Warmtepompboiler rendement

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Warmtepompboiler rendement

Bericht door Ramon »

Ik verbaas me dat er op het internet zo jubelend gesproken wordt over een warmtepompboiler.

Ik heb diverse bedrijven benaderd met dezelfde vragen:
Waar moet de warmtepompboiler a: zijn lucht vandaan halen, en b: waar moet hij zijn lucht naartoe blazen?
En c: geldt dit voor in de zomer en in de winter?

Wat ze allemaal zeggen bij a: binnen vandaan.
De een: uit je mechanische ventilatieschacht, de ander: uit de warmste ruimte, etc etc.
Ze adverteren (bijna) allemaal, met: 1 kWh stroom levert 3,4,5 kWh gratis extra energie op.

Nu heb ik in een grijs verleden geleerd, dat er geen energie getoverd kan worden (perpetuum mobile)
Dus die zogenaamde gratis energie komt ergens vandaan. Waar komt die 3 a 4 a 5 kwh per kwh stroom vandaan? Uit huis.

Dus het komt er op neer dat je de temperatuur in huis gaat verlagen. Weg voordeel.

Nu komt de grap.

Stel dat het binnen 20 graden is, de warmtepompboiler staat aan. Hij zuigt 20 graden lucht aan, en gooit het er met laten we zeggen 5 a 10 graden uit.
Buiten is het 0. Elke liter lucht die de warmtepompboiler uit huis gooit moet met verse lucht (van buiten!) aangevuld worden. Er stroomt verse lucht van 0 graden je huis binnen. Wat betekend dit?

Dat als de warmtepompboiler lucht wegblaast die warmer is dan de buitenlucht, het ding een negatieve COP krijgt! Nee sorry, ik zeg het verkeerd. De WARMTEPOMPBOILER krijgt geen negatieve COP!
Hij produceert met 1 kWh stroom, 5 kWh warm water.
De cv moet vervolgens 6a7 kWh bijwarmen om de 0 graden lucht weer naar 20 te verwarmen.

Waarom is hier niks over op het internet te vinden? Waarom allemaal jubelverhalen? Waarom vertellen ze niet dat je in de zomer hem binnen moet laten blazen voor het koelen van je woning? Waarom IS er helemaal geen gratis energie bij dit ding?

Gratis is een warmtepomp die zn energie uit de buitenlucht/grond haalt. Buiten de geïsoleerde schil van je woning. Ik denk dat dit kabinet zich voor de zoveelste keer verkeerd heeft laten voorlichten...
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Warmtepompboiler rendement

Bericht door dormos »

Een warmtepomp haalt zijn rendement uit het feit dat 'ie de warmte niet maakt mbv electriciteit, maar die electriciteit gebruikt om een pomp aan te drijven die warmte onttrekt uit lucht.

Daarvoor heb je verschillende soorten warmtepompboilers. Er zijn er die de warmte onttrekken uit de afvoer van je ventilatiesysteem. Als dat een ouder systeem is zonder warmeterugwinning dan zou deze warmte anders ook weg zijn.
Zou je gewoon lucht uit je huis gebruiken dan moet je cv ketel inderdaad weer bijstoken om de onttrokken warmte te compenseren. Dit geldt echter alleen op het moment dat je stookt. Ook in de zomer heb je warm water nodig, en dan is het wel wenselijk dat je boiler je huis afkoelt.

Een ander optie is een warmtepompboiler die met een buitenunit werkt. Warmte wordt dan aan de buitenlucht onttrokken.
Stel dat het binnen 20 graden is, de warmtepompboiler staat aan. Hij zuigt 20 graden lucht aan, en gooit het er met laten we zeggen 5 a 10 graden uit.
Buiten is het 0. Elke liter lucht die de warmtepompboiler uit huis gooit moet met verse lucht (van buiten!) aangevuld worden. Er stroomt verse lucht van 0 graden je huis binnen. Wat betekend dit?
Hij hoeft het niet naar buiten er uit te gooien, kan ook gewoon weer terug in huis geblazen worden. Dat voorkomt vervanging met lucht van 0 graden.
Waarom is hier niks over op het internet te vinden?
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... armtepomp/
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Warmtepompboiler rendement

Bericht door Ramon »

Zou je gewoon lucht uit je huis gebruiken dan moet je cv ketel inderdaad weer bijstoken om de onttrokken warmte te compenseren. Dit geldt echter alleen op het moment dat je stookt.
Of die 2x 50 dagen in het voorjaar/najaar waarvan je denkt: Brr het is best koud binnen, maar om nu de kachel te gaan stoken/aan te gaan zetten...
Als het precies op temperatuur is in huis, of net iets te koud, en dat ding gaat aan, zou je dus moeten gaan stoken, om het weer op temperatuur te krijgen... Terwijl je niet zou hoeven stoken als dat ding uit was gebleven... Het creeert ook tocht/luchtcirculatie...
Ook in de zomer heb je warm water nodig, en dan is het wel wenselijk dat je boiler je huis afkoelt.
Dat betekend dat je dus zal moeten switchen tussen binnen uitblazen en buiten uitblazen. En waar laat je hem dan binnen uitblazen?

Ben jij een tevreden warmtepompboiler gebruiker?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Warmtepompboiler rendement

Bericht door Albert van WdJ »

Ramon schreef: 14 nov 2019, 19:03 Ben jij een tevreden warmtepompboiler gebruiker?
Ik wel.
Maar dan in de vorm van een split unit airco met inverter.
Draait in de hete zomer de binnentemperatuur 6-7 graden C naar beneden in een groot gedeelte van het huis (t.o.v. buiten).
En verwarmt nu de bovenverdieping in een mum van tijd naar 20 graden C.
En dat allemaal met een max. verbruik van 0,8 kW per uur.
Het mooie daarnaast is dat hij nog geen €600,- kost, en zelf te installeren is 8)

Maar andere vormen van warmtepompen voor ruimteverwarming komen er bij mij (nog) niet in.
Veel te duur en veel te complex qua installatie en onderhoud.
Laatst gewijzigd door Albert van WdJ op 14 nov 2019, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Change, before you have to.
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Warmtepompboiler rendement

Bericht door diamond »

idem :)
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Warmtepompboiler rendement

Bericht door GTV6 »

Tja het hangt af van hoe je hem gebruikt, kan nuttig zijn of totaal zinloos qua energiebesparing.
Ik heb er een en deze is met spiraal, dus in de zomer is mijn bovenverdieping warm en daar haalt hij de warme lucht en geeft mij koude lucht terug.
In de winter warm ik hem op middels de houtvergasser. Zo is het win win.
Maar er zijn genoeg situaties dat het geen win win is.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Warmtepompboiler rendement

Bericht door JantjeV8 »

Albert van WdJ schreef: 14 nov 2019, 20:50 En dat allemaal met een max. verbruik van 0,8 kW per uur.
In de zomer zou hij het koelen nog kunnen doen door gebruik van zonnepanelen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Warmtepompboiler rendement

Bericht door Ramon »

Ik bedoelde een warmtepompboiler. Niet een warmtepomp/inverter.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Warmtepompboiler rendement

Bericht door Albert van WdJ »

Voor warm sanitair water zou ik geen warmtepomp willen.
Het water wordt niet heet genoeg ter 100% voorkoming van Legionella. Dus je moet dan toch naverwarmen.

Dus heb ik, in serie met mijn houtcv-boiler ('s zomers in serie met mijn zonneboiler) een elektrische boiler en wat extra zonnepanelen.
Simpel, geen onderhoud en ook altijd veilig warm water van 60 graden C.
Change, before you have to.
Plaats reactie