kelderplafond isolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jamba
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2019, 17:42

kelderplafond isolatie

Bericht door Jamba »

ik woon in een jaren 70 huis met betonnenvloeren. We hebben vloerverwarming. Ik ga de kruipruimte met tonzon isoleren. Nu hebben we ook nog een kleine kelder. de betonnen vloer is zo 20 cm dik. deze vloer voelt in de kelder warm aan als de vloerverwarming aan staat. Dus die isoleren gaat ook werken!
Wat is een goede manier om dt de isoleren? het is een gebruikersruimte dus het moet we wel een beetje netjes uitzien. Ik heb PIR platen gevonden met fermacell verlijmd. Die lijken interessant, geen idee of dit handig is/goed isoleert.

Ik hoor graag ideeën!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kelderplafond isolatie

Bericht door JantjeV8 »

Fermacell is een vrij zware plaat, maar wel mooi en netjes af te stucen/sauzen. Punt van aandacht zal de bevestiging boven je hoofd zijn. Om de plaat niet over kleine schroefkopjes te laten breken, zul je met grotere schroefkoppen, ringen of rozetten moeten werken. Die stuc je dan weer niet zomaar weg.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: kelderplafond isolatie

Bericht door Atlas »

Dag,
Voor wat betreft je kelder:
Laatst gewijzigd door Atlas op 24 dec 2019, 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: kelderplafond isolatie

Bericht door Atlas »

Dag,
Voor wat betreft je kelder:

Fermacel is inderdaad zwaar.

Wij hebben een nieuwbouwkelder. 2 jaar oud. 5x 6meter Met "broodjes" vloer van EPS, Rc waarde 4,5. Hierop beton gestort met afwerkvloer met daarin ook vloerverwarming.
In de kelder is aan hoegenaamd aan de EPS niets te voelen voor wat betreft warmte van boven terwijl het daar in de woonkamer toch zeker en vaak 22-23c. is (Dit vanwege houtstook, dat dan wel. De vloerverwarming slaat hoegenaamd nooit aan.)
Persoonlijk vindt ik de afwerking van het kelderplafond niet storend. Weliswaar kijk je daar tegen verschillende kleuren EPS aan en is dat soms wat oneffen, maar storend is het niet voor mij.
Nadeeltje is wel dat je in in het kelder plafond geen dingen . ast kunt boren. In jou geval zou dat van te voren te ondervangen zijn door draadeinden iod aan te brengen in je huidige plafond die je door de EPS drukt, waar je later dan weer een houten plank voor verlichting en dergelijke aan kunt brengen.
.jpg
Ook zou je XPS-platen aan kunnen brengen door ze te lijmen middels stempelen. Deze zijn vaak goed 2e hands te verkrijgen. Ze isoleren wat beter dus je kunt dan met dunnere platen toe. De vlekken van het 2e hands materiaal kun je weer wegwerken door het plafond te gaan verven of spuiten waardoor het weer egaal is
.jpg
Bijlagen
xps.png
xps.png (53.75 KiB) 3660 keer bekeken
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: kelderplafond isolatie

Bericht door Atlas »

Voor wat betreft je Kruipruimteisolatie:

Bij het woord Tonzon krijg ik toch nu een warm gevoel.
Van hun website heb ik in de afgelopen maanden informatie gehaald waarbij ik een grote slag heb gemaakt.
Zo kon ik het maar niet droog krijgen in de kruipruimte aangezien de hoge grondwaterstand (een enkele keer zelfs kleine plasje op de diepste plekken)
maar bleef zorgen dat niet alleen het zand maar ook de funderingswanden nat en vochtig bleven.
Vele druppels water hingen er aan de EPS isolatie.
De kruipruimte bevind zich rondom de kelder. Vorig jaar had ik al een extra drainagebuis hierlangs gelegd om te voorkomen dat ooit de kelder met water vol zou lopen via de kruipgaten in de zijwanden van de kelder naar de kruipruimte toe.
Natuurlijk hielp dat maar afgelopen maanden toch weer plasjes in het zand van de kruipruimte.

Tonzon bracht mij het volgende advies ongewild via hun website en youtube filmpjes:
Voordat je de vloer van onderen gaat isoleren (das bij mij niet nodig, zit al XPS met Rc- waarde van 4,5) adviseren ze waterdichte folie op het zand aan te brengen. Dit met de bedoeling de kruipruimte minder vochtig te maken zodat je bij het aanbrengen van de "deken-folies" geen vocht opsluit.
Vocht is immers de slechtste isolator.

Van een bevriend Boer heb ik dik landbouwfolie van ca 0,22 mm gehad in een breedte van ruim 8 meter.
Alle "vakken" van de kamers tussen de funderingsmuren heb ik met folie belegd tot net iets opstaand tegen de funderingsmuren aan.
Hier en daar golfden na het aanbrengen de waterplasjes zelfs onder de folie.
Mijn verbazing was na een week al, maar zeker na 2 weken, heel groot: Ook werkelijk al het vocht aan het plafond (ik was kleddernat als ik het plafond per ongeluk met mijn rug aanraakte) en leidingen was verdwenen!
Met een vochtmetertje heb ik nu kunnen meten dat het vochtpercentage van de lucht gezakt is naar zo 85%. Dat lijkt hoog maar wanneer er maar een luchtstroming is -is bij mij het geval- is het blijkbaar meer dan voldoende om toch veel vocht af te kunnen voeren.
Zelfs de donkere kalkzandstenen funderingsmuren beginnen nu lichter, dus droger te worden.

Het advies aan jou zou dus kunnen zijn dat je eerst je kruipruimtevloer afdekt met waterdichte folie om eerst al het vocht aan het plafond wanden etc., te laten verdwijnen.
Hierna kun je dan je eventueel de thermokussens (wat voor Rc-waarde hebben die eigenlijk?) of wellicht nog iets anders aanbrengen.
Voor wat betreft je vraag over wat het best isoleert: hier zijn staatjes van op het net maar ook hier op dit forum te vinden.

Succes,
Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: kelderplafond isolatie

Bericht door Atlas »

Even een update:
ik schreef:
Met een vochtmetertje heb ik nu kunnen meten dat het vochtpercentage van de lucht gezakt is naar zo 85%. Dat lijkt hoog maar wanneer er maar een luchtstroming is -is bij mij het geval- is het blijkbaar meer dan voldoende om toch veel vocht af te kunnen voeren.
Zelfs de donkere kalkzandstenen funderingsmuren beginnen nu lichter, dus droger te worden.
Vanmiddag nog even weer onder de vloer geweest en constateerde het volgende:
-Temperatuur 13c.
-Vochtigheid 77%
-Alle kalkzandsteenblokken zijn nu krijtwit
-Waterplasjes hier en daar nog onder de landbouwfolie op het zand te voelen.

Mijn conclusie: dek het zand op de bodem van je kruipruimte af! De rest van het aanwezige vocht ventileert dan vanzelf weg.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: kelderplafond isolatie

Bericht door Blijfhopen »

Dag Atlas.
Goed idee, die folie. Ik vraag me het volgende af. Als je die folie een stukje tegen de muur omhoog laat komen, is het waarschijnlijk niet strak maar geplooid. Dan kan er toch nog
(een beetje ?)vocht uit de bodem ontsnappen.
Hoe is dat bij u. Lat er langs ? Schep zand er tegen ? Gewoon zo gelaten ?
Groet,
Gerard
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: kelderplafond isolatie

Bericht door Atlas »

Dag Gerard,

De landbouw-folie heb ik tegen de betonrand gelegd. Hierop weer bakstenen, zo om de ongeveer 1 meter. Vervolgens kun je de folie een beetje strak trekken waardoor er hoegenaamd geen vochtige lucht meer vanuit het natte zand rest van de kruipruimte komt.
Dat dat niet meer gebeurd bewijst het huidige vochtigheidsgehalte wel van 77%. Wat er wel komt kan makkelijk door de natuurlijke ventilatie afgevoerd worden.
Zelfs de betonstroken van 60 cm breed en 20cm hoog waarop de kalkzansteen fundering staat droogt aan de bovenkant. Dit had ik niet verwacht. En dat met een simpel zeiltje!

Ik ga ervan uit dat deze sterk verminderde vochtigheid in de kruipruimte zeker ook zijn invloed heeft op het klimaat in onze ruimtes/kamers erboven. Immers daar heerst een contante onderdruk door de mechanische afzuiging (die altijd aanstaat) en wasemkap (staat niet altijd aan natuurlijk, maar toch).
Zou alle afzuiging uitstaan dan doet ook de trek van de aanwezige houtkachel nog altijd een duitje in het onderdruk-zakje. (ook al staat er altijd een luchtrooster open hier)
Op die manier dus een voortdurende luchtstroom vanuit de kruipruimte -en bij ons ook via de kelder- naar de bovenverdieping langs plinten, doorvoeren etc. Dit is bijna niet 100% dicht te krijgen. Op het net kun je daar redelijk veel over vinden.
De bijlage 20200129_122750j.jpg is niet meer beschikbaar
Bijlagen
20200129_122750j.jpg
Laatst gewijzigd door Atlas op 29 jan 2020, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: kelderplafond isolatie

Bericht door Atlas »

Moeilijk te plaatsen die foto's. Wat beloofd wordt in "voorbeeld" Hieronder doet het programma naar alle waarschijnlijkheid niet. Had deze foto graag in het bericht hierboven geplaats maar dat lukt maar niet.
dan maar zo:
20200129_122833j.jpg
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: kelderplafond isolatie

Bericht door Route66 »

Yep, waar het KAN en nodig is ... moeten we "aan" het dampremmende zeil/folie.
Voor het comfort goed en de duurzaamheid en de knip...

Wat is op de foto het grijze plaat gedeelte?
Het witte links en rechts ervan is isolatie?
Plaats reactie