houtkachel cv (Dumus)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erick.Branderhorst
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:34

houtkachel cv (Dumus)

Bericht door Erick.Branderhorst »

Geacht Forum,

Ik overweeg de aanschaf van een houtkachel die ook de cv kan verwarmen.
Ik heb m'n oog laten vallen op een Dumus Total (van Eco2All.nl) (Ik wil geen reclame maken).
Is er iemand die goede/slechte ervaringen heeft met dit type kachel of wellicht een veel beter type kan aanbevelen?

Erick
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtkachel cv (Dumus)

Bericht door Albert van WdJ »

Erick,

't Is een designkachel, en daar betaal je dan ook voor. Want hoewel ik over de kwaliteit weinig kan zeggen, vind ik het toch een duur apparaat. Zeker in vergelijking met wat er nog meer te koop is.

Er zijn steeds meer kachelfabrikanten die hun kachels uitrusten met een warmtewisselaar.
De vraag is of ze een bestaand model even 'verrijken' met een warmtewisselaar, of dat de kachel er speciaal voor ontworpen is.

Het is dan ook heel moeilijk om kachels onderling te vergelijken. Je bent al gauw appels met peren aan het vergelijken.

Het gegeven rendement van 83% klinkt wel mooi, maar ik geloof nooit dat het haalbaar is. De kachel is er te klein voor om een goede verbranding te krijgen. Je hebt voor volledige verbranding van houtgassen een veel langer traject nodig. En die heb je niet, want voordat de houtgassen goed verbrand zijn, raken de vlammen de warmtewisselaar al. Dan koelt je vuur zover af dat van echt optimale verbranding geen sprake kan zijn.

Dat wil niet zeggen dat je geen plezier zult hebben van zo'n kachel. Hij zal zeker lekker branden en het water verwarmen. En misschien zal dat rendement je ook een zorg zijn.
Maar je zult toch in ieder geval een thermische mengklep moeten installeren zodat de kachel niet direct gevoed wordt met koud retourwater. Geeft een betere verbranding maar ook een langere levensduur van je kachel.

En wanneer je nog een beetje 'googled' zul je zeker meer leveranciers tegenkomen met mooie maar ook goedkopere cv-kachels.

Zoek ook even op het forum. Volgens mij heeft Atlas ook een cv-houtkachel in gebruik.

Om een goede discussie te hebben wat wel of niet goed is aan zo'n type kachel moet je even aangeven waarom je overgaat tot zo'n aanschaf.
Want ik zie bijv. nergens de maatvoering van de kachel. Welk formaat moet/mag je hout zijn? (kleine stukken hout = veel zagen + zeer regelmatig bijvullen)
Wil je veel stoken om je gasrekening te verlagen of zomaar wat bijstoken? (zomaar een paar vraagjes die even opborrelen)

Mogelijk komt er bijv. ook iemand met een alternatief waar je niet aan gedacht hebt.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Erick.Branderhorst
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:34

Re: houtkachel cv (Dumus)

Bericht door Erick.Branderhorst »

Ik vond 't ook een erg duur apparaat. Design hoeft niet perse, maar al te lelijk hoeft een kachel ook niet te zijn.
Ik heb geen informatie kunnen vinden waar dergelijke kachels met elkaar vergeleken worden.

Verlaging van de gasrekening speelt mee (afgelopen winter +- 1100m3). In eerste instantie wilden we daar een bergkachel (type 7) voor aanschaffen, maar plaatsen van een model op de plek waar ie moest komen gaf de doorslag om 't niet te doen. Toch te groot. En een ander aspect is/was dat de badkamer niet verwarmd zou worden en dat zou met een houtkachel-cv wel kunnen.

Het verkoopverhaal was wel dat op half last deze kachel ook nog een rendement haalt van 75-80%. Maar ik heb het meetrapport niet gezien, dus het kan maar hoeft niet waar te zijn.

Erick
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: houtkachel cv (Dumus)

Bericht door Blijfhopen »

@Erick
Dat dacht ik ook: een Bergkachel te groot. Maar kijk eens op "tegenstromer bouwen".
Een Bergkachel met een diepte van 53 cm en die 17 cm schelen me daar een boel ....
Gerard.
GdeJ denkt met u mee.
Wanders
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mar 2010, 14:32

Re: houtkachel cv (Dumus)

Bericht door Wanders »

Het rendement van 83% is tegenwoordig wel haalbaar bij een houtkachel op CV. Er zijn steeds meer merken die de betere CV houtkachel op de markt brengen.
Vraag altijd naar een houtkachel die gekeurd is volgens de nieuwe Duitse DIN+ norm. Deze haarden voldoen aan de nieuwe strenge eisen. Helaas zijn deze strenge eisen in Nederland nog niet van toepassing. Vandaar dat we hier ook veel troep zien dat via het internet goedkoop wordt aangeboden.
Plaats reactie