Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij?

Bericht door Bufferboost »

Ik sta op het punt grote gedeelten van ons woonhuis bij de verbouwing tot Rc 4 te isoleren. Ik wil dat doen met Hempflax, een product van Hennepvezel. Naast de goede isolerende en vochtregulerende eigenschappen wil ik graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben met ongedierte (m.n. muizen) in de verwerkte plantenvezel? Zijn er mensen die het bijvoorbeeld al 10 jaar hebben toegepast?

mvg Hans
mkuipers
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2010, 12:24

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door mkuipers »

Beste Hans,

Ik kwam dit bericht bij de onbeantwoorde berichten tegen. Een tijdje geleden inmiddels al geplaatst.
Heb je nog behoefte aan een antwoord?

Mvgroet,

Machiel Kuipers
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door JantjeV8 »

Ongedierte nestelt zich overal waar ze he behaaglijk vinden. Voor de mens ongemakkelijke materialen zoals glas en steenwol, voor ongedierte een paradijs om zich volledig op de voortplanting te kunnen concentreren. Daar zal die hennepvezel niks aan bijdragen/verbeteren.
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door Paul »

Bufferboost schreef:Ik sta op het punt grote gedeelten van ons woonhuis bij de verbouwing tot Rc 4 te isoleren. Ik wil dat doen met Hempflax, een product van Hennepvezel. Naast de goede isolerende en vochtregulerende eigenschappen wil ik graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben met ongedierte (m.n. muizen) in de verwerkte plantenvezel? Zijn er mensen die het bijvoorbeeld al 10 jaar hebben toegepast?

mvg Hans
Plaats je ervaring maar. Ik wil het puur uit interesse wel weten. En ik denk andere mensen ook wel?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door Tim »

Heren,

Ik heb mijn dak van binnenuit nageisoleerd met 22cm Isovlas. Door het dakbeschot konden al geen kleine viervoeters. Alleen waar het dakbeschot op de muur lag, was een spleet van +/- 4cm, waar ik niet goed kon zien of het dicht was. Ik heb hier over de hele lengte van dat harde vierkantgaas, 5mm gaatjes drie keer opgerold en in deze spleet geduwd. Hierna afgepurren.

Komen ze daar alsnog door, hebben ze alleen die spleet. Ik heb op de eerste spant, tussen de raggels, restjes raggel gespijkerd.

Wel heerlijk werken met dat spul, af en toe hatsjoe, niks meer.

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 15 dec 2010, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door Chicken Power »

Ander voordeel schijnt de hoge bestendigheid tegen warmtedoorslag te zijn.

Met name in de zomer een niet te onderschatten voordeel!

Groet, Cp
Verwijderd.
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door Paul »

Wat is het verschil tussen bestand tegen warmtedoorslag en isoleren dan?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door Chicken Power »

Dag Paul,

Dat is geen verschil.

Het zijn twee natuurkundig totaal verschillende fenomenen.

Ik stel voor dat jij dat is goed en degelijk uit gaat zoeken, en ons van je bevindingen op de hoogte houdt!

Groet, Cp
Verwijderd.
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door Paul »

Chicken Power schreef:Dag Paul,

Dat is geen verschil.

Het zijn twee natuurkundig totaal verschillende fenomenen.

Ik stel voor dat jij dat is goed en degelijk uit gaat zoeken, en ons van je bevindingen op de hoogte houdt!

Groet, Cp
Ik vind je post een beetje verwarrend, omdat je zegt dat het geen verschil is, maar twee totaal verschillende dingen zijn... Dat klinkt tegenstrijdig.

Maar ik heb het dus even uitgezocht en in het kort komt het er op neer dat de thermische massa in combinatie met de warmteweerstand zorgt voor een vertraging van de warmtedoorgifte. Als er dus een periodieke verandering in de temperatuur van de ene kant van het materiaal is, dan krijg je een demping en faseverschuiving aan de andere kant.

Ik vroeg me eerst even af hoe er een tijd uit kan komen, maar die komt natuurlijk uit de warmteweerstand, (Watt is Joule per seconde). Deze uitleg was erg verhelderend:
de warmtedoorslag kan cijfermatig worden uitgedrukt via de thermische diffusiviteit (symbool: alpha): de verhouding van de thermische geleidbaarheid over de thermische capaciteit (correcter: alpha = lambda/(dichtheid x warmtecapaciteit) ).
lamda uitgedrukt in W/(m.K)
dichtheid in kg/m³
warmtecapaciteit in J/kg.K
de noemer is dus de volumetrische warmtecapaciteit (J/m³.K), de eenheid van alpha is dan te herleiden tot m²/s.

Met de lambdawaarde alleen kan enkel een stationaire toestand (evenwicht) beschrijven. Wil je een transiënte gebeurtenis beschrijven (bijv. periodisch wijzigende temperatuur als randvoorwaarde), dan speelt die capaciteit ook een rol.
Wil je echt de wetenschappelijke uitleg, dan moet je de algemene warmte-vergelijking erbij nemen; ééndimensionaal is dat dT/dt = alpha (d²T/dx²) (ik weet niet direct hoe ik hier partieel afgeleiden en gradient-tekens tevoorschijn moet toveren). dT/dt duidt op de temperatuurwijziging ifv de tijd.
Simpel gezegd, hoe kleiner de alpha (te bereiken door de lambda zo klein mogelijk, en de noemer - dus die warmtecapaciteit - zo groot mogelijk te maken), hoe kleiner dus de temperatuurwijziging in functie van de tijd.
http://www.ecobouwers.be/forum/post/war ... ent-134559

En natuurlijk is het onzin dat er geen relatie is tussen de warmteweerstand en de warmtedoorslag, want zoals we normaal over warmteweerstand praten is gewoon een vereenvoudiging van de warmtedoorslag voor een situatie in evenwicht.

Ben wat kort door de bocht op sommige punten, dat realiseer ik me.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door Dutch John »

JantjeV8 schreef:Ongedierte nestelt zich overal waar ze he behaaglijk vinden. Voor de mens ongemakkelijke materialen zoals glas en steenwol, voor ongedierte een paradijs om zich volledig op de voortplanting te kunnen concentreren. Daar zal die hennepvezel niks aan bijdragen/verbeteren.
Sluit ik mij helemaal bij aan. Met dit weer komen zelfs de veldmuizen naar binnen. Het enige waar je ongedierte te slim mee af kunt zijn is hun voedsel. Dus zorg dat je constant een klem hebt staan met lekkers. Ik ga ervan uit dat Hempflax weliswaar een organische oorsprong heeft, maar niet eetbaar is, of zeker niet zo appetijtelijk is als een stukje oude kaas.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door wouter a »

------off topic -----

Betere tip ter voorkoming van muizen.... Ik heb 4 katten rondlopen, de enige muizen die ik binnenkrijg zijn al tussen de kaken geklemd....

gelukkig zijn ze redelijk goed opgevoed en plaatsen ze deze zelf in de voerbak.. :wink:

hadden ze dat ook maar gedaan met die duif van 2 maanden terug die onder de bank verstopt was :(

------- end off topic ------
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door JW te R »

Dutch John schreef:... zo appetijtelijk is als een stukje oude kaas.
Dat muizen kaas zouden lusten is een Disneyverzinsel. Mijn tip: gebruik pindakaas, daar zijn ze gek op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door Dutch John »

Dan zullen ze hier wel allemaal Mickey of Minnie heten.....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door kockie »

Jij hebt gewoon bourgondische Brabantse muizen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Hempflax, goed isolatiemateriaal: (ongedierte)muizenvrij

Bericht door JW te R »

Dutch John schreef:Dan zullen ze hier wel allemaal Mickey of Minnie heten.....
:D
Plaats reactie