Paardenmest vergisting

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Paardenmest vergisting

Bericht door Tim »

Hallo,

Zit ik er gister een biogas berekening bij de te maken, post ik die niet. Bij deze.

Let wel, dit gaat alleen op voor een continu proces, en een goede biologie.

Tim
Bijlagen
Biogas.xls
(14 KiB) 391 keer gedownload
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Paardenmest vergisting

Bericht door Oersted »

kockie schreef:Als je er kWh van maakt, dan klopt het echt....
Om echt volledig te zijn moet je spreken van normaal kubieke meter (Nm³).

Een normaal kubieke meter (Nm³) is een hoeveelheid gas, technisch vrij van waterdamp, die bij een temperatuur van 0 °C (273,15 K) en een absolute druk van 1,01325 bar, een volume inneemt van 1 kubieke meter.

:evil:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Paardenmest vergisting

Bericht door Tim »

Tsja,

Vrij van waterdamp gaat je praktisch niet lukken, dit zal alleen in de industrie haalbaar zijn. En als we normaal op de kuubjes gaan, klopt de vuistregel ook niet.

Ik zit nu bijna 7jr aan het biogas, theorie is leuk, maar komt nauwelijks uit. Vuistregels en fingerspitzengefühl, daar ligt het succes. En goede, vooral eenvoudige, techniek.

Aan de topic starter, ga je een tankje bouwen?

Tim
Arthur
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2010, 13:11

Re: Paardenmest vergisting

Bericht door Arthur »

Tjah, ik dacht dat doe ik wel even. Het is toch iets minder eenvoudig dan ik gehoopt had.

Voorlopig ga ik geen tankje bouwen, we willen gaan verhuizen en op onze nieuwe plek komt hij er waarschijnlijk wel.
Tegen die tijd PB ik je wel even, want ik heb volgens mij nog veel meer uitleg nodig...
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Re: Paardenmest vergisting

Bericht door G.E.U.P. »

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum en lees net het stuk over vergisten van paardenmest. Ik heb vorig jaar een proef gedaan met een ton van ongeveer 60 liter inhoud, het werkt wel, ik roerde elke avond in de mest en stak de vrij komende biogas in de brandt met een gas brander. Ik wil over een tijdje met een groter vat aan de gang om te kijken wat de opbrengst en de baten zullen zijn om zoiets in groot te gaan bouwen denk aan installatie van 15 - 30 kuub inhoud. Je komt ook het probleem tegen van koek vorming in de tank, je gas blijft daarin hangen, ik heb nog geen goeie oplossing daarvoor en de temperatuur is belangrijk voor het proces. Ik deed het vorig jaar gewoon in buiten op zonnewarmte hoe meer zon ( warmte ) hoe meer gas.
Face your fears living your dreams
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Paardenmest vergisting

Bericht door Tim »

GEUP,

Temperatuur is erg belangrijk, vooral een stabiele temperatuur. Het proces begint ongeveer bij 35 en stopt ergens bij 45. Er is ook nog thermofiele vergisting, maar dit is nog moeilijker, zou ik thuis niet doen. 38 graden zou optimaal zijn, maar ook dit varieert nogal in de praktijk.

Om een voorbeeldje te geven waarom de temperatuur constant moet zijn is stikstof. Stikstof is oa aanwezig als NH3 en NH4. Dit is een evenwicht die afhankelijk is van vooral pH en temperatuur. Bij een verhoging van de temperatuur gaat de verhouding naar NH3 en dat is giftig voor je methaan bacteriën....dus een "plotselinge" verhoging van 2 graden kan een flink stuk van je productie kosten. Na verloop van tijd "wennen" ze eraan en komt ie wel terug. Echter te hoge stikstof concentraties geeft ook remming van je methaanvorming.

Die drijflaag die je noemt houdt zeker je gas niet tegen, het kan zelfs, onder de juiste omstandigheden, een leuke natuurlijk ontzwaveling opleveren.

Je belasting en productie kun je redelijk uitrekenen. Je zal ergens tussen de 0 en 5 kg organische stof per dag per m³ vergistervolume kunnen belasten. Als je dan weet wat je gaat vergisten, kun je je biogasproductie kunnen inschatten.

Ook belangrijk, wat ga je er mee doen?

Tim
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Re: Paardenmest vergisting

Bericht door G.E.U.P. »

Ik heb wel gehoord dat biogas moeilijk door de koek kan heen komen, als de methaan bacterien zich te lang in het gas bevinden kan dat negatief werken op de bacterien. Heb ik gehoord van iemand van w.u.r. van de proef boerderij bij leeuwarden, doen veel met mestvergisting. Iemand anders van de w.u.r. bezorgde mij dit paardenmest bevat ongeveer 25 % organische stof. Er is geen exacte biogasopbrengst bekend voor paardenmest, maar die zal waarschijnlijk tussen 0,2 en 0,3 m3 methaan per kilogram organische stof liggen. Dat is o.a. ook afhankelijk van de ouderdom van de mest. Hoe verser, hoe meer biogas. Uit een ton paardenmest kan dan ca. 250 x 0,25 = 62,5 m3 methaan worden gewonnen. Dat is ongeveer 100 m3 biogas (methaangehalte in biogas is ca. 60 %). Daarmee kan in een WKK ca. 200 kWh elektriciteit worden opgewekt. In eerste instantie wil ik er een cv ketel van itho op laten werken (is van rvs van binnen) volgens itho kunnen de ketels van hun op biogas werken. Voor het verwarmen van de vergister en de rest in zetten voor de vewarming van het huis. En misschien in de toekomst er een hre ketel op laten werken, die van remeha kan geen biogas aan volgens remeha. Misschien een hre ketel met een Green Turbine er in, misschien toekeomst muziek. Kijk maar eens op deze site http://www.greenturbine.eu/nl/home.php
Face your fears living your dreams
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Paardenmest vergisting

Bericht door kockie »

Stuk over biogas uit koeienmest verplaatst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=1966
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie