Wakker geworden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Wakker geworden?

Bericht door ooievaar »

Jammer DJ, Overigens kan ik je alleen maar gelijk geven. Voor dit soort haat en angst discussies zijn er andere platforms zoals 8chan , Geert en verwanten hebben hiervoor vast ook wel een kanaal.
Zodra we gaan praten over groepen ipv mensen die we kennen komen we op een hellend vlak. Vergeet niet wat er op deze wereld werd en wordt afgemoord door mensen die op semi intellectueel niveau elkaar die angst en haat aanpraten....
Gebruikersavatar
Ivarrr
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 okt 2019, 16:57

Re: Wakker geworden?

Bericht door Ivarrr »

ooievaar schreef: 04 nov 2019, 09:49Zodra we gaan praten over groepen ipv mensen die we kennen komen we op een hellend vlak.
Hierin schuilt een tegenstrijdigheid, want feitelijk zeg je hiermee dat mensen 80 jaar geleden geen nare dingen hadden moeten zeggen over de nazi's, omdat dit een groep was. En feitelijk maak je jezelf al meteen in de volgende zin schuldig aan precies datgene wat je in de eerste zin veroordeelt: "mensen die op semi intellectueel niveau elkaar die angst en haat aanpraten." Spreek je hier over mensen die je persoonlijk kent? Nee, je spreekt hier over een collectief van mensen.
8chan
Precies, een collectief, geen individuen die jij persoonlijk kent.

IEDEREEN praat over groepen en abstracties. Laten we daar gewoon realistisch over zijn. En hoewel dat tot genocide KAN leiden, is dat niet de enige logische uitkomst.

De meest gevaarlijke gedachte van de afgelopen vijf jaar is de absurde stelling dat alleen blanke mensen racistisch kunnen zijn. Zelfs MTV (ooit een kanaal voor muziek, nu voor linkse ideologie) verkondigde dit de afgelopen jaren herhaaldelijk: "Reverse racism is not a thing."

De harde waarheid is dat racisme, in de oorspronkelijke betekenis van het woord, onder ALLE etnische groepen voorkomt, vooral in de dommere lagen van elke groep. Er is wel degelijk zoiets als wrok en haat jegens de blanke mens, waarbij onschuldige, nietsvermoedende blanken worden "gestraft" (door middel van criminaliteit of zogenaamd "zinloos geweld") voor iets dat hun voorouders zouden hebben gedaan.

De slimmere lagen van een etnische groep zijn veel minder geneigd tot racistisch gemotiveerd geweld. Op een universiteit (en dan vooral binnen STEM) vervagen etnische verschillen vrijwel geheel, omdat er daar een voorselectie heeft plaatsgevonden, direct of indirect op basis van hoog IQ. Op een school voor speciaal onderwijs daarentegen...

En dat is een belangrijke factor in de huidige problematiek. De gastarbeiders uit de jaren zeventig zijn niet geselecteerd op basis van IQ. En ook vandaag de dag worden verblijfsvergunningen niet verstrekt op basis van IQ. Dat is vragen om problemen. Want juist de moderne, geautomatiseerde samenleving biedt werkgelegenheid voor personen met een hoog IQ en steeds minder werk voor mensen met een gemiddeld tot laag IQ. Hoe meer mensen Europa binnenstromen met een laag IQ, of daar vervolgens geboren worden, hoe meer werklozen, hoe meer criminelen, en hoe meer gewelddadige racisten en fundamentalisten.
“We do not "come into" this world; we come out of it, as leaves from a tree. As the ocean "waves," the universe "peoples." Every individual is an expression of the whole realm of nature, a unique action of the total universe.” ― Alan Watts
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Wakker geworden?

Bericht door ooievaar »

de blanke mens


Dan heb ik het allemaal wel weer gehoord. Dit boreale geleuter hoort volgens mij zeker niet op dit forum thuis . Vaders en moeders moderatoren ,
schoon alsjeblieft dit forum op !!!
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Discussie, maatschappij, economie en ecologie heet het hoofdstuk waar dit onder geschreven is. Volgens mij sluit dat wel aan. Waarom zou dat weg gehaald moeten worden? Hij schrijft ook niet dat we hem precies moeten volgen. Ieder doet er z'n eigen ding mee, maar censuur is geen maatschappelijk open discussie.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wakker geworden?

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef: 04 nov 2019, 17:02 maar censuur is geen maatschappelijk open discussie.
Precies, Jan.

Als je het niet eens bent met de mening van Ivarrr, dan lijkt mij "discussie" een beter antwoord dan "opschonen".

En als je er geen zin in hebt, dan zijn er mogelijkheden om berichten van mensen niet meer weer te geven. Of, zoals DJ helaas doet, besluiten je vertier elders te zoeken. Er is hier genoeg interessants te lezen uit vroegere tijden, daar hoef je op zich niet voor mee te doen met de huidige actieve leden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wakker geworden?

Bericht door alefarendsen »

Pietje schreef: 04 nov 2019, 20:11 Als je het niet eens bent met de mening van Ivarrr, dan lijkt mij "discussie" een beter antwoord dan "opschonen".
Goed, dat wil ik dan wel voor één keer een kans geven.
Ivarrr schreef: En dat is een belangrijke factor in de huidige problematiek. De gastarbeiders uit de jaren zeventig zijn niet geselecteerd op basis van IQ. En ook vandaag de dag worden verblijfsvergunningen niet verstrekt op basis van IQ. Dat is vragen om problemen. Want juist de moderne, geautomatiseerde samenleving biedt werkgelegenheid voor personen met een hoog IQ en steeds minder werk voor mensen met een gemiddeld tot laag IQ. Hoe meer mensen Europa binnenstromen met een laag IQ, of daar vervolgens geboren worden, hoe meer werklozen, hoe meer criminelen, en hoe meer gewelddadige racisten en fundamentalisten.
Laat me dit proberen te verduidelijken; je zou graag willen dat verblijfsvergunningen verleend worden op basis van IQ? Dus, als Klaas uit een war thorn land in Nederland asiel aanvraagt... of, als Henk die voor z'n leven moeten vrezen omdat hij homo is en het land waar hij vandaan komt vijandig staat tegenover homoseksuelen... of... of... dan moeten Klaas en Henk en al die anderen eerst een IQ-test doen? En dat als het IQ niet hoog genoeg is, dan moeten Klaas en Henk en al die anderen terug naar het land van herkomst?
Er is hier genoeg interessants te lezen uit vroegere tijden, daar hoef je op zich niet voor mee te doen met de huidige actieve leden.
We hebben het hier uit in het verleden uittentreure over gehad, dus ik weet inmiddels dat sturing op dit forum er niet in zit, maar ik ben hier wel met een reden. Als die reden ondergesneeuwd raakt (verschillende draadjes worden de laatste week gekaapt en nemen wat mij betreft minder prettige wendingen) heb ik weinig meer aan al dat moois wat er in het verleden gepost is. Dan is het niet meer dat leuke open praktisch ingesteld clubje mensen die constructief met elkaar nadenkt hoe beter in balans te leven met wat de wereld ons biedt.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wakker geworden?

Bericht door Pietje »

alefarendsen schreef: 04 nov 2019, 21:56Dan is het niet meer dat leuke open praktisch ingesteld clubje mensen die constructief met elkaar nadenkt hoe beter in balans te leven met wat de wereld ons biedt.
Met lede ogen zie ik het gebeuren dat de onderwerpen langzaam maar zeker verschuiven richting eco-aflaten, goedkoop stoken, en vooral lekker doorgaan. De hoeveelheid mensen (waar ik mezelf toe reken) die dingen graag anders willen aanpakken neemt af, schrijft minder, deelt minder. Dat wat er geschreven moet worden, is kennelijk genoeg geschreven, en steeds minder gelezen. Het gaat weer "goed" met de economie, de maatschappij sjokt weer gewoon verder. Dat we meer en meer tegen grenzen aan lopen wordt als doemdenken bestempeld, of de grenzen zijn geen grenzen, of slecht voor de economie, of het vaakst eigenlijk alle drie tegelijk.

Het forum is het forum. Mensen komen en gaan, en we zijn met ons allen verantwoordelijk voor inhoud en fatsoen. Ik houd de nieuwe posts wel bij, al lees ik nog maar 3%. Dat is wel anders dan 7 jaar geleden...

Als ik iets wil weten, gebruik ik de zoekfunctie, en vind eigenlijk alle antwoorden op mijn vragen. Dat is ook een kracht van dit forum.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wakker geworden?

Bericht door remco d »

Dat klopt, maar ik vind dat wel jammer. In mijn privé omgeving kan ook niet op begrip rekenen betreffende onderwerpen op dit forum. Men vind mij hier al een rare snuiter omdat we met een gezin slechts één auto hebben. Toch valt nu ook hier de bekrompenheid tegen van sommigen. Om verwijdering van berichten vragen die je niet aanstaan??? Meteen de racisme kaart trekken als dooddoener?? Wat mij betreft een schande. Ooievaar: u heeft de verkeerde vogel als naam gekozen, struisvogel was beter geweest. Wat is er mis mee om autochtone Nederlanders, blanke mensen te noemen? En daar is wel degelijk haat tegen, met name door veel moslims. De doodgeschopte grensrechter een paar jaar geleden had geen trappen gekregen als hij moslim was geweest, om maar eens een klein voorbeeldje te noemen. Als men dit benoemen hier racisme vindt zit ik hier toch verkeerd. Dat is nog heel wat dommer dan klimaatontkennen.

Mvg Remco
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Precies, ik las niets verkeerds, beschuldigends of discriminerends. Wel een mening en visie. Sommige analyses moest ik beamen, sommige vond ik ook ver gaan. Maar om direct hem de mond te snoeren, dat vind ik te ver gaan. Om direct maar op te geven en het forum te verlaten vind ik slap. Dan lees je het toch niet, moeilijk hoor.
Gebruikersavatar
Ivarrr
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 okt 2019, 16:57

Re: Wakker geworden?

Bericht door Ivarrr »

alefarendsen schreef: 04 nov 2019, 21:56als Henk die voor z'n leven moeten vrezen omdat hij homo is en het land waar hij vandaan komt vijandig staat tegenover homoseksuelen...
Als we doorgaan met het huidige beleid dan wordt ook Nederland een land waar homoseksuelen moeten vrezen voor hun leven. In sommige steden en wijken is dat zelfs al in toenemende mate het geval. Bovendien worden de problemen in het land van herkomst nooit aangepakt als iedereen die onder druk staat naar een ander continent vlucht.
je zou graag willen dat verblijfsvergunningen verleend worden op basis van IQ?
Idealiter blijven de personen met een hoog IQ (en hoger opgeleide personen in het algemeen) in hun eigen land omdat anders dat land te maken krijgt met een brain drain waardoor er nog meer problemen ontstaan, met nog meer vluchtelingen ten gevolg. Dus nee, dit was niet mijn voorstel. Mijn positie is dat migratie zoveel mogelijk ontmoedigd moet worden en dat wij onze capaciteit voor het opvangen van vluchtelingen voorlopig moeten reserveren voor rampen en andere onvoorziene omstandigheden binnen Europa zelf.

Ook is het mijn positie dat we inmiddels al meer dan genoeg hulpbehoevende mensen een permanente verblijfsvergunning hebben gegeven en dat we die nu eerst maar eens moeten zien te integreren. Pas wanneer alle etnische spanningen zijn opgelost, en iedereen zich kan vinden in de nieuwe Nederlandse identiteit (die wat mij betreft best anders mag zijn dan 50 of 100 jaar geleden), kunnen we weer nieuwe niet-westerse vluchtelingen opvangen.

*****

En aan ooievaar: de term "blanke mens" ligt pas een jaar of vijf onder vuur. De meeste Nederlanders ouder dan 20 jaar zijn gewend om "blank" te zeggen en beschouwen "witte mens" een absurd anglicisme, via groepen als BLM overgewaaid uit Amerika en Canada. Ik gebruik de term "blanke mens" met betrekking tot situaties waarin het uiterlijk van Europeanen een rol speelt in raciaal gemotiveerde criminaliteit en (seksueel) geweld.
“We do not "come into" this world; we come out of it, as leaves from a tree. As the ocean "waves," the universe "peoples." Every individual is an expression of the whole realm of nature, a unique action of the total universe.” ― Alan Watts
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wakker geworden?

Bericht door pelletpower »

Bewust heb ik niets gezegd in deze discussie. De dingen die DJ aanhaalt zie ik ook, en daar maak ik me helaas ook schuldig aan. Echt jammer, je vervult een voortrekkersrol DJ.

Wat Pietje aangeeft, heeft mijn gedachten ook gekruist. Het gaat weer goed met de economie, fuck t eco. In t verleden kwamen er echt leuke topics voorbij.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wakker geworden?

Bericht door alefarendsen »

Ivarrr schreef: Pas wanneer alle etnische spanningen zijn opgelost, en iedereen zich kan vinden in de nieuwe Nederlandse identiteit (die wat mij betreft best anders mag zijn dan 50 of 100 jaar geleden), kunnen we weer nieuwe niet-westerse vluchtelingen opvangen.
Goed, dat is helder.

Ik ben programmeur van origine en hou van structurele oplossingen, eerst afbreken, dan weer opbouwen, geen lapwerk, et cetera. Als we dan naar echt structurele oplossingen gaan kijken, dan zou ik nog een stuk verder terug in de tijd willen gaan dan jij. Ik stel voor dat we teruggaan naar jager/verzamelaar.
  • Geen olie / kolen / gas meer uit de grond, de industriële revolutie heeft zoveel schade gedaan... Dat betekent dus ook geen windmolens meer, geen zonnepanelen. Per direct, of eventueel met een overgangstijd van 1 jaar stoppen met gebruik van elektriciteit
  • Geen grotere communities meer dan 50 tot 150 man, wordt het groter, dan kunnen we de consequenties van onze eigen acties niet meer overzien is
  • Geen landsgrenzen meer, waarom zouden we mensen verbieden een paar 100 of 1000 kilometer te verplaatse als het op de plek waar ze daarvoor verbleven een paar jaar te droog is om in een fatsoenlijk dieet te kunnen voorzien
  • Geen landeigendom meer, het is toch te zot voor woorden dat ik 3ha land tot mijn eigendom kan rekenen en ik andere mensen het recht tot toegang kan ontnemen?
En pas als we zo ver zijn, weer een internetforum beginnen om over ecologie te praten.

Een probleem onderkennen is 1, de oorzaak kunnen benoemen is 2. Dan vervolgens er een actie aankoppelen is iets van een heel andere orde.

Dat er issues zijn rondom culturen en identiteit negeer ik niet, de statistieken liegen niet en ik heb ook wel eens een vervelende ervaring hier of daar. Niets onoverkomelijks overigens of eigenlijk ook niets waar ik zelf niet ook een rol in speelde... Dat bepaalde acties / beleid & gebeurtenissen in het verleden daar debet aan zijn ontken ik ook niet. Dat een totale immigratiestop voor niet-westerse vluchtelingen dan een oplossing is dat weiger ik te accepteren.

Ik ben echt dolblij dat Frankrijk mij als luchtvluchteling per 1 januari wil accepteren, dat mij kindjes daar naar school kunnen, ondanks dat ze niet wel weten van Koningsdag en niet van 14 Juillet. Cultureel zijn de Fransen en ik echt anders en dat verschil is misschien wel net zo groot als het verschil tussen mij en dat Eritrese gezin wat hier af en toe over de vloer komt. Westers versus niet-Westers, dat gaat over wij en zij...

Mijn grondhouding is er één van samen en niet van apart. Eentje van wij allemaal en niet eentje van wij en zij. We zitten samen in deze shit (en nogmaals, die ontken ik niet), dan moeten we dat ook samen oplossen. Het kan maar zo zijn dat we elkaar in de toekomst echt nodig gaan hebben en dan bedoel ik niet op een forum over ecologie. Als dan de grondhouding er eentje is van samen, dan is onze uitgangspositie een stuk beter dan eentje van apart.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

alefarendsen schreef: 05 nov 2019, 09:16 Per direct, of eventueel met een overgangstijd van 1 jaar stoppen met gebruik van elektriciteit

En pas als we zo ver zijn, weer een internetforum beginnen om over ecologie te praten.
Daar is ook nog wat denkwerk voor nodig, zou zo niet weten hoe dat op te lossen. :lol:
alefarendsen schreef: 05 nov 2019, 09:16 Dat een totale immigratiestop voor niet-westerse vluchtelingen dan een oplossing is dat weiger ik te accepteren.
Misschien las ik het verkeerd, maar wel anders in elk geval: geen immigratiestop, maar een pauze om eerst de zaakjes goed te regelen, daarna weer verder door te pakken. Het stroopt nu op en daar wordt ook niemand gelukkig van.
Gebruikersavatar
Ivarrr
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 okt 2019, 16:57

Re: Wakker geworden?

Bericht door Ivarrr »

remco d schreef: 05 nov 2019, 06:06En daar is wel degelijk haat tegen, met name door veel moslims. De doodgeschopte grensrechter een paar jaar geleden had geen trappen gekregen als hij moslim was geweest, om maar eens een klein voorbeeldje te noemen.
Dat is inderdaad een bekend voorbeeld. Maar het zal je zijn opgevallen dat ik de woorden "moslim" en "islam" relatief weinig gebruik en het in plaats daarvan meestal heb over "etnische spanningen". Ik doe dit omdat de problematiek naar mijn mening niet tot de islam beperkt is en bij veel van dit soort voorbeelden islam niet eens de belangrijkste factor is. De "mocro-maffia" is geen islamitische organisatie. Trouwstoeten met gehuurde Ferrari's en cocaïne in de neus zijn geen islamitische traditie. Overlast veroorzaken in een zwembad heeft niets met de islam te maken.

Inderdaad maakt de islam deel uit van de problematiek, vooral als hardnekkig obstakel voor integratie in een humanistische samenleving, maar er zijn inmiddels ook gruwelijke daden begaan ten behoeve van een voodoo ritueel, om maar wat te noemen. Of denk aan het activisme van Grauwe Eeuw, het gezeur over zwarte piet, en voorstellen om wiskunde te "dekoloniseren".

En dit soort anti-blanke, anti-Europese sentimenten leven ook onder bepaalde blanken zelf. Het volgende citaat is van Stuart Basden, een van de grondleggers van Extinction Rebellion (XR):
I’m here to say that XR isn’t about the climate. You see, the climate’s breakdown is a symptom of a toxic system of that has infected the ways we relate to each other as humans and to all life. This was exacerbated when European ‘civilisation’ was spread around the globe through cruelty and violence (especially) over the last 600 years of colonialism, although the roots of the infections go much further back.

As Europeans spread their toxicity around the world, they brought torture, genocide, carnage and suffering to the ends of the earth. Their cultural myths justified the horrors, such as the idea that indigenous people were animals (not humans), and therefore God had given us dominion over them. This was used to justify a multi-continent-wide genocide of tens of millions of people. The coming of the scientific era saw this intensify, as the world around us was increasingly seen as ‘dead’ matter — just sitting there waiting for us to exploit it and use it up. We’re now using it up faster than ever.

Euro-Americans violently imposed and taught dangerous delusions that they used to justify the exploitation and reinforced our dominance, while silencing worldviews that differed or challenged them. The UK’s hand in this was enormous, as can be seen by the size of the former British empire, and the dominance of the English language around the world.
Zit hier een kern van waarheid in? Uiteraard. Maar is het genuanceerd? Nee, beslist niet. Geen historicus zou zichzelf zo uitdrukken. Het negeert 1) dat ook andere volkeren succesvolle pogingen hebben gedaan tot imperialisme, bijvoorbeeld de Arabieren, Hunnen, Turken en Mongoliërs, 2) dat de blanken ook veel goeds hebben gebracht en daarom in veel gebieden verwelkomd zijn en nog steeds welkom zijn, 3) dat slavernij onder alle oude volkeren voorkwam, ook onder de Afrikanen en Azteken etc., en 4) dat de zogenaamde "genocide" juist voor een bevolkingsexplosie heeft gezorgd.

En heeft dit soort taalgebruik een positieve invloed op de verstandhouding tussen hedendaagse volkeren? Nee. Vooral lager opgeleide personen die enkel met dit soort "feiten" worden geconfronteerd, reageren hierop met wrok, haat en geweld. Over "haatzaaierij" gesproken...

Maar je hebt gelijk: de grenswachter was maar een "ongelovige". Dit speelt inderdaad een rol bij dit soort "zinloos geweld". Wanneer op een treinperron door een "verwarde man" zogenaamd "willekeurige" mensen worden neergestoken, dan zijn dat altijd "toevallig" allemaal willekeurige blanke mensen in westerse kledij, dus duidelijk herkenbaar als ongelovigen.
Laatst gewijzigd door Ivarrr op 05 nov 2019, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
“We do not "come into" this world; we come out of it, as leaves from a tree. As the ocean "waves," the universe "peoples." Every individual is an expression of the whole realm of nature, a unique action of the total universe.” ― Alan Watts
Gebruikersavatar
Ivarrr
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 okt 2019, 16:57

Re: Wakker geworden?

Bericht door Ivarrr »

alefarendsen schreef: 05 nov 2019, 09:16Als we dan naar echt structurele oplossingen gaan kijken, dan zou ik nog een stuk verder terug in de tijd willen gaan dan jij. Ik stel voor dat we teruggaan naar jager/verzamelaar.
Feitelijk is dat ook wat ik voorstel, zoals uiteengezet in de laatste reactie van het topic Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Al hebben we het dan natuurlijk wel over de verre toekomst en niet de komende 30 jaar.

Wat jagen betreft is het belangrijk om te beseffen dat veel grote prooidieren inmiddels zijn uitgestorven en ook de kleinere prooidieren flink zijn uitgedund. Dit zal daarom een zeer geleidelijke overgang moeten zijn. Het is te hopen dat de eerstvolgende ijstijd geleidelijk begint, want dit keer zijn er geen mammoeten om op te jagen.

Mede om die reden denk ik dat volledig teruggaan naar de jager/verzamelaar situatie op de korte termijn niet realistisch is. Wat mij betreft wordt het een jager/verzamelaar/permacultuur situatie.
Dat betekent dus ook geen windmolens meer, geen zonnepanelen.
Ook daar kan ik me in vinden. Zoals ik het zelf uitdrukte in dat topic: "Een duurzame wereld is vanuit mijn oogpunt vrij van kernreactoren, windmolens, (grootschalige) waterkrachtcentrales en de (grootschalige) verbranding van fossiele brandstoffen, dus we zullen het met heel wat minder beschikbare energie moeten doen."
Geen landsgrenzen meer
In een ideale wereld en op de lange termijn, eens. Al weet ik niet of dit werkelijk haalbaar is, aangezien begrenzing een natuurlijk verschijnsel is (in de biologie noemen we het celmembranen en het noodzakelijke afbakenen van een territorium).
Geen grotere communities meer dan 50 tot 150 man
Eens, al moet er dan wel voldoende uitwisseling zijn tussen die gemeenschappen, anders krijg je te maken met de problemen van inteelt. Ik neem aan dat je bekend bent met de ideeën van Charles Fourier, in het bijzonder zijn concept van de phalanstère gemeenschappen?
het is toch te zot voor woorden dat ik 3ha land tot mijn eigendom kan rekenen en ik andere mensen het recht tot toegang kan ontnemen?
Hangt er van af. Als jouw gezin of gemeenschap jaren bezig is geweest met het verwijderen van stenen en het toevoegen van bemesting, irrigatie etc., dan vind ik het vrij redelijk dat zowel de grond als de oogsten jullie eigendom zijn en anderen het niet zomaar kunnen komen leegroven en toe-eigenen. Voor wat, hoort wat.
Laatst gewijzigd door Ivarrr op 05 nov 2019, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
“We do not "come into" this world; we come out of it, as leaves from a tree. As the ocean "waves," the universe "peoples." Every individual is an expression of the whole realm of nature, a unique action of the total universe.” ― Alan Watts
Plaats reactie