Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door prensel »

Hallo,

Ik heb een (eenvoudige) berekening gemaakt om te bezien of het gebruik van grondwater met een (gebruikte) ontijzeringsinstallatie rendabel is tov normaal kraanwater voor het grijswatercircuit, dus alles behalve drinkwater.
Een gebruikte ontijzeringsinstallatie is al te koop voor rond de 1000 euro, boren van een put met leiding etc 500 euro.

Een ontijzeringsinstallatie heeft 2 pompen en een compressor nodig.
Van verschillende merken en prijzen heb ik wat gemiddelden genomen en kom dan tot het volgende conclusie:
capaciteit ontijzeringsinstallatie: 4 m3/h
pomp 1: 1,5kw
pomp 2: 2,0kw
compressor: 1,5kw
totaal opgenomen vermogen per uur ontijzering: 5kw
stroomprijs per kwh: 0,178 (gemiddelde volgens nibud)
hieruit volgt dan volgens mijn berekening dat een kuub ontijzerd grondwater kost:
(5kw * 0,178 euro) / 4 kuub = 0,23 euro per kuub
afschrijving bron/apparatuur: 150 euro per jaar

Kraanwater in Gelderland kost 1,29 per kuub excl 26,50 vastrecht per jaar.

Bij een 4 persoons gezin met gemiddeld verbruik van 50 kuub per persoon per jaar:
kraanwater: 200 * 1,29 + 26,50 = 284,50
grondwater: 200 * 0,23 + 150 = 196 euro.

Een gemiddelde besparing dus van 30%. Bij meer gebruik van water zoals besproeing, meer/langer douchen wordt de besparing nog groter.

Iemand gelijksoortige berekeningen al eens gemaakt ?

Groet,

Paul
andre
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mar 2010, 20:15

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door andre »

Volgens mij gaat je berekening iets spaak.
Want voor douchen en drinken en koken kun je het niet gebruiken.
Dan is de besparing geen dikke 80 euri want je verbruikt ook nog een groot gedeelte drinkwater,
en dus ook lang geen 200 mtr.3 grondwater.
Volgens mij kun je beter , een hydrofoor enkel op een bron aansluiten en het water gebruiken voor eventueel de wc,
en als sproeiwater, het gebrek aan mineralen e.d. voor lief nemen.
Voor de wc eventueel (als je regenwateropslag hebt deze gebruiken) ik heb eens gehoord dat ze het op een camping ook gebruikten en er iets blauwe kleurstof in deden, om het minder bruin te laten lijken, dit ziet er frisser uit.

Groeten Andre
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door Tim »

prensel,

Ik kom qua energie eerlijk gezegt niet onder de 20 cent/kWh, incl btw.

Een paar vraagjes, onderhoud, hoeveel, hoe vaak? Als het met een zandfilter gebeurt, het afvoeren van ijzerhoudend slib is duur.

4m³/h, waarom zo'n enorme capaciteit?

Tim
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door prensel »

@andre
Ik heb vandaag bij iemand zon ontijzeringsinstallatie bekeken en hij gebruikt het ontijzerde water voor alles, ook als drinkwater. Hij heeft niet eens een kraanwateraansluiting, nooit gehad ook. Ik heb het meetrapport van de laatste onderhoudsbeurt ook gezien, op alle waarden als ijzer en mangaan 0 mg/l en de overige stoffen keurig binnen de waarden voor drinkwater. Dus het water is gewoon voor alles bruikbaar.

@tim

Bedoel je dat jouw kwh prijs niet onder de 20eurocent per zit ?
Dat onderhoud valt reuze mee, slechts eenmaal per jaar een controle van het systeem, verder geen verbruiksmiddelen. Het uitspoelen van het ijzer gaat overigens bij vrijwel alle ontijzeringssystemen volledig automatisch en het gespoelde water gaat zo het riool in.

De meeste kleine systemen kunnen 5m3/h aan, wil natuurlijk niet zeggen dat je dat ook verbruikt of moet afnemen. En ik heb zoiezo 1,5m3/h nodig omdat ik het ontijzerde grondwater ga gebruiken voor mijn warmtepomp. En omdat het zo schoon is/wordt heb ik er ook geen extra warmtewisselaar en extra pomp bij nodig zoals bij 'normaal' grondwater het geval is, scheelt ook weer in de kosten.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door ligth011 »

heb je al een 2e hands instalatie gevonden, want daar heb ik ook wel intresse in.

grt
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door prensel »

Yep ik heb er al eentje weten te bemachtigen en met een capaciteit van max 5 m3/h is dat ruim voldoende voor mij.
Aanstaande woensdag gaat er een grondwaterput komen van 20 meter diep dus als het een beetje meezit wil ik volgende week de hele installatie draaiende hebben.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door ligth011 »

waar vindt je zo iets, en wat kost het.
Heb je foto,s.
Dus als ik het goed begrijp pomp je water uit de wel dan naar de instalatie en dan naar je huis oid.

grt
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door prensel »

Op Marktplaats staan er geregeld wel kleine installaties tot 5m3/h te koop.
Bij boeren/boerderijen die er mee op houden of tuinders oid kun je ze ook goed vinden, daar heb ik die van mij ook gehaald.
Meestal liggen de prijzen rond de 1000 euro maar ik heb voor mijn installatie slechts 350 euro betaald, een mazzeltje dus ;-)

Ik zal volgende week wat fotos maken als ik de installatie opgebouwd heb maar het is in feite een plastic ton van ong 80cm doorsnede en 1.80 hoog gevuld met marmerkorrels (gemalen schelp is dat volgens mij) en grof grind en heeft twee pompen. Het grondwater wordt door een pomp uit de waterbron gepompt en bovenin de ton op de marmerkorrels verneveld. De roestoxide en het mangaan in het water slaat neer en blijft op de de marmerkorrels liggen. Het water zakt dan door het grind naar de onderkant en wordt gefilterd zodat dan onderin het schone water door pomp 2 opgepompt wordt en via een soort van hydrofoor set op druk gebracht wordt. Vanaf dat punt heb je dus schoon water en kun je overal voor gebruiken, ook voor drinkwater in het huis.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door ligth011 »

lijkt veel op mijn beadfilter van de vijver.
En waar blijft het ijzer en magnaan uit het water, kun je dat gewoon lozen?
En waar heb jij je installatie vandaan, kan nl weinig vinden op marktplaats
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door prensel »

Het geoxideerde ijzer en mangaan wat bovenop/in het 'grind' zit wordt periodiek afh van hoeveelheid water of tijdspanne via de overloop bovenin het vat naar het riool gespoeld doordat het water dan vanaf de onderkant naar boven geblazen wordt.

Zoek eens op ontijzeringsinstallatie of ontijzering of ontijzer%

Overigens de meeste zuiveringsinstallaties hebben behoorlijk zware pompen (meestal een van 2.2kW en een van 1.5kW) om die 5 kuub water te verpompen maar als je die met een frequentieregelaar op bijv 25% van het toerental laat draaien wordt het opgenomen vermogen met 75% verlaagd en dus de prijs per kuub aanzienlijk lager dan mijn berekening eerder..
Bovendien kun je dan een 3-fase krachtstroominstallatie 'gewoon' op 1-fase 220 aansluiten... En als je dan een keer veel water nodig hebt zet je hem op 100% ;-) Kun je ook via een domotica regelen uiteraard...
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door ligth011 »

kun je eens wat uitleg geven over je nachtverlaging met je domotica, want daar kom ik in ets nog niet uit
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door prensel »

Ik kan zo niet goed zien wat het is, staat ook geen goede omschrijving bij.

Ik denk dat je hier wat meer aan hebt:

http://link.marktplaats.nl/382916896

http://link.marktplaats.nl/387214570

http://link.marktplaats.nl/37538840
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door ligth011 »

welke gaat jou voorkeur naar uit
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Prijs van een kuub grondwater MET ontijzering ?

Bericht door prensel »

De 1e zou compleet moeten zijn maar ik mis nogal wat (oa de besturing) op de foto dus eerst even navragen. Prijs is gunstig ook als je zelfs nog wat fittingwerk etc moet aanschaffen.
2e optie is helemaal compleet en bekend merk (Remon) maar ik zou eerst kijken of je nog wat van de prijs af kunt krijgen.
Plaats reactie