Stalen buffer diy

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Eigenlijk gewoon om wat te spelen. Eens kijken hoe dat werkt, maar voorlopig snap ik er weinig van. Het idee is dat als die vergasser gestookt wordt, dat er dan geen mengventiel en pomp nodig zijn. Pas als de kachel goed op temperatuur is gaat de stroming op gang komen, creosoot zal dan niet gevormd worden. Zou leuk zijn, ook al liggen expansievat, mengventiel en pomp al klaar. Zoals ik al zei, eigenlijk om wat te spelen. En mislukkingen triggeren eigenlijk meer dan meteen geslaagde pogingen.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Stalen buffer diy

Bericht door LeaD »

Ik zie slechts 1 buis van de gele ketel omhoog gaan, zit de tweede er dan pal achter ?

1 duimse buis is toch wat klein om een behoorlijk debiet te halen zonder pomp , en de warme kant is niet geïsoleerd . Beide zijn niet ideaal om een goede stroming te bevorderen . -> Wat is de buisdiameter van die pelletkachel ?

Tijdens de ontwerpfase heb je toch een paar parameters al of niet al gekend waarmee je aan de slag moet . Is het voor een houtvergasser , zie je die 60° retour terugkeren , 90°C aanvoer bij volvermogen . Het nominaal vermogen van de ketel zal ook gekend zijn . Met deze gegevens zal je het debiet kunnen uitrekenen om dit vermogen om te zetten (waarschijnlijk naar de niet lekkende buffer :D ) . Voor een goede thermosifonwerking vraag dit om voldoende hoogteverschil .

Nadeel van het gebruik van een warmtewisselaar is het temperatuur verschil dat je nodig hebt om overdracht te verkrijgen . Hoe groter het verschil hoe groter de overdracht .

Het is wel een goed idee om de opstelling te kunnen laten werken zonder pomp , je kan de pomp toevoegen als optimalisatie . Bij stroomuitval blijft het systeem dan functioneren tot de ketel is leeggebrand zonder veel erg .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Stalen buffer diy

Bericht door LeaD »

Nog een vraag bij de lekkende buffer : Het gedeelte waar je een doorvoer hebt gemaakt voor de in en uitgang , was dat waterdicht ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Ja. Die is er al af en gaat op de volgende komen. Een voordeel van slecht hechtende kit.

Rekenen aan dat thermo is lastig. Niet echt iets van te vinden. Pellet is duims aansluiting, vergasser 1,5 duims. Beide 20 kW. Opvoerhoogte wordt max 2,7 m. Voor nu gaat er een pomp op de pellet. Is halfuurtje werk. Zodra snijkop 1,5 binnen is kan ik eens de vergasser proberen. Langzaam valt alles een beetje op zijn plek. WW wordt ribbelbuis in nieuwe buffer. Dan blijft nmi gelaagdheid intact.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Stalen buffer diy

Bericht door benthuis »

pelletpower schreef: 13 jan 2020, 20:35 Als er nog iemand een lekke buffer nodig heeft? Gratis afhalen anders worden het binnenkort 2 oud ijzer bakken.
Leuk lek? Onderkant als heet water bak bruikbaar?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Ha ha, das een goeie. Geen idee. Je zou t kunnen proberen. Afdekplaatje snij ik wel effe. Ben je een keer in de buurt? Afmeting buffer is 1140-1140 met hoogte 2412 mm. Als je er niet teveel water inzet en de kit repareert uitkrabt is t een redelijke kans. Zelf effe beoordelen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Oud ijzer staat op 18 ct hoorde ik vandaag. Dus ik wil wel ruimte maken, hij blijft geen maanden staan
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Stalen buffer diy

Bericht door Ramon »

Zonde...

Dus je gaat niet nog een poging wagen?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Jazekerwel. Nieuwe onderdelen staan klaar. Wilde eens wat uitbesteden. Bij steel247 wat besteld, vol met krassen! Dat gaat nieuwe buffer worden dus. Wel wat kleiner, 1912 hoog, 912 vierkant. Mocht t dicht blijven, dan steenwol aan de buitenkant, een cm of 20 of zo. Tenzij iemand betere tips heeft. Buffer komt dan op onderstel van 2700 hoog, pelletkachel, vergasser en wkk eronder. Alles op thermo de buffer in. Kan elkaar niet beinvloeden, geen gedonder met drukken enz. In de buffer een ribbelbuis van een meter of wat zodat er een opp ontstaat van een m2 of 6.

Morgen eens foto maken van de onderdelen. Bodem en deksel staan klaar. Mangat 400 moet er nog ingeklonken worden.

PS, nog iemand een guillotineschaar kopen? 3000 mm 6mm. Als we toch gaan opruimen.

Oh ja, ook nog een cv liftdeurhaard. Woonkamer is opnieuw gedaan en deze is over.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stalen buffer diy

Bericht door JantjeV8 »

pelletpower schreef: 14 jan 2020, 23:07 PS, nog iemand een guillotineschaar kopen? 3000 mm 6mm. Als we toch gaan opruimen.
Wat weegt die schaar Pellet?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Of 5 of 8 ton. Kan hem net niet tillen om te voelen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Nou , terug bij af. Pelletkachel staat te snorren, met pompje nu. Eens bezinnen en hergroeperen. De ruimte is beschikbaar dus dat hoekje moet ik maar eens geschikt gaan maken als technische ruimte. Wordt vervolgd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Stalen buffer diy

Bericht door Ramon »

pelletpower schreef: 15 jan 2020, 07:43 Of 5 of 8 ton. Kan hem net niet tillen om te voelen.
:lol:
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stalen buffer diy

Bericht door JantjeV8 »

pelletpower schreef: 14 jan 2020, 22:02 Oud ijzer staat op 18 ct hoorde ik vandaag. Dus ik wil wel ruimte maken, hij blijft geen maanden staan
Dan ken je gelijk de prijs voor die schaar.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Ha ha. Niet echt. Dan zou tie toch een ton of 22 moeten wegen.

Inmiddels kleinere automaat geinstalleerd om van 50 naar 25 A te kunnen. Schaar kan dan niet. Op een zaterdagavond alles in t donker gezet. Directie was not amused. Inmiddels weer drie maanden verder. Ik mis hem eigenlijk niet. Dan maar plaats maken voor nieuwe plasmasnijder. Das eigenlijk de reden dat ie weg kan.
Plaats reactie