Condens in de zonnecollector

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Murgen
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2006, 13:22

Condens in de zonnecollector

Bericht door Murgen »

In 2003 hebben we een zonneboiler (Solartop) geinstalleerd. Een 125 liter boiler gekoppeld aan een zonnecollector van 2 bij 1,5 meter (forse jongen om het dak op te krijgen).

Installatie werd als bouwpakket geleverd. Het primaire circuit (collector naar pomp en boiler) zelf aangelegd en geisoleerd met hittebestendig materiaal.

De pomp draait bij een temperatuurverschil collector - boilerwater van 2 graden.

Achter de boiler hangt een nieuwe HR combiketel die modulair stookt en heet water verwarmt. Als het boilerwater warmer is dan een graad of 60 dan schakelt de combiketel niet in.

De collector ligt op een schuin dak, pal op het zuiden. Vandaag, 9 mei, half 2 bij redelijk zonnig weer is de collector 68 graden en druk bezig de boiler op te warmen.

Na deze lange aanloop met achtergrondinformatie: in de collector zit veel condens. Is dit van negatieve invloed op het functioneren van de collector ? En wat is er aan te doen?
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Hallo,
Met condens gaat uw rendement zeker dalen, niet heel veel maar er zal zeker minder rendement zijn.
Indien de collectorbehuizing volledig gesloten is, mag er zich geen condens vormen. Indien wel is er ergens een lek.
Indien de collectorbehuizing boven- en onderaan verluchtingsgleuven heeft zal de condens normaal gezien verdwijnen na een half uurtje zonneschijn en is dit fenomeen normaal.
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Verdampen en condenseren veroorzaakt de grootst denkbare warmteoverdracht (en dus ook grote verliezen). Zogenaamde "heatpipes" functioneren volgens dit principe.

Een opening die waterdamp doorlaat maar toch convectie naar buiten tegenhoudt, is een mogelijke oplossing.
Beter is het om de oorzaak van de waterdamp op te sporen en daartegen iets te doen.

Dirk
Murgen
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2006, 13:22

Bericht door Murgen »

Vorige week toen de zon lekker scheen heb ik de collector 100 graden zien klokken. Zoals het hoort. Natuurlijk schakelt de pomp in het primaire circuit uit als de temperatuur boven de 90 graden komt maar het was goed om te zien dat de collector die waarden haalt, ook met die condens erin.

Aan de andere kant is de druk in het primaire circuit gezakt van 2 bar naar iets boven de 1 bar. Ook dat gebeurt alleen als de collector flink opstookt. Ik hou het toch maar op het veiligheidsventiel (daar is wat vloeistof uit ontsnapt) en wellicht gewoon waterdamp.

Wat ik erg slecht vind is dat installateur niet weten waar ze het over hebben en niet in staat zijn goede adviezen te verstrekken. Ik vind het daarom erg fijn een forum gevonden te hebben van gelijk gestemden.
Murgen
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2006, 13:22

Bericht door Murgen »

Een update.

Tijdens onze vakantie in Oostenrijk had ik de stekker van de besturing van de zonneboiler eruit getrokken zodat de pomp niet kon lopen.

Bij terugkomst de besturing weer aangesloten. Druk in het primaire (zonneboiler) cicruit was zeer laag maar dat wilde ik de dag erna controleren.

Toen ik de volgende ochtend op zolder kwam hoorde ik gesis en kwam er achter dat het veiligheidsventiel vol open stond. Stekker er weer uit en pas na 3 kwartier was de druk van het circuit af.

Na afkoelen en bijvullen draait de zaak weer.

Mijn bevindingen:

1. Het is een collector die niet 'leeg' loopt, m.a.w. het primair circuit is altijd gevuld met een mengsel van antivries met water.

2. Besturing is een kastje dat de collectortemperatuur meet, boiler temperatuur meet en de pomp inschakelt als het verschil 2 graden celcius is. Bij 90 graden schakelt de pomp uit om te voorkomen dat de boiler te heet wordt (en daarmee een potentiele stoombom wordt).

3. Er zit een fout in de besturing van de pomp. Zodra de collector 90 graden en warmer wordt schakelt de pomp uit, boilerwater is dan meestal een graad of 86 - 87. Maar zodra de temperatuur van het water in de boiler door tappen afneemt terwijl de collector warmer is dan 90 graden schakelt de pomp niet meer in!

4. Daardoor loopt bij hele warme dagen de temperatuur in de collector op tot boven de 100 graden, water gaat komen, veiligheidsventiel gaat open, stoom ontsnapt en de druk in het circuit daalt.

Tijdens onze vakantie heeft de collector door de hiitegolf een paar dagen gekookt en er moest idd 3-4 liter water bij (in een circuit van ongeveer 10 liter).
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Beste Murgen,
Ik ben geen installateur maar ik heb mijn eigen zonneboiler gemaakt. Dus ik kan alleen over mijn eigen ervaring praten.
Ik heb de indruk dat er geen goede beveiliging op je systeem zit, tegen koken. Je zou op dit soort dagen een stuk van je collector kunnen afdekken, om het probleem te voorkomen. Of een grotere boiler plaatsen. Je boiler is niet te klein gekozen, het is gewoon extreem warm weer.
Wat je punten betreft, nog wat opmerkingen.
Punt 3: de hysteresis in de besturing (om pendelen te voorkomen) kan te groot zijn. Ik heb geen idee of dat in te stellen is, tot hoe ver moet je temp. zakken voor de pomp weer gaat draaien?
Je moet nogal wat koelmiddel bijvullen, is je expansietank niet stuk? Of eerder nog: van een te kleine capaciteit?

Ik heb zelf een ding staan met 4 vierkante meter collectoropp. en een boiler van 160 liter. En regelmatig ren ik binnen bij onze plaatselijke installateur om te zien wat ze daar aan energie hebben geoogst, om het te vergelijken met de prestaties van de mijne. Zij hebben een 3,7 m2 collector en een 150 liter boiler. Zomer en winter hebben we gelijke temperaturen in de boiler.
Hun installatie kost 2200 euro en de mijne kostte me 600 euro (of 800, dacht 600, is alweer 5 jaar geleden)
Heb je ervaringen, of vragen, ik hoor van je!
Hans
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

O ja, ik heb gemerkt dat ALLE vlakkeplaat condensors last hebben van condens. Schijnt weinig kwaad te kunnen.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hans, heb je ook ontwerptekeningen of detail foto's van je systeem?

Voor de belangstellenden: hier staan al foto's van Hans' systeem.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Murgen
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2006, 13:22

Bericht door Murgen »

mickenhans schreef:O ja, ik heb gemerkt dat ALLE vlakkeplaat condensors last hebben van condens. Schijnt weinig kwaad te kunnen.
Groeten,
Hans
Dank je Hans! Dat is een opluchting, want dat de leverancier het roept is 1 maar dat een andere collector-houder het vertelt vind ik meer waard.

Mijn zonneboiler was een bouwpakket via Warmteservice. Het pakket op zich is een zonnecollector van 1,5 bij 2 meter (75 kilo) dus 3 vierkante meter met een capaciteit >= 3GJ. `Met aftrek van 700 euro subsidie hebben we er 1400 euro voor betaald. Dit was oktober 2003.

De collector op het dak krijgen was een avontuur op zich want via een steiger in de voortuin hebben wij hem op ongeveer 8 meter hoogte op het schuine dak pal op het zuiden liggen.

Met die 1400 euro waren we er echter niet. Onze VR-combi die toen 11 jaar oud was hebben wij vervangen door een modulerende combi die geschikt is als naverwarmer van een zonneboiler (Intergas Kombi Kompact HR28) en dat ding kostte samen met een nieuwe modulerende thermostaat 1950 euro. Installateur heeft daarbij het watergedeelte van de zonneboiler aangesloten.

Het primair circuit niet. Het schijnt zo te zijn dat alleen installateurs met een bepaald certificaat het collectercircuit van de zonneboiler mogen aansluiten en bijvullen. Er kwam dus een offerte van 1000 euro. Toen ben ik zo boos geworden dat ik derde kerstdag 2003 naar de karwei ben gereden, spullen heb gekocht en in een halve dag het ding zelf heb aangesloten en gevuld. Fluitje van een cent.

Expansievat is goed, is een vat van 18 liter conform handleiding Solartop.

Ons gasverbruik is met nieuwe ketel/zonneboiler teruggelopen van 1800 -> 1200 kuub. Daarvoor verstookten we aanzienlijk meer dan die 1800 kuub (> 2000) maar toen waren de kinderen kleiner.

Ik schat dus in dat de nieuwe installaties ons minstens 400 kuub per jaar besparen. En ja, het is erg extreem weer, normaal is de installatie probleemloos, alleen die hittegolf.
Plaats reactie