cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
G.W.
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2010, 21:02

cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door G.W. »

Hallo,

ik wil cv/zonneboilerleidingen buitenom aanleggen naar de schuur waar het buffervat voor de zonneboiler en pelletketel moet komen.

Een gedeelte zal sowieso bovengronds komen, van de zolder naar beneden ong. 6 meter. Daarna nog ong. 8 meter naar de schuur.
Wat geeft de meeste verliezen? Onder de grond of buiten om in een goed geïsoleerde koker?

Ik weet niet wat het verschil is tussen straling of geleiding verliezen of wat er meer bij komt kijken??????

Alvast bedankt, Ger
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door JantjeV8 »

Is maar net hoe je het inpakt. Onder de grond zul je ze net zo in moeten pakken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door kockie »

Ik denk zelfs dat je ze onder de grond nog beter moet inpakken. Bovengronds kan het voldoende zijn om de leidingen spatwaterdicht te maken; onder de grond moet dat toch echt een graad beter. Dan moeten ze drukwaterdicht zijn. Vocht + isolatie = prut en een isolatiewaarde van "weinig"
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door wouter a »

boven de grond, enkel verliezen aan de lucht, lucht is een slechte geleider en kan weinig warmte energie dragen....
onder de grond, verliezen aan vocht, vocht is een goede geleider en kan veel warmte energie dragen.....

boven de grond zul je ze moeten isoleren en daarna op zijn minst spatwaterdicht moeten maken.

onder de grond dien je een volledig waterdichte mantel te nemen en daarin de (luchthoudende) isolatie toe te passen.


Boven de grond is sneller en makkelijker aan te leggen, maar onder de grond heeft een veel hoger afwerkingsniveau.
Het voordeel van onder de grond is dat er op ongeveer 50cm diepte een nihile kans op bevriezing bestaat en er een constantere temperatuur heerst.

met vriendelijke groet
wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
G.W.
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2010, 21:02

Re: cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door G.W. »

Ik heb ook nog een bijkomend probleem van een te hoog grondwater.

Ik dacht zelf om ze in een houten koker te plaatsen, ong. 15x20 cm, cv leidingen tegen de muurzijde en de zonneboilerleidingen tegen de buitenzijde aan, eerst buisisolatie erheen en daarna alles vol te purren, eventueel nog aluminiumbobbeltjes folie, of ga ik dan overdrijven??????

gr Ger
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door Paul »

Hoe ga je eigenlijk voorkomen dat je leiding 's winters bevriest?

Als je onder de grond wilt isoleren, dan kun je gebruik maken van bijvoorbeeld EPS of XPS, dat neemt praktisch geen vocht op. Neem dan bijvoorbeeld twee stroken van 10cm * 20cm en maak er een sleuf in waar de leiding in pas en lijm de twee delen om de leiding. Liefst dat dit strak past, maar als dat niet zo is, dan opvullen met PUR. Niet in het grondwater toepassen, maar erboven zal ook wel beter zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door kockie »

Hier een voorbeeld van een zelfgemaakte ondergrondse leiding:

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
G.W.
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2010, 21:02

Re: cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door G.W. »

Punt van bevriezen?

Vandaar de cv leidingen parallel aan de muurkant, de warmste kant en de zonneboilerleiding(met antivries) parallel, tegen de cvleiding aan aan de buitenzijde, de koudste kant. ::

Maar als het allemaal goed is stroomt er als het koud is warmwater door de leidingen om het huis te verwarmen :wink:

gr Ger
Bijlagen
eco.jpg
eco.jpg
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door Paul »

G.W. schreef:Punt van bevriezen?

Vandaar de cv leidingen parallel aan de muurkant, de warmste kant en de zonneboilerleiding(met antivries) parallel, tegen de cvleiding aan aan de buitenzijde, de koudste kant. ::

Maar als het allemaal goed is stroomt er als het koud is warmwater door de leidingen om het huis te verwarmen :wink:

gr Ger
En als er een keer een dag stroomstoring is? Of je gaat op vakantie en wilt de verwarming daarom uitzetten?

Het gevaar is niet heel groot als je het goed isoleert, maar het is wel iets waar je even over na moet denken.
G.W.
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2010, 21:02

Re: cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door G.W. »

Klopt, heb je gelijk in.

Alleen moet de verwarming bij mij doordraaien ivb met verhuurde appartementen en ik wil om die zelfde reden ook een noodvoorziening maken van een loodaccu met een omvormer zodat het hele verhaal kan doordraaien.

Of misschien een gelijk een temperatuursensor erin maken voor controle en beveiliging, pomp door laten draaien of zo iets?

Gr
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door Paul »

G.W. schreef:Klopt, heb je gelijk in.

Alleen moet de verwarming bij mij doordraaien ivb met verhuurde appartementen en ik wil om die zelfde reden ook een noodvoorziening maken van een loodaccu met een omvormer zodat het hele verhaal kan doordraaien.

Of misschien een gelijk een temperatuursensor erin maken voor controle en beveiliging, pomp door laten draaien of zo iets?

Gr
Of het gewoon zo maken dat het niet kan bevriezen?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door JantjeV8 »

In geval van stroomstoring o.i.d. kun je er een gsm-module aan hangen, wordt je gebeld door je systeem om zo snel mogelijk maatregelen te treffen.
Dat isoleren zal wel goed komen. De gewone waterleiding en riool buizen zitten op een centimeter of 60 - 70 onder de grond, dat gaat ook goed. De watermeter en afsluiters zitten bij ons bij de koude achterdeur, 30 centimeter in de grond, en daar zit geen isolatie omheen maar het bevriest ook niet.

Vorst zit niet gauw diep in de grond. Neem nou een zomerse hete dag op het strand, je kunt blootsvoets niet lopen op het zand zo heet wordt het, steek je je hand net onder de toplaag van het zand is het juist lekker koel. Grond is een goed thermisch schild.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: cv leidingen buitenom: onder of bovengronds?

Bericht door peer »

In de grond zelf zal het niet zo´n probleem zijn.
Maar als je er weer uit moet (aan de buitenzijde) wel.
Zelf heb ik voorgeisoleerde buizen, die gewoon buiten in het zicht omhoog komen.
Bij 80 graden water, voel je geen warmte. Geen bevriezing gehad afgelopen weken.
Plaats reactie