Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door Ruuben »

Maarten, zal ik je een lege SD kaart sturen zodat ik met een kopie van jouw raspberry bouwwerk verder kan? Klopt het dat je weblinks met de weergave van nstallatie niet meer te zien zijn?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door kockie »

Met voortschrijdend inzicht zou ik nu kiezen voor een domoticz server met esp8266 + ds18b20 sensoren. Ik weet niet of je het verouderde pakket dat ik gebruik nog in moet zetten. Domoticz wordt actief bijgehouden en kan bijvoorbeeld ook luchtvochtigheid, CO2, stroomverbruik en nog veel meer meetwaarden opslaan en weergeven. Kan op op een raspberry draaien.
CO2 laatste 24 uur
CO2 laatste 24 uur
Stroomopbrengst pv-set
Stroomopbrengst pv-set
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door Ruuben »

Ja goeie tip, ik had het al bekeken. Ik veronderstelde dat je wel iets in die vorm had. Ik was van plan iets wat lijkt op domoticz te gaan bouwen. Ik heb van alles van elektor nu op de plank.
'starten met internet of things' 35 projectenet raspberry en Arduino.
Het ziet er heel erg hetzelfde uit als domoticz.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 18 jun 2020, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door kockie »

Ik heb dat pas sinds kort. Aanvankelijk opgezet om elektriciteitsverbruik en opbrengst te monitoren voor nu en om na te denken over de toekomst.
Op m'n werk was er de wens voor een CO2, vocht en temperatuursensor die op verschillende plekken ingezet kan worden, die was dus zo toegevoegd en is de laatste maanden zo stabiel als een huis. Even mooi doosje er omheen maken en dan kan die daar ingezet worden.

Domoticz is behoorlijk goed gedocumenteerd en heeft een uitgebreid forum. Veel van de gebruikte apparatuur is voor aantrekkelijke prijzen te koop. Botst wel met het minder stekker principe, maar levert veel informatie op (kan nu zien dat de verlichting in de schuur/werkplaats aan is blijven staan).

Ik heb geen tijd om support op "mijn systeem" te leveren, dus raad domoticz aan. Doet wat mijn systeem kan en nog veel meer....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door pelletpower »

Op aanraden van Kockie heb ik het ook. Toch redelijk zelf uitgekomen. En dat is belangrijk, anders loop je gelijk vast bij een storing. Inmiddels draait ook een thermokoppel in de schoorsteen mee. Zo kan ik op afstand inschatten of de kachel bijgevuld moet worden. Vandaag nog een paar van die ds18b dingen aan elkaar gesoldeerd. Dat moet op de hyg buffer komen onder het huis, geen wifi. Deze gaan direct op de Rpi waar Domoticz op draait. Is ook weer nieuw. De andere sensoren draaien op een nodemcu, ook echt easy als Easyesp. Grafisch zou het allemaal beter kunnen, maar het is zoals Kockie zegt, support en stabiel.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door Ruuben »

...stikjaloers... :oops:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door kockie »

Dat moet je niet zijn, gewoon lezen en nabouwen. Als ik het kan, kan het niet moeilijk zijn. Als pelletpower het kan, dan moet het wel heel gemakkelijk zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :fff
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door Ruuben »

Ruuben schreef: 27 nov 2016, 09:03 pcsensor temp.jpgIs er een eenvoudige manierop gemeten temperaturen op inet o app te krijgen?

Iemand tips voor simpel arduino relatief plug and play ding? Ik kan niet programmeren en heb geen week de tijd om het me eigen te maken.

Ik heb dit setje gevonden... 183 dollar :?
8x sensor en android app

http://www.pcsensor.com/lan-port-temper ... ystem.html
Prijs is verlaagd naar 88 dollar. Wel nog sensors erbij snorren
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door pelletpower »

Hoe is t afgelopen Ruuben?
Met voortschrijdend inzicht zou ik nu kiezen voor een domoticz server met esp8266 + ds18b20 sensoren
Van het weekend nog wat aan het klooien en isoleren geweest. Leuk, die metingen. Schatting van warmteverlies op kleine 200 liter hygiene buffer was 5 kWh per dag. Na isolatie van aan en afvoerleidingen nu naar schatting minder dan een derde daarvan. Nog even en ik kan hem sanitair technisch in gebruik nemen. Scheelt toch een 400 kg hout per jaar die niet gezaagd en verder bewerkt moet worden.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door Ruuben »

Ik ben eea nog aan het vergelijken en inlezen. Raspberry pi 3 is al binnen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door Ruuben »

pelletpower schreef: 18 jun 2020, 17:11 Op aanraden van Kockie heb ik het ook. Toch redelijk zelf uitgekomen. En dat is belangrijk, anders loop je gelijk vast bij een storing. Inmiddels draait ook een thermokoppel in de schoorsteen mee. Zo kan ik op afstand inschatten of de kachel bijgevuld moet worden. Vandaag nog een paar van die ds18b dingen aan elkaar gesoldeerd. Dat moet op de hyg buffer komen onder het huis, geen wifi. Deze gaan direct op de Rpi waar Domoticz op draait. Is ook weer nieuw. De andere sensoren draaien op een nodemcu, ook echt easy als Easyesp. Grafisch zou het allemaal beter kunnen, maar het is zoals Kockie zegt, support en stabiel.
Is dit nog steeds de beste optie aan te gaan klooien met online eea te bedienen en af te lezen online?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door pelletpower »

Mmm, bedienen vertrouw ik nog steeds niet. Aflezen gaat nu toch al een tijdje prima.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door Ruuben »

Is het van invloed als je de pull up weerstand op 5 meter afstand van de sensor plaatst?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door pelletpower »

Pfoe. Daar gaat t al. Geen idee of ik die er überhaupt tussen heb zitten. Misschien dat het daarom op een ander meetpunt telkens verkeerd gaat.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe temperatuur sensoren op internet krijgen

Bericht door Ruuben »

Een d1 kan dan wel zuinig in energieverbruik zijn. Als ik een 1a 5v adapter eraan moet hangen is de winst weer weg. Zeker als ik er 10 wil plaatsen, elke kamer 1. Ik heb nog geen hele kleine 5v micro usb adapters gevonden van 200ma bijvoorbeeld. Ik heb er weleens een meegeleverd gekregen ergens bij maar nooit kunnen vinden op digitale verkoop kanalen.

Hoe hebben jullie dat opgelost?
Plaats reactie