winter bijna afgelopen is en ik het ding voor de winter van 2011 opgesteld en werkend wil hebben.

Ook wil ik hier graag mijn kennis delen over het filteren en gebruiken van gebruikte plantaardige olie in een dieselmotor.
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

Ha Eric!

Welkom hier, heeft even geduurd!

Voor de rest van het forum, ken hem al een poosje. Vooral als een zeer kundig motorenman en pragmatisch technicus. Met een grotere affectie en kennis voor/ van hedendaagse besturingen dan ikke.

In zijn bescheidenheid zal die het zelf niet vertellen, maar de avonturen van zijn automobiel en de totale overhaal (hetgeen een zeer ecologisch aspect is) van de motor zijn respectabel.

http://www.ppo.nu/forum/f50/bmw-525-tds-1095/

Dat wou ik even kwijt, op het onderwerp komen we nog terug, Tim heeft zijn draad ook weer nieuw leven ingeblazen.

Groet, Cp

Ps, ik zie bij Tim wel meer kwartjes doorrollen. :lol:
Verwijderd.
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Heyyyy Woutert,

Leuk man. Ja dat met die PLC's zit wel snor. Ben tegenwoordig ook parttime docent PLC systemen bij het ROVC in Rotterdam :fff .

Wat betreft dat netkoppelen en vele andere zaken kan ik veel van je leren denk ik zomaar.

Zal me de komende tijd veel inlezen, ben benieuwd hoe je HIER de boel wakker houdt :lol:
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

easy rider schreef:Wat betreft dat netkoppelen en vele andere zaken kan ik veel van je leren denk ik zomaar.
Nou, eerlijk gezegd is door de kennis te alhier de laatste ijskap (synchronisatie)van mij ook is gesmolten, blijkt simpeler dan verwacht. De regeling + veiligheid, moeten we nog wel ff over nadenken.
easy rider schreef:Zal me de komende tijd veel inlezen, ben benieuwd hoe je HIER de boel wakker houdt :lol:
Kost met eerlijkheid niet eens moeite!

Groet, Cp
Verwijderd.
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Ja, met veiligheid bedoel ik niet alleen de dieselmotor beveiligen tegen: laag oliedruk/niveau, te hoog koelwatertemp./elektromotor temp. enz, dat is met een PLC een eitje.

Het gaat mij er ook om, wat gebeurd er als ineens de spanning van het net af valt als 1 of andere agrarier weer es een kabel uit de grond trekt en ik heb toevallig mijn PC aan staan? Dan slaat mijn WKK op hol en blaas ik alle componenten uit de computer? of juist niet, zakt het toerental van de WKK in elkaar en rook ik de Kubota op? dat is wat ik graag wil weten en ook, hoe beveilig je dat?
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

easy rider schreef:Ja, met veiligheid bedoel ik niet alleen de dieselmotor beveiligen tegen: laag oliedruk/niveau, te hoog koelwatertemp./elektromotor temp. enz, dat is met een PLC een eitje.
En dan nog te weten dat die Kubota's zo simpel zijn dat ze daarom graag en met succes toegepast worden op transportkoeling
easy rider schreef:Het gaat mij er ook om, wat gebeurd er als ineens de spanning van het net af valt als 1 of andere agrarier weer es een kabel uit de grond trekt en ik heb toevallig mijn PC aan staan? Dan slaat mijn WKK op hol en blaas ik alle componenten uit de computer? of juist niet, zakt het toerental van de WKK in elkaar en rook ik de Kubota op? dat is wat ik graag wil weten en ook, hoe beveilig je dat?
De algemene stelling is dat met het gebruik van een asynchrone motor door het wegvallen van het net, ook de bekrachtiging weg valt.

Ik ben d'r bang voor dat het met Ohmse belastingen wel zo is, maar als er een beetje inductief spul aan hangt, er weer een voor tot op heden voor deze site weer een nieuw gezichtveld ontstaat.

Laten we de algemene theorie daarover in die draad bespreken.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 19 jan 2011, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Chicken Power schreef:En dan nog te weten dat die Kubota's zo simpel zijn dat ze daarom graag en met succes toegepast worden op transportkoeling
Daar komen ze ook vanaf. Ik heb er 1 met een uitgelopen drijfstanglager en die is dus voor de onderdelen. De andere 2 lopen goed waarvan er 1 helemaal compleet is op het uitlaatspruitstuk na en heeft 6000 draaiuren, die gaat ingezet worden voor de WKK.

Die motor krijgt ook een uitlaatgas WW en een gewone WW om de PPO op te stoken naar 80 graden voordat deze de IP in gaat. In eerste instantie sluit ik er 2 grote radiatoren op aan met eventueel een CV pompje er tussen om de werkplaats op te warmen.
Chicken Power schreef:...Laten we de algemene theorie daarover in die draad bespreken.
Strak plan.

Nog een leuk filmje van een Kubota D600.

http://www.youtube.com/watch?v=QiZpLp1yFjY
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door nck »

Wees welkom hier!
De reactie van Wouter zo te lezen heeft het forum er een techneut bij
Die Kubotatjes ken ik dus weer uit de minigravertjes. Heerlijke zorgeloze machientjes.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:De algemene stelling is dat met het gebruik van een asynchrone motor door het wegvallen van het net, ook de bekrachtiging weg valt.

Ik ben d'r bang voor dat het met Ohmse belastingen wel zo is, maar als er een beetje inductief spul aan hangt, er weer een voor tot op heden voor deze site weer een nieuw gezichtveld ontstaat.
Klopt, het inderdaad mogelijk dat de a-synchrone generator dan op zichzelf gaat.
Maar ook daar is een zeer simpele remedie voor.
Schakel een flinke magneetschakelaar tussen de generator en het net en bekrachtig deze middels de netspanning.
Valt het net dan weg wordt de generator fysiek afgeschakeld.
Zeer simpele en uiterst doeltreffende netbewaking.

Wanneer je daar dan ook nog eens een nullast tussen knoopt zal de generator bij terugkomst van het net afgeschakeld blijven.
viewtopic.php?f=6&t=1186&p=12613&hilit=nullast#p12613

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

OK, duidelijk verhaal.

Nu heb ik gisteren eens op de asynchrone motor gekeken. Er staat op het zwaar geoxideerde plaatje: 380/660 21,5/12,5 is dat de verhouding stroom vs Amperage?. Tevens zie ik dat de motor 2900 toeren draaid met een Cos Phi van 0.90. dat betekend dan dat hij iets van 3% slip heeft en dat als ik 11Kw terug wil leveren aan het net ik 3100 toren moet draaien? Een motor van 2900 toeren bestaat volgens mij ook niet, je hebt 3000, 1500, 1000 en 750 toeren als ik mij niet vergis.

Nu zit ik nog te twijfelen of ik de motor ster of driehoek moet schakelen. met driehoek kan ik denk ik 11Kw terug leveren maar dat is wel erg veel, wat levert de motor eigenlijk in ster? en is dan het toerental het zelfde?
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

Ha verbrandingsmotorenman!
easy rider schreef:. Er staat op het zwaar geoxideerde plaatje: 380/660 21,5/12,5 is dat de verhouding stroom vs Amperage?.
In driehoek geschakeld op 380 V trekt de motor bij 11 kW 21,5 Ampère.
In ster geschakeld op 660 V trekt de motor bij 11 kW 12,5 Ampère.
easy rider schreef:Tevens zie ik dat de motor 2900 toeren draaid met een Cos Phi van 0.90. dat betekend dan dat hij iets van 3% slip heeft
Neen. Cos phi is de arbeidsfactor, verhaal van stroom die naijlt op de spanning. Ook bekend als blindvermogen. Die 0.90 is prima, meestal zit dat op 0,80 tot 0.85
easy rider schreef:en dat als ik 11Kw terug wil leveren aan het net ik 3100 toren moet draaien?
Die 3100 tpm klopt wel, de slip kun je in generator bedrijf recht evenredig omkeren.Dan worden het overtoeren.

Of het 11 kW wordt wat je teruglevert ligt aan het asvermogen van je aandrijvende machine.
easy rider schreef:Een motor van 2900 toeren bestaat volgens mij ook niet, je hebt 3000, 1500, 1000 en 750 toeren als ik mij niet vergis.
Eric, in de war met het nominale toerental. Dat wordt bepaald door het aantal poolparen. Een asynchrone motor heeft altijd slip, anders noemden ze het wel synchroonmotor.
easy rider schreef:Nu zit ik nog te twijfelen of ik de motor ster of driehoek moet schakelen. met driehoek kan ik denk ik 11Kw terug leveren maar dat is wel erg veel, wat levert de motor eigenlijk in ster?
Dat was altijd het lastigste! Voorzover ik het nu gesnopen heb, maakt het in der aard niet uit. Waarbij mij dan de theoretische verschillen weer interesseren, maar daar ben ik nog niet uit.
easy rider schreef:en is dan het toerental het zelfde?
Yep, het aantal poolparen veranderd niet.

Grofweg maakt het niet uit of je een 220/380 of 380/660 machine hebt als je een aansluiting van 380 op drie fazen hebt. Alleen niet het 220/380 machien in driehoek zetten, daar kan ie niet tegen.

Wat bepalend schijnt te zijn, is dat de bekrachtiging door het net geschiet, zolang je wikkelingen het kunnen hebben is er niks aan de hand.

Vooralsnog lijkt mij per definitie het in ster schakelen de meest gewenste situatie, dit beperkt de kans op een zwevende nul. Wel moet in tegenstelling tot gewoon elektromotorbedrijf, de nul in de motor aangesloten en geaard worden, de aarding zeker op een goede pen. Daarna zeker geen verbinding tussen aarde en nul meer maken.

Ik kan je nog niet vertellen of er een (theoretisch) rendementsverschil is tussen de oude 380 / 660 of de nieuwe 400 / 690 Volt machines op het huidige net is.

Ook is het me nog niet duidelijk of de levensduur van een 660/690 V motor hoger zou zijn dan een 380/400 V machine.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door nck »

easy rider schreef:Vooralsnog lijkt mij per definitie het in ster schakelen de meest gewenste situatie, dit beperkt de kans op een zwevende nul. Wel moet in tegenstelling tot gewoon elektromotorbedrijf, de nul in de motor aangesloten en geaard worden, de aarding zeker op een goede pen. Daarna zeker geen verbinding tussen aarde en nul meer maken.
Denk erom dat je het sterpunt wat je in de motor maakt NIET aard. Het huis moet je aarden

Ergo, Het sterpunt van een a-synchrone motor aard je niet. Dus van diezelfde motor in generatorbedrijf ook niet.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

Ik ga eerst nog een van die andere draden opsnorren, even terugkijken hoever we nu gekomen waren.

Jan, wat zou vooraleerst het grootse bezwaar zijn van het aarden van de nul in generatorbedrijf, uitgaande van idd die asynchroon motoren?

Dat je het in motorbedrijf niet doet kan ik goed snappen, ik zie daar geen enkel voordeel. Belasting blijft over de fases altijd gelijk.

Daar zie ik het in generatorbedrijf voorlopig nog niet als wetmatigheid.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door nck »

@ Cp,

iK vermoed dat je hier twee dingen door elkaar haalt wat betreft generatorbedrijf.

Ten eerste wanneer je een KSA motor in ster aansluit aard je het sterpunt niet. Enkel het huis.
Een KSA motor welke voor generatorbedrijf wordt gebruikt heeft ten principale dezelfde aansluiting in ster dus ook geen geaard sterpunt.

Wanneer we het echter hebben over een generator in eiland bedrijf, zoals je ze legio op diverse bouwputten en evenementen ziet staan dan hebben we het over een synchrone generator welke in driehoek is aangesloten.
Wanneer je bij een dergelijke machine een asymetrische belasting aanlegt, bijvoorbeeld fase-nul om 230 volt te krijgen moet je de nul via de aarde weglaten vloeien omdat deze anders gaat zweven.
Om deze reden zijn de nul en de aarde bij dit soort autonome machines doorverbonden met een brug.

Nogmaals bij een a-synchrone generator is dit niet aan de orde. a-symmetrie kan enkel van het net afkomstig zijn, of van een rotte wikkeling. (maar we gaan uit van een goede motor) Dit wordt normaal gesproken opgevangen door de wikkeling, mits dit geen extreme vormen aanneemt, en dus kan dat ook door de wikkeling opgevangen worden in generatorbedrijf.

Een nuance is op z'n plaats: De hoeveelheid opgewekte stroom, het amperage wat teruggeleverd wordt is recht evenredig met het oversynchrone toerental. Totdat het maximale toerental is bereikt. Door nu op bijvoorbeeld op 75% van dit toerental te blijven beperk je de stroom en creeer je zo ruimte voor eventuele asymmetrie van het net. Dit is eenvoudig met een ampere-tang te meten. blijf met de stroom ruim onder de waarde die op het typeplaatje staat. Ga bij deze 11 Kw motor in driehoek uit van ongeveer 17.5 A i.p.v. 21.5 A

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Tim »

nck schreef:Ten eerste wanneer je een KSA motor in ster aansluit aard je het sterpunt niet. Enkel het huis.
Ik weet ook niet beter dat een ksa (3~) ook altijd met 4 aders is aangesloten. 3 fasen en de aarding, die in de aansluitdoos op het metaal van de behuizing geschroeft zit.
nck schreef:Om deze reden zijn de nul en de aarde bij dit soort autonome machines doorverbonden met een brug.
Dat begrijp ik, echter in heb nog nooit een generator op een bouwput zien staan waarbij er een "echte" aarde was geslagen.

De draaien dus allemaal met een zwevende nul?

Tim
Plaats reactie