rocket stove voor buiten(bad)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mattipard
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 20:24
Locatie: Leuven

rocket stove voor buiten(bad)

Bericht door mattipard »

beste stokers,

Ik heb in mijn tuin een houten buitenbad. Ik had daarin een inox kacheltje gelast waarin ik houtskool stookte omdat hout teveel rookte, en dat zag ik niet zitten voor de buren. De houtskool rookte niet en het bad was op 1.5 uur warm, na 10 kg kool, dus ik vond dat wel geslaagd. Ik vermoed dat het kacheltje toch wel een slechte verbranding heeft omdat de vuurhaard redelijk koel gehouden wordt vermits het in het water staat. en de buren kwamen toch is kijken waar die vreemde verbrande geur vandaan kwam. (heeft ook maar een schouwtje van 2m)
vermits er hier gesproken wordt over de schone verbranding van de rocket stoven, dacht ik er eentje te bouwen in de tuin, met in het vat een koperen spiraal, en om gewoon hout in te stoken natuurlijk, maar dan zonder termal mass (of toch maar een kleintje) Een pomp om het water te laten circuleren geeft dan ook een aangename turbulentie in het bad.
Iemand een idee of dit kan slagen?
hoe langer de spiraal hoe beter?
kunnen vuurvaste stenen tegen de seizoenen?
Nog algemene tips?
Het boekje van Ianto Evans heb ik al in mijn bezit.

Matthias
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rocket stove voor buiten(bad)

Bericht door kockie »

mattipard schreef:vermits er hier gesproken wordt over de schone verbranding van de rocket stoven, dacht ik er eentje te bouwen in de tuin, met in het vat een koperen spiraal, en om gewoon hout in te stoken natuurlijk, maar dan zonder termal mass (of toch maar een kleintje) Een pomp om het water te laten circuleren geeft dan ook een aangename turbulentie in het bad.
Leuk idee; niet in het minst omdat ik er zelf ook mee bezig ben :) Ik heb een oude melktank van 1200 liter (z'n ronde met deksel) waar ik het zelfde mee wil doen. Ik heb al een warmtewisselaar (dank je Michel!) waar ik het mee wil proberen. In de tank zit ook een koelspiraal die ik wil proberen te gebruiken. Heb alleen geen idee wat voor een capaciteit het ding heeft.....

Misschien weet Chickenpower daar wat van? Die speelt vaker met koelingen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: rocket stove voor buiten(bad)

Bericht door nck »

Is er geen typeplaatje meer aanwezig op die melkkoeltank? Daar staat het koelvermogen doorgaans wel op. Heb je een redelijke indicatie van het vermogen van de inwendige spiraal.

Anders bereken het vermogen om ongeveer een kwart van de inhoud terug te koelen van ongeveer 30 graden naar 4 graden in ongeveer een uur tijd.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: rocket stove voor buiten(bad)

Bericht door Chicken Power »

Heren,

Melkkoeltank van 1200 liter, dat heeft al een leven gehad. Die schaalgrootte komt in de rundveemelkhouderij eigenlijk niet meer voor.

Ik schat de koelcapaciteit van de spiraal in op een 3 a 4 kW.

Op zo'n tank stond een compressor van 1 a 1,5 pk (0,75/1.1 kW). Dat maal een COP van grofweg 3.

Bouwtechnisch gezien zijn die dingen redelijk simpel, maar warmtegebruikstechnisch is het wat lastiger.

De rauwe melk komt door het verlies in de melkinstallatie uiteindelijk de tank in met een 25 graden. De bedoeling is dat die melk zo snel mogelijk terug gekoeld wordt tot tussen de 2 en 4 graden. Dat is de temperatuur waar de RMO het mag ontvangen.

Er zit dus een hele glijdende delta T in zulks een installatie, waardoor er nog wat andere grapjes toegepast worden om de compressor niet in puin te laten draaien.

De delta T van het koelmedium qua rekenen in de warmtewisselaar, was in de oudere installaties uitgelegd op 10 graden K . Nu gaat men uit van 7,5 graad K.

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: rocket stove voor buiten(bad)

Bericht door account verwijderd »

@Matthias,

Welkom op het forum.
Hier vlakbij hebben ze dezelfde opstelling buitenbad. Rookt ook als een jekko.
Ik kan door de rook de mooie dame zelfs niet meer zien die daar rond huppeld. Heb jij dit probleem ook?
Toch heeft de rvs kachel van een hot tup in beginsel overeenkomsten met een rocket stove waar jij
het over hebt, jij wilt het extern oplossen, dit kan ook, maar eigenlijk zou je nog iets anders kunnen proberen
met de bestaande kachel.
Je kunt het roken wellicht reduceren door grofgezecht een dubbelwandig schoorsteenkanaal toe te passen.
Of een losse buis erin te laten zakken met spacers (schroeven m6 om de 120 graden boven en onder in de rookgas afvoer).

Om je verbranding beter te maken kun je de kachel voorzien van een 5cm aslaag op de stookvloer.
Doordat je rookgaskanaal (riser geloof ik) niet meer kan afkoelen op het water omdat deze vrij staat is het de bedoeling dat deze roodgloeiend word onderin tijdens stoken. Je rookgaskanaal mag tot vlakbij de aslaag zitten (doosteken dus)
Het raket effect zal zijn intrede doen. Probeer maar is.

@Kockie,
CP geeft 4kw aan, dan kom je aardig uit met de wisselaar. Deze geeft bij een normaal vuurtje
ongeveer ook deze capaciteit.
Het voordeel is dat je het vermogen van de wisselaar ook nog kunt regelen met de bypass klep.
Die 3 standen pomp geeft ook nog regelbare voordelen.

Gr. Michel
Verwijderd
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: rocket stove voor buiten(bad)

Bericht door Paul »

Ik ben hetzelfde van plan. Óf om een simpele vergasser te bouwen, maar dan is een rocketstove toch eenvoudiger.

Heb het eerst zo gedaan:
Afbeelding
Daarmee was het maximale vermogen ongeveer 20kW en gemiddeld zo'n 15kW.

En daarna verbeterd tot dit:
Afbeelding
Hiermee haalden we gemiddeld over 4uur ruim 20kW.

Ik kan je uit veel ervaring vertellen dat er veel mis gaat met zo'n stellage als op de eerste foto, maar tot nu toe geen ongelukken buiten een paar brandwondjes veelal aan het hete water dat uit de slang komt... Stoomexplosies zijn uitgesloten doordat het systeem is voorzien van voldoende zwakke plekken. :lol:

Tenzij je een héél klein bad hebt is 4kW veel te weinig. Ik ga bij de rocketstove die ik wil gaan bouwen voor de 50kW. Dan kan ik m'n bad hopelijk in 1,5 uur warm krijgen.
Eeksteyn
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:29
Contacteer:

Re: rocket stove voor buiten(bad)

Bericht door Eeksteyn »

Paul schreef:Ik ga bij de rocketstove die ik wil gaan bouwen voor de 50kW. Dan kan ik m'n bad hopelijk in 1,5 uur warm krijgen.
Paul,
Wat is de inhoud van je bad?
Ik ben namelijk met hout-CV bezig voor mijn garage en om later naar mijn huis door te trekken.
Een zijtak naar mijn zwemvijver (ca. 6x3 meter diepte van 1,5 tot 1,8 meter, met vijverfolie)
is ook één van mijn wensen.
Groet,
Erik
Groet,
Erik

www.eeksteyn.nl
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: rocket stove voor buiten(bad)

Bericht door Paul »

Eeksteyn schreef:
Paul schreef:Ik ga bij de rocketstove die ik wil gaan bouwen voor de 50kW. Dan kan ik m'n bad hopelijk in 1,5 uur warm krijgen.
Paul,
Wat is de inhoud van je bad?
Ik ben namelijk met hout-CV bezig voor mijn garage en om later naar mijn huis door te trekken.
Een zijtak naar mijn zwemvijver (ca. 6x3 meter diepte van 1,5 tot 1,8 meter, met vijverfolie)
is ook één van mijn wensen.
Groet,
Erik
Ik heb recent een nieuw bad waarvan ik het eigenlijk niet exact weet, maar afgaande op de opwarmtijd is het vergelijkbaar met het vorige bad, dus ongeveer 3m³.

Maar als je wilt weten wat je Hout-cv bijdraagt aan je zwemvijver: de soortelijke warmte van water is ongeveer 4,18kJ/kg/K (W = J /s)
Plaats reactie