Wasmachinemotor aansluiten voor andere doeleinden

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Wasmachinemotor aansluiten voor andere doeleinden

Bericht door Dutch John »

Vandaag een AEG wasmachine geslachtofferd voor de basis van een trommelzeef. Het ding is van 1987 en al elektronisch aangestuurd. Ik wil de motor ook gebruiken (kortsluitanker kan altijd nog) en wel zonder de elektronica.

Er komen 7 touwen uit de motor: 2 van de borstels, 3 uit het veld en 2 van, naar ik aanneem, een toerentalopnemer. Het is de bedoeling om de motor op wassnelheid te laten draaien.

Iemand een idee hoe aan te sluiten? Borstels in serie met het veld? Parallel? Of kan het niet zonder elektronica?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Wasmachinemotor aansluiten voor andere doeleinden

Bericht door Paide »

dat overkomt mij nu ook altijd...
Eerst slopen en dan bedenken :D
Maar misschien zou je de motor terug aan kunnen sluiten op de automaat en vervolgens met een multimeter kijken waar alle draden voor waren.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wasmachinemotor aansluiten voor andere doeleinden

Bericht door Dutch John »

Dat lukt niet meer....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wasmachinemotor aansluiten voor andere doeleinden

Bericht door nck »

Zo ff uit het blote hoofd en met een behoorlijk voorbehoud.
Volgens mij is zo'n ding een combinatie van twee motoren.
De wasmotor kun je laten draaien door twee van de drie draden uit het veld op een condensator te zetten en 230 volt op de overige draad en één van de twee met de condensator. zoals je een 3-fasige ksa-motor aansluit met condensator voor bedrijf op 230 volt
Je zou dus alleen de touwtjes uit het veld hoeven te gebruiken.
Het ding is zo dus ook qua draairichting om te bouwen.

De tweede motor is een serie-motor zoals in een boormachine. Daarvoor zijn de borstels. en daar hoorde ook die regelprint bij.
Deze draait veel sneller en is de centrifuge motor.

Maar... Garantie tot aan de deur. :?


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wasmachinemotor aansluiten voor andere doeleinden

Bericht door Dutch John »

Het werkt, maar....

Zonder de koolborstels door te lussen alleen brommen, niet draaien. Doorlussen maakt m.i. het anker een kortsluitanker.
De motor draait slechts één richting uit. De andere kant uit, slaat de stop door. Sluiting in één deel van het veld. Na een halve minuut draaien wordt het veld onaangenaam heet. Heb ik weer. Sloop een complete wasmachine en het enige deel dat moet werken, is kapot....

Afijn, het is een mooie overbrenging (1:11) en een zwaar gelagerde as. Misschien de basis voor een low-budget windturbinetje?! Ge wèt mar nooit.

Nb: de enige condensator die ik in de machine vond, stond over de voedingsspanning. Deze heb ik gebruikt voor de motor.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wasmachinemotor aansluiten voor andere doeleinden

Bericht door nck »

Het is vrij moeilijk om ongezien de opbouw van zo'n motortje te bepalen.
Maar het brommen is dus achteraf niet vreemd met 1 veldwikkeling welke kortsluiting heeft.
Wat je met het kortsluiten van de koolborstels doet weet ik niet. ik heb hier m'n twijfels over.
De kans bestaat dat je het anker synchroniseert met het veld, en zo dus de veldwikkeling verbrand.

Een condensator over de voedingsspanning? Ik weet wel dat die condensatoren op soms heel andere plekken zitten dan waar je ze verwacht.
Heb bij onze eigen wasmachien ook een hele zoektocht gehad om dat onding te vinden.

Dan dus maar een simpel draaistroommotortje eronder. die hebben bijna het eeuwige leven.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wasmachinemotor aansluiten voor andere doeleinden

Bericht door Dutch John »

Een beetje draaistroommotor draait nog altijd tegen de 1.500 toeren. Da's teveel. Kan ik beter even wachten totdat een geschikte motor met vertraging mijn pad kruist. Of een goede wasmachinemotor.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wasmachinemotor aansluiten voor andere doeleinden

Bericht door nck »

Hoezo dat? Dat ligt aan het aantal poolparen. (50 Hz x 60 seconden is 3000 / aantal poolparen)

1 polig = 3000 toeren ( 2950)
2 polig = 1500 toeren ( 1480)
3 polig = 1000 toeren ( 985)
4 polig = 750 toeren ( 745)
5 polig = 600 toeren ( 595) (zeldzaam)
Het bedrijfstoerental is het synchrone toerental - de slip van het anker.
Deze slip is nodig voor de inductie van het anker.

De eerste vier uitvoeringen zijn vrij algemeen verkrijgbaar. Zou eens op de sloop neuzen.
Goeie multimeter mee en de wikkelingen ter plekke doormeten op weerstand.
Niet de waarde is interessant maar of de drie waardes hoegenaamd gelijk zijn.
Het liefst in driehoek meten en tussen elke wikkeling en het huis.
Dan heb je al een redelijke indicatie of er een kapotte wikkeling in zit.
Het enige waar je geen uitspraak over kan doen is de toestand van de isolatie van de wikkeling.
Hiervoor moet je hem zogenaamd "Meggeren"


Hier misschien ter overvloede een doormeetschema
schematisch het aansluitblok van de motor met de zes aansluitpennen.
de weerstandsmeting tussen volgens 1, 2 en 3 moeten hoegenaamd gelijk zijn evenals de meting van alle bovenste (of onderste) pennen met het huis. bij de laatste meting mag er vanzelfsprekend geen weerstand gemeten worden, dus een oneindig grote weerstand. anders ligt er een wikkeling aan het huis bloot.
weerstand.jpg

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie