Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Atlas »

Dag,

Een paar overdenkeningen nav. onze woning verder van het net af te halen:

Verbruik electra: ca 4500-4800kwh per jaar.
opbrengst: 3200tot32400 KwH van onze aanwezige huidige zonnepanelen.

Het lag in onze bedoeling van het gas af te gaan en alles te gaan elektrificeren met PV.
Onze verwachting is dan ca 2800 kwh extra nodig te hebben voor verwarming van sanitair ww en inductieplaat.
Hiervoor heb ik al een paar aanbiedingen van PV-installateurs ontvangen. Allemaal zo rond de 0,85-1,00 euro per Wattpiek

Echter na het tegenkomen van de hieronder staande aanbieding ben ik toch weer even gaan nadenken en twijfel ik toch enigsinds.
Het onderstaande (zier volgende post) is wel een zeer aantrekkelijk alternatief voor onze plannen eerst.

Voordelen t.o.v. PV:
-Directe zelf-opwek voor het grootste gedeelte van de energie in voor-najaar en zomer. (backup met gasketel).
-Geen afhankelijkheid met saldering en eventuele toekomstige veranderingen daarin van of de leverancier( prijs kwh) of de overheid (belastingheffing op teruglevering of wat dan ook).
-Geen aanschaf van electraboilers voor opslag/bufferen van KWH's en geen doorstroom-aparaten aanschaf voor naverwarming.

Bij dat besluit blijft nog over te realiseren:
-aanschaf Pv panelen voor toekomstig electra-gebruik hiervan. Dus 4500 plus benodigde 800-1000 kwh voor inductie. Totaal 5500 kwh.
Benodigd
Dus een set van ca 5500 min 3300kwh (al aanwezig) 2200 KWh x 1,1 is ca 2400 Wpiek benodigd.

In de navolgende post de aanbieding die ik zo gek nog niet vind.
Graag je mening of gedachten hierover
Laatst gewijzigd door Atlas op 05 feb 2020, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Atlas »

Naamloos1.png
Naamloos2.jpg
Naamloos3.jpg
Naamloos4.jpg
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door pelletpower »

Van het net af gaat niet als je afhankelijk bent van de zon, tenzij je een hele grote buffer wegzet. Batterijen die het seizoen betaalbaar overstijgen zijn er nog niet. Blijft hout over voor in de winter. Persoonlijk zou ik voor pv gaan ipv collector, tenzij je het echt groot aanpakt en een buffer wegzet van een kuub of 5 en meer heatpipes dan die aanbieding. Dan zou je misschien de lente kunnen halen. Nadere berekeningen zijn natuurlijk wel nodig.
Vandaag schijnt toevallig de zon, van het weekend wordt het weer knudde.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door WilfredT2 »

Ik kan je niet helpen bij je vraag.

Wat ik wel weet is dat mijn zonneboiler installatie -100 euro kostte. primair voor sanitair warm water, niet voor verwarming.

Aangeschaft en duitsland, NL subsidie erbij en dan hou je een eindrekening van -100 euro over. Moet je hem wel zelf plaatsen. Maar goed, moraal van het verhaal: ik snap niet dat er mensen zijn ZONDER zonneboiler... :-)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door peterberg »

CPC18 lijkt te slaan op een collector met 18 buizen. Dit in combinatie met een 300 liter boiler vat kan wel, maar bij-verwarming blijft altijd nodig. En ik heb mijn twijfels of die 18 buizen wel genoeg zijn, ook in de zomer.

We hebben hier een collector met 32 buizen en een 300 liter boiler vat uit 2014. Toevallig weet ik hoe vaak het vat elektrisch bij-verwarmd moet worden omdat de thermostaat in de herfst van 2018 de geest gaf. Misschien al eerder, ik heb het in oktober pas geconstateerd. De noodoplossing met een schakelaar toonde aan dat ook dan al de boiler vrijwel elke dag elektrisch bij verwarmd moest worden. Natuurlijk met uitzondering van een paar écht zonnige dagen.

Mogelijk dat nieuwe buizen veel meer rendement opleveren maar zóveel lijkt me sterk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door JantjeV8 »

Gezin, 4 personen.
3 panelen van 24 buizen op 300L boiler, naverwarming vanuit buffer OF naverwarming met elektriek spiraal.

Seizoen 2018-2019, van april tot april: netstroomverbruik voor SWW bedroeg 25kWh maximaal!! Ik heb de getallen eens hier in een ander topic genoemd.
Voor-/naseizoen een paar keer de spiraal aangehad. Uurtje op 1kW houdt het boiler net aan de 40grC. Is zat om te douchen, net aan, maar het lukt. Daarbij de keuze om de kachel al eens te stoken, is dan niet erg rendabel maar het zou kunnen en die paar kW zou ik nog kunnen besparen.

Vanaf +/- half oktober stookt de vergasser hier. Vanaf dat moment geen electrische naverwarming meer, maar elke avond op een tactisch moment een kwartiertje een cv-pompje. Overtransporteren vanuit buffer naar boiler.

Misschien wel een nadeel. In voor/naseizoen moet je er bij nadenken: duw ik de stekker/tijdklok van de spiraal in het stopcontact, of die van de tijdklok/cv-pomp. Immers in die periode gaat het weer wat op- en af. Als je bij koude dagen dan toch de buffer opstookt, moet je er aan denken om die stekkers even te wisselen, tenminste als zo laag mogelijk verbruik je doel is. Anders laat je die elektriek wat langer zitten totdat je stookritme er goed in zit.

Seizoen 2019-2020 zal er weer zo uit zien. Van april tot ver in oktober alles volledig op de zonneboiler gedaan, oktober/november paar keer de 'foute' stekker er in gehad.

Mijn zonneboiler draait zonder controller. Een gelijkstroompomp op een pv-paneel. Pv-paneel zit gemonteerd TUSSEN de collectoren. Schijnt de zon op de buizen, dan ook op de PV en pomp gaat draaien. Pomp toert keurig mee op/af navenant het zonlicht. Dus geen netstoom in deze installatie.
Autonoom heet dat geloof ik. :mrgreen: :lol:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door pelletpower »

Prachtig systeem Jantje.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Atlas »

Wilfred,
Aangeschaft en duitsland, NL subsidie erbij en dan hou je een eindrekening van -100 euro over. Moet je hem wel zelf plaatsen. Maar goed, moraal van het verhaal: ik snap niet dat er mensen zijn ZONDER zonneboiler.
Het kan dus nog goedkoper merk ik aan je reactie.
Zou je mij hier (eventueel via PB) van info kunnen voorzien? Wanneer en waar gekocht? Hoe en wat zijn de specs?

Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 09 feb 2020, 15:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Atlas »

Jantje,
Mijn zonneboiler draait zonder controller. Een gelijkstroompomp op een pv-paneel. Pv-paneel zit gemonteerd TUSSEN de collectoren. Schijnt de zon op de buizen, dan ook op de PV en pomp gaat draaien. Pomp toert keurig mee op/af navenant het zonlicht. Dus geen netstoom in deze installatie.
Autonoom heet dat geloof ik
Mocht het er van komen dan ga ik dat ook doen. Het lijkt me geweldig dat je bij eventuele stroomuitval toch nog steeds lekker warm water hebt
3 panelen van 24 buizen op 300L boiler, naverwarming vanuit buffer OF naverwarming met elektriek spiraal.
en Peter Berg zijn opmerking:
CPC18 lijkt te slaan op een collector met 18 buizen. Dit in combinatie met een 300 liter boiler vat kan wel, maar bij-verwarming blijft altijd nodig. En ik heb mijn twijfels of die 18 buizen wel genoeg zijn, ook in de zomer.
totaal dus 72 buizen! of totaal 24 buizen? Is dus te weinig die 18 pipes van die aanbieding?

netstroomverbruik voor SWW bedroeg 25kWh maximaal!! Ik heb de getallen eens hier in een ander topic genoemd.
Dat is te verwaarlozen.En het pompje hiervoor gegenereerd ook nog eens zijn eigen stroom.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door JantjeV8 »

Ja, 72 buizen. Vol in de zomer is dat teveel. Overtollig middels 3-wegklep met aanlegthermostaat in de buffer. Maar daardoor wel vroeg in het seizoen en laat daar achteraan nog volop warm water.
Buizen zijn van een generatie van een jaar of 10 geleden, wellicht zijn de nieuwere ook wel efficiënter.
renze
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2020, 13:12

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door renze »

@jantje, waar heb je de zonneboiler in duitsland gekocht om netto op €100,- uit te komen?
ik heb een "aanbieding" liggen van energiewinkel.nl waarbij ik na aftrek subsidie op 2500 kom.

ben heel benieuwd
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door JantjeV8 »

Dat was ik niet, dat was WilfredT2.

Is wel een goeie vraag, want dan heb ik er ook teveel voor betaald. Ik heb nooit subsidie gehad.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ingir »

WilfredT2 schreef: 05 feb 2020, 16:12 Aangeschaft in Duitsland, NL-subsidie erbij en dan houd je een eindrekening van -100 euro over. Moet je hem wel zelf plaatsen. Maar goed, moraal van het verhaal: ik snap niet dat er mensen zijn ZONDER zonneboiler... :-)
Ik snap wel dat er mensen zijn die het geld voor een zonneboiler niet kunnen voorschieten en ook niet zo handig zijn om de zonneboiler zelf te plaatsen en op die manier op -100 euro uit te komen. Ook snap ik het prima dat er mensen zijn die absoluut geen zonneboiler en/of zonnepanelen op hun dak willen als het uiterlijk van de woning daardoor omlaag gehaald wordt.

Maar stel dat je genoeg geld hebt om de aanschaf te doen, die NL-subsidie daadwerkelijk kunt opstrijken (pot is eindig), handig genoeg bent om zelf de zonneboiler te plaatsen en het je geen biet kan schelen dat het dak van je huis op een postzegelverzameling gaat lijken dan nog is er weinig om met die zonneboiler te bereiken behalve dan het verduurzamen van verspillend SWW-gebruik.

In het geval van een groot gezin (5+) is een zonneboiler zeker aan te bevelen, maar voor een doorsnee NL-huishouden van 2-4 personen valt er weinig voordeel op de energierekening te behalen en zeker als men sowieso kort doucht. Sta je liever een half uur onder een regendouche dan is een zonneboiler wel weer interessant maar dan moet je jezelf afvragen of dat nu milieubewust is, het is hier tenslotte een ecologieforum... :wink:

In antwoord op de vraag van de topic-starter zou ik zeggen dat je een heldere keuze moet maken als je minder afhankelijk wilt zijn van het net:
- de woning moet allereerst zeer energiezuinig zijn, liefst een passiefwoning met een warmteverlies van ca. 10 kWh/m²jr, hierin moet eenmalig geïnvesteerd worden om te zorgen dat de benodigde opwekkingscapaciteit zo klein mogelijk te houden
- om een seizoen te overbruggen heb je een grote buffer nodig, er zijn zonnewoningen met een buffervat van 20-30m³... je moet er wel mee kunnen leven met zo'n klont in de woning
- de huidige salderingsregeling wordt per 2023 afgebouwd/omgezet in een systeem met gedifferentieerde tarieven die afhankelijk zijn van vraag en aanbod. Daartoe worden nu alle woningen voorzien van een slimme meter. Dit betekent in de praktijk dat je in de zomer vrijwel niets krijgt voor je zonnestroom en in de winter de volle mep moet betalen voor netstroom. Het wordt dan interessanter om zonnestroom zoveel mogelijk direct te benutten voor verwarming/koeling en sanitair warm water. Vooral in de zomer zul je al snel een overschot aan zonnestroom krijgen waar je weinig mee kunt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door dormos »

de huidige salderingsregeling wordt per 2023 afgebouwd/omgezet in een systeem met gedifferentieerde tarieven die afhankelijk zijn van vraag en aanbod
Afbouwen/omzetten salderingsregeling is bekend, maar heb je ook een bron voor het verhaal over gedifferentieerde tarieven?
Ik heb dat nog nergens kunnen vinden.
De salderingsregeling wordt volgens mij vervangen door een terugleververgoeding.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ingir »

De slimme meter kan elk kwartier de meterstanden doorgeven waarmee het mogelijk wordt om variabele tarieven te hanteren. Of dat ook werkelijk gebeurt is een ander verhaal maar de kans is wel zeer groot. De investering in slimme meters (enkele miljarden euro's) moeten immers terugverdiend worden terwijl afgesproken is dat de slimme meter gratis geplaatst wordt. De E-bedrijven hebben er ook alle baat bij om met gedifferentieerde tarieven te werken omdat door grootschalige opwekking van duurzame wiebelstroom het aanbod van netstroom niet langer de vraag kan volgen. In Duitsland wordt regelmatig overtollige stroom met bijbetaling verkocht aan NL, dt probleem hebben wij binnenkort ook. Met E-diftar wordt het voor consumenten interessanter apparaten (wasmachine/vaatwasser) in te schakelen als er sprake is van overtollige wiebelstroom en bij schaarste juist zo zuinig mogelijk met stroomverbruik om te springen. Op die manier kunnen vraag en ongevraagde aanbod beter op elkaar afgestemd worden.

De terugleververgoeding zal net als de tarieven voor afgenomen netstroom variabel worden. Is op het netwerk een groter aanbod van stroom dan de vraag dan zal de terugleververgoeding naar nul gaan. Is er juist een grotere vraag dan aanbod dan zal de terugleververgoeding weer maximaal zijn. Voor de eigenaren van zonnepanelen betekent dit dat het overvloedige aanbod van teruggeleverde zonnestroom in de zomer bij geringe vraag zal resulteren in geen terugleververgoeding, misschien zelfs in kosten voor het ongewenst terugleveren van stroom. Ik zie het wel gebeuren dat zonnestroom over een tijdje thuis wordt "afgefakkeld" om te voorkomen dat men kosten in rekening krijgt voor het ongewenst dumpen van zonnestroom op het netwerk... Dus airco aan, E-boiler aan, wasjes draaien zonder wasgoed... Misschien komt het toch nog goed met de Powerwall van Tesla. :lol:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie