Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Atlas »

Dag Wiliam.

Je draad nog eens even nagelezen.
Het klopt toch dat de foto's van de fundering van een paar jaar terug zijn en dat je in deze woning je hout-cv haard hebt geplaatst? Je bent toch niet met een nieuw project bezig?
Een aantal zaken komen wel overeen met mijn geplaatste hout-cv kachel. Ik heb echter geen buffer vanwege dat het systeem van mij altijd zijn waterwarmte (10-12kw) direct gebruikt voor opwarming van een boiler van 110 liter en vervolgens de radiatoren.
Zag dat kou installatie 35 kw heeft (is dit trouwens water-zijdig en lucht-zijdig tezamen?). Dergelijke Kw's kunnen inderdaad wel een buffertje opwarmen van flink wat liters lijkt mij.
Punt bij dit geheel lijkt mij dat dit zomers toch een vervelend gebeuren blijft. Je hebt immers je verwarmingsbron in de kamer staan. Hier geeft-ie dan natuurlijk ook luchtzijdig een flink aantal KW's af.
Zelf heb ik weliswaar voor een hout-cv-kachel gekozen maar het nadeel blijft toch dat ik hem zomers niet aan kan steken. Nog warmer dan in de afgelopen (voor-)zomer wil ik het beslist niet hebben. Misschien dat jij daar een ander idee/oplossing over hebt?
In de toekomst wil ik mijn Zomer-warmte-dip ooit nog eens op gaan lossen met een paar zonnepanelen. Voorlopig heb ik daar echter niet zoveel drukte mee. We praten over een ca 300-400 kuub gas per jaar wat ik nog stook voor warm water. Dat lijkt mij voor mij nog niet echt rendabel te maken met zonnepanelen.
Een noodstroom voorziening komt er ook. Ik ga hiervoor een UPS met autoaccu gebruiken.
Ik heb er ook een maar dan gewoon op 220 volt. 2e hands op marktplaats gekocht, 75 euro's. Bedenk wel dat de sinus van de pomp goed moet zijn. Ik had hiervoor eerst een te lichte UPS. Brommen en trillen en dus een kapotte pomp kan hiervan het gevolg zijn. Nu dus een van UPC 750 VA. Deze laat de pomp mooi geruisloos doorlopen gedurende een 30-45 minuten. Voldoende tijd om bij een stroomstoring je kachel uit te laten branden en af te laten koelen lijkt mij.
DSC07182.JPG
Atlas.
Ps; wat komt mij die vinger in de foto van die keerklep in deze draad bekend voor.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Tim schreef:Het beste kunt je de aannemer vragen wat de maximale last is op de vloer. Tank en inhoud rekenen.
Ennu, boor niet door de vloerverwarming :fff
Dat zal ik ook nog wel navragen, maar ik ken hun antwoord wel. Die komen met een superveilige 350kg/m2 aan.
Je ziet dat de fundatie wel 50cm breed is, dicht bij de muur plaatsen lijkt me dan wel safe. Eventueel met dragers verspreiden over 2m2. (H-balkjes)
Ik moet inderdaad doorvoeren maken in de kamervloer, maar heb goede foto's van de vloerverwarming! :D
Atlas schreef:Het klopt toch dat de foto's van de fundering van een paar jaar terug zijn en dat je in deze woning je hout-cv haard hebt geplaatst? Je bent toch niet met een nieuw project bezig?
Nee dit is het zelfde project, tja het kost wat tijd...

Mijn kachel geeft 20 kW waterzijdig. (vast wel iets overdreven door de fabrikant)
Bedankt voor de tip betreft de sinus van een UPS, ga ik op letten.
In de zomer stoken valt met mijn inbouwhaard reuze mee, na 3 uur stoken (vloerverwarming uit), is de kamertemperatuur met een halve tot max 1 graad gestegen. Hij geeft weinig stralingswarmte.

Tja die vinger begint aardig bekend te worden:D
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Atlas »

Leon,
Mijn kachel geeft 20 kW waterzijdig. (vast wel iets overdreven door de fabrikant)
Bedankt voor de tip betreft de sinus van een UPS, ga ik op letten.
In de zomer stoken valt met mijn inbouwhaard reuze mee, na 3 uur stoken (vloerverwarming uit), is de kamertemperatuur met een halve tot max 1 graad gestegen. Hij geeft weinig stralingswarmte.
Dat moet dan toch met de deuren open neem ik aan?
Even logisch; je houdt toch kamerzijdig 15 KW over als je het waterzijdige ervan aftrekt? Dat moet toch flink wat warmte de kamer instuwen lijkt mij zo. Natuurlijk is het flink afhankelijk van de grootte van je te verwarmen oppervlakte (bij mij ca 42 kameroppervlak) maar het lijkt mij dat je erg goed tegen warmte kunt tenzij jij een wel erg grootte kamer hebt. Mij is dat opstoken in de zomer om bovenstaande redenen slecht bevallen. En dat terwijl die van mij nog maar ca 7 kw lucht-zijdig afgeeft.
Wel is mijn boiler van 110 liter met 2-3 kachel vullingen op temperatuur. Ik neem aan de boiler van jou ook. Ik vraag mij dan ook af waarom jij wilt bufferen.
Ik neem aan dat je s'winters veel of bijna alle geproduceerde warmte direct in je woning gebruikt (dus valt er weinig of geen overschot aan warmte te bufferen). Dit tenzij je natuurlijk KW's overschot hebt vanwege de goede isolatie van je woning of een veel kleiner oppervlak dan wat ik mij bij je woning bedenk (ik zie een vrijstaande woning met toch flink wat vloer/kameroppervlak).
Zomers zal je -behalve voor even het opwarmen van je boiler- toch ook niet veel warmte kunnen bufferen?
Kortom; vertel..

Atlas
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Kamerzijdig 15 KW overhouden? Volgens mij gaat daarvan 10 KW recht omhoog de schoorsteen uit.
Ik heb nog niet gestookt met 30 graden buitentemperatuur, maar wel rond de 24 graden.
Het was binnen in de kamer 21,5 graden en na drie uurtjes pas 22,5 graden.
Dan vind ik het overigens ook wel warm genoeg hoor...
Het is een twee-onder-een-kap woning (circa 680m3 als ik me niet vergis). Beneden oppervlakte 70m2. En natuurlijk heel goed geïsoleerd.
De boiler van 200 liter stook ik in 3 uurtjes naar de 85 graden met altijd één grote dubbelplaats radiator op zolder open.
(in verband met een te hoge retourtemperatuur naar houtcv).
Verder staat 's winters alleen de vloerverwarming aan en boven zeldzaam een radiator open.

Ik heb parket op mijn vloerverwaming (hoofdverwarming) die niet tegen aan en uitschakelen van vloerverwaming kan.
Ik moet dus van oktober tot mei altijd mijn cv water op 35 graden hebben (dag en nacht).
Afgelopen winter zorgde mijn intergas combi daarvoor. Die brande dus om de 10 minuten even.
Dit wil ik nu dus voorkomen, dat gependel van die ketel.
Ik wil om de dag mijn buffer opstoken om mijn vloerverwaming continu aan warmte te kunnen voorzien.
In de zomer staat vloerverwarming uit en hoef ik de buffer ook niet warm te stoken, alleen de boiler.
Hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door bas-hilversum »

William schreef:Ik heb eindelijk een buffer besteld, bedankt Bas.

Zou het beter werken als ik de bufferinhoud rondpomp door houtcv dan het spriaal te gebruiken?
Graag gedaan!
Ik denk dat je zowel de vloerverwarming als de hout-cv zonder spiraal zou kunnen aansluiten: beide zijn al op druk. Door middel van thermostatische mengventielen zorg je dat
- er alleen heet water uit je kachel bovenin het vat stroomt en
- er water van maximaal 40 graden in je vloerverwarming komt.
Zo heb je geen overbodige warmtewisselaars in de keten en een minimale circulatie.
Het is misschien wel zonde van je mooie spiralen, maar daar zou je altijd nog zonnecollectoren op kunnen aansluiten.
Bas
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

De buffer staat op zijn plaats!
Ik heb een stalen fundatie gemaakt van H-profiel (HEB-100) en een plaat van 8mm. (foto komt snel)

Nu kan ik eindelijk beginnen met het aansluiten.
Ik wil graag een systeem op druk en zoek nog een geschikt expansievat.
Ik begreep dat je 10% van totale waterinhoud moest nemen, maar als ik op onderstaande link bereken kom ik maar aan 80/90 liter...
http://www.installbasis.nl/berekeningen ... _input.php
Doe ik iets fout?
Expansie.jpg
Zit er overigens enig nadeel aan het plaatsen van meerdere expansievaten parallel (bijvoorbeeld 3x80 liter)?
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Zoals belooft hier wat foto's:

Om mijn buffer van 2000 liter zonder zorgen in mijn garage te plaatsen heb ik maar een stalen constructie gemaakt.
(2x HEB 100 en een stalen plaat van 1 m2 van 8mm dikte)
De garagevloer is namelijk van betonnen kanaalplaten gebouwd. Eronder bevind zich een kruipruimte.
1.jpg
Vervolgens de buffer erop:
2.jpg
Wat een joekel!

Deze week besloten om mijn installatie aan te passen. De pomp boven op de hout-cv en een gamma (esbe) mixventiel bevielen me niet.
Ik heb meteen alles van boven de kachel gesloopt en ben het nu aan het opbouwen in de ruimte onder de trap:
3.jpg
Ik heb een gat gemaakt om achter mijn hout-cv te kunnen komen.
Je ziet mijn nieuwe Heimeier mengklep, ben erg benieuwd hoe die gaat presteren.
Ik heb besloten, mede ivm de kosten om mijn hout-cv volgens volgend schema aan te sluiten:
4.jpg
De te plaatsen magneetklep (1) heb ik ertussen als beveiliging voor mijn kunstofleidingen. Die mogen maar 70 graden continu hebben. (Unicor).
Bij een temperatuur van 80 graden schakel ik klep open naar buffer.
Eerst wilde ik dit oplossen met een tweede Heimeier mengklep, maar dit ivm de kosten achterwege gelaten (ombouwen kan later nog).

Inmiddels heb ik ook twee Flamco Flexcon Expansievaten van 140 L -1 bar aangeschaft (buffer expansie).
Kan iemand mij vertellen of dit voldoende is voor circa 2200 liter totale waterinhoud installatie?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Chicken Power »

Beste William,

Allereerst moet het me van het hart dat ik het erg leuk vindt om de ontwikkeling van je gedachten te volgen, zeker tot het niveau waar je nu bent!

Getuigd ook van voortschrijdend inzicht om die boel weer te slopen. Ook de complimenten voor Albert en Atlas, voor hun essentiële opmerkingen. Chapeau!

Eerder kon ik er weinig mee, maar nu met die buffer staan er ongekende mogelijkheden open!

Mogelijk ben je alweer aan het opbouwen, maar daar zou ik even mee stoppen. Ik heb na aanleiding van je laatste schema je hele draad nog eens doorgelezen, en ook bij dat laatste schema wil ik Albert nog eens citeren:
Albert van WdJ schreef:Al met al vind ik het een omslachtig gebeuren.
Plus dat ik het idee heb dat het zo niet gaat werken. Mogelijk willen Albert, Atlas en Nck hier nog eens hun kritische blik overheen laten gaan.

Heb al drie tekeningetjes voor je gemaakt, maar ik heb nog een paar vragen:

- Die koelpot, is dat een merkding?Wat voor aansluitingen, ook nog een aansluiting aan de bovenzijde? Ik vindt die zij- aansluiting zo raar.
- Dito voor de kachel; zijn er meerdere aansluitpunten onder en boven? Mogelijkheid voor het plaatsen van een dompelvoeler tbv de beveiliging? Die voeler alleen op de kachel plakken gaat fout!
- Spiraal badkamer, zit dat zo ‘heet’ op je cv- circuit aangesloten, of met een RTL- ventiel achter een radiator? Kan dat niet mee op de VV verdeler?
- Ik zie dat je magneetkleppen wilt gebruiken. Zoek is uit wat de Kv waarde van die dingen is vs. zoneventielen van Honingdinges. En anders wordt je na verloop van tijd wel gek van die 50 Hz brom.
- Hoe is je VV verdeler aangesloten, en geregeld qua temperatuur? Heb je nog een transmissieberekening (wellicht van de hele installatie)? Ik meen dat de VV hoofdverwarming was.
- Zit er een buitenvoeler aan de Intergas? Welk type Intergas en op welk vermogen staat ie nu?

Een hoop vragen, maar nu is de gelegenheid om het gelijk goed te doen!

Groet, Cp

Ps, leuke manier van schema tekenen!
Pps, waar zit je ergens in Zeeland?
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Atlas »

Chicken Power schreef:Allereerst moet het me van het hart dat ik het erg leuk vindt om de ontwikkeling van je gedachten te volgen, zeker tot het niveau waar je nu bent!
Mijn complimenten; erg creatief bedacht.
William schreef:Ps, leuke manier van schema tekenen
nogmaals mij complimenten.
Chicken Power schreef:Plus dat ik het idee heb dat het zo niet gaat werken. Mogelijk willen Albert, Atlas en Nck hier nog eens hun kritische blik overheen laten gaan.
mwooh dat kan ik nu nog niet beoordelen.
Mijn enige punt van kritiek wil ik hier nog wel even herhalen; De kachel heeft teveel capaciteit in de zomer (je zal maar weer eens een zomer van 4-7 jaar terug hebben; 3 maanden zo ca tegen de 30 graden aan. Geen hond die er dan aan zal denken ook maar een lucifer in de kachel te laten verbranden) In de winter zal het systeem naar mijn verwachting de warmte in de woning verbruiken en weinig tot niets over hebben om de buffer op te warmen.
Alleen in het voor- en najaar zal de buffer zoals je het nu bedoeld zijn werk vooral doen.
Chicken Power schreef:maar nu met die buffer staan er ongekende mogelijkheden open!
De buffer geeft in inderdaad nieuwe mogelijkheden; ik kan niet in je beurs kijken maar schaf nu of op den duur een heat-pipe-systeem aan zou ik zeggen en koppel die aan de buffer. Hou er in ieder geval met je aansluitingen nu rekening mee.

Nogmaals; je bent leuk bezig tot nu toe
Atlas
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Ten eerste allen een gezond en gelukkig nieuwjaar gewenst!

Chicken Power en Atlas heel hartelijk dank voor jullie antwoorden en suggesties!
Gelukkig ligt alles nog stil (geen tijd) en ben ik niet verder gegaan met opbouwen.
Ik zal jullie vragen snel beantwoorden en de boel eens wat beter uit leggen.
(Nu helaas echt te weinig tijd).

Tot snel
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Albert van WdJ »

William,

Vind het ook heel wat dat je de boel hebt opengebroken.
Maar ik denk de juiste oplossing.

Als eerste een opmerking over het door jouw geplaatste schema.
Zet op de hout-cv uitgang een extra T-stuk met een automatische ontluchter. Zo vang je gedeeltelijk de vrijkomende gasbellen op. Zeker tijdens de eerste keren opstarten zal dat ontluchtertje veel nut bewijzen.

Wanneer ik verder naar je schema kijk (en ik ben geen verwarmingstechnicus!) dan denk ik dat er problemen kunnen ontstaan met je pomp van de vloerverwarming. Wanneer ook de pomp van de houtkachel draait, zouden ze het hele hydraulische systeem in de war kunnen laten gaan.
Want ik neem aan dat de gas-cv niet mee moet branden, wanneer de houtkachel brandt. Maar toch zal de vloerverwarming altijd water aantrekken uit de gas-cv. Gaat de gas-cv dan niet automatisch branden?

Zelf zou ik liever twee aparte leidingstelsels zien.
Eén die de buffer warm maakt vanuit de houtkachel.
De andere die water onttrekt uit de buffer voor de vloerverwarming. En dan een sensor op de buffer die bij een te lage buffertemperatuur met een driewegklep de gas-cv er weer tussen schakelt.
Dan stookt de houtkachel dus ook nooit direct op de vloerverwarming, maar altijd op de buffer.
Zeker omdat je vloerverwarming geen hoge temperatuur nodig heeft, zal dit best goed werken.

Wat betreft de expansievaten. 280 liter moet ruim voldoende expansie zijn voor 2200 liter buffer.
Misschien moet je de voordruk van 1 bar iets aanpassen. Maar dat ligt eraan hoe hoog de bovenste radiator of cv-leiding in je woning is. Zijn wel rekenprogjes voor te vinden op internet.
En anders schudt CP dat wel uit zijn mouw.

Succes met deze verbouwing. Jammer dat je nu dus niet kunt stoken :(

Albert
Change, before you have to.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

- Die koelpot, is dat een merkding?Wat voor aansluitingen, ook nog een aansluiting aan de bovenzijde? Ik vindt die zij- aansluiting zo raar.
Koelpot is wel van een merk (nog nakijken). Onder en zij heeft hij een 2 duims aansluiting.
Bovenop zitten aansluitingen voor ontluchter, koelwater in en uit (spiraal) dmv Watts 97 graden beveiliging:
imagesCALEVZ89.jpg
imagesCALEVZ89.jpg (5.26 KiB) 6639 keer bekeken
chladici-smycka.jpg
chladici-smycka.jpg (56.53 KiB) 6639 keer bekeken
DSC01421.jpg
- Dito voor de kachel; zijn er meerdere aansluitpunten onder en boven? Mogelijkheid voor het plaatsen van een dompelvoeler tbv de beveiliging? Die voeler alleen op de kachel plakken gaat fout!
De kachel heeft zowel onder als boven 2 x 1 1/4" aanlsuitingen. Rechtsonder en rechtsboven zijn nu aangesloten. (overkruis was lastig, maar beter geweest).
Ik zou inderdaad een dompelvoeler in de 2e aansluiting linksboven kunnen stoppen, maar die aanlegsensor werkt echt goed. (ik heb het uikomende water vergeleken). Misschien monteer ik meteen maar een dompelbuis en stop daar de sensor in...
- Spiraal badkamer, zit dat zo ‘heet’ op je cv- circuit aangesloten, of met een RTL- ventiel achter een radiator? Kan dat niet mee op de VV verdeler?
Klopt helemaal! Stom opgeleverd van de loodgieter (zat weggewerkt in kastje op overloop). Ik vervang de kogelkraan binnenkort door een thermostatisch klep o.i.d.
Op de VV gaat niet, die zit beneden onder mijn trap. Nu zet ik hem dicht indien hout-cv water van 80 geeft.
- Ik zie dat je magneetkleppen wilt gebruiken. Zoek is uit wat de Kv waarde van die dingen is vs. zoneventielen van Honingdinges. En anders wordt je na verloop van tijd wel gek van die 50 Hz brom.
Klopt helemaal (slim opgemerkt). Die op mijn boiler bromt ook leuk. Deze zijn beide 18 VA 230V 50 Hz (240V 60 Hz). Mogelijk spoel vervangen door gelijkstrooms.
581862_BB_00_FB_EPS.jpg
581862_BB_00_FB_EPS.jpg (8 KiB) 6639 keer bekeken
- Hoe is je VV verdeler aangesloten, en geregeld qua temperatuur? Heb je nog een transmissieberekening (wellicht van de hele installatie)? Ik meen dat de VV hoofdverwarming was.
Mijn VV is inderdaad hoofdfverwarming (beneden) en direct aangesloten om de aanvoer en retour van het cv circuit. Temperatuurregeling gebeurd door thermostaatkraan:
1.jpg
2.JPG
Transmissieberekening? Nee, helaas.
- Zit er een buitenvoeler aan de Intergas? Welk type Intergas en op welk vermogen staat ie nu?
Op mijn Intergas Kombi Kompact HRE 36-30 CW5 zit een buitenvoeler. Op welk vermogen hij ingesteld staat zou ik niet weten. Kan ik dat achterhalen?
De kachel heeft teveel capaciteit in de zomer
Tuurlijk wordt je minder enthousiast in de zomer om te stoken, maar afgelopen zomer stookte ik toch wel boiler warm en was best te doen.
Of ik overcapaciteit in de winter heb voor buffer is afwachten, maar daar hoop ik natuurlijk wel op!
Elke graad is meegenomen, zeker met LTW.
ik kan niet in je beurs kijken maar schaf nu of op den duur een heat-pipe-systeem aan zou ik zeggen en koppel die aan de buffer. Hou er in ieder geval met je aansluitingen nu rekening mee.
Dat zijn wel leuke toekomstswensen. Ik houd er in iedergeval zeker rekening mee daar ik de buffer-spiralen niet gebruik.
Vind het ook heel wat dat je de boel hebt opengebroken.
Maar ik denk de juiste oplossing.
Ja gek hé?! jullie maken me eerst bang met van alles.... Nee hoor geintje. Jullie hebben allen gelijk en dat zie ik nu ook al een tijdje in.
Tijdens de installatie had ik te weinig ervaring en volgde ik gewoon het schema (foto eigenlijk!) van de kachelboer op.
Na eigen ondervindingen en jullie advies en ervaringen ben ik tot deze beslissing gekomen.
Zet op de hout-cv uitgang een extra T-stuk met een automatische ontluchter. Zo vang je gedeeltelijk de vrijkomende gasbellen op. Zeker tijdens de eerste keren opstarten zal dat ontluchtertje veel nut bewijzen.
Dat zit al gemonteerd op de kachel met een verhoogde luchtpijp! Toch bedankt voor je tip!
Wanneer ik verder naar je schema kijk (en ik ben geen verwarmingstechnicus!) dan denk ik dat er problemen kunnen ontstaan met je pomp van de vloerverwarming. Wanneer ook de pomp van de houtkachel draait, zouden ze het hele hydraulische systeem in de war kunnen laten gaan.
Want ik neem aan dat de gas-cv niet mee moet branden, wanneer de houtkachel brandt. Maar toch zal de vloerverwarming altijd water aantrekken uit de gas-cv. Gaat de gas-cv dan niet automatisch branden?
Nee volgens mij werkt het zo (zie bovenstaande foto's) VV-pomp staat altijd aan. Indien warmtevraag gaat thermost.kraan open. Indien CV of Hout-cv niet draait dan is er geen doorstroming in primaire CV-circuit.
Zelf zou ik liever twee aparte leidingstelsels zien.
Dat zou ik zelf ook het liefst hebben, maar achteraf erg moeilijk te realiseren. Ik denk hier over na!
Wat betreft de expansievaten. 280 liter moet ruim voldoende expansie zijn voor 2200 liter buffer.
Misschien moet je de voordruk van 1 bar iets aanpassen. Maar dat ligt eraan hoe hoog de bovenste radiator of cv-leiding in je woning is. Zijn wel rekenprogjes voor te vinden op internet.
En anders schudt CP dat wel uit zijn mouw.
Aaah! Hartelijk dank voor je bevestiging! Daar kwam ik dus niet echt uit. Mijn hoogste punt op zolder is 7,2 meter vanaf onderkant buffer.
Succes met deze verbouwing. Jammer dat je nu dus niet kunt stoken
Dank je wel! Zeer jammer vind ik dat, maar nodig. Mijn vriendin snapt ook niet waarom ik dat niet in de zomer doe! :D

Allen bedankt zover en sorry voor de naamloze quotes.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Chicken Power »

Hallo William,
William schreef: Bovenop zitten aansluitingen voor ontluchter, koelwater in en uit (spiraal) dmv Watts 97 graden beveiliging:
Zeer verhelderend dat plaatje! Volgens mij was het de bedoeling dat die dompelbuis in de koelpot geplaatst wordt. Ik adviseer om die hele koeltoestand op de twee overige onder en boven aansluitingen te zetten. Dan kan deze beveiliging niet door externe factoren belemmerd worden, en je by- passed de kachel niet! Zou de ontluchter met een oplopend koperen pijpje ook naar onder de trap halen. Evenals de klep, mocht de voelerlengte dat toelaten.
William schreef:De kachel heeft zowel onder als boven 2 x 1 1/4" aanlsuitingen. Rechtsonder en rechtsboven zijn nu aangesloten. (overkruis was lastig, maar beter geweest)
Ach, als die kachel nu 3 meter breed was. Valt wel mee. Het gaat mij er niet om dat je niet goed meet, maar om het plakken. Dat gaat op den duur los. Moet de boel weer open.
William schreef:Ik vervang de kogelkraan binnenkort door een thermostatisch klep o.i.d.

Zoek is bij Albrand.
William schreef:Klopt helemaal (slim opgemerkt). Die op mijn boiler bromt ook leuk. Deze zijn beide 18 VA 230V 50 Hz (240V 60 Hz). Mogelijk spoel vervangen door gelijkstrooms.

Moet je wel gelijkstroom hebben! Maar mij ging het erom dat de diameter/weerstand van dergelijk klepjes voor CV toepassing belabberd is. Beter een zoneventiel. Dat is een elektrisch bediende kraan. (in mijn schema heb je ze trouwens niet nodig).
William schreef:Mijn VV is inderdaad hoofdverwarming (beneden) en direct aangesloten om de aanvoer en retour van het cv circuit.
Dat zit voor hoofdverwarming nu al fout. Het hete water komt net na de pomp voor de bocht binnen, en mengt zich met het koudere retourwater, om vervolgens in de voorste(verdeel) balk naar je VV kringen te gaan. Maar ook de retour naar je CV komt van die balk.

Je retour naar de ketel is dus net zo warm als de aanvoer naar je kringen. Dat kan beter, de retour moet aangesloten worden op de achterste(ontvangende) balk. Dan wordt je retour naar de CV net zo ‘koud’ als hetgeen uit je vloer komt. Zeer belangrijk bij LTV! En je hebt meer pompvermogen voor je kringen beschikbaar en beinvloed de rest van de installatie niet. Stomme fout van de plaatser.
William schreef:Temperatuurregeling gebeurd door thermostaatkraan.
En waar is die servo bediende kraan dan voor die er boven zit? Waardoor wordt die gecommandeerd? Daarboven had trouwens een ontluchtertje niet misstaan!
William schreef:Op mijn Intergas Kombi Kompact HRE 36-30 CW5 zit een buitenvoeler.
Mooi, ik moet alleen nog uitvlooien hoe die precies werkt, maar we hebben hem vast.
William schreef:Op welk vermogen hij ingesteld staat zou ik niet weten. Kan ik dat achterhalen?
Ja, manual erbij en goochelen met het menu. Maar laat voorlopig maar even zitten. Zal fabrieksinstelling van 70% zijn.
Hou er in ieder geval met je aansluitingen nu rekening mee.
Kan ik zeker onderschrijven! Kan zelfs zo zijn dat het nu beter is om fysiek de verschillende componenten (gasketel, boiler en buffer) dichter naar elkaar te brengen.
William schreef:Tijdens de installatie had ik te weinig ervaring en volgde ik gewoon het schema (foto eigenlijk!) van de kachelboer op.
Tsja, kachelboeren… Als dit klaar is ben jij beter! (ik krijg vast ruzie met een Italiaan 8) )
Wat betreft de expansievaten. 280 liter moet ruim voldoende expansie zijn voor 2200 liter buffer.
Ruim voldoende, ca. 5 tot 7 % van de totale systeem inhoud.
William schreef:Mijn hoogste punt op zolder is 7,2 meter vanaf onderkant buffer.
Niet onderkant van de buffer is van belang, maar onderkant expansievat!

Je had mijn Pps gemist?

Wordt vervolgd!

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 06 jan 2011, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door William »

Volgens mij was het de bedoeling dat die dompelbuis in de koelpot geplaatst wordt.
De voeler van de Watts 97 graden klep zit in een dompelbuis in de koelpot.
Ik dacht dat je een voeler voor de pompregeling bedoelde. Die zit namelijk als aanleg.
Geplakt met aluminiumtape dan isolatie dan weer aluminiumtape. (zeer overdreven ingepakt, die gaat nooit meer los (toch?))
De koelpot op andere kant zetten is geen optie meer... De onderzijde is niet toegankelijk meer.
De ontluchter oplopend onder trap brengen gaat niet daar de kachel hoger is als ruimte onder de trap.
De Watts 97 graden beveiligingsklep ga ik inderdaad ook onder trap zetten. Voeler is lang genoeg. Bedankt voor de tip!
Zeker ivm onderhoud/lekkages erg fijn om in zicht te hebben.
Zoek is bij Albrand.
Ik zal eens kijken, bedankt.
Dat zit voor hoofdverwarming nu al fout. Het hete water komt net na de pomp voor de bocht binnen, en mengt zich met het koudere retourwater, om vervolgens in de voorste(verdeel) balk naar je VV kringen te gaan. Maar ook de retour naar je CV komt van die balk.
Je retour naar de ketel is dus net zo warm als de aanvoer naar je kringen. Dat kan beter, de retour moet aangesloten worden op de achterste(ontvangende) balk. Dan wordt je retour naar de CV net zo ‘koud’ als hetgeen uit je vloer komt. Zeer belangrijk bij LTV! En je hebt meer pompvermogen voor je kringen beschikbaar en beinvloed de rest van de installatie niet. Stomme fout van de plaatser.
Even een nieuwe foto gemaakt:
DSC02759.JPG
Het hete water komt toch voor de pomp binnen? pijl op pomp staat onhoog...
En waar is die servo bediende kraan dan voor die er boven zit? Waardoor wordt die gecommandeerd? Daarboven had trouwens een ontluchtertje niet misstaan!
Dat is toch de maximaal-thermostaat-klep. Die dicht slaat indien te hoge aanvoertemp?
Even tussendoor. Dit draait al jaar probleemloos; Als aanvoer naar VV 80 graden is, mixt de thermostaat het keurig tot circa 32 graden.
Niets na de thermostaatkraan wordt te warm.
Een ontlichter hoort daar zeer zeker op. Het is zeker stom aangelegt. bochtje is ideaal voor meneer de luchtbel.
Kan ik zeker onderschrijven! Kan zelfs zo zijn dat het nu beter is om fysiek de verschillende componenten (gasketel, boiler en buffer) dichter naar elkaar te brengen.
Ja heb ook erg veel spijt dat ik mijn Gas-cv en boiler op zolder heb staan. Dit had natuurlijk bij de buffer in de garage moeten komen.
Dit had tientallen voordelen opgeleverd!
Niet onderkant van de buffer is van belang, maar onderkant expansievat!
Dat begrijp ik gelukkig, maar de buffer en expansievaten staan naast elkaar. Overigens wilde ik het ene expansievat boven het andere zetten. Maakt dat iets uit dan? Anders houd ik ze op gelijke hoogte.
Moet je wel gelijkstroom hebben! Maar mij ging het erom dat de diameter/weerstand van dergelijk klepjes voor CV toepassing belabberd is
Ups en autoaccu wordt nog gepaatst dus 12 of 24 volt gaat wel lukken. Diameter daarom ook 1 duims gekozen en is veel groter als het getoonde plaatje. Uiteindelijk gaat alles toch door 22mm naar cv systeem, maar ook naar buffer. Alhoewel ik nog twijfel over 28mm naar buffer.
Je had mijn Pps gemist?
Ah nu snap ik het pas, ik dacht aan Powerpoint... :lol:
Tja dat tekenen is als afwisseling op mijn honderden velletjes kladpapier.
Jammer dat ik niet een echt programma kan vinden voor het tekenen van zulk soort schemas. (autocad is overkill)
Ik woon overigens in Lewedorp, tussen Goes en Middelburg mocht het je niets zeggen.

Super bedankt weer voor de feedback. Waardeer dat echt enorm.
Tot later.

Ps. ben erg benieuwd naar je schema...
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout cv in combinatie met boiler en cv ketel

Bericht door Chicken Power »

William schreef:Geplakt met aluminiumtape dan isolatie dan weer aluminiumtape. (zeer overdreven ingepakt, die gaat nooit meer los (toch?))
Helder, het misverstand. Laten we het hopen.
William schreef:De koelpot op andere kant zetten is geen optie meer... De onderzijde is niet toegankelijk meer.De ontluchter oplopend onder trap brengen gaat niet daar de kachel hoger is als ruimte onder de trap.
Das erg jammer.
William schreef:Even een nieuwe foto gemaakt. Het hete water komt toch voor de pomp binnen? pijl op pomp staat onhoog...
Ik was al aan het twijfelen geslagen. Die jongens van WTH doen het weer net andersom. Zat al even op hun site te zoeken. Kun je nog een typenummer achterhalen van de unit?
William schreef:Dat is toch de maximaal-thermostaat-klep. Die dicht slaat indien te hoge aanvoertemp?
Meestal wordt de pomp onderbroken door een maximaal thermostaat, maar dat zoek ik ook nog even uit.
William schreef:Even tussendoor. Dit draait al jaar probleemloos; Als aanvoer naar VV 80 graden is, mixt de thermostaat het keurig tot circa 32 graden.
Je komt in de problemen bij lagere aanvoertemperaturen. Maar heb je echt aanvoer van 80 graden?
William schreef:Ja heb ook erg veel spijt dat ik mijn Gas-cv en boiler op zolder heb staan. Dit had natuurlijk bij de buffer in de garage moeten komen. Dit had tientallen voordelen opgeleverd!
Totaal niet meer aan de orde? Waar je ketel hangt gaat nooit een kamer worden? Dan is de ketel en boiler vast weg. Scheelt dan weer werk.
William schreef:Overigens wilde ik het ene expansievat boven het andere zetten. Maakt dat iets uit dan?
No problemo!
William schreef:Ik woon overigens in Lewedorp, tussen Goes en Middelburg mocht het je niets zeggen.
Eet wel eens een hapje bij Schele Lau en vieze Tine. :P

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie