collectorplaat? of heatpipe? direct op vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gert-Jan 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2020, 19:10

collectorplaat? of heatpipe? direct op vloerverwarming

Bericht door Gert-Jan 2 »

Mijn werkplaats zonder gasaansluiting heeft een geisoleerde bak van 60m2en 20 cm dik beton met daarin een vloerverwarming.
Deze zit aangesloten op een houtkachel waar ik hout uit mijn omgeving mee stook.

Op dit moment stook ik binnen 2 a 3 uur naar 18 graden. Dan zakt de temperatuur binnen een paar dagen weer naar 12 graden.
In December daalt de temperatuur zonder stoken naar 4 a 5 graden of nog lager en dan duurt het stoken naar 18 graden de hele dag.
Het duurt dan ongeveer een week soms twee weken voordat hij weer helemaal is afgekoeld.

Aangezien het na twee weken niet stoken ijskoud kan zijn was mijn idee dat dit wellicht teruggebracht kan worden naar een graad of 10 graden wanneer ik dit ijskoude water overdag via het dak laat verwarmen.

Mijn vragen zijn hoe ik het beste en zo eenvoudig mogelijk kan doen?
-1-Wat ik overal lees is dat heatpipes het met name in de tijd dat ik het nodig heb goed doen, maar ik lees tussen de regels ook dat je met heatpipes niet kan affakkelen. Dus misschien zijn in mijn geval de gewone platte panelen beter, omdat die het water ook hun kou laten uistralen als de zon niet schijnt? Wat is de beste keuze in deze?
-2- In de zomer is de werkplaats heerlijk koel en zou ik het gebeuren op het dak eigenlijk helemaal uit willen schakelen. Ik heb ruimte genoeg voor een buffervat maar kan er op geen enkele manier nuttig gebruik van maken. Plus het idee om sávonds water rond te moeten pompen om alles af te koelen lijkt me niet de beste manier. Is dit uitschakelen mogelijk zonder dat er dingen kapot gaan? :?:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: collectorplaat? of heatpipe? direct op vloerverwarming

Bericht door benthuis »

Hallo Gert-Jan, welkom hier!

Voor het zomerprobleem zou je een scherm/rolluik kunnen overwegen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: collectorplaat? of heatpipe? direct op vloerverwarming

Bericht door Ramon »

Aardwarmte direct in je vloerverwarming? Zomers koel, winters vorst eruit. Ongeveer 13 graden constant.
Gert-Jan 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2020, 19:10

Re: collectorplaat? of heatpipe? direct op vloerverwarming

Bericht door Gert-Jan 2 »

Aardwarmte of een tank in de tuin hadden mijn voorkeur, maar de houtkachel was op dat moment 12 jaar geleden wel veel voordeliger.
Nu zou een paneel toch veel kunnen doen of zie ik dat verkeerd?
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: collectorplaat? of heatpipe? direct op vloerverwarming

Bericht door pelletpower »

Setje heatpipes is misschien niet zon slecht idee. Gelijk met de vloer koppelen, geen buffer. Iets van een pompje met pv paneel , Jantje v8 heeft zoiets. KISS. En dan een rolluik voor als alles op temperatuur is in de zomer. Het hele systeem zit dan vol glycol, das wel jammer. Van de andere kant, misschien kan water ook, vriezen doet het toch niet meer.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: collectorplaat? of heatpipe? direct op vloerverwarming

Bericht door LeaD »

Ik heb mijn heatpipes al een paar jaar met water, de solar-controller zorgt er in de winter voor dat de leidingen op 4°C blijven . Tot nu toe heeft dit nog niet gefaald .

Mijn vlakke platen daar en tegen laat ik in de winter wel het water af . Met een luchtcompressor worden de leidingen droog geblazen, anders heb ik toch nog vorstschade .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gert-Jan 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2020, 19:10

Re: collectorplaat? of heatpipe? direct op vloerverwarming

Bericht door Gert-Jan 2 »

Mijn probleem in de zomer is dat ik de warmte niet kwijt kan, als ik rechtstreeks op de vloer zou zitten zonder buffervat.
Zonnewering of luiken zijn niet zozeer een oplossing voor mij. Zou ik in de zomer de vlakke platen gewoon leeg kunnen laten lopen? Gaat er dan iets kapot?
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: collectorplaat? of heatpipe? direct op vloerverwarming

Bericht door LeaD »

Om die reden staan mijn heatpipes bijna verticaal zuid gericht .

Vlakke platen leeglaten zou ik niet doen, het wordt er meer als 100° in . De zwarte verf krult letterlijk van de collectoren . Tijdens de zomer worden de vlakke platen voor de helft voorzien van een doek .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gert-Jan 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2020, 19:10

Re: collectorplaat? of heatpipe? direct op vloerverwarming

Bericht door Gert-Jan 2 »

Bedankt dat is dus geen goed idee, Ik zou er wel een plaat multiplex overheen leggen. ligging is 45 graden pal op het zuiden. evt een 1cm piepschuim ertussen?
Plaats reactie