Problemen met zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

MarB
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2020, 04:09

Problemen met zonneboiler

Bericht door MarB »

Ik heb sinds ongeveer 3,5 jaar een HR Solar zonneboiler (gesloten druksysteem) welke geplaatst is tijdens de bouw van het huis. Omdat ik een lichte lekkage ontdekte boven de afdichting van het expansievat heb ik de installateur van de bouw gevraagd hoe dit hersteld kon worden en deze gaf aan die week wel langs te komen, echter hoorde ik niets van ze dus heb ik een lokale installateur gebeld. Vooraf heb ik gevraagd of ze ook ervaring met zonneboilers hadden en dat hadden ze dus kwam er een monteur langs. Deze heeft de in de middag na het lezen van de gebruiksaanwijzing omdat hij niet bekend was met dit systeem van HR Solar, de hete vloeistof uit de leidingen afgetapt en doorgemeten (antivries waarde was volgens hem tussen de -27 en -29) en vervolgens een nieuw expansie vat gekoppeld omdat hij de oude niet vertrouwde ondanks dat er geen vloeistof in het vat zat en er ook geluidsverschil was tussen boven en onder (schel) tikken. Daarna heeft hij de vloeistof met de hand teruggepompt en omdat de druk al 3 bar was een halve liter van de vloeistof niet meer teruggepompt. Toen is hij weggegaan en zei dat ik de druk van het systeem in de gaten moest houden. De druk zakte 's morgens tot 1,5 bar (moet minimaal 2 bar zijn volgens de fabrikant) en ik heb toen contact gehad met de leverancier HR Solar en deze gaven aan dat er absoluut met een vulpompkar teruggepompt had moeten worden om lucht in het systeem te voorkomen. Ik heb de installateur van de bouw gevraagd wat er in de leiding zat en deze was afgevuld met blanke glycol. Met de lokale nstallateur heb ik contact gehad en gezegd dat de druk te laag was en dat het met een vulpompkar afgevuld moest worden. Toen is de monteur is weer teruggekomen. Hij zei dat het met de hand terug pompen niet had gemogen en dat zijn vorige meter kapot was om de antivries waarde te meten en had nu een andere meter bij zich. Hij moest wel even kijken hoe deze nieuwe meter werkte dus met de handleiding erbij heeft hij de glycol getest, de antivries waarde was -40 C. Toen ik even naar beneden liep, had hij na spoelen van de meter nog een keer gemeten en bleek de antivries waarde -30 te zijn, de pH was 9 (moet boven de 7 zijn). Vervolgens heeft hij de leidingen leeg laten lopen in de vulpompkar en het bakje met niet terug gepompte vloeistof erbij gedaan en het vloeistof niveau bleek te laag te zijn want toen hij ging pompen zoog het systeem lucht aan. Ik denk dat er maximaal 2 a 2,5l liter uit het systeem kwam. Hij heeft er 6 liter water bij gedaan en de pomp aangezet. Er staat in de handleiding dat de druk tot wel 3 bar gebracht moet worden bij pompen maar met het pompen kwam de druk op 5 bar (6 bar is maximaal op de meter). Dit zo even een paar minuten laten staan en toen uitgezet en nog eens herhaald waarbij de druk naar het rood (maximaal) ging omdat hij de retourslang niet open had gezet. Pompkar weer uit gezet (de pompkar maakte een enorm piepend geluid). Toen weer aangezet, paar minuten tot 5 bar (de pompkar kon niet geregeld worden op een lagere druk en had maar 1 stand) en daarna heeft hij het systeem gesloten en op 3 bar teruggezet (in de handleiding staat 2 bar maar omdat we eerder de druk zo hadden zien teruglopen is deze niet lager gezet uit voorzorg tegen te lage druk). Nu zou er geen lucht meer in de leidingen zitten vanwege het intensieve spoelen. De antivries waarde heeft hij weer gemeten en was toen -15. Dat is te laag want deze moet volgens het boekje -23 zijn. Hij maakte zich wel zorgen omdat hij op de vloeistof witte schuim zag en daarmee zou er toch lucht in geblazen zijn en vertrouwde het niet. Ik moest de druk goed in de gaten houden. Het leek ons het beste om de vloeistof voor de koude wintertijd te vervangen maar ik dacht dat het nu voorlopig toch wel goed zou moeten zijn. Omdat ik er vannacht niet van kon slapen (ik ben een alleenstaande moeder en heb niemand om mee te sparren hierover) ben ik naar de zolder gelopen om de druk te controleren, deze was nu nog maar 0,5 bar. Dus nog slechter dan toen het met de hand was terug gepompt. De temperatuur in het vat is rond de 65 C en in de leidingen rond de 16 C. Ik ben het nu wel zat eigenlijk en wil het liefst de stekker uit het apparaat trekken. De monteur is al 2,5 uur met het systeem bezig geweest (inclusief een nieuw expansievat) dus ik krijg waarschijnlijk al een rekening van honderden euro's (350?) terwijl ik en de kinderen maximaal 50 euro besparen omdat we amper warm water gebruiken omdat we maar circa 30 minuten totale douche tijd per week hebben. Misschien heb ik wel lekkage aan de zonzijde (?), moet ik nu vloeistof laten vervangen met deze intallateur en dan hopen dat het wel goed is (ben dan weer minimaal 150 euro verder). Ik weet niet meer wat ik moet doen. Stekker eruit of nog een keer investeren in de hoop dat het dan wel goed is.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door maarten martens »

how how how Marb, en dat bij je eerste post !!

dit is niet de manier om welkom te worden geheten op een forum ...

stel jezelf even voor (kort) , lees wat er al ev. geschreven staat in andere items en stel dan (kort) jouw probleem voor, maar niet op deze manier graag ...

ik ga jouw uitgebreide tekst zelfs niet beginnen lezen !
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door Ramon »

Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Ik weet niet wat uw budget is, maar ik zou m toch laten repareren.

Ik heb zelf ook een zonnecollector gehad, zou hem niet meer willen (teveel gedoe), maar zou hem wel laten zitten.

Ik heb met het verbouwen er voor gekozen om wat meer zonnepanelen te nemen, en het zonnecollector set weg te doen. Om dezelfde reden. Ik had ook allemaal koppelingen en afsluiters met wittige/zoutige uitslag. Heel gedoe om het aan te leggen! Zomers te veel heet water waar je niks mee kunt. Zonnepanelen hebben wat minder rendement, maar zijn VEEL onderhoudsvriendelijker, en goedkoper in aanschaf.

Toch zou ik het set wel hebben laten zitten. Dat raad ik u ook aan. Wel een goede installateur zoeken...
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door Arjan O »

Ik ben het met Ramon eens, investeer nog eenmalig 150 euro(glycol + uurloon, met 150 moet het ongeveer klaar zijn) bij een installateur die bekend is met zonnecollectoren (liefst ook van hr solar maar principe is bij alle drukgevulde systemen hetzelfde)

Rendement van een zonneboiler is leuk, maar dan moet hij wel goed gevuld zijn met glycol
Vullen en spoelen van het systeem komt aardig precies

Ik weet niet waar je woont maar als het in de buurt van mij is zou ik ook wel langs willen en kunnen komen
Stuur mij anders een pm en als het niet in de buurt is weet ik vaak wel adressen in de buurt die ermee bekend zijn

Vullen met een handvul apparaat is niet toereikend voor een goede zonneboiler, dat weet iedere installateur die bekend is met glycol gevulde systemen
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Arjan O schreef: 16 jun 2020, 13:18 Vullen met een handvul apparaat is niet toereikend voor een goede zonneboiler, dat weet iedere installateur die bekend is met glycol gevulde systemen
Waarom niet? Als ik vul giet ik er met de hand vanaf het bovenste punt eerst de glycol in. Dat gaat langzaam, een pompje zou makkelijk zijn maar heb ik nu eenmaal niet. Wel op een ander punt, tegenoverzijde ongeveer, ook een punt open zetten zodat het medium de lucht makkelijker voor zich uit kan duwen.
Als dat ongeveer vol zit, hang ik er een gewone tuinslang aan, aan de kraan en vul hem af tot 4 bar. Naderhand wel met enige regelmaat even de ontluchtingskraantjes even openen, er blijft altijd wel een pufje lucht uitkomen. Mijn systeem draait >10 jaar, toevallig afgelopen voorjaar een keer de glycol vervangen, voor het eerst. Verder geen omkijken naar het systeem.

Logisch dat 's-nachts de drukken anders zijn dan overdag, het temperatuursverschil veroorzaakt dat.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door LeaD »

Als de drukken 's nachts en overdag danig verschillen, heb je niet de juiste voordruk op het expansievat of heb je een te klein expansievat .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door Ramon »

Met de hand vullen is denk ik wel een dievenwerk. Meestal liggen je collectoren op het dak, en je vulstation een stuk lager. Bij mij heeft de installateur het ook mechanisch gedaan, met een grote pomp, en die een half uur laten draaien op 5 bar. Er komen toch veel luchtbellen/belletjes uit. Bij een collega moest het zelfs 2x voor hij goed was. Gevaar is dat je al snel denkt dat hij goed is, maar 2 dagen later staat de druk stuk lager. Voorschrift bij oeg fabrikant was volgens mij, de vulpomp uur laten draaien. Vooral als het verkeerd gaat. Als de vulpomp te weinig vloeistof heeft, pakt hij half lucht, half glycol. Dan heb je de poppen aan het dansen. Dan slaat hij kleine luchtbelletjes in je mengsel, en moet je paar dagen later weer ontluchten/bijvullen. Dat was het probleem bij collega.

Wat jantje zegt is denk de beste manier, maar lijkt me veel werk. Je moet op het hoogste punt zitten, je lucht moet goed weg kunnen, en bij je pompstation zitten vaak (bij mij) keerkleppen. Hoe ga je die open houden/duwen???
Als de drukken 's nachts en overdag danig verschillen, heb je niet de juiste voordruk op het expansievat of heb je een te klein expansievat .
Ja dat denk ik ook. Bij mij varieerde de druk tussen de 3 en 3,2 bar. Verschil tussen dag en nacht. Ik had 4 zonnecollectoren en een 30l expansievat
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door Arjan O »

Meestal wordt er geen ontluchter op het dak (hoogste punt) gemonteerd
Daarnaast is het rondpompen ook voor de kleine luchtbellen eruit te halen, welke je met een ontluchter niet eruit zal krijgen
Als jij hem met de hand goed kan ontluchten is dat mooi, scheelt je een investering van een pompkar of monteur met pompkar
En idd Ramon, half uur is het minimum, meestal pak ik er ook een uur voor, dan weet je zeker dat het goed is (vaak met een nieuwe installatie ben je ook wel een uur nodig om op te ruimen, uitleg te geven enz voor je weg gaat... Dus dat moment draait hij bij mij altijd gewoon door)
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door Wouter Gillis »

Hallo,

Ik heb zelf een microbellenontluchter erop staan. Het systeem is één keer op druk gezet en daarna niets meer moeten doen.

Om het zelf te doen kan je zo'n boormachinepomp aanschaffen https://www.hornbach.nl/shop/WOLFCRAFT- ... tikel.html en dan zorgen dat de aanzuig steeds in de glycol is ondergedompeld bij het vullen. Indien nodig een dag of wat later nog eens. Wat kan er dan mis gaan?
groet.
Wouter
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door Arjan O »

Wouter Gillis schreef: 18 jun 2020, 10:04 Wat kan er dan mis gaan?
groet.
Wouter
In principe als je het goed doet en zo'n pomp genoeg druk aankan (een enkele collector zal geen probleem zijn, meerdere achter elkaar wel vermoed ik) zou het goed moeten komen
Ik zou echter iemand een uur inhuren (kosten a 40-60 euro, afhankelijk waar je woont en wie je inhuurt) om het met garantie goed te hebben, maar als je een hobby klusser bent snap ik dat je zoiets aanschaft( ik besteed thuis ook weinig uit omdat ik altijd wil weten als ik het zelf ook zou kunnen)

Dus zo'n systeem werkt wel, maar ik vermoed dat je met 3 collectors achter elkaar een probleem hebt
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door kockie »

Ik heb het ook met een boormachinepomp gedaan, geheel onwetend. Wel even laten doorspoelen. Functioneert al weer heel lang zo....Ik heb 3 heatpipe collectors in serie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door willem »

Een mooie afperspomp voor de zonneboiler.

https://www.feramotools.nl/contents/nl/ ... lpomp.html
MarB
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2020, 04:09

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door MarB »

Bedankt voor jullie berichten, veel van geleerd!
Er zitten hier duidelijk mensen met kennis.
Vervolg van mijn verhaal is dat de installateur kostenloos nog 1x wil proberen het systeem te vullen en te spoelen en dat HR Solar kostenloos de vloeistof beschikbaar stelt dus de volgende keer kost me niets. Ik heb gevraagd of dan ook gecheckt kan worden of het expansievat niet lek is maar deze is wel net nieuw (Flamco 8 liter) en staat op internet dat deze geleverd wordt met een voordruk van 2,5 bar. Ik begrijp ook van jullie dat spoelen met 5 bar niet abnormaal is. Maar dan gaat er toch wel tijdens het spoelen veel vloeistof naar het expansie vat?
De werkzaamheden worden nu ook vroeg op de ochtend gedaan zodat het nog niet zo warm is.
MarB
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2020, 04:09

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door MarB »

Arjan O schreef: 17 jun 2020, 20:48 Meestal wordt er geen ontluchter op het dak (hoogste punt) gemonteerd
Daarnaast is het rondpompen ook voor de kleine luchtbellen eruit te halen, welke je met een ontluchter niet eruit zal krijgen
Als jij hem met de hand goed kan ontluchten is dat mooi, scheelt je een investering van een pompkar of monteur met pompkar
En idd Ramon, half uur is het minimum, meestal pak ik er ook een uur voor, dan weet je zeker dat het goed is (vaak met een nieuwe installatie ben je ook wel een uur nodig om op te ruimen, uitleg te geven enz voor je weg gaat... Dus dat moment draait hij bij mij altijd gewoon door)
ArjanO op welke druk spoel je dan?
MarB
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2020, 04:09

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door MarB »

Arjan O schreef: 16 jun 2020, 13:18 Ik ben het met Ramon eens, investeer nog eenmalig 150 euro(glycol + uurloon, met 150 moet het ongeveer klaar zijn) bij een installateur die bekend is met zonnecollectoren (liefst ook van hr solar maar principe is bij alle drukgevulde systemen hetzelfde)

Rendement van een zonneboiler is leuk, maar dan moet hij wel goed gevuld zijn met glycol
Vullen en spoelen van het systeem komt aardig precies

Ik weet niet waar je woont maar als het in de buurt van mij is zou ik ook wel langs willen en kunnen komen
Stuur mij anders een pm en als het niet in de buurt is weet ik vaak wel adressen in de buurt die ermee bekend zijn

Vullen met een handvul apparaat is niet toereikend voor een goede zonneboiler, dat weet iedere installateur die bekend is met glycol gevulde systemen
Ik ontvang wel graag je gegevens voor de toekomst of als het straks nog niet goed is. De installateur hier doet weinig met zonneboilers en is niet op de hoogte van de vulprocedure van een gesloten systeem. Ze kennen wel de leegloopsystemen en die vullen ze met de hand. Om een HR Solar verkooppunt te vinden in de buurt is heel moeilijk (ik woon in Drenthe) de 2 in de buurt doen geen onderhoud bij particulieren.
Plaats reactie