Rocket stove van stalen koker

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Rocket stove van stalen koker

Bericht door sjoerdb »

Ik wil experimenteel rocket stove in elkaar lassen van stalen koker, via het werk kan ik aan koker komen waar we niks mee doen. Het zijn korte, dunwandige kokers van ongeveer 45x45mm.

Als volgt te bouwen:
Horizontaal voor de luchtinlaat, verticaal voor de verbranding en diagonaal voor de hout toevoer.

is er een handleiding voor de lengte van de kokers?
Heb je ervaring dan hoor ik graag bevindingen en tips.
25-Pinterest.jpg
Laatst gewijzigd door sjoerdb op 10 dec 2019, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Rocket stove van stalen koker

Bericht door maarten martens »

fijn project, staan al veel voorbeelden op youtube

belangrijke nuance : dunwandig ... hoeveel mm ?
doorbranden is zeer goed mogelijk

succes en post hier maar relaas, liefst met fotos :wink:
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: Rocket stove van stalen koker

Bericht door sjoerdb »

2mm dik dacht ik, het zijn kokers die als afstand dienen voor een motorblok vervoer frame.

Wanddikte en levensduur horen bij elkaar, het is rest afval en ik dacht er wat leuks mee te willen doen
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Rocket stove van stalen koker

Bericht door bertocello »

Als experiment, ja! Maar in gebruik is de binnenmaat van 41 mm veel te klein.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove van stalen koker

Bericht door peterberg »

Er zijn een paar echte ontwerpen die samen onder de noemer rocket stove vallen. Je hebt de oer-rocket (als kooktoestel) van Larry Winiarski en de J-tube (ruimte verwarming) van Ianto Evans. Daar tussenin zit de batch box rocket geklemd waar ik zelf een flink aandeel in heb gehad. Verder heb je sinds enige tijd ook de K-rocket, het model dat je hier bedoelt. Dit ding heeft geen van de eigenschappen van de andere drie omdat er nauwelijks of geen secundaire verbranding plaatsvindt, het is enkel een klein vuurtje onderin een lange schoorsteen. Schoon branden doet-ie dus eigenlijk helemaal niet, warm worden natuurlijk wel maar dat is bij een rokend vuur in een oliedrum ook zo.

Het K-model appelleert aan het idee dat er lucht van onder de brandstof moet komen. Dat is een diep gewortelde misvatting, op deze manier heb je wel snel een vuur maar van goed verbranden is geen sprake. In mijn ogen is het dan ook een kl*te ding, het wekt ten onrechte de indruk van een serieuze variant.

Als je echt een goed werkend dingetje wilt maken van de buizen die je hebt, bak een J-tube in elkaar. Gebruik de verhoudingen 1:2:4:6, 1 is de maat van de buis, 2 de lengte van de korte J-poot, 4 de lengte van de horizontale buis en 6 de lengte van de lange verticale buis. De maten 2, 4 en 6 zijn gemeten in het hart van de buis. De maten zijn niet exact, als je maar zorgt dat de tunnel niet langer is dan pakweg 1,5 keer de staande poot (feed) en de lange poot (riser) 3 keer de feed.

Maak een klein vuurtje in de korte staande buis, blaas er even in en hij gaat. Het hout dat er rechtop in staat blijft vrijwel nooit hangen, wat onder de 45 graden hoek regelmatig voorkomt. Met als gevolg dat de onderkant van de brandstof er af brandt en de rest er brandend en wel uitvalt. Het vuur blijft onderin omdat de lucht exclusief van boven af komt. Om aan te steken zet ik wat houtjes in de feed en laat er een brandend aanmaakblokje in zakken, tussen twee houtjes geklemd zoals met chinese eetstokjes.

Ik heb even een tekeningetje gemaakt hoe het ding in elkaar zit, met de hartmaten er bij voor de buis die je wilt gebruiken. Als je er een echte van wilt maken moet er isolatie omheen, de temperatuur gaat dan flink oplopen en de verbranding wordt beter. Dan wordt met name de horizontale buis roodgloeiend en vallen de gaten er al vrij snel in als gevolg van snelle corrosie. Vandaar dat alle echte rocket heaters van vuurvaste materialen zijn gemaakt.
J-tube.jpg
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: Rocket stove van stalen koker

Bericht door sjoerdb »

Bedankt voor deze zeer uitgebreide en duidelijke uitleg, ik ga er van allebei bouwen. Door de koker maat zullen ze best schattig blijven en is het vooral leuk om van te leren.

Mijn idee is ook om ze dan mee te kunnen nemen naar weekendje weg met de vrienden, zo kan ik de kinderen leuk vermaken
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: Rocket stove van stalen koker

Bericht door sjoerdb »

Ik zat nog even na te lezen en tekening vergelijken,

@peterberg, je schrijft 1,2,4,6 maar in je tekening zie ik 1,2,3,6..... zie ik wat verkeerd of mag de 135 mm dus 180mm zijn?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Rocket stove van stalen koker

Bericht door pelletpower »

En de korte j in vuurvast beton storten. Dan kan staal wegrotten, J blijft.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove van stalen koker

Bericht door peterberg »

sjoerdb schreef: 17 dec 2019, 21:11@peterberg, je schrijft 1,2,4,6 maar in je tekening zie ik 1,2,3,6..... zie ik wat verkeerd of mag de 135 mm dus 180mm zijn?
Goed gezien, de verhoudingen zijn in de tekening anders dan wat ik in cijfers heb opgegeven. Allebei zijn correct, indien mogelijk dan heeft de kortere tunnel van de tekening de voorkeur. Komt doordat er continue (internationaal) onenigheid is over de verhoudingen, de maat van de buis wordt doorgaans niet meegenomen in de berekening. De lengte van de tunnel heeft wat meer speling, hoewel er ook mensen zijn die de zo'n ding willen bouwen door de wand van een huis heen. De feed buiten, de riser binnen lijkt heel leuk maar de tunnel wordt als gevolg daarvan te lang wat weer beperkt gecompenseerd kan worden met de lengte van de riser. De meeste mensen belanden dan weer in andere problemen.

In jouw geval: maak er gewoon eentje met de maten van de tekening en probeer hoe het werkt. Aangezien er een ruime bron van deze afval stukken is kun je een paar verschillende maken als je de smaak te pakken krijgt. En je hebt gelijk: het is een heerlijk ding om aan kinderen te laten zien. Volwassenen trouwens ook.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: Rocket stove van stalen koker

Bericht door sjoerdb »

De 1,2,4,6 versie is vandaag gelast, nog even 3 pootje eronder maken voor goeie stabiele stand. De 1,2,3,6 versie komt na de kerst vakantie wel, mooi even de tijd om deze te proberen.
Plaats reactie