Badkamer verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Badkamer verwarmen

Bericht door tobsie »

Ik wil graag mijn badkamer verbouwen en qua verwarming wil ik dit gelijk goed doen en bij voorkeur vloerverwarming.
In de huidige inrichting verwarm ik de radiator in de badkamer tot 16 graden continu via een thermostaatkraan. Deze is aangesloten op de CV en verwarmt alleen als er op de begane grond ook warmtevraag is. Dit is meestal alleen in de ochtend, omdat ik vanaf een uur of 17.00 de houtkachel aanmaak.
De badkamer verwarmen we als we gaan douchen met een elektrisch heteluchtkacheltje naar 23 graden. Binnen 10 minuten is de badkamer dan comfortabel.

Nu wil ik de badkamer graag gaan verbouwen en dus ook eem nieuw ontwerp voor de verwarming. Daarnaast wil mijn vrouw wel graag vloerverwarming :fff , ipv het kleine straalkacheltje.
Ik hoor en lees verschillende concepten:
- lage opbouw vloerverwarming aangesloten op de CV ( traag systeem en moet continu aan staan, toch?)
- een radiator en een extra lus van de leiding door de vloer leggen (regelen met een thermostaatkraan).
- elektrische vloerverwarming (traag systeem, dus moet voorverwarmen)
- lucht-lucht warmtepomp die je ook in de woonkamer gebruikt (dus 1 buitenunit met 2 binnenunits). Als reden geven ze aan zuinig en snel warm)

In mijn ogen hebben alle oplossingen nadelen. Alleen de oplossing met de warmtepomp lijkt hetzelfde comfort als mijn huidige oplossing.

Ik wil natuurlijk zo min mogelijk gasverbruik. Ik heb wel zonnepanelen en met de huidige regeling overcapaciteit (dus het kleine straalkacheltje wat ik nu heb kost me eigenlijk niets), maar wil ook enigzins ecologisch.
Iemand dezelfde keuzes moeten maken en die me van tips kan voorzien?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door Pigion »

Naast conventionele vloerverwarming met cv-water, zou ik er ook nog een electrische vloerverwarming plaatsen, direct onder de tegels en gestuurd door een tijdklok.
Pigion
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door tobsie »

Pigion schreef: 30 aug 2020, 18:52 Naast conventionele vloerverwarming met cv-water, zou ik er ook nog een electrische vloerverwarming plaatsen, direct onder de tegels en gestuurd door een tijdklok.
Pigion
Dank voor je sntwoord. Kun je uitleggen waarom?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door Pigion »

In de badkamer wil je comfort. Dat geef je zelf aan. Met alleen vloerverwarming op cv, moet deze toch we; 1 a 2 uur voor het gebruik van de badkamer aan. Electrisch onder de tegels is in 15 min. aangenaam aan de voeten.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door JantjeV8 »

Leg in elk geval geen verwarming onder je douchevloer aan. Dat verdroogt je syphon en laatd e douchevloer heel snel opdrogen waardoor je vaak en veel kalkrestanten over houdt.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door Paul Joosten »

We zijn hier momenteel bezig met een totale renovatie van de badkamer. Ik leg daarbij vloerverwarming aan met een eigen groep op het CV-systeem met het doel de ruimte vast op 18° te houden. Daarbij een infraroodpaneel aan het plafond dat middels een app en/of tijdgestuurd kan worden aangezet. Een bewegingsmelder voorkomt dat het nodeloos lang aan zal blijven. Of dit ook voor mijn eega voldoende comfort oplevert is nog even afwachten maar de parameters kunnen simpel aangepast worden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door TLS »

ik zou enkel vloerverwarming overwegen indien je badkamer goed geïsoleerd is, en de ventilatie in orde is. Tenzij je zeer warm water door de vloer jaagt is het verwarmingsvermogen van VV relatief klein en ook zeker niet instant te bedienen. Kan je VV icm met wandverwarming combineren, dit geeft een zeeer comfortabel gevoel, zelfs indien de isolatie van de woning niet perfect is.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door remco d »

Ik heb ooit gewoon vloerverwarming aangelegd, één groep met thermostaat kraan op de zolder erboven. Doet het ook alleen als er warmte vraag in de kamer is. Daarnaast een standaard radiator ook met thermostaat kraan. Die deed eerst bijna nooit wat, staat sinds we savonds de houtkachel aan hebben (1 jaar) nu wel vaker aan. Standaard radiator is ook handig als handdoeken droogrek waardoor je een handdoek vaker gebruikt.

Die combinatie is zo af te stellen dat we het eigenlijk nooit koud hebben maar dat het ook nooit overdreven warm is in de badkamer.

Daarnaast heb je afzuiging in de badkamer, deuren open van houtkachel tot badkamer en het wordt er ook warmer.

Soms komt het zo uit dat het wel wat kouder is in de badkamer, dan ben je wel sneller met afdrogen!

Oja en een deur of gordijn in de douche maakt het zomaar een paar graden warmer in de doucheruimte ten opzicht van de moderne inloopdouche.

Als ik ooit van het gas af ga hoop ik de warmte van de kachel beter naar de badkamer te krijgen en het daarmee af te kunnen. We douchen toch eigenlijk altijd s avonds.

Mvg Remco
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door maarten martens »

tip 1: snelle halvering van stookkosten voor sanitair warm water : https://www.wimhofmethod.com
tip 2: afzuigventiel niet IN de douche zelf, dit geeft een te groot koudegevoel !


hier ook vvw op houtkachel cv in aparte kring op constante temp. + stopcontact voorzien om eventueel IR paneel te kunnen plaatsen.
als je het kan, zou ik zeker wandverwarming aanraden in de douche !
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door Arjan O »

Ik zou gaan voor elektrische vloerverwarming icm een elektrische (handdoek) radiator
Comfort (vloerverwarming heeft eigen thermostaat, en dus goed te regelen)
Radiator voor directe straling, meeste hebben ook een eigen thermostaat erop zitten en dus ook goed te regelen

Geen gasverbruik meer maar wel altijd warmte wanneer je wilt
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door JantjeV8 »

Ecologisch gezien is dat mijns inziens een compleet verkeerde invalshoek.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door kockie »

Ik ben het eens met JantjeV8.... Dan kun je beter het straalkacheltje houden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door tobsie »

Dank voor alle verschillende oplossingen.
De badkamer moet in ieder geval een basiswarmte (15-18 graden) houden, dus dan kom ik niet onder een CV radiator of vloerverwarming uit. Hierbij moet ik gaan uitrekenen of vloerverwarming voldoende warmte kan leveren om dit te doen. De huidige radiator kan dit eenvoudig en de badkamer is het laatste deel in huis dat ik nog beter kan isoleren, dus daardoor moet het nog beter worden.
De keuze om elektrisch bij bij te verwarmen als de badkamer gebruikt wordt is een goede comfort keuze, want snel warm. De vraag is nu nog welke keuze ik moet maken (infraroodpaneel, hetelucht, vloerverwarming, wandverwarming).
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door tobsie »

Dit is wellicht ook een oplossing.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... bpQspdHFxb

Vraag me alleen af hoe snel je warmte voelt als er tegels bovenop liggen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Badkamer verwarmen

Bericht door ritsaert snijder »

Comfortabel (warm) douchen is gecompliceerder dan wordt gedacht. Comfort wordt bepaald door de temperatuur van de lucht en door de temperatuur van de massa. In je blote kont ben je extra gevoelig voor de kou van de douchemuren en dat wordt helemaal erg als je nat bent na het douchen.

Vraag is wat voor een verwarmingsregime je hebt en waar de badkamer ligt.

Ik kies er voor om de badkamer continu te verwarmen. Het huis is goed geisoleerd en wordt ook continu op 19 graden gehouden.

De achterkant van de massakachel is een zijwand van de douche (vereist wel extra aandacht voor de waterdichtheid). Daarnaast heb ik muur en vloerverwarming. Het putje zit bij mij trouwens ook uit de verwarmingszone. Resultaat is dat de douche altijd warm is. Niet te warm want de cv watertemperatuur is rond de 22 graden. De douche is altijd heel snel droog Omdat de douche redelijk centraal (deel naar buiten is goed geisoleerd) raak ik weinig warmte kwijt en de warmte gaat de woning in. Ik ventileer weinig want ik kan de vochtigheid vaak goed gebruiken n het huis.

De douche conntinu op temperatuur houden geeft comfort en is zuinig.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie