Isoleren met ruwe schapenwol

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Jansar »

Ik zou mijn dak willen isoleren met ruwe schapenwol. Het gaat over een hoeveelheid van ongeveer 15kuub.
De wol kan ik kopen voor 0,30cent/kg bij een schapenscheerder. Veel veel goedkoper dan om het even welk isolatiemateriaal dus.
En wol is een zeer interessant materiaal, niet brandbaar, hoge isolatiewaarde, kan tegen vocht, onschadelijk, natuurlijk restproduct,...
De enige nadelen zijn de geur en de mot, meer bepaald de larven ervan zijn er gek op. Geur is in mijn geval geen probleem omdat het in het dak gaat en afgeschermd zal zijn met een dampscherm en dakafwerking.

Mijn vraag betreft het preventief behandelen tegen de mot. De fabrikanten die wol verwerken tot isolatie laten de wol weken in water met soda (ontvetten en zo ook de geur oplossen). Anderzijds zorgt de lanoline (vet) ervoor dat de wol lang bewaard. Een vriend die taxidermist is wist me te zeggen dat de lanoline beschermt tegen ongedierte. Echter, door de jaren heen droogt deze op en dus blijft de wol niet voor altijd gevrijwaard door aantasting van de motlarven. De wol wassen zou ik sowieso niet doen dus de lanoline blijft erop.
De producten die door de fabrikanten van wolisolatie worden gebruikt tegen de mot zijn borax/boorzouten, Mitin/sulcofuron of thorlan IW. Iemand nog andere middelen en waar kan je dit aankopen? Of andere tips?

dank bij voorbaat
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door benthuis »

Ben benieuwd waar je op uit gaat komen. Ik heb het hier verwerkt gezien (deken tegen het plafond van een horeca ruimte) Uitstraling fantastisch, kennelijk brandwerend. Dit zal het verwerkte product zijn...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Bossie »

Speel met hetzelfde idee bij isoleren van een chaletje, is mechanisch voorkomen dat de mot en ander ongedierte erin kan komen niet het makkelijkste, in plaats van chemisch? De wol op allerlei manieren behandelen met chemisch spul is vaak ook niet echt gezond?
Hoe groot is de kans op motten?
Droogt de lanoline ook op als jij de wol (redelijk) luchtdicht verwerkt in isolatie/gebouwschil? Ik heb al eens vers geschoren wol een jaar of vijf in een afgesloten plastic zak bewaard, zag er na vijf jaar nog hetzelfde uit en voelde hetzelfde aan.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Ernest Dubois »

Het kan, het werkt prima en is goedkoop en je krijgt ook dat warm gevoel van binnen.
Ik heb het uitgespoeld met water met borax en in de zon latten staan
De bijlage P1020480.jpeg is niet meer beschikbaar
De bijlage P1020480.jpeg is niet meer beschikbaar
De bijlage P1020472.jpeg is niet meer beschikbaar
De bijlage P1020448.jpeg is niet meer beschikbaar
P1020448.jpeg
Werken, das leuk.
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Jansar »

Ernest Dubois schreef: 24 mei 2020, 11:15 Het kan, het werkt prima en is goedkoop en je krijgt ook dat warm gevoel van binnen.
Ik heb het uitgespoeld met water met borax en in de zon latten staanP1020480.jpegP1020476.jpegP1020472.jpegP1020448.jpegP1020492.jpeg
Waar heb je Borax kunnen vinden? Ik dacht eerder aan het droog verstrooien van Borax op de wol aangezien het om 15kuub gaat. Gewoon uit interesse, welke mengeverhouding borax/water heb je gebruikt?
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Geertje »

Ik heb maar een klein beetje (4 vachten van onze schapen) dat ik wil gaan gebruiken in lastige hoekjes, waar kalkhennep op vlaswol aansluit. Ik heb per vacht ruim 100 gr droge borax er overheen gestrooid en doorheen gekneed. Dat werd me aangeraden op een internationale 'natural building' groep op Facebook.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door JantjeV8 »

benthuis schreef: 20 mei 2020, 09:56 kennelijk brandwerend.
Kijk uit met deze begrippen. Brandwerend zal het niet zijn, want dan wordt er een tijdseenheid aan het product gehangen dat het de brand een periode zal tegen houden, en dat geloof ik niet van een vacht.
Het zal eerder de eigenschap 'onbrandbaar' hebben, of 'zelfdovend', of dat soort eigenschappen. Met dat soort eigenschappen zou het in een Brandklasse verdeling ergens een plekje kunnen krijgen. Maar dat is wat anders als brandwerend.
RonAm
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2021, 22:23

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door RonAm »

He Jansar, hoe heb je het opgelost met de wol?
Ik heb ook 6m3 liggen en wil er een tiny house mee isoleren.
Houd een goed dampscherm de geur tegen?
cyber-ki
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2022, 14:48

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door cyber-ki »

Hallo RonAM, zie dat je een vraag gesteld hebt en nog geen antwoord hebt gehad. Ik heb dezelfde vraag, heb jij inmiddels al een oplossing gevonden? Ik wil het dak van mijn tinhouse on wheels ermee isoleren. Waar ik nu aan zat te denken om ongedierte te voorkomen is het "in te pakken" met reflecterende folie. Ben benieuwd hoe jij het hebt gedaan.
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Jansar »

Mijn dak is nu bijna 2 jaar geisoleerd met een 22cm dikke laag ruwe schapenwol. Ongewassen maar wel overstrooid met boorzout. Aan de binnenzijde zit een intelligent dampscherm (italo+), vervolgens beslagen met een rooster van panlatten om zo contact te vermijden met de afwerkingslaag. De afwerkingslaag binnen zijn rieten matten bepleisterd met kalkpleister. Als onderdak 2cm pavatex plaat. Geen schapengeur, doortrekkende vetvlekken evenmin.
noone
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2022, 12:26

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door noone »

Jansar,

Met welke lambda heb je de schapenwol mogen berekenen in je EPB-aangifte ?
Met welke densiteit kg/m³ heb je het kunnen plaatsen ?
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Jansar »

In geef niets aan
noone
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2022, 12:26

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door noone »

OK. Begrijp ik.
Maar hoe krijg je de ruwe wol een beetje verdeeld over het dak ?
Lukt dat met die wol ?
noone
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2022, 12:26

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door noone »

En hoe vermijd je dat het gaat uitzakken op een helling ?
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Jansar »

De bijlage 20200618_121233 kopie (1).jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage 20200618_121241 kopie (1).jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage 20200703_165121 kopie (1).jpg is niet meer beschikbaar
20200618_121233 kopie (1).jpg
Plaats reactie