Verlichting binnenshuis met zonlicht doorheen kokers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Verlichting binnenshuis met zonlicht doorheen kokers

Bericht door Dirk Bauwens »

De meeste mensen zal het al opgevallen zijn dat zonlicht v??l intensiever is dan het licht van gewone verlichting in de woning.

Buizen, kokers etc. kunnen inwendig goed reflecterend gemaakt worden en zonlicht overal in de woning krijgen. Sommige firma verkopen zelfs deze buizen. Sunpipe, Lightpipe etc.

Zijn er mensen die met dit onderwerp ervaring hebben ?

Dirk
christophe
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2006, 23:26
Locatie: zwalm (belgie)
Contacteer:

Bericht door christophe »

yep,

heb al bij 2 klanten en bij verschillende kennissen sunpipes staan, en nu voor het bouwverlof gaan er weer op 2 werven worden geplaatst. het geeft inderdaad zeer aangenaam licht!

niet goedkoop... maar VEEL efficienter EN vooral VEEL minder warmteverlies dan bij een lichtkoepel!

de firma bik heeft tegenwoordig ook de "originele" sunpipe in haar gamma, dus je kan er nu ook voor bij de grotere verdelers terecht.

groeten,
christophe
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Die dingen zijn zeker niet goedkoop, vandaar mijn hint om zelf zoiets te maken.

Ik betwijfel niet dat commercieel gekochte produkten wat effici?nter zijn qua reflectie dan zelfgemaakte. Maar ik ben er ook van overtuigd dat, met een beetje gezond verstand, doeltreffende oplossingen kunnen gevonden voor de zelfbouw. Zo had ik gedacht om houten kokers of holle wanden te bekleden met hoogreflecterende alufolie.

Dirk
christophe
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2006, 23:26
Locatie: zwalm (belgie)
Contacteer:

Bericht door christophe »

vroeger werd de coating van sunpipe blijkbaar gemaakt door 3M, misschien dat ze nog altijd zoiets in de handel hebben?
en dan een heel dun vel alu of inox kopen, daarmee beschilderen, en je hebt een koker?
het is dan natuurlijk nog wel de kunst om voor boven op je dak de juiste koepel te kunnen maken die goed afwatert en winddicht/luchtdicht + condensopvangend is.

groeten,
christophe
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Aanvankelijk was ik van plan om boven m'n atelier een paar dakvlak-ramen (velux) te plaatsen, enkel om meer licht op de werkplek te krijgen. Maar toen leerde ik de sunpipe kennen en leerde ook dat dakvlakramen enorme energie (warmte)-lekken zijn. Dit zou vooral het gevolg zijn van het feit dat dubbel glas onder een hellingshoek geplaatst veel van zijn isolerende eigenschappen verliest. (Vraag me niet om dit fenomeen uit te leggen!)
Sunpipes hebben en veel betere isolatiewaarde, dus de keuze ligt voor de hand. Alleen de prijs hield mij to nu toe tegen.

En nu mijn vraag : hoe kan een sunpipe met diameter 30cm dezelfde lichtopbrenst geven als ??n vierkante meter dakvlak-raam?
christophe
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2006, 23:26
Locatie: zwalm (belgie)
Contacteer:

Bericht door christophe »

ga gewoon kijken! de lichtreflectie doet het echt wel. ik heb nu meerdere projecten met sunpipes en dat is toch wel fenomenaal. er zijn meerdere merken, en elk met hun eigen rendement, en zoiezo is het beter dan een velux of koepel!

groeten,
christophe
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Bert schreef: En nu mijn vraag : hoe kan een sunpipe met diameter 30cm dezelfde lichtopbrenst geven als ??n vierkante meter dakvlak-raam?
Een sunpipe geeft, per eenheid van oppervlakte, niet meer licht dan een dakvlakraam, onder dezelfde condities.

Een sunpipe kan geen licht toveren. Een raam van 1 vierkante meter zou ongeveer 15 maal meer direct zonlicht binnenlaten dan een sunpipe van diameter 30 cm diameter!

Dirk
Gast

Bericht door Gast »

Dirk Bauwens schreef:
Bert schreef: En nu mijn vraag : hoe kan een sunpipe met diameter 30cm dezelfde lichtopbrenst geven als ??n vierkante meter dakvlak-raam?
Een sunpipe geeft, per eenheid van oppervlakte, niet meer licht dan een dakvlakraam, onder dezelfde condities.

Een sunpipe kan geen licht toveren. Een raam van 1 vierkante meter zou ongeveer 15 maal meer direct zonlicht binnenlaten dan een sunpipe van diameter 30 cm diameter!

Dirk
EENS, maar is het niet zo dat, door de hoogte en spiegeling, er meer licht doorkomt bij een lagere zonnestand, zoals bij een kookdoos met spiegel?

Bart
christophe
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2006, 23:26
Locatie: zwalm (belgie)
Contacteer:

Bericht door christophe »

door de reflectie in de koker gaat er (bijna) geen licht verloren in de afstand buiten/binnen. bij een gewone koepel of lichtstraat wordt er licht geabsorbeerd door de wanden ?n is de koepel vaak minder lichtdoorlatend dan de supipekoepel.

het is die combinatie van meer licht doorlaten ?n dat licht efficient naar beneden brengen dat maakt dat je meer licht naar beneden krijgt voor eenzelfde oppervlakte dan bij eender welke oplossing.

uiteraard kan de sunpipe geen licht "maken" (tenzij je er een met een interne lamp besteld, die bestaan ook), maar... ze zijn erop gemaakt om met meer efficientie het licht beneden te krijgen ?n het dan nog mooi egaal in de ruimte te proberen verspreiden. het verschil is zeker merkbaar!
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Anonymous schreef:EENS, maar is het niet zo dat, door de hoogte en spiegeling, er meer licht doorkomt bij een lagere zonnestand, zoals bij een kookdoos met spiegel?
Een kookdoos is manipuleerbaar, een sunpipe niet. Een kookdoos kan daardoor naar de zon worden gericht. Een kookdoos heeft bovendien ??n of meer externe spiegels die extra zonnelicht naar de kookdoos sturen.

Direct zonlicht bezit een veel hogere lichtintensiteit dan het diffuse licht dat wordt uitgestraald door de rest van de hemel. Wie er dus met hulpmiddelen, zoals spiegels, in slaagt om direct zonlicht in huis te loodsen, boekt een enorme lichtopbrengst. Maar dat is niet eigen aan een sunpipe, dat geldt ook voor een gewoon raam of een gewone koepel.

Dirk
Gast

Bericht door Gast »

Dirk Bauwens schreef:
Anonymous schreef:EENS, maar is het niet zo dat, door de hoogte en spiegeling, er meer licht doorkomt bij een lagere zonnestand, zoals bij een kookdoos met spiegel?
Een kookdoos is manipuleerbaar, een sunpipe niet. Een kookdoos kan daardoor naar de zon worden gericht. Een kookdoos heeft bovendien ??n of meer externe spiegels die extra zonnelicht naar de kookdoos sturen.

Direct zonlicht bezit een veel hogere lichtintensiteit dan het diffuse licht dat wordt uitgestraald door de rest van de hemel. Wie er dus met hulpmiddelen, zoals spiegels, in slaagt om direct zonlicht in huis te loodsen, boekt een enorme lichtopbrengst. Maar dat is niet eigen aan een sunpipe, dat geldt ook voor een gewoon raam of een gewone koepel.

Dirk
Excuus, ik had bij solatube gelezen dat die via spiegels en prisma's licht op ving onder minder gunstige hoeken en dacht dat dat ook bij sunpipre zo werkte, of is het allemaal een marketingtruc?

Bart
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Anonymous schreef: Excuus, ik had bij solatube gelezen dat die via spiegels en prisma's licht op ving onder minder gunstige hoeken en dacht dat dat ook bij sunpipre zo werkte, of is het allemaal een marketingtruc?

Bart
Die ingebouwde prisma's en spiegels zijn wel interessant! Dat lijken me goede hulpmiddelen. Ik denk echter niet dat deze meer lichtopbrengst geven dan wat m??r raamoppervlak opbrengt.

Het is, denk ik, wat lichtopbrengst betreft, niet verstandig om dergelijke sunpipes te gebruiken, wanneer men ook gewone koepels kan plaatsen. Met gewone koepels kan men dan meer licht hebben voor minder geld.

Dirk
Isabellaatje
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mar 2012, 12:23

Re: Verlichting binnenshuis met zonlicht doorheen kokers

Bericht door Isabellaatje »

Voor mensen die niet zoveel geld tot hun beschikking hebben zijn er echter ook genoeg mooie lampen die energiezuinig gebruikt kunnen worden! Meer informatie bv op http://www.home24.nl/lampen/
jjb
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2012, 18:59

Re: Verlichting binnenshuis met zonlicht doorheen kokers

Bericht door jjb »

Hallo

Ik heb wel Solatube geplaatst
Een ronde gespiegelde pijp van solatube werkt alleen optimaal als hij minimaal 1.5m lang is volgens de
berekeningen van de gegevens van fabrikant.

succes groet
Plaats reactie