schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door kockie »

Zover ik weet wordt het vermogen van een kachel bepaald met op vol vermogen stoken, kleine houtjes en volgas. Het is dus nogal optimistisch..
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door pelletpower »

Weggehaald. Had jouw post niet gezien Kockie
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Bert353 »

ok, merci eens kijken of ik de turbo zo hoog kan stoken zonder de boel af te laten branden, dat wil ik natuurlijk ook niet. :fff
Grt, Bert
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door LeaD »

Veel hangt of van de hoeveel hout die je telkens toevoert , als je de Turbo ton volledig opvult heb je een hele massa brandstof die veel houtgas produceert . Door minder of korter hout te gebruiken kan je enigszins bijsturen . Ook het soort hout, hard of zacht . Voor elke kachel is het zoeken naar de beste methode .

Voor een paar euro heb je thermometers die je magnetisch aan je kachel bevestigt , eventueel ook aan uw inox flexibel ( inox is niet magnetiseerbaar maar meestal is het duplex en die is dat wel ).
Laatst gewijzigd door LeaD op 17 okt 2020, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Bert353 »

Klopt, maar veel keus hebben we hier niet.
het is meer tussen Eik, eik, eik of eik....
Grt, Bert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door ritsaert snijder »

Bert,
Ik begrijp dat je dikke stenen muren niet wil isoleren. Is waarschijnlijk ook niet verstandig. Wat wel heel belangrijk is dat je de muren zo goed mogelijk droog houdt (van buiten en van binnen). De droge muren isoleren - ook door de dikte - nog best redelijk. Als de muren vochtiger worden gaat die isolatiewaarde heel snel achteruit.

Met een massakachel verwarm je 24 uur per dag en hou je de boel beter droog en beter op temperatuur. Het is de vraag hoeveel uur per dag je met de ander kachels stookt (hoeveel warmte wordt er afgegeven in 24 uur) en waarschijnlijk zal je huis dan in de nacht afkoelen. Niet zo veel want al dat steen houdt de warmte vast. Maar door vocht (condensatie van de warme lucht) versnelt die afkoeling in de koudere delen van je huis.

Je wil het huis droog en warm houden en dat doe je met een stabiele bron van warmte. Een droog en stabiel warm huis geeft ook het meeste comfort. Koude (en dus ook vocht) zijn volgens mij niet goed voor je gezondheid.

Ik denk- als ik je verhaal lees dat je je huis met een stevige massakachel goed op temperatuur kan houden, maar dat vereist wel een goede inpassing in het huis.
groet!

Ritsaert
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Bert353 schreef: 17 okt 2020, 13:41 die 10 Kw, is dat dan volpot?
of 3/4 ?
Tja, geen knopjes of regelschaal, dat maakt het al vlug moeilijk te bepalen.
Bij de meeste gerenomeerde merken is dat nominaal vermogen. Dwz: van openen deur en bijleggen hout op gloeiende kooltjes, tot openen deur en opnieuw bijleggen hout op gloeiende kooltjes.

Bij de gerenomeerde merken, kun je ook een testrapport opvragen. Op dat testrapport, staat het vermogen, bij een bepaalde afgastemperatuur. Dat klopt bijna altijd naadloos. Ga je hoger met je afgastemperatuur, produceer je meer vermogen(warmte), ga je lager, produceer je minder.

Het hangt of staat met de hoeveelheid hout die je op de gloeiende kooltjes legt. Leg je er 1 blok op van 8x8x40 cm of 4, of 10 van 3x3x30 of 1.

Ofwel: leg je 10 kg erin met 1 blok, of 10 kg erin van luciferhout.

Je kan dan wel alles openzetten en niet smoren, maar dan gaat je pijp geheid smelten.

Het beste is(dat maakt je ook meer bewust) om een insteekthermometer te kopen, en die vlak boven de kachel in je rookkanaal te steken. Zet de primaire luchttoevoer(onderaan) helemaal dicht zodra de kachel op bedrijfstemperatuur is, en de secundaire helemaal open. Nu ga je als je gloeiende kooltjes over hebt, er een blok op gooien en proberen dat de schoorsteentemperatuur niet boven de 200 a 250 graden komt.

Je zal zien, hoe meer en kleiner hout je erin legt, hoe hoger de afgastemperatuur. Hoe beter de verbranding, maar des te meer warmte naar de mussen.

Hier op het forum spreken ze alleen maar over de theorie. De theorie is: veel klein hout erop, alle schuiven open, des te heter verbrand het hout. Klopt als n bus.

De praktijk (daar ben ik meer van) is, wat grotere blokken gebruiken, want anders verdwijnt een hoop warmte door de schoorsteen.

De theorie zegt dan weer: een andere kachel aanschaffen.

De praktijk zegt: goed stoken in een wat mindere kachel is beter dan minder stoken in een goede kachel.

Concentreer je op het zo goed mogelijk stoken, zoals lead dat ook al aangaf. Geen rook, probeer witte vliegas over te houden aan h ert eind van je stook in de kachel.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door dormos »

Wat een kletsverhaal weer!

De reden dat met kleine houtjes de afgastemperatuur hoger is wordt veroorzaakt door het feit dat er heel veel houtoppervlak is dat tegelijk brandt. De kachel kan dat niet snel genoeg afstaan en dus verdwijnt het naar de mussen. De kans is zelfs groot dat er veel onverbrand houtgas mee door de schoorsteen verdwijnt, wat behoorlijk vervuilend is.
Je kunt er ook bijvoorbeeld 1 groot blok ingooien, en met voldoende zuurstof een prima verbranding hebben. Door het veel kleinere brandende oppervlak wordt er echter minder hitte geproduceerd, en kan de kachel de warmte beter aan de ruimte kwijt.
Het beste is dus om een kachel minder vol te stouwen, maar het hout dat er in ligt met voldoende zuurstof volledig te laten verbranden. Betekent wel iets vaker vullen.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: ik zou overwegen om zoveel mogelijk vloer of muurverwarming aan te leggen, gekoppeld aan een hout-cv ketel met buffervaten. Het huis heeft veel massa, en pas als die massa op temperatuur is zal het echt comfortabel worden. Het is ook de minst bewerkelijke methode, aangezien je als je het goed dimensioneert maximaal 1x per dag hoeft te stoken.
Klopt, maar veel keus hebben we hier niet.
het is meer tussen Eik, eik, eik of eik....

Idereen heeft zijn eigen problemen, maar dit probleem zou ik wel willen hebben :-)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door TLS »

volgens mij wordt het maximale vermogen bepaald op het punt waar maximaal rendement wordt bereikt en conformiteit met de uitstootnormen(die niet al te streng zijn). Harder stoken kan altijd maar ten koste van het rendement en uitstoot. Ik denk dat het opgeven modulatiebereik een soortgelijk verhaal is; bepaald door uitstootnormen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 19 okt 2020, 13:24 Het is dus een eeuwig dilemma. Ga ik harder stoken waardoor er een betere verbranding geschied en meer warmte naar de mussen verdwijnt, of ga ik zachter stoken waardoor de verbranding minder heet wordt, maar er minder warmte door de schoorsteen verdwijnt...
Niks dilemma. In een goede kachel moet je niet wat minder hard stoken, hooguit wat minder hout.
Waar ik het niet mee eens bent, is dat je die dan maar iemand moet laten aanschaffen, of als vervuiler bestempelen. Dan moet je dat ook tegen je buurman zeggen die een q7 rijdt.
Neen ? Moeten we dan zeggen dat hij beter wat minder hard rijdt met zijn q7 , dan dat ie hard rijdt met z'n fiets ?


G
Laatst gewijzigd door Gargouille op 19 okt 2020, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Niks dilemma. In een goede kachel moet je niet wat minder hard stoken, hooguit wat minder hout.
Met minder hout, stook je minder hard. Lagere verbrandingstemperatuur...
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door dormos »

Dan moet je dat ook tegen je buurman zeggen die een q7 rijdt.
Doe ik ook ;-)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

De hoeveelheid hout heeft niks te maken met de verbrandingstemperatuur.
Temperatuur en vermogen(warmte) zijn twee verschillende zaken.

Minder hout geeft minder vermogen en zal uiteraard minder warmte aan de warmtewisselaar afgeven. De kachelwand (voor de kacheltypes waar de wand de warmtewisselaar is) wordt dan bijvoorbeeld minder warm en geeft op zijn beurt minder warmte per tijdseenheid door aan de ruimte. Maar dat is dan ook de bedoeling als je minder hout stookt.

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

De hoeveelheid hout heeft niks te maken met de verbrandingstemperatuur.
Je zal is wat toegeven...

Als ik het omgedraaid had, had je ook gezegd dat het niet waar was. Jij ben van de categorie, als ik a zeg, zeg jij b. Als ik b zeg, zeg jij a.

Maar als de hoeveelheid hout niks met de verbrandingstemperatuur te maken heeft, wil dus zeggen dat hout altijd even efficiënt verbrand volgens jou?

Dus een vlam van een lucifer is net zo heet als een vuur van 1x1 meter? Alleen kleiner....

:lol: :lol: :lol:

Je moet je theorie boeken echt eens even aan de kant leggen gozer.....
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Ik zal je wat leren.

Hout ontbrandt vanaf pak en beet 300 graden tot circa 1400???

Vanaf 300 inefficiënt, hoe hoger hoe efficiënter.

Dit is het laatste wat ik erover zeg tegen jou.

Stik lekker in je theorie boeken, boekenwurm

Ik snap niet dat ik hier nog op reageer eigenlijk...
Plaats reactie