Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Hallo iedereen,

 

Ik ben Wesley en heb een dringende vraag betreffende onze installatie.

 

2 jaar geleden zijn wij enthousiast begonnen ons huis te verduurzamen en geheel zelf voordienend te worden.

Helaas begint de enthousiasme er een beetje af te raken aangezien het niet correct schijnt te werken.

 

Ik heb al heel veel op het forum gekeken en kan hier niks vinden over deze “storing”in het systeem.

 

Het probleem!

In de avond koelt het systeem zijn eigen buffervat af. Als voorbeeld vannacht ruim 20graden.

 

Gister de hout cv kachel aangehad en toen we naar bed gingen (22:30uur) was het buffer 75graden. De zonnecollectoren waren op het moment 4,8graden. Houtkachel was toen we gingen slapen 83graden.

 

Nu vanmorgen (6:45uur) hoorde ik beneden de cv houtkachel pompgroep draaien. Ik weer naar de besturing en wat bleek buffervat was 55graden cv houtkachel waar de pomp van draaide was nog 54graden. En de collectoren op het dak gaven 44graden aan (was nog pik donker buiten).

 

Wat gegevens over de installatie:

Hout cv kachel 8,5kw

Pompgroep met mengventiel 60graden

Buis collectoren 2 platen totaal 48buizen.

Tiemme solarstation 10/30.

Buffervat 600liter met solar spiraal en hygiëne spiraal voor tapwater.

Besturing is de Resol MX (schijnt een hele goede besturing te zijn ik vind hem echter erg moeilijk 😊)

 

Ho staat het geheel:

 

Cv hout kachel staat in de woonkamer aan de muur van de gang. Achter deze muur is de gang met de trap. Direct onder de trap zit de pompgroep. Dit is zeg een meter. Dan gaan de leidingen door de muur heen richting schuur (geheel geïsoleerd was vroeger woonkamer)en dan naar boven. Op de eerste verdieping boven de schuur staat het buffervat. Vloer extra geïsoleerd teven schuine dak met extra isolatie.

Naast het buffervat hangt de solar pompgroep. Deze gaat naar boven (+/- 7 meter) het dak op.

 

Het rare is ook dat hij dit niet altijd doet. Ik monitor het nou al een aantal weken en het lijkt erop als het buffer goed warm is hij dit gaat doen.

 

Nu is mijn vraag wie kan ons verder helpen. Het lijkt me niet de bedoeling dat het systeem zn warmte in het buffer naar de collectoren gooit en beneden de houtkachel blijft draaien op één of andere manier?

 

Hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.

Groetjes Wesley.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door kockie »

Ergens gaat er iets fout in de regelaar. Zit er een noodkoeling op? Mogelijk dat deze >80 graden begint te koelen of zo.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door JantjeV8 »

Geen terugslagklepje ingebouwd die de natuurlijke stroming tegen gaat?
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Gerrie »

Ik heb het zelfde probleem alleen een 500l buffer is het niet zo dat 500 en 600l te klein is ?
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Bedankt voor de reacties.

De noodkoeling zit op de kachel en gaat bij 100° lopen. Dit hoor je duidelijk. Hier kan het niet aan liggen.

Terugslag klep heb ik er niet in zitten bij de kachel. Volgens mij zit het wel in de solar pompgroep waar de flowmeter zit? Of heb ik het daar verkeerd?

Bij de kachel heb ik daar ook een klep nodig? Aangezien deze lager staat dan het buffervat.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Gerrie schreef: 08 jan 2020, 19:34 Ik heb het zelfde probleem alleen een 500l buffer is het niet zo dat 500 en 600l te klein is ?
Nee deze schijnt oke te zijn. Groter is altijd beter dat wel.

Alleen hier koelt hij af door zijn eigen kachel en collectoren. Dat lijkt me niet te horen. Daar is de sturing toch voor :roll:
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

JantjeV8 schreef: 08 jan 2020, 17:17 Geen terugslagklepje ingebouwd die de natuurlijke stroming tegen gaat?
Grote kans dat een (extra) terugslagklep wonderen doet.
In mijn opinie lijkt het me, dat er een natuurlijke stroming ontstaat, waardoor er een temperatuur sensor oploopt, waardoor er een pompgroep aanslaat.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Ramon schreef: 08 jan 2020, 20:26
JantjeV8 schreef: 08 jan 2020, 17:17 Geen terugslagklepje ingebouwd die de natuurlijke stroming tegen gaat?
Grote kans dat een (extra) terugslagklep wonderen doet.
In mijn opinie lijkt het me, dat er een natuurlijke stroming ontstaat, waardoor er een temperatuur sensor oploopt, waardoor er een pompgroep aanslaat.
Dat denk ik ook dat dit zo gaat. Alleen vraag ik me af kan dat ook met de houtkachel die beneden staat?

En moet ik er een keerklep tussen zetten bij de solarleiding? Of een stuk buis soort sifon maken? Dat heb ik hier ook gelezen dat dat werkt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door kockie »

Noodkoeling: ik bedoelde koelprogramma, dat zorgt ervoor dat een te hete buffer gekoeld wordt door 's nachts water door de zonnecollector te laten stromen.
polykoi schreef: 08 jan 2020, 21:21 Of een stuk buis soort sifon maken
Ik heb een "sifon" van 3 meter (bovenkant buffer tot 80cm onder de grond), hier treedt ook regelmatig natuurlijke stroming in op. Moet ik nog eens iets aan doen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Stan1979 »

Je moet dingen gaan uitsluiten.

Als er iets mis is de regeling dan is de simpelste stap, regeling spanningsloos maken.

Blijft het dan nog, natuurlijke thermosifon en dan moet je gaan zoeken.

2 problemen vrees ik.

Ik weet niet hoe je regeling werkt verder, maar instellingen kunnen veel verprutsen in zo'n systeem ben ik wel achter bij anderen.

Probleem 1 zit in je houtkachel, als die blijft rondpompen wanneer je temp van je kachel hoog is en je vat nog niet zo hoog, moet deze afslaan als de temp van de kachel gelijk of lager is, logisch...
Maar als je instelling is dat dit bijvoorbeeld 2 graden is, dan zal je pomp blijven pompen en pompen en pompen tot je een verschil hebt van 2 graden.
Deze moet dus op minimaal 0 of liever +2 graden zijn bijvoorbeeld. Kachel 2 graden warmer dan vat, pomp uit.

Als deze blijft pompen verlies je al je warmte door natuurlijke trek in je kachel en koel je 's nachts je buffer.

Probleem 2 is je solar. Deze zal denk ik met thermosifon je panelen opwarmen of je pomp moet op een of andere manier aanslaan door een storing oid.

Uit te sluiten met de stekker eruit te halen.

Wel vreemd dat je het 's avonds niet hebt en 's morgens als je beneden komt wel, lijkt mij in de regelaar te zitten.

Succes
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Orbiter »

Wellicht op te lossen met een terugslagklepje. Om wat meer zekerheid te hebben is een schemaatje nodig.

Het moet alle componenten aangeven en natuurlijk ook hoe de aansluitingen lopen. Paar blokjes met de balpen op papier zetten is al voldoende, gestandaardiseerde symbolen zijn niet nodig.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Stan1979 schreef: 09 jan 2020, 21:12 Je moet dingen gaan uitsluiten.

Als er iets mis is de regeling dan is de simpelste stap, regeling spanningsloos maken.

Blijft het dan nog, natuurlijke thermosifon en dan moet je gaan zoeken.

2 problemen vrees ik.

Ik weet niet hoe je regeling werkt verder, maar instellingen kunnen veel verprutsen in zo'n systeem ben ik wel achter bij anderen.

Probleem 1 zit in je houtkachel, als die blijft rondpompen wanneer je temp van je kachel hoog is en je vat nog niet zo hoog, moet deze afslaan als de temp van de kachel gelijk of lager is, logisch...
Maar als je instelling is dat dit bijvoorbeeld 2 graden is, dan zal je pomp blijven pompen en pompen en pompen tot je een verschil hebt van 2 graden.
Deze moet dus op minimaal 0 of liever +2 graden zijn bijvoorbeeld. Kachel 2 graden warmer dan vat, pomp uit.

Als deze blijft pompen verlies je al je warmte door natuurlijke trek in je kachel en koel je 's nachts je buffer.

Probleem 2 is je solar. Deze zal denk ik met thermosifon je panelen opwarmen of je pomp moet op een of andere manier aanslaan door een storing oid.

Uit te sluiten met de stekker eruit te halen.

Wel vreemd dat je het 's avonds niet hebt en 's morgens als je beneden komt wel, lijkt mij in de regelaar te zitten.

Succes
Bedankt voor je antwoord.

Het klopt dat de pomp steeds uit gaat van de kachel beneden. Dat gebeurt de hele avond.
Het probleem treed op als ik er geen hout meer op gooi lijkt het wel.

Ik heb van de week de solar kraan dicht gedraaid om te kijken wat dit deed. Toen ik hem dichtdraaiede waren de solar leidingen al warm aan het worden.

Helaas de volgende ochtend toch weer het buffer leeg getrokken door de kachel.

Buffer was 57° en 72 toen er naar bed gingen.
Hij kan hem ook niet leger trekken als 60° volgens mij omdat dat reductie ventiel van 60° in de kachelpomp zit.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Orbiter schreef: 09 jan 2020, 21:28 Wellicht op te lossen met een terugslagklepje. Om wat meer zekerheid te hebben is een schemaatje nodig.

Het moet alle componenten aangeven en natuurlijk ook hoe de aansluitingen lopen. Paar blokjes met de balpen op papier zetten is al voldoende, gestandaardiseerde symbolen zijn niet nodig.
Ben ik mee bezig. Echter krijg ik geen foto's op het forum. Geeft steeds aan dat het bestand te groot is.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Buffer was 57° en 72 toen er naar bed gingen.
Hij kan hem ook niet leger trekken als 60° volgens mij omdat dat reductie ventiel van 60° in de kachelpomp zit.
Heb ik ook gehad bij een vriend. We hebben precies dezelfde kachel, precies dezelfde aansluitingen, zelfde buffervat, zelfde mengventiel.

Mijn mengventiel zit op de grond (onderkant kachel) zijn mengventiel zit op hoogte bovenkant kachel.

Zijn vat wordt ook leeggetrokken door natuurlijke stroming, die van mij niet. Precies wat je aangeeft:

Mijn mengventiel zakt de temp snel onder de 60 graden zodat hij de klep snel afsluit, bij hem blijft hij warmer en blijft hij lekken....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door kockie »

polykoi schreef: 10 jan 2020, 08:17 Ben ik mee bezig. Echter krijg ik geen foto's op het forum. Geeft steeds aan dat het bestand te groot is.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 5&start=30
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie