mercedes op frituurvet als energiecentrale

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

hekman
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2008, 12:59

aacuumbuisverwarming

Bericht door hekman »

hoe kan ik een wasmaschiene het eenvoudigaansluten opmijn bufervat en toch de tenperatuur regelen van de wasmaschiene
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: aacuumbuisverwarming

Bericht door mark »

Hallo, hier een link wat al eerder op het forum speelde. http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... wasmachine .
Misschien kun je er wat mee. Meestal bij de lidl,aldi enz hebben ze wel eens een aanbieding met goedkope thermostaat douchekranen.
In de gebruiksaanwijzing van de wasmachine stond dat hotfill niet mocht maar de monteur zei geen probleem tot 60 graden. Zitten dezelfde componenten in als bij een vaatwasmachine en die mag wel warm vullen.

gr Mark
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: aacuumbuisverwarming

Bericht door bonkelaar »

hekman schreef:hoe kan ik een wasmaschiene het eenvoudigaansluten opmijn bufervat en toch de tenperatuur regelen van de wasmaschiene
Weet niet wat je precies wilt maar als je wilt wassen met water dat door de houtkachel is opgewarmd dan bestaat er dit apparaathttp://www.ms1002.de/
het mengt warm en koud tot wat je nodig hebt.

groeten Jos
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door paukerock »

goedendag iedereen eerst en vooral mijn exkuzes voor mijn slechte spelling dit is het rezultaat van mijn dyslexie

ik heb in mijn oude mercedes bens lichte vrachtwagen 50 percent frituurolie gedaan en hij draait perfect
nu zou ik met het koelwater (of olie) van mijn mercedes bens mijn jacuzie willen verwarmen (als eerste stap)
maar mijn mercedes staat 50 meter van mijn jacuzie verwijderd dus moet ik op een of andere manier
en liefst zoo goedkoop mogelijk geizoleerde lijdingen leggen die een temperatuur van 100 graden of hoger verdragen kunnen
ik zelf had gedacht aan inoxen lijdingen geizoleerd met glaswol maar dit is heel duur
en mischien met een vat van een boiler te werken als buffer vat

en als de mercedes draait maakt hij electrisiteit door middel van een stroomagregaat om de jacuzie van stroom te voorzien

mijn vraag is weet er iemand een goedkoper alternatief voor mijn leidingen die deze temperatuuren aan kunnen
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door JantjeV8 »

Je Benz (om615, om616 of om617 motor?) loopt prima op frituurolie/vet, zelfs al doe je het er puur in.

Echter de brandstofpomp zal er op den duur op kapot lopen, de lagere viscositeit ten opzicht van diesel en wellicht de schraalheid zal daar op den duur voor zorgen.
In de winter kan het starten moeizaam gaan of je krijgt geen vermogen. Eigenlijk moet je motor eerst op diesel starten, dan een paralel lus van het koelsysteem om de alternatieve brandstof voor te verwarmen.
Ik ben er niet zo van, het stinkt zo verschrikkelijk dat het niet te harden is en heb al verschillende oude Mercedessen weer fatsoenlijk aan het lopen kunnen brengen als gevolg van ppo achtige brandstoffen.
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door paukerock »

dit blijkt niet waar te zijn omdat deze pomp apart opgevuld wordt met olie heeft dus zijn eigen olie tankje om zijn smering te krijgen
hierop heeft de frituur olie blijkbaar geen invloed
is een oude mercedes 306 d echt al een oldtimer
en uitijndelijk gaat het hier maar om een roesthoop met een motor die wijnig km gereden heeft
en ik heb zelf nog een rezerve motor deze mag gerust in de prak draaien dan leer ik nog iets bij
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door Erikvr »

Loopt je Benz dan stationair? En zo niet, waarmee wordt de motor dan belast? de 12 volt dynamo is niet echt een grote belasting, en bij stationair zal je koelwater ook niet echt warm worden. Ik kan met wel voorstellen waarom je de Benz 50 m van je Jakuzi wilt hebben (en uit de wind)
groet,
Erik
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door paukerock »

dit is echt wel een supper lange termijn projekt voorlopig wil ik gewoon zien wat ik kan met het koelwater
ik ben nog helemaal niet in het bezit van een stroom agregaat
ik had gedacht gewoon om de radiator te verwijderenen en de motor met de jacuzie te verbinden dus ik ga gewoon proef ondervindelijk te werk
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door wouter a »

Je zal dan dus je koelvloeistof rechtstreeks naar je jacuzi leiden?

lijkt me niet echt verstandig ivm corrosie in de motor en gezondheid van je zwemwater....

anders kun je beter je radiator in een watervat plaatsen en hiermee het watervat verwarmen.
dan kun je hierin nog een radiator plaatsen (liefst koper / messing / rvs) en daarmee je badje verwarmen.

voor de leidingen kun je koper gebruiken, dit is betaalbaarder als rvs en roest ook niet, deze kun je ingraven in een geïsoleerde buis (pur o.i.d). tevens natuurlijk je vat isoleren.....
dan kun je een thermostaat in je bad en in de waterbak plaatsen.
is je water in de waterbak te warm, iets laten stromen om hem te koelen, is je badje te koud, warmte afnemen van je waterbak om het comfort te verhogen.

op die manier hoef je niet alle warmte direct te benutten maar kun je het nog een tijd in je jacuzi uitzingen als je motortje vastgelopen is op de frituurolie :lol: .

eigenlijk maak je dus gewoon een supergoedkoop buffervat (zorg wel dat de inhoud groot genoeg is om je motor gewoon een tijdje te laten draaien)

aan de andere kant eigenlijk liever geen adviezen i.v.m. de on-ecologische oplossing :roll:
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door JantjeV8 »

Het smeerolie reservoir smeert het regelgedeelte van de pomp, dus daar waar de gasstang het 'nokkenasje' verdraaid bij gasgeven en het regelateurtje voor de stationairloop e.d.
De pompen lopen echter brandstofzijdig kapot. Zelf weten hoor.

Je andere plan om die radiateur weg te nemen lijkt me ook niet geweldig. Fijn, lekker in zo'n jakouzie waarvan het water door je dieseltje is gestuwd, zal fris water blijven, om maar niet over het inwendige van de motor te spreken. Laat je de thermostaat wel zitten? Anders komt hij niet eens op temperatuur.
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door zaerum »

Je kunt ook de uitlaatgassen door een RVS buis laten stromen maar niet met een motor 50 meter verderop maar ik ga naar dromen over gratis energie en sprookjes :?
Laatst gewijzigd door zaerum op 11 nov 2010, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Laef um te laeve
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door paukerock »

klinkt inderdaad logis dat het koelwater eerst gefilterd word voor het in de jacuzie terecht komt
of dat er met een gescheiden systeem gewerkt word dat mischien op olie werkt (in kombinatie met andere warmte bronnen)
en inderdaad ik was in een latere faze van plan om de warmte van de uitlaat mee te laten werken
en dan wil ik de uitlaatgassen condeseren in een rietveld
en in een nog latere faze wil ik werken met een sterling warmelucht motor en ...

de jacuzie gaat inderdaad maar tot maximum 40 graden en dat is stevig zweten maar mischien niet warm genoeg voor mijn diezel
en inderdaad al zeker niet waneer hij opgestart word het duurt 24 uur voor hij uitzichzelf opgewarmd is
allemaal heel goede tips

de olie zal voor en in de pomp verwarmd worden om de viscoziteit te verbeteren want
een rotatieve bosch pomp kan inderdaad het beste de samenstelling van de gefilterde frituurolie aan maar eerst zal mijn proefexemplaar de geest moeten geven :(
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door Tim »

Paukerock.

Frituurvet is gevaarlijk. Als dit uithard ben je de klos. Frituurolie kan wel, maar ook niet bij elke temperatuur.

Ik ben het niet met jantjeV8 eens dat het niet kan, maar er hangt veel af van de bestuurder. En slechte bestuurders zijn er zat in dit land.

Ten eerste moet je olie vrij van zouten en vooral vrij van water zijn. Vissenkoppen en patatten kan iedereen eruit filteren, maar daarna wordt het iets moeilijker. Met alle gevolgen, die JantjeV8 bedoelt, van dien. Als je de olie te koud inspuit, of de nozzles zijn niet al te best meer, krijg je leuke afzettingen in je motor. Als de motor wat minder wordt, kun je ook onverbrandde ppo in je carter krijgen. In tegenstelling tot diesel verdampt dit niet, tot het niveau waarop je motor de olie meepakt en erop gaat lopen. Kun je lachen :shock:

Ook moet je de motorolie in de gaten houden. Het kan zijn dat de motorolie geen frituurolie kan verdragen en snel verandert in een dikke snotbende. Ook einde missie.

Ook al vind ik je idee wat ecologieloos, kun je best je motorwarmte gebruiken om de zwembad te verwarmen. Ik zou een warmte wisselaar in het motor circuit zetten (aanvoer naar radiator) en secundair een simpel cv-pompje met wat vloerverwarmingsbuis naar je hot tub. Dan het geheel inregelen zodat je secundaire deel bij maximaal motorvermogen ongeveer 20-30 graden warmer is dan je bad water. Zodra je tub op temperatuur is, secundaire deel dicht met kraan oid en pomp uit. Waarschijnlijk kun je met een simpele buis in buis wisselaar al genoeg warmte pakken. Deze kun je zelf maken.

Afbeelding

Succes,
Tim
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door paukerock »

ik begrijp wel dat dit er ecologieloos uitziet met de beperkte uitleg die ik hier gegeven heb maar de eindbedoeling
is onder ander om een jacuzie te maken die energie oplevert als hij niet gebruikt word en zijn eigen energie opwekt om te werken
en nog andere dingen dat ons veel te ver gaat leiden dit is slechts de eerste stap
uitlaatgassen zijn er niet die worden gecondeseert

add speelt weer op ik bedoel uiteraard frituurolie als ik frituurvet zeg
Laatst gewijzigd door paukerock op 11 nov 2010, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: mercedes op frituurvet als energiecentrale

Bericht door Erikvr »

Wat een gepruts met gefilterd koelwater in je Jacuzi, auto 50 meter verderop etc. En daarna even nog een sterlingmotor bouwen, tuuurlijk. Moet ik dit nou serieus nemen?
Wel leuk als tijdverdrijf hoor :P , lijkt wel iets van een krakerscene.
groet,
Erik
Plaats reactie