Ecobox in auto ?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erik
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2007, 13:35

Ecobox in auto ?

Bericht door Erik »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik al een tijd rondloop met een aantal vragen op ecologisch gebied. Eén daarvan is de volgende:

Ik heb een tijd geleden gehoord van de Ecobox. Dit is een apparaat wat in de brandstoftoevoer van een auto (diesel of benzine) geplaatst wordt. Volgens de makers levert dit een brandstofbesparing op van enkele tientallen procenten. Mijn vraag is nu: heeft hier iemand al eens van gehoord en heeft er iemand positieve ervaringen mee? Het lijkt me allemaal een beetje te mooi om waar te zijn en de informatie die ik er op het internet over vind geeft me niet veel vetrouwen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Erik,

Als het zo'n apparaat is met magneten o.i.d. die de brandstofatomen herstructureren, dan blijf er maar vanaf. Dergelijke onzin werd 50 jaar geleden al aan de man gebracht. Als het echt zou werken, was het al lang overal ingebouwd. Dergelijke rommel is om te goedgelovige mensen geld uit de zak te kloppen. Je zou evengoed Jomanda kunnen vragen.......Werkt ook alleen als je erin gelooft.

Groet,
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Erik,

Bedoel je de ecobox die je kunt kopen voor 149 euro? Dat is een tussen stap in je motor mangment systeem. Ik zou mij daar niet aan wagen en ze beloven minstens 0,5 liter zuiniger verbruik per 100 km. Kun je beter op een andere manier terug verdienen.

mark
Erik
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2007, 13:35

Bericht door Erik »

@ Mark en Dutch John:

Bedankt, jullie reacties bevestigen wat ik al vermoedde. Als het echt zou werken dan zou er misschien meer publiciteit aan opgehangen worden.

Een betere manier om brandstof te besparen en minder CO2 uit te stoten lijkt me om beter na te denken over hoe je ritten kunt combineren en het openbaar vervoer te gebruiken.
oranjeoranje
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2009, 13:03

Re: Ecobox in auto ?

Bericht door oranjeoranje »

Bij vorige forum-meldingen merk ik, dat geoordeeld wordt, zonder dat een box ingebouwd is.

Ik heb sinds drie maanden een ecobox bij een nederlandse webwinkel gekocht en heb wel positieve ervaringen. Mijn Opel Combo rijdt ca. 0,5 liter zuiniger op 100 km.

Het is dus een kwestie van tijd, dat ik euro 149,-- heb terugverdiend.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ecobox in auto ?

Bericht door Dutch John »

Ik heb eens gegoogled op de ecobox. Veel wollige taal met dikke woorden die bij een autotechnicus een meewarige glimlach op het gezicht toveren. Geen TNO onderzoek te vinden. Het woord "placebo-effekt" valt regelmatig op fora.

Wij hadden vroeger geen geld en wilden ook zuinig rijden: een zwaardere of extra veer in de pomp- of carburateurbediening of een spons onder het gaspedaal: gegarandeerd 10% besparing, kosten: een kwartje. Nooit boven de 2.500 toeren komen: 5% besparing, kosten niets. Vacuummeter koppelen aan inlaatspruitstuk en daarop gaan rijden: 20% besparing, kosten: een tientje.

Het is niet zo moeilijk. Wie met het hoofd gaat rijden ipv met het hart, kan zeer zuinig rijden. Als een ecobox daarvoor zorgt, vind ik het best, maar wel duur.

Groet,
DJ

Ps, nog een: alle afstanden tot 10 km fietsen: 100% besparing.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Ecobox in auto ?

Bericht door Jan Zonnebrand »

Dutch John schreef:Ps, nog een: alle afstanden tot 10 km fietsen: 100% besparing.
Ik fiets tot 40 km (met heuvels en dalen) en heb dus ook geen auto. 400% besparing?

Voor grotere afstanden altijd een wagen met chauffeur (de trein, ook elektrisch!)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ecobox in auto ?

Bericht door JantjeV8 »

Als het om geld besparing gaat: Belastingvrij gaan rijden. Biedt alle comfort die een moderne auto ook geniet, verbruik hoeft niet hoger te liggen dan een moderne, veiligheid hoeft er ook niet voor onder te doen, en wat goed is hoef je ook niet op de afvalberg te gooien.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Ecobox in auto ?

Bericht door Jan Zonnebrand »

JantjeV8 schreef:Als het om geld besparing gaat: Belastingvrij gaan rijden. Biedt alle comfort die een moderne auto ook geniet, verbruik hoeft niet hoger te liggen dan een moderne, veiligheid hoeft er ook niet voor onder te doen, en wat goed is hoef je ook niet op de afvalberg te gooien.
Hoe kom je daar nou bij? Veiligheid? Zit ik weer op het forum van Eenvandaag? Er vallen bijna 700 doden per jaar in het verkeer en een veelvoud aan gewonden. Die laatste categorie heeft vaak levenslang. Bedankt.

http://www.raivereniging.nl/actueel/nie ... onden.aspx
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ecobox in auto ?

Bericht door JantjeV8 »

Tja, een wijltje terug hoopte de gemiddelde holbewoner ook dat ie niet opgevreten werd door een dinosaurus. Toen waren er nog geen moderne zaken waar je vrij duidelijk en dirigerend je aversie over laat merken, maar er gebeurden ook ongelukken.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Ecobox in auto ?

Bericht door Jan Zonnebrand »

JantjeV8 schreef:Tja, een wijltje terug hoopte de gemiddelde holbewoner ook dat ie niet opgevreten werd door een dinosaurus. Toen waren er nog geen moderne zaken waar je vrij duidelijk en dirigerend je aversie over laat merken, maar er gebeurden ook ongelukken.
Jammer, geen realiteitszin, ook geen benul van verhoudingen. Weblog vol met alternatieven niet gelezen. Er is slechts één genezing mogelijk;

http://www.peakoil.nl/
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ecobox in auto ?

Bericht door JantjeV8 »

Genezing???
Plaats reactie