Anti bacteriele coating (enquete)

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RvStrien
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2010, 16:26

Anti bacteriele coating (enquete)

Bericht door RvStrien »

Beste dames en heren uit de glas en tuinbouw sector,

ik ben bezig met een stage opdracht bij een ondernemer die zich bezighoudt met het ontwikkelen van antibacteriële coatings(laagje/verf).

Mijn opdracht is om een nieuwe coating te synthetiseren voor de glas en tuinbouw sector. Voordat een antibacteriële coating ontwikkeld kan worden moet wel duidelijk zijn aan welke eisen de coating moet voldoen. Door samen te werken met de mensen uit de glas en tuinbouw sector, kan ik beter en gerichter onderzoek doen.

Mijn eerste vraag is dan ook of er wel vraag is naar een dergelijk product. Gebruikt u al een verf/coating die uw gewas beschermt tegen schimmels en bacteriën? Zo ja,op welke dingen brengt u die aan( Denk hierbij aan gereedschap/apparatuur,glas en/of waterleidingen)? Welke positieve en negatieve ervaringen heeft u met dergelijke producten gehad? Zou u in de toekomst nog een antibacteriële coating aanschaffen?

Mijn tweede vraag is of u als tuinder nog bepaalde eisen wilt stellen aan de coating, denk hierbij bijvoorbeeld aan milieuvriendelijkheid of duurzaamheid.
Alvast bedankt voor uw tijd

m.v.g.

Rick van Strien
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Anti bacteriele coating (enquete)

Bericht door Herbert »

Kan nog leuk worden ,ik weet niet veel van de land en tuinbouw ,,aar volgens mij is schimmelaangreep de grootste boosdoener en schimmels zijn geen bacteriën .
Dus succes met je opdracht,maar ik durf nu al vast te stellen dat het tijdverspilling is.
Er zijn trouwens prachtige anti alles ventilatiesystemen met UVC licht op de markt.
Anti virus,bacterie en schimmel,misschien is dat de oplossing een UVC coating... :D
RvStrien
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2010, 16:26

Re: Anti bacteriele coating (enquete)

Bericht door RvStrien »

opk bedankt voor uw reactie ik zal gelijk verder onderzoek doen naar deze antibacteriele systemen
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Anti bacteriele coating (enquete)

Bericht door deleted »

Afwisseling van gewassen en hergebruik van (oude) resistentere soorten ?
Kan misschien ook eens vergeleken worden naar (economisch en ecologisch) rendement in vergelijking met deze high-tech oplossingen?
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Anti bacteriele coating (enquete)

Bericht door Herbert »

RvStrien schreef:opk bedankt voor uw reactie ik zal gelijk verder onderzoek doen naar deze antibacteriele systemen
Onderzoek naar een UVC coating?
RvStrien
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2010, 16:26

Re: Anti bacteriele coating (enquete)

Bericht door RvStrien »

Het bedrijf waar ik stage bij loop doet onderzoek naar antibacteriele coatings, het is een chemisch bedrijf en mijn achtergrond is ook chemisch. Dus helaas kan ik mij niet bezig houden met onderzoek naargewassen Gandalf aangezien dit niet bij mijn stageopdracht hoort. De bedoeling is dat ik een coating maak die antibacterieel is en daarnaast de eigenschappen bevat die nodig zijn voor de glastuinbouw sector.


mvg

Rick van Strien
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Anti bacteriele coating (enquete)

Bericht door deleted »

Beste Rick,

Ik ken niets van antibacteriele coatings.
Wat is het nut van antibacteriele coating in tuinbouw eigenlijk ?
Bij een biologische teeltwijze heb je een een heel aantal bacterien nodig in je bodem bijvoorbeeld.
Of gaat het bijvoorbeeld eerder over de legionella bacterie. Die gevaarlijk is bij de vernevelingsinstallaties (stilstaand water in bassins) ?

Misschien een beetje meer uitleg aub?

Wat ik wel weet is dat een aantal jaren geleden de Europese Unie zeer strikte hygienische normen heeft opgelegd in de voedingsindustrie.
Een aantal ambachtelijke streekprodukten is daardoor zwaar onder druk komen staan. Omdat ze bijvoorbeeld (kaas, bier, enz) bepaalde schimmels/bacterien uit de omgeving juist nodig hadden voor hun rijping. Hierop zijn dan ook uitzonderingen gemaakt.

Een ander, maar nog belangrijker verschijnsel was dat in steriele omgevingen bepaalde zeer gevaarlijke schimmels (of bacteriën) juist veel problematischer werden.
Omdat ze juist zeer goed begonnen te gedijen in deze omgeving owv de afwezigheid van andere (veel minder gevaarlijke) bacteriën waarmee ze normaal in concurrentie leven.

Een ingreep op een ecosysteem blijft meestal niet zonder gevolgen. En de industrie gaat steeds weer op zoek naar een nieuw "produkt" om het nieuw ontstane probleem weer aan te pakken. Het zou soms toch ook niet slecht zijn om de bevindingen eens te vergelijken met een onverstoord ecosysteem.
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Anti bacteriele coating (enquete)

Bericht door Herbert »

RvStrien schreef:Het bedrijf waar ik stage bij loop doet onderzoek naar antibacteriele coatings, het is een chemisch bedrijf en mijn achtergrond is ook chemisch. Dus helaas kan ik mij niet bezig houden met onderzoek naargewassen Gandalf aangezien dit niet bij mijn stageopdracht hoort. De bedoeling is dat ik een coating maak die antibacterieel is en daarnaast de eigenschappen bevat die nodig zijn voor de glastuinbouw sector.


mvg

Rick van Strien
Ik zou er niet al te veel werk van maken,gezien de glastuinbouw onder hoge druk staat ,slechte prijzen ,hoge kosten.
Dus wie wil investeren in een antibacteriele coating.terwijl zoals ik al eerder schreef schimmels de grootste bedreiging is.
verkeerde stageplaats.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Anti bacteriele coating (enquete)

Bericht door Brit »

Hoi Rick,

Op school heb ik geleerd dat ze in de plantenteeld vooral het overbrengen van ziektekiemen proberen te voorkomen. Denk hierbij vooral aan gereedschap (messen en snoeischaren) en eventuele bindmiddelen (touw, stokjes en klipjes). Eigenlijk alles wat in direct contact komt met het gewas.

Dat het ontwikkelen van weer een preventief middel eigenlijk onnodig is, zoals hiervoor al besproken, is duidelijk niet jouw zaak en al helemaal niet van je werkgever, maar deze middelen doen naar mijn mening net zoveel kwaad als goed.
Als je werkgever iets wil ontwikkelen voor de lange termijn, kan hij beter gaan informeren waarin de biologische teeld is geïntresseerd. Daar ligt toch echt de (lange termijn) toekomst..... :wink:

Succes met je stage.

Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie