HRe Ketel icm Houtkachel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arthur
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2010, 13:11

HRe Ketel icm Houtkachel?

Bericht door Arthur »

Beste Forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en ben ook nieuw in ecologie.
Momenteel woon ik in een Energie slurpend huurhuis en ga binnenkort weer een eigen woning kopen.
Deze wil ik eigenlijk zo energie zuinig als mogelijk maken.

Ik zat te denken aan een combinatie van een HRe ketel met een houtkachel (met een warmtewisselaar), maar kan dit?

Dit lijkt een goede manier om het gebruik van gas terug te dringen tot nihil en tevens het energie verbuik te reduceren.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: HRe Ketel icm Houtkachel?

Bericht door Paide »

Hallo Arthur,

Een HRe ketel levert electriciteit wanneer deze draait. Volgens mij ook pas wanneer deze op een bepaald vermogen draait. Draait de ketel niet, dan produceer je dus ook geen electra.
De paradox van deze ketel is dat je zo veel mogelijk moet stoken om nut te hebben van het opwekken van electra. Persoonlijk zou ik met een grote boog om deze ketel lopen.
Een mooie houtkachel is altijd goed. Maar in relatie tot de HRe ketel betekent dat, dat deze nog minder zal branden en je er nog minder aan hebt.
Ik kan je adviseren naar alternatieven te kijken voor de HRe ketel. Bijvoorbeeld een lucht/water warmtepomp, gecombineerd met een zonnecollector voor warm tapwater en zonnepanelen voor elektra.

Succes!
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: HRe Ketel icm Houtkachel?

Bericht door Atlas »

kockie,
past meer aan de verwarmingskant dit onderwerp
atlas
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: HRe Ketel icm Houtkachel?

Bericht door kockie »

Goed gezien. Ik heb 'm een schop gegeven richting het juiste forumonderdeel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie