Geurhinder bij houtstook.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Geurhinder bij houtstook.

Bericht door Blijfhopen »

GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door Paul Joosten »

Mooi stuk werk! Veel tips waren al bekend natuurlijk. Hopelijk draagt het bij tot vermindering van overlast bij minder ervaren stokers en tot een betere acceptatie van goed stoken bij de rest van de bevolking.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door JantjeV8 »

Ik hoop het ook, maar zeikerds blijven zeikerds, daar kun je het nooit goed bij doen. Compromissen sluiten lukt niet, eens tegen, altijd tegen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door Albert van WdJ »

Het is best een goed uitgewerkt document.
Er blijven echter altijd wat subjectieve elementen in dit verhaal.

Maar je kan zo'n document ook als een winstpunt zien.
Op het moment dat je gewoon voldoet aan alle gestelde eisen, en je krijgt toch klachten, heb je een handvat.
Of een methode om er wat aan te doen.

En het drukt ons als houtstoker met de neus op de feiten dat je bewust bezig moet zijn, zeker in de dichtbebouwde en bewoonde omgeving.
Dat is ook een ecologische inslag die je best mag bezitten.
Het onderwerp krijgt namelijk steeds meer aandacht in de media.
Met een houding van: "we doen het toch al jaren zo en er klaagde nooit iemand" kom je gewoon niet meer mee weg.
Die tijd is voorbij. En waarschijnlijk al langer dan dat wij vermoeden.
Change, before you have to.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door Blijfhopen »

Voor mij was het verschil in meetwijze van hout onthullend. Er moeten dus % bij.
Inzichten van Peter worden naar mijn idee bevestigd.
GdeJ denkt met u mee.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door Johndc »

"
[edit1]En het drukt ons als houtstoker met de neus op de feiten dat je bewust bezig moet zijn, zeker in de dichtbebouwde en bewoonde omgeving.
Dat is ook een ecologische inslag die je best mag bezitten.
Het onderwerp krijgt namelijk steeds meer aandacht in de media.
Met een houding van: "we doen het toch al jaren zo en er klaagde nooit iemand" kom je gewoon niet meer mee weg.
Die tijd is voorbij. En waarschijnlijk al langer dan dat wij vermoeden
[/edit1]."
Zo zit ik in een bewoond gebied en kreeg klachten van twee "nieuwe" overburen, ze hadden gelijk, het lag aan nat geregend hout dat ik stookte.
Zelf was ik er uiteraard niet gelukkig mee maar het was wel degelijk zo!
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door Boudewijn »

Ik heb dat document ook bekeken maar er staan ook dingen wat zeker niet goed is die open houtopslag met dat dakje erboven,dat regent toch doornat ,en een schoorsteentemperatuur van 180 graden dan stook je voor de mussen en op straat ruiken er heeft hier iemand op straat geroken en ik zei kom op het dak bij de schoorsteen hij rook vrijwel niets alleen zijn bril besloeg
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door Sandman79 »

Boudewijn schreef: 04 okt 2019, 12:32 open houtopslag met dat dakje erboven,dat regent toch doornat
Neen dus. Dat levert goed droog hout op, mits de wind er ook nog goed bijkan.
Een schoorsteentemperatuur van 180 graden kan inderdaad nog wel ies lager, maar ook niet meer heel drastisch. Je wilt ook nog trek hebben als je je kachel net aan het opstoken bent, en 180 graden is nog wel een stukje beter als 350° Als je te laag gaat met je schoorsteentemperatuur wilt hij weer niet voldoende trekken en/of krijg je condensatie die ook voor wat extra issues kan zorgen.

Eea kan nog wel opgevangen worden met bypassen en/of ventilators etc, maar dat heeft 99% van de houtstokers niet tot zijn beschikking.
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door Boudewijn »

Maar de wind neemt ook weleens regendruppels mee of jachtsneeuw.de schoorsteentemperatuur van onze ketel is rond de 60 graden en hij trekt goed.Ik heb wel een ventilator maar op natuurlijke trek brandt hij ook goed.Heb je mijn ketel op voorstelforum zelfgemaakte houtketel gezien? Hij is wel erg afwijkend van andere ketels.Het opstarten gaat ook anders,ik zorg bij het uitgaan dat er nog houtskool op het branderroostertje blijft liggen.Bij het opstarten is een aanmaakblokje in de houtskool voldoende om rookvrij op te starten.Met enkele minuten een volle vlam.ik heb 8 kilo vurenhout nodig om 2000 liter water van 40 graden op 65 graden te krijgen
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door dormos »

Boudewijn,

Vocht van een beetje regen oid is niet zo'n groot probleem, het vocht wat je kwijt wilt is het vocht in de houtcellen zelf. Is dat er eenmaal uit dan is beschut opslaan voldoende. Een beetje slagregen is dan geen groot probleem.

8 kilo hout om 2000 liter water 25 graden op te warmen lijkt me een beetje optimistisch:

1ml water 1 graad opwarmen kost 1 calorie

2000 liter water is 2 miljoen ml water

2 miljoen ml water 1 graad opwarmen kost dus 2 miljoen calorieën

2 miljoen ml water 25 graden opwarmen kost dus 2*25 =50 miljoen calorieën

1 calorie is 4.1840 Joule

50 miljoen calorieën = 209,2 miljoen Joule = 209.200 KJoule nodig

3600kJ = 1kWh

209200 KJoule = 58 kWh

1 kilo hout levert ongeveer 4kWh

58kWh is dus 14,5 kilo hout, waarbij verliezen niet worden meegerekend.

Het lijkt me dus dat je minstens 16 kilio hout nodig zou hebben in plaats van 8 kilo. Of zie ik iets over het hoofd?

Groet,

hans
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door Lieve »

Of zie ik iets over het hoofd?

De houtsoort, niet alle hout geeft evenveel energie voor hetzelfde gewicht.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door Bossie »

Denk dat energie irt gewicht niet veel scheelt. Wat jij bedoelt Lieve is energie irt volume, 1m3 wilg levert minder energie dan 1m3 eiken, dat is ook logisch want 1m3 wilg is veel lichter dan 1m3 eiken.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door dormos »

Wat Lieve zegt klopt helemaal.

Haagbeuk heeft een hoge stookwaarde van 12,9 GJ/m3 en weegt 850 kg per m3 = 0.01517 GJ per kg
Fijnspar heeft een veel lager stookwaarde van 6,9 GJ/m3 en weegt 450kg per m3 = 0.01533 GJ per kg

Fijnspar levert ondanks de lagere stookwaarde dus zelfs iets meer energie per kg. Waarschijnlijk komt dit door de hars in het hout die meer energie kan leveren dan het hout zelf. Alle naaldhout soorten scoren wat dat betreft iets hoger dan loofhout.

Maar per saldo is de energieinhoud van alle houtsoorten per kilo nagenoeg gelijk.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door JantjeV8 »

Ik Boudewijn's voorsteltopic nog even terug gelezen. Absoluut een heel leuke kachelopstelling met automatische hout toevoer. Het lijkt echt goed te werken. Maar of alle genoemde getallen helemaal kloppen??..

In dat Topic schrijft u: 50 liter hout per etmaal.
In vurenhout zal dat ca. 0,05m³ x 500kg = 25kg/etmaal. Dat is weliswaar nog geen duidelijk vergelijk naar de 2000L water toe, maar die 8kg lijkt me aan de voorzichtige kant.
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Geurhinder bij houtstook.

Bericht door Boudewijn »

ja,die 50 liter,dat klopt niet dat moet 50 kg zijn bij 0 graden buitentemperatuur en de vloerverwarming en radiatoren er ook op. een pakket bestaat uit 30 blokken van 7,5x7,5 x17,5 cm en weegt 16 kg vurenhout. met alleen stoken voor warm water dus de verwarming uit had ik nouja,houtskool lag er inbeetje fijngehakt hout erbovenop ongeveer netzoveel als 1 blok. van 40 naar 65 graden gestookt en het pakket was half op 15 blokken. in ongeveer 3 uur.het warmwaterstoken gaat alleen op vurenhout en s,winters stook ik half beuken en vurenblokken.bij een buitentemperatuur van 0 graden brandt hij ook niet snachts dan wordt het veel te warm in huis.
Plaats reactie