Hout CV kachel/fornuis aanlsuiten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

tacoderooij
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2010, 14:03

Hout CV kachel/fornuis aanlsuiten

Bericht door tacoderooij »

Hallo,

Ik heb al veel op dit forum rondgeneusd en heb allerhande verschillende oplossingen gezien voor het aansluiten van een houtkachel op de CV. Toch wil ik voor de helderheid even mijn situatie schetsen en wat adviezen vragen.
Ik heb een jaren 30 huis waar cv in zit, bij koop besloot ik meteen een nieuwe cv ketel aan te schaffen, remeha avanta geloof ik. Vervolgens hebben we een leemkachel laten bouwen door vuurmeesters in diepenmeim (aanrader). deze verwarmt de huiskamer uitstekend maar doordat we een sous terrain hebben blijft het daar nogal koud en ook de badkamer boven blijft te koud om van alle condens af te komen. Af en toe bijstoken met de CV is dus noodzakelijk. Vervolgens hebben we een stuk aangebouwd (sous terrain en begane grond) waardoor het koude probleem niet minder is geworden. We hebben daarom besloten een aga rayburn te kopen (Engels houtgestookt fornuis met een boiler (watervat van 190 liter in de kachel) en deze willen we nu op de cv aansluiten zodat het bijstoken kan gebeuren met dit fornuis en ik tevens kan koken en de nieuwe ruimte direct van warmte kan voorzien. Nu wil ik de Aga opnemen in het systeem als was hij een radiator, gewoon aanvoer en retour aansluiten. de warmte afgifte is niet erg groot maar voldoende om de nu nog koude ruimten in ieder geval boven de 15 graden te houden. Het totale aantal radiatoren en de capaciteit hiervan zijn voldoende om de warmte kwijt te raken. Nu wil ik een extra pomp in het systeem plaatsen om tijdens het stoken van de Aga (in princiepe permanent) een klein beetje stroming te krijgen. Vragen die ik nog heb over bovenstaande, wat vind mijn cv ketel ervan dat er een extra pomp is (hoe is de weerstand van de pomp in de ketel) waar kan ik het beste de kachel in het syteem laten aansluiten (vlak na of vlak voor de bestaande ketel) en moet ik nog ergens een voorziening als een drukventiel plaasten en zo ja waar?

Alvast bedankt!!
Plaats reactie