Werking van een CV HR-ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Werking van een CV HR-ketel

Bericht door Gotty »

Hoi allemaal,

Ik zie op internet dat elke ketel al een ketelthermostaat heeft, om te voorkomen dat de ingestelde maximale keteltemperatuur overschreden wordt.
De ketelthermostaat die ik bedoel kan worden ingesteld op de gewenste watertemperatuur met behoud van modulatie.

Mijn huidige situatie nu:

Plaatje:
http://members.home.nl/r.gortemulder/Situatie_nu.JPG

Toelichting:
De radiatoren in de hele woning staan permanent dicht, dus ook in de woonkamer. De kamerthermostaat staat op 25º C. Een temperatuur die nooit gehaald wordt. Dat wil zeggen dat de ketel altijd aan staat, en de maximale keteltemperatuur hiervan heb ik ingesteld op 40º C. de thermostaat van de vloerverwarmingspomp staat op 60º C zodat deze voor de veiligheid nooit dicht kan slaan, en de CV-ketel niet kapot kan lopen. Hierdoor creëer ik in de doucheruimte een permanente omgevingstemperatuur van 24º C. Omdat de kamerthermostaat bij een maximale keteltemperatuur van 40º C naar 25º C toe wil. En dat nooit haalt en dus altijd op 40º C blijft staan.

Waar ik naar toe wil:

Plaatje:
http://members.home.nl/r.gortemulder/Si ... oe_wil.JPG

Toelichting:
Eigenlijk hetzelfde alleen dan ga ik niet moduleren op de omgevingstemperatuur in welke ruimte dan ook, maar op de watertemperatuur die in de ketel heerst. Dat betekent dat ik alle radiatoren in de hele woning dicht kan laten. De ketel instel op 50º C en de thermostaat van de vloerverwarmingspomp op 55º C. Uit ervaring weet ik dat als ik de maximale keteltemperatuur instel op 40º C, ik in de doucheruimte een permanente omgevingstemperatuur creëer van 24º C (zie eerste alinea). Dus dan stel ik de ketelthermostaat (en dus niet maximale keteltemperatuur want die staat al op 50º C) in op 40º C.

Wat werkt niet:

Met de huidige kamerthermostaat is dit niet mogelijk omdat deze in de woonkamer hangt en de woonkamer verwarm ik nooit.

En met een draadloze thermostaat is dit niet mogelijk omdat als de gewenste temperatuur bereikt is de vloer nog 1½ graad nawarmt. Dus het wordt 1½ graad warmer dan gewenst. Voordat de warmte uit deze relatief kleine ruimte is verdwenen zijn we een paar uur verder en is het CV-water koud en kan de ketel weer van voor af aan beginnen en dit bied ook geen rendement.

Weet iemand of zo’n apparaatje verkrijgbaar is?
Groeten Gotty.
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door ecogoeikoop »

Het lijkt alsof je het ganse jaar door enkel in je douche leeft??

Indien het zo is kan je misschien je badkamer apart op een kleine ketel zetten?

ttz: Je CV pomp 24/24 laten draaien, je thermostaat van het water van je vloerverwarming op 50 graden zetten, je ketel op 40 graden, + ongeveer de rest van wat je schrijft: Is allemaal zo fout dat er hier waarschijnlijk niemand weet waar beginnen.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door John Doh »

Ik begrijp dat je modulerend zou willen regelen op de keteltemperatuur.

Je veronderstelt kennelijk ook dat de ketel niet modulerend werkt bij regeling via de maximaalthermostaat.

1. Voor mij is dat lang niet zeker. Best mogelijk dat die temperatuurregeling wel degelijk modulerend werkt, vooral als het niet om een echte maximaalthermostaat gaat, maar werkt via de ketelelektronica. In dat geval heb je met het door jou gevraagde apparaat weinig te winnen.
2. Ketels hebben een beperkt modulatiebereik, bijvoorbeeld van 30 tot 100%. Ik denk dat de kans groot is dat jouw vloerverwarming daar onder zit. In dat geval valt er niets te moduleren.
3. Een apparaat zoals jij bedoelt is denk ik standaard niet verkrijgbaar. Wellicht kun je bestaande thermostaten ombouwen, maar dat hangt er alweer vanaf met welk type signaal de ketel gemoduleerd wordt.

Al met al denk ik dat je weinig te winnen hebt, vanwege 2.
Laatst gewijzigd door John Doh op 26 jan 2010, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
John
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door ingmar89 »

Kans is inderdaad wel aanwezig dat je ketel moduleert op aanvoertemperatuur.
Hangt een beetje van de leeftijd van de ketel af...
Maar je hebt een modulerende thermostaat, dus de kans is wel aanwezig.
Wat voor ketel is het?
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door Gotty »

@ ecogoeikoop:

Ik heb al gekeken naar een kleine ketel maar die bestaan niet voor zo’n klein (vloerverwarmings)circuit, + dat men in een appartementencomplex geen meerdere ketels naast elkaar mag zetten. Maar toch bedankt voor je tip.
John Doh schreef:Ik begrijp dat je modulerend zou willen regelen op de keteltemperatuur.

Je veronderstelt kennelijk ook dat de ketel niet modulerend werkt bij regeling via de maximaalthermostaat.
Dat klopt inderdaad, Eindelijk begrijpt iemand het. Ik kan niet zien wat er binnen in die ketel gebeurt, maar als ik de maximale keteltemperatuur op 40º C zet dan blijft deze op 40º C staan en af en toe warmt hij bij. Maar als ik visite krijg of ik kijk eens tv en gebruik de ketel zoals hij bedoelt is (maximale keteltemperatuur op 90º C, alle woonkamerradiatoren op, thermostaat op 21º C resp. 18º C dan moduleert hij na een kwartiertje naar 50º C ofzo en heeft de luxe op een gegeven moment af te slaan.

Dus als ik de maximale keteltemperatuur instel op 40º C en wil in de woonkamer zogenaamd naar 25º C dan staat de ketel continu op 40º C te pruttelen, dus daarom denk ik dat deze dán niet moduleert.

Er loopt een cappilair draadje van de buis naar de elektronica, ik weet niet of dat genoeg is om vast te stellen dat we hier te maken hebben met die ketelelektronica waar jij het over hebt…

Kun je me wat meer uitleggen over dat modulatiebereik, ik dacht namelijk dat de bandbreedte van het modulatiebereik precies in de bandbreedte van de maximale keteltemperatuur paste maar dat blijkt dus niet zo te werken? Ik lees trouwens even op een site dat een groter modulatie bereik inhoudt dat de ketel minder startsycli heeft en dus (en dit is mijn redenering =>) op een lagere temperatuur zou kunnen branden, en als mijn ketel op 40º C staat ingesteld houd ik nog 10º C naar beneden over. Dat mijn vloerverwarming onder die 30 % zit, heeft dat te maken met het kleine aantal liters water wat ik rondpomp misschien, ik ben benieuwd naar je antwoord.

Groeten Gotty.
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door Gotty »

ingmar89 schreef:Kans is inderdaad wel aanwezig dat je ketel moduleert op aanvoertemperatuur.
Hangt een beetje van de leeftijd van de ketel af...
Maar je hebt een modulerende thermostaat, dus de kans is wel aanwezig.
Wat voor ketel is het?
Ik heb een Intergas 28/24. Volgens mij fungeert die thermostaat nu als een aan/uit thermostaat om dat de gewenste tempratuur een temperatuur is die nooit gehaald gaat. Als dat niet zo is hoor ik graag verder van je.

Wat ook niet de bedoeling is in de woonkamer maar die thermostaat zorgt dat de ketel aanblijft (nog even voor de duidelijkheid, ik merk namelijk dat jullie te maken hebben met een uitzonderlijk geval)
Groeten Gotty.
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door ingmar89 »

Die intergas moduleert gewoon op watertemperatuur, dus wat je insteld.
Vaak is het zo dat hij naar de ingestelde temperatuur toestookt met maximaal ingesteld vermogen.
Daarna neemt hij gas terug om niet over die temperatuur heen te gaan.
Als hij niet genoeg warmte kwijt kan gaat hij naar zijn minimale vermogen.
Hij blijft op minimaal vermogen branden tot hij die temperatuur met 5 graden overschereden heeft.
Dan gaat hij uit, om na de ingestelde anti-pendeltijd weer te gaan branden. (bv 5 min)

Bij een modulerende thermostaat bepaald die de aanvoertemp, met de instelde temperatuur als begrenzing.
Je zou ook bijvoorbeeld een aan/uit aanlegthermostaat op de vloerverwarming kunnen plaatsen, en daarmee de ketel aansturen.
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door ecogoeikoop »

Hey Gotty,
Je buren stoken dus genoeg om je woonplaatsen warm te krijgen?

Hier nog enkele tips die van pas kunnen komen:
- Er bestaan CV pompen die modulerend zijn in vermogen. ttz: vergelijken de aanvoer temperatuur met de retour en gaan harder pompen als er een groter temperatuurverschil op zit. In jouw geval zachter omdat je heel weinig vermogen van je ketel vraagt = minder verbruik op je pomp.
- gebruik een mengventiel met thermostaat op je vloerverwarming = constante temperatuur in je badkamer + altijd retourwater naar je ketel.
- zet je ketel enkele graden (5-10) hoger dan de temperatuur ingesteld op je vloerverwarming en bekijk hoeveel je ketel effectief aan of uit staat.

Bekijk ook eens hoeveel het rendement van je ketel bij minimaal vermogen is.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door Paide »

Interessante benadering. Hier mijn 2 cents:
Wat je nu gecreerd hebt is een handmatige weersafhankelijker regeling (WAR). Je gebruikt de max retourtemperatuur om de temperatuur van je huis te bepalen. De thermostaat gebruik je nu in principe als een aan/uit schakelaar. De ketel zal altijd branden, tenzij te watertemp >40 komt omdat hij niet ver genoeg terug kan moduleren en springt dan in de antipendelstand. In de door jou gewenste situatie wil je gewoon een draaiknop om de keteltemperatuur te bepalen.

Je achterliggende gedachte is volgens mij: een lage constante keteltemp zorgt voor een laag verbruik.
Dit is het principe van lage temperatuur verwarming, ltv, maar dat kan je ook prima door de thermostaat zelf laten verzorgen.
Om te beginnen zou ik in de ruimtes die je wilt verwarmen gewoon de radiatoren open zetten. Waarom heb je die nu eigenlijk dicht staan? Hoe meer mogelijkheden tot warmteafgifte, des te lager kan de keteltemperatuur worden.

Blijkbaar is de belangrijkste ruimte die je wilt verwarmen de badkamer? Misschien kun je nog eens ingaan op waarom je de woonkamer niet wilt verwarmen? Ligt hier ook geen vloerverwarming onder? Maar als het de badkamer is, dan zou je eigenlijk daar de thermostaat op moeten hangen.

Als je de keteltemperatuur laag laat staan en de thermostaat op de gewenste temperatuur zet, zal de ketel naar die temperatuur toe stoken en vervolgens terug moduleren. Prima systeem en jouw handmatige systeem zal niet beter presteren dan dit. Sterker nog, jouw systeem zal tot gevolg hebben dat je pomp constant draait, met een hoger elektraverbruik als gevold. Als je merkt dat de gewenste temperatuur niet gehaald wordt, kun je de keteltemperatuur opschroeven (bijv. in de winter). Als je dit wilt automatiseren kun je een buitensensor installeren, die de max. keteltemp aanpast aan de buitentemperatuur. Het werkt ook de andere kant op, als 37 graden keteltemp genoeg is om je ruimte op de gewenste temperatuur te houden, zal die temperatuur aangehouden worden. In je huidige situatie klimt die naar 40 graden en verbruik je meer gas dan nodig.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door John Doh »

Gotty schreef:Ik kan niet zien wat er binnen in die ketel gebeurt, maar als ik de maximale keteltemperatuur op 40º C zet dan blijft deze op 40º C staan en af en toe warmt hij bij. Maar als ik visite krijg of ik kijk eens tv en gebruik de ketel zoals hij bedoelt is (maximale keteltemperatuur op 90º C, alle woonkamerradiatoren op, thermostaat op 21º C resp. 18º C dan moduleert hij na een kwartiertje naar 50º C ofzo en heeft de luxe op een gegeven moment af te slaan.

Dus als ik de maximale keteltemperatuur instel op 40º C en wil in de woonkamer zogenaamd naar 25º C dan staat de ketel continu op 40º C te pruttelen, dus daarom denk ik dat deze dán niet moduleert.
Ik zou uit dit verhaal eerder de tegenovergestelde conclusie trekken. Het "continu op 40ºC pruttelen" lijkt juist op moduleren. Het ketelvermogen wordt terug geregeld tot precies die waarde die nodig is om 40ºC te handhaven.
Gotty schreef: Er loopt een cappilair draadje van de buis naar de elektronica, ik weet niet of dat genoeg is om vast te stellen dat we hier te maken hebben met die ketelelektronica waar jij het over hebt…
Wat bedoel je hier precies? Gaat dit over de temperatuursensor voor de watertemperatuur? Dat lijkt mij eerder te duiden op een temperatuurschakelaar, oftewel thermostaat, een ding dat schakelt rond een instelbare temperatuur. Een temperatuursensor die via de ketelelektronica werkt, zal eerder zijn aangesloten met draadjes.
Gotty schreef: Kun je me wat meer uitleggen over dat modulatiebereik, ik dacht namelijk dat de bandbreedte van het modulatiebereik precies in de bandbreedte van de maximale keteltemperatuur paste maar dat blijkt dus niet zo te werken?
Jij veronderstelt dan een modulatiebereik van 0 tot 100%, op de keteltemperatuur nog wel. Zo werkt het inderdaad niet. Het modulatiebereik heeft betrekking op het vermogen van de ketel en loopt niet helemaal tot 0. Exacte waarden voor ketels ken ik niet, maar 30% is denk ik geen gekke waarde. Stel dat het maximum vermogen van de ketel 25 kW is, dan is het laagste pitje waarop hij wil draaien 7,5 kW. Daaronder gaat hij uit. Welke temperaturen er bij die vermogens horen hangt af van de hoeveelheid water die circuleert. Weinig water leidt tot een groter temperatuurverschil (in/uit) veel water leidt tot kleinere temperatuurverschillen.
Gotty schreef: Ik lees trouwens even op een site dat een groter modulatie bereik inhoudt dat de ketel minder startsycli heeft
Dat klopt.
Gotty schreef: en dus (en dit is mijn redenering =>) op een lagere temperatuur zou kunnen branden, en als mijn ketel op 40º C staat ingesteld houd ik nog 10º C naar beneden over.
En deze redenatie klopt dus niet, want die gaat uit van het idee dat modulatiebereik op de temperatuur zou slaan. Niet dus.
Gotty schreef: Dat mijn vloerverwarming onder die 30 % zit, heeft dat te maken met het kleine aantal liters water wat ik rondpomp misschien, ik ben benieuwd naar je antwoord.
Maar die klopt weer wel!
John
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door Gotty »

ingmar89 schreef:Die intergas moduleert gewoon op watertemperatuur, dus wat je insteld.
Vaak is het zo dat hij naar de ingestelde temperatuur toestookt met maximaal ingesteld vermogen.
Daarna neemt hij gas terug om niet over die temperatuur heen te gaan.
Als hij niet genoeg warmte kwijt kan gaat hij naar zijn minimale vermogen.
Hij...
Maar hij blijft dan wel op de maximaal ingestelde cv temperatuur (40º C) draaien. Klopt dat dan wel?

Die aanlegthermostaat houd ik in gedachten Afbeelding.
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door Gotty »

ecogoeikoop schreef:Hey Gotty,
Je buren stoken dus genoeg om je woonplaatsen warm te krijgen?
Hoi ecogoeikoop, ik weet niet of het bovenstaande een serieuze vraag is of humor, maar ik begrijp het niet zo goed.
ecogoeikoop schreef:Hier nog enkele tips die van pas kunnen komen:
- Er bestaan CV pompen die modulerend zijn in vermogen. ttz: vergelijken de aanvoer temperatuur met de retour en gaan harder pompen als er een groter temperatuurverschil op zit. In jouw geval zachter omdat je heel weinig vermogen van je ketel vraagt = minder verbruik op je pomp.
- gebruik een mengventiel met thermostaat op je vloerverwarming = constante temperatuur in je badkamer + altijd retourwater naar je ketel.
- zet je ketel enkele graden (5-10) hoger dan de temperatuur ingesteld op je vloerverwarming en bekijk hoeveel je ketel effectief aan of uit staat.

Bekijk ook eens hoeveel het rendement van je ketel bij minimaal vermogen is.
Hier ben wel blij mee Afbeelding, kan ik ook eens mee aan het werk gaan. Is het alleen niet zo dat 2 pompen in 1 circuit een even hoog toerental moeten hebben? Omdat ze anders tegen elkaar kapot lopen? (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven)

Of zit er bij de pomp ook nog een bypass?
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door Gotty »

Paide schreef:Interessante benadering. Hier mijn 2 cents:
Wat je nu gecreerd hebt is een handmatige weersafhankelijker regeling (WAR). Je gebruikt de max retourtemperatuur is dit niet de aanvoertemperatuur? om de temperatuur van je huis te bepalen. De thermostaat gebruik je nu in principe als een aan/uit schakelaar. De ketel zal altijd branden, tenzij te watertemp >40 komt omdat hij niet ver genoeg terug kan moduleren en springt dan in de antipendelstand er is geen tenzij, de ketel brandt inderdaad altijd, of was dit een theoretische benadering van je? In de door jou gewenste situatie wil je gewoon een draaiknop om de keteltemperatuur te bepalen. Klopt, maar dan niet de maximale keteltemperatuur maar de gewenste, met modulatie.

Je achterliggende gedachte is volgens mij: een lage constante keteltemp zorgt voor een laag verbruik klopt.
Dit is het principe van lage temperatuur verwarming, ltv, deze ga ik in mijn achterhoofd houden, bedankt hiervoor maar dat kan je ook prima door de thermostaat zelf laten verzorgen.
Om te beginnen zou ik in de ruimtes die je wilt verwarmen gewoon de radiatoren open zetten. Waarom heb je die nu eigenlijk dicht staan? omdat ik alleen de doucheruimte warm wil hebben zodat ik met dit koude weer in een warme ruimte onder de douche sta. Hoe meer mogelijkheden tot warmteafgifte, des te lager kan de keteltemperatuur worden. Daar zeg je wat Afbeelding, maar hoe minder (lees: geen) warmte afgifte naar ruimtes die ik niet warm hoef te hebben hoe minder ketel hoeft te draaien, kort door de bocht is het namelijk volgens mij wel zo dat hoe meer ruimtes (liters water) je verwarmt, hoe meer energie het kost.

Blijkbaar is de belangrijkste ruimte die je wilt verwarmen de badkamer? Klopt Misschien kun je nog eens ingaan op waarom je de woonkamer niet wilt verwarmen? Heel onbelangrijk onderwerp maar om een beeld te krijgen vermeld ik het even:
Ten eerste kan ik het cv-gebruik zo verminderen door het dragen van een fleasetrui in huis en ten tweede kom ik haast nooit in de woonkamer (alleen met verjaardagen en visite) omdat ik veel computer. In de computerkamer komt in ieder geval nog een modulerende thermostaat want een fleasetrui houd niet alle warmte tegen. Via een zwakstroomschakelaartje ga ik dan de thermostaat kiezen: Woonkamer of computerkamer/slaapkamer, uiteraard zet ik dan de maximale keteltemperatuur wat hoger zodat de betreffende ruimte nog een keer op temperatuur is en alle radiatoren wijd open. Daar kom ik wel uit :) . Waar het mijn nu om gaat is hoe ik de meest efficiente verwarming krijg wanneer ik alleen de vloerverwarming gebruik.

Ligt hier ook geen vloerverwarming onder? Nee, ik heb in de woonkamer 3 wandradiatoren onder elk raam, dit is ook te zien in het volgende plaatje: http://members.home.nl/r.gortemulder/Situatie_nu.JPG die ook terug te vinden is in mijn eerste bericht. Maar als het de badkamer is, dan zou je eigenlijk daar de thermostaat op moeten hangen. Dat heb ik geprobeerd met een draadloze thermostaat, (deze kon ik dan in de slaapkamer, computerkamer of de doucheruimte neerzetten was mijn idee, en dan was ik in 1 klap klaar. Maar in de douche ging het als volgt: Hij warmt de doucheruimte op naar 23º C , (constant met 50º C, volgens het aan/uit-principe dus), dan sloeg de ketel af, dan warmt de vloer nog anderhalve graad na in een tijd van een half uur/ 3 kwartier, dan is het 24,5º C en duurt het 4 á 5 uur voordat het 22,5º C is en de ketel weer aanslaat, en het ketelwater is dan gewoon koud. Onefficiënt pendelen lijkt mij dat. De volgende morgen was nota bene deze draadloze thermostaat de verbinding kwijt met de ontvanger terwijl de ontvanger voeding had en de communicatietest tussen de 2 was het best, dus een Honeywell Chronotherm Modulerende klokthermostaat open-therm draadloos wit CMT957M1011 is niet aan te raden.

Als je de keteltemperatuur laag laat staan en de thermostaat op de gewenste temperatuur zet, zal de ketel naar die temperatuur toe stoken en vervolgens terug moduleren. Prima systeem (klopt) en jouw handmatige systeem zal niet beter presteren dan dit. Sterker nog, jouw systeem zal tot gevolg hebben dat je pomp constant draait, met een hoger elektraverbruik als gevold. Ook als ik mijn idee tot uitvoering zou kunnen brengen? ik maak dan wel gebruik van modulatie, en hopelijk nog constant ook, waardoor de ketel misschien wel 35º C haalt met een aanvoerwatertemperatuur van 40º C als gevolg. En aangezien ik in de doucheruimte een temperatuur wil creëren van 24º C zal de ketel volgens mij wel moeten blijven draaien anders kost het ook weer meer energie, + dat de ketel af moet kunnen slaan met zo'n modulerende waterthermostaat als er even geen verwarming nodig is. Als je merkt dat de gewenste temperatuur niet gehaald wordt, kun je de keteltemperatuur opschroeven (bijv. in de winter). Als je dit wilt automatiseren kun je een buitensensor installeren, die de max. keteltemp aanpast aan de buitentemperatuur. Het werkt ook de andere kant op, als 37 graden keteltemp genoeg is om je ruimte op de gewenste temperatuur te houden, zal die temperatuur aangehouden worden. In je huidige situatie klimt die naar 40 graden en verbruik je meer gas dan nodig. Moduleer je dan wel???
Wij zitten aardig op 1 lijn makker Afbeelding Hoewel ik de indruk heb dat je enige informatie zoals de plaatjes niet hebt opgemerkt in mijn eerste bericht, ik leg het een en ander duidelijk uit volgens mij. Kijk daar eens naar als je wil en misschien heb je een idee wat de beste installatie is als ik een ketel heb met een vloerverwarming zonder radiatoren. Commentaren en antwoorden staan in de quote. Ik weet dat ik best eigenwijs ben maar als ik een ideaalbeeld voor me heb krijg ik het er nooit uit, ik hoop dat jullie nog door willen disscusiëren. Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groeten Gotty
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door Gotty »

John Doh schreef:
Gotty schreef:Ik kan niet zien wat er binnen in die ketel gebeurt, maar als ik de maximale keteltemperatuur op 40º C zet dan blijft deze op 40º C staan en af en toe warmt hij bij. Maar als ik visite krijg of ik kijk eens tv en gebruik de ketel zoals hij bedoelt is (maximale keteltemperatuur op 90º C, alle woonkamerradiatoren op, thermostaat op 21º C resp. 18º C dan moduleert hij na een kwartiertje naar 50º C ofzo en heeft de luxe op een gegeven moment af te slaan.

Dus als ik de maximale keteltemperatuur instel op 40º C en wil in de woonkamer zogenaamd naar 25º C dan staat de ketel continu op 40º C te pruttelen, dus daarom denk ik dat deze dán niet moduleert.
Ik zou uit dit verhaal eerder de tegenovergestelde conclusie trekken. Het "continu op 40ºC pruttelen" lijkt juist op moduleren. Het ketelvermogen wordt terug geregeld tot precies die waarde die nodig is om 40ºC te handhaven.

Zie volgende antwoord.
Gotty schreef: Er loopt een cappilair draadje van de buis naar de elektronica, ik weet niet of dat genoeg is om vast te stellen dat we hier te maken hebben met die ketelelektronica waar jij het over hebt…
Wat bedoel je hier precies? Gaat dit over de temperatuursensor voor de watertemperatuur? Dat lijkt mij eerder te duiden op een temperatuurschakelaar, oftewel thermostaat, een ding dat schakelt rond een instelbare temperatuur. Een temperatuursensor die via de ketelelektronica werkt, zal eerder zijn aangesloten met draadjes.

Even terugkomend op de originele vraag (ik begrijp het nu wat beter):
John Doh schreef:Je veronderstelt kennelijk ook dat de ketel niet modulerend werkt bij regeling via de maximaalthermostaat.
Tja… Dat dacht ik wel, 't is namelijk zo dat toen ik mijn verjaardag vierde ik het erover had met een paar vrienden en die zeiden dat de ketel op die manier niet moduleert.
Gotty schreef: Kun je me wat meer uitleggen over dat modulatiebereik, ik dacht namelijk dat de bandbreedte van het modulatiebereik precies in de bandbreedte van de maximale keteltemperatuur paste maar dat blijkt dus niet zo te werken?
Jij veronderstelt dan een modulatiebereik van 0 tot 100%, op de keteltemperatuur nog wel. Zo werkt het inderdaad niet. Het modulatiebereik heeft betrekking op het vermogen van de ketel en loopt niet helemaal tot 0. Exacte waarden voor ketels ken ik niet, maar 30% is denk ik geen gekke waarde. Stel dat het maximum vermogen van de ketel 25 kW is, dan is het laagste pitje waarop hij wil draaien 7,5 kW. Daaronder gaat hij uit. Welke temperaturen er bij die vermogens horen hangt af van de hoeveelheid water die circuleert. Weinig water leidt tot een groter temperatuurverschil (in/uit) veel water leidt tot kleinere temperatuurverschillen.
Gotty schreef: Ik lees trouwens even op een site dat een groter modulatie bereik inhoudt dat de ketel minder startsycli heeft
Dat klopt.
Gotty schreef: en dus (en dit is mijn redenering =>) op een lagere temperatuur zou kunnen branden, en als mijn ketel op 40º C staat ingesteld houd ik nog 10º C naar beneden over.
En deze redenatie klopt dus niet, want die gaat uit van het idee dat modulatiebereik op de temperatuur zou slaan. Niet dus.
Gotty schreef: Dat mijn vloerverwarming onder die 30 % zit, heeft dat te maken met het kleine aantal liters water wat ik rondpomp misschien, ik ben benieuwd naar je antwoord.
Maar die klopt weer wel!

Misschien een domme vraag: Maar had jij mijn eerste bericht goed gelezen? Want nu ik er zo over nadenk. Wat ik net ook al aan Paide vertelde, moet die ketel zoals in het volgende plaatje is weergegeven: http://members.home.nl/r.gortemulder/Si ... oe_wil.JPG continu 40º C afgeven, modulatie inbegrepen. En als de ketel minder vermogen nodig heeft dan het aantal kilowatts die gekoppeld is aan die 30% modulatie moet de ketel afslaan, even aangenomen dat jou vermoeden klopt over die 30 tot 100 % modulatie (lees de tekst in dat plaatje dan ook even).
Ook hier in de quote commentaar gegeven. Alvast bedankt voor je uitleg.

Ik heb morgen trouwens een afspraak met een ervaren cv monteur, morgenavond zal ik hier meer vertellen.
Groeten Gotty.
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: Moduleren op actuele keteltemperatuur

Bericht door ecogoeikoop »

Hey Gotty,
Ik weet niet hoe het juist zit ivm "tegenwerkende pompen", misschien een vraag voor je installateur.

Iets interessants dat je kan doen:

Schrijf eens je gasmeter op voor een periode van x uur dat enkel je vloerverwarming aan staat. Dan kunnen we berekenen hoeveel je badkamer verbruikt in kWh.
Plaats reactie