Kachel project: Tulikivi met warme bank

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JantjeV8 »

Zeker is dit interessant. Luchtstroming, weerstand, vacuum.

Bepaalde 'gebieden' rond een gebouw ontstaat vacuum, andere zijde overdruk. Maar gisteravond stond er weinig tot geen wind. Komende dagen gaat het vanuit het oosten waaien. Ik denk dat je net in een grensgebiedje uitmond met je schoorsteen. 1 of 2 meter er bovenop kan die gevoeligheid weghalen.
CvP
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door CvP »

je schrijft dat het een supergoed geisoleerd huis is en je haalt de verbrandingslucht uit de bijkeuken. Hoe wordt het daar aangevoerd? M.a.w. is de aanvoer wel goed? Zet eens de buitendeur of een raam open als je gaat stoken.
Daarnaast lijkt het aanvoerkanaal onder de kachel me wat klein waardoor er de kans is dat je het per saldo toch uit de woonkamer haalt
Ik zou het eens in deze richting zoeken!
Succes en hou ons op de hoogte!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door Dutch John »

Joost,

Maak je niet teveel zorgen. Het is de combinatie steenkoude kachel en ruimte, tegenstroomkanalen, hogere buitentemperaturen en geen wind of zelfs een valwind door bomen. Dan is het lastig om die koude kolom lucht uit de schoorsteen te duwen. Hier is het deze tijd van het jaar soortgelijk, terwijl als je over een maand de kachel aansteekt, het ding acuut brult alsof je een motor start....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

Vandaag nogmaals geprobeerd en met betere resultaten.
Als eerste wat fotos van de bomen rondom het huis:
http://iloapp.van-orsouw.nl/data/_gallery/public/3/144441112001400900_resized.jpg?width=1920&height=1440
http://iloapp.van-orsouw.nl/data/_gallery/public/3/144441111760420200_resized.jpg?width=1920&height=1440

Was vandaag op tijd thuis, dus kon al vlug proberen te stoken. Nadeel was dat de kachel nog niet volledig koud was (duurt best lang met dat speksteen :fff ).
- start stooksessie
14:04 kachel = 28 graden; schoorsteen = 26 graden
14:15 kachel = 96 graden; schoorsteen = 66 graden
- hout bijgevuld (zat eerst alleen wat aanmaakhout in)
14:16 kachel = 80 graden; schoorsteen = 58 graden
14:26 kachel = 156 graden; schoorsteen = 103 graden
- flink gepookt en hout bijgevuld + bypass gesloten (alle rookgassen door de bank)
14:37 kachel = 111 graden; schoorsteen = 85 graden
15:04 kachel = 188 graden; schoorsteen = 91 graden
19:31 kachel = 41 graden; schoorsteen = 41 graden

Al met al geen enkel probleem ondervonden nu de schoorsteen 50 cm verlengd is. Inderdaad in het hoofd houdende dat het nu slecht stook weer is, geeft dit me een rustig gevoel.
:D

JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

Oh, de ramen hebben we trouwens tijdens elke stooksessie open gezet. De luchttoevoer van buiten is nog niet aangesloten :roll:
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

Afgelopen weekend de kachel eens flink doorgestookt om te kijken wanneer hij verzadigd is. Na een paar uur stoken lijkt het er op dat de maximale temperatuur van de lucht die de kachel verlaat 240 graden is, en dan na de bank met 120 graden de schoorsteen in gaat.

Is het nu correct om aan te nemen dat wanneer de temperaturen die de schoorsteen in gaan niet hoger worden dan dat, het geen zin heeft om het vuur te temperen middels de luchtaanvoer? Het lijkt er nu immers op dat vrijwel alle warmte keurig opgeslagen wordt in de kachel en de bank.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door Dutch John »

Lucht smoren geeft hetzelfde effect als de snelheid van je auto regelen met de choke. Bank en kachel zijn verzadigd als de schoorsteentemperatuur gaat oplopen. Dan stop je met stoken, of gooit een kleiner houtje op en vermindert de luchttoevoer navenant.

120 graden is heel netjes en al stukken beter dan de meeste kachels die je voor veel geld moet kopen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Woudloper
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 jul 2020, 05:34

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door Woudloper »

Dag Joost, Allen,

Mooi project. Nog steeds tevreden van? Wat is je ervaring na een paar jaar stoken?
Zelf wil ik binnenkort ook mijn speksteenkachel (kleine : massa 1200kg) ook uitbreiden met een bell bench/bank.

Eerst moet ik wel een bestaande schouw afbreken op gelijkvloers. bedoeling is een stalen kachelbuis, vanaf het eerste verdiep te laten uitkomen in de gemetselde bestaande schoorsteen.
2020_07_22_12_21_49_bell_bank_aan_speksteen.pub_Publisher.jpg
Wie kan antwoorden op volgende vragen.

- ik heb plaats om een bell te maken met grondoppervlakte 170x70cm. Hoe hoog moet ik mijn bell bank maken (binnenafmetingen)?
- hoe maak ik best mijn bypass? via buizen tussen kachel en bell... of in de bell zelf?

mvg
woudloper
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door Gargouille »

En die schoorsteen van het gelijkvloers verdiep draagt de schoorsteen van het eerste verdiep niet ?

Heeft je Tulikivi nog zoveel warmte over dat je er een bell kan achter plaatsen ? Ik zou veronderstellen dat de buitenafmeting van de Tulikivi al afgestemd is op z'n vermogen ?

G
Woudloper
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 jul 2020, 05:34

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door Woudloper »

Schoorsteen was er al van in het begin (jaren 60), schouw werd pas begin jaren 80 errond gebouwd. Dikke gegoten betonnen vloer ts gelijkvloers en 1ste verdiep. Idem 1st verdiep-zolder. Zal pas weten hoe schoorsteen juist gebouwd werd, als ik de schouw erom afbreek.. Missch moet ik wel de schoorsteenconstructie behouden...
De bijlage Screenshot_20200722_192205.jpg is niet meer beschikbaar
.


Schoorsteen trekt zeer goed. In verleden tot 300gr gemeten, onderaan schoorsteen (met 500gr thermometer) wel na overvloedig stoken als test. Bij normaal gebruik ts 160-230gr... Dus potentieel om wat warmte af te snoepen van de vogels ;-) Mvg.
Bijlagen
Screenshot_20200722_192228.jpg
Woudloper
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 jul 2020, 05:34

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door Woudloper »

Foto2
Screenshot_20200722_192205.jpg
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door Gargouille »

Woudloper schreef: 22 jul 2020, 19:36 Schoorsteen trekt zeer goed. In verleden tot 300gr gemeten, onderaan schoorsteen (met 500gr thermometer) wel na overvloedig stoken als test. Bij normaal gebruik ts 160-230gr... Dus potentieel om wat warmte af te snoepen van de vogels ;-) Mvg.
Deze kachels zijn gemaakt voor een bepaald vermogen. Als je veel langer gaat stoken wordt de kachel ook veel heter. Op constante basis zou hij dan wel eens snel stuk gestookt kunnen worden.
Het hangt natuurlijk af van welke materialen de kachel (binnenkant) werd opgebouwd.
G
NiLi
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2021, 22:37

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door NiLi »

Dag Joost,

Als alles goed gaat bouw ik binnenkort ook een tu1000/6. Heb je die bouwplannen digitaal? Zou je die met me kunnen delen? Ik merk dat er doorheen de jaren verschillende 1000/6 uitgebracht zijn. Hopelijk is het de juiste.

Alvast bedankt,
Niels
Plaats reactie