UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door yohanv »

Mijn Hout-CV draaid intussen lekker. Heb zo'n 8 keer lekker test gedraaid en had een UPS aangeschaft voor evt stroom uitval.
Dat laatste was recent aan de orde en kwam er dus achter dat een UPS met de gemodificeerde sinus niet toereikend is om dit probleem op te vangen. :oops:

Ik heb zowel op dit forum alsook op internet zitten te zoeken naar een UPS die wel true sinus levert (Of goede benadering) maar kom eigenlijk niet verder dan de omvormers op zich. De draadjes die ik hier heb kunnen vinden hebben me ook nog geen doorslag gevend resultaat gegeven.

Op dit forum heb ik mijn zoekactie gericht op "UPS" en "Noodstroom voorziening" en kwam het volgende interessante draadje tegen;

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... oom#p55582


Een UPS die in dit draadje wordt vermeld en klaarblijkelijk wel een pomp kan laten draaien is; "APC Smart-UPS 750i VA USB" Echter deze wordt niet meer geleverd en kan uit de specs van de huidige modellen niet echt wijs worden of ze een fantsoenlijke sinus leveren die geen probleem is voor mijn Wilo pomp.


In bovenstaand draadje is het volgende wel interessant maar niet meer opgepakt;
Bufferboost schreef: 16 jan 2010, 09:54 Nog een kleine, maar belangrijke, wijziging die ik ga doorvoeren in mijn noodstroomvoorziening.

Normaliter schakelt een omschakelautomaat binnen ms. over op de accustroom en vice versa. Echter, ... ik ben er achter gekomen dat het zelf aan elkaar zetten van de installatiecomponenten het gevaar met zich meebrengt dat wanneer er weer spanning op het electriciteitsnet komt je het risico loopt dat de omvromer niet in dezelfde sinus is als het electriciteitsnet. M.a.w. het omvromer is dan niet in fase met de stroom uit het stopcontact. Gevolg: pomp, besturing etc. kapot.

Hoe gaan we dat voorkomen ...? Simpel, nóg een besparing doorvoeren namelijk de omschakelautomaat er tussen uit en het CV- en houtvergassersysteem áltijd (!) via de omvormer (i.e. via de accu's) laten lopen. Het enige doel waarvoor je dan nog het electriciteitsnet gebruikt is om de accu continu bij te laden. Misschien iets zwaardere acculader omdat je iets vermogensverlies hebt, maar, dat weegt op tegen die ene keer het zaakje in de prak. Ik ga een en ander uitzoeken en kom terug op de in de praktijk doorgevoerde aanpassingen (en kosten).

Groet Hans

Ik overweeg ook om zelf een noodstroom voorziening te bouwen met de volgende onderdelen;
  • Gel accu van rond de 30 Ah
(Of is een andere accu meer geschikt?)
  • Heb nog een Ctek batterij oplader liggen
  • Een "pure sine wave" omvormer. (Nog niet bekend welke)
Afgaande wat Hans boven beschrijft lijkt mij dat het volgende wel zou moeten werken;
UPS.png


Zijn er mensen die bij kunnen springen om mij te adviseren?
Of zijn er wel fatsoenlijke en betaalbare UPS systemen op de markt die een mooie sinus leveren die geen probleem is voor de CV pomp?



Bij voorbaat dank
Johannes
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door pelletpower »

Dat is wel heel techno! Is je systeem niet hufterproof te maken? Daar wordt de kerstboom wss een stuk kleiner van.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door kockie »

als je omvormer, of accu, of lader kapot gaat ga je alsnog "an het gas". Geen oplossing dus.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door Orbiter »

Wat je daar tekende is eigenlijk een UPS :) En die oplossing gaat gewoon werken.

Zou persoonlijk wel altijd de pomp rechtstreeks op het net aansluiten want dat heeft een veel beter rendement dan over een UPS. Daarnaast uiteraard de batterij geladen houden. Heeft natuurlijk het nadeel dat je die stekker dan manueel moet overzetten wanneer de stroom uitgaat, maar hoe vaak is dat?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door LeaD »

Of de Wilo vervangen door een DC- versie .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb nog wel 2 goeikope UPSn staan. Sinus geen idee. Ik zou ook een simpelere pomp kopen, gewoon een oude van de sloop.

Tim
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door guus »

In verband met het veelvuldig uitvallen van de netspanning En de afmeting van de ketel heb ik het noodstroom gedeelte iet wat professioneel aangepakt.
Er staat een 700 ah accu met daaraan een omvormer / lader (combi) en een windgenerator.
Er zitten meerdere pompen in de installatie en de ketel is computer gestuurd en het glasvezelmodem zit ook aan de omvormer dus het lust nog al wat stroom en daardoor kan de accu maar een uur of 4 alles in de lucht houden , als de storing langer duurt moeten er dingen uitgeschakeld worden en / of een generatortje starten....
P1010009 (4).JPG
Het zwarte kastje is van de windgenerator de blauwe is de lader / omvormer en de witte kast is voor de zekeringen van het accu gedeelte.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door yohanv »

Nee hufterproof zal het zo nooit worden, daar was ik al achter gekomen in mijn andere draadje een paar maand geleden.

Maar goed, ik heb liever wel iets om stroomuitval op te vangen. Het was deze keer de betreffende groep waar ook de kachel op draaid en kon nog mooi een verlengsnoer pakken voordat de temperatuur in de gevarenzone kwam... De emmer met zand was dus niet nodig deze keer. Bij stroomuitval wil ik nog wel de tijd hebben om de kachel rustig te doven, vandaar ik met een (werkende) UPS mij beter op mijn gemak voel voor een volgende keer.
Orbiter schreef: 05 okt 2019, 13:43 Wat je daar tekende is eigenlijk een UPS :) En die oplossing gaat gewoon werken.

Zou persoonlijk wel altijd de pomp rechtstreeks op het net aansluiten want dat heeft een veel beter rendement dan over een UPS. Daarnaast uiteraard de batterij geladen houden. Heeft natuurlijk het nadeel dat je die stekker dan manueel moet overzetten wanneer de stroom uitgaat, maar hoe vaak is dat?
Het feit dat ik het zo heb getekend is vanwege de opmerking van Hans;
Echter, ... ik ben er achter gekomen dat het zelf aan elkaar zetten van de installatiecomponenten het gevaar met zich meebrengt dat wanneer er weer spanning op het electriciteitsnet komt je het risico loopt dat de omvromer niet in dezelfde sinus is als het electriciteitsnet. M.a.w. het omvromer is dan niet in fase met de stroom uit het stopcontact. Gevolg: pomp, besturing etc. kapot.
Tim schreef: 05 okt 2019, 15:38 Hey,

Ik heb nog wel 2 goeikope UPSn staan. Sinus geen idee. Ik zou ook een simpelere pomp kopen, gewoon een oude van de sloop.

Tim
Ik ben bang dat dit ook gemodificeerde sinussen zijn....

Wat betreft de pomp te veranderen...

De pompset is een complete set van Nordic fire, geen zelfbouw, dus ik laat deze maar mooi in zijn originele staat, lijkt me beter voor als ik misschien in de toekomst de garantie moet aanspreken....

De Oplossing van jou Guus is wel erg ver gezocht in mijn situatie, Ik was de multiplus ook al tegen gekomen van Victron energie maar dit gaat mij een stapje te ver... Dan zou het in mijn geval meer 1 uit de phoenix reeks worden....
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door JantjeV8 »

guus schreef: 05 okt 2019, 18:53 In verband met het veelvuldig uitvallen van de netspanning

Huh??
In je naamplaatje lees ik 'Brabant', valt hier de stroom zo vaak uit dan?
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door Orbiter »

Was ook mijn eerste reactie op het antwoord van Guus: waar woon jij dan? Dat is niet het Belgisch-Nederlandse Brabant dat we kennen.
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door Boudewijn »

ik ben ook bezig met een noodstroomvoorziening Met een siemens 6s3112 freqentieregelaar 3x 220 v 550 w kan ik zeker 3 dgrundfoss pompjes laten draaien.uit een doos vol nicad cellen haal ik 220 volt 4 a gelijkstroom waar ik de siemens op aansluit.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door guus »

Ik woon in Brabant ( NL) aan de rand van het dorp de transformator van de straat staat bij onze overburen ,
maar de transformator krijgt de hoogspanning vanaf 2 punten en bij beide het einde van de kabel.
Dus als in ons buur dorp iets mis gaat gaat bij ons het licht uit en als in het dorp het mis gaat (veel boeren bedrijven) gaat ook het licht uit.
En bij ons tegenover zit een "industriepark" met meerdere winkels waaronder een grote verlichtings winkel...….

Bij de hoofdzekering hangt een datalogger als deze aangeeft dat de spanning te meer wisselt dan normaal weet ik dat er binnen een paar dagen de stroom weer uit valt :roll:

Onze "normale" spanning ligt 's nachts op 250 volt en 's morgens (als de winkels openen) op 210 volt.

Ik heb het een keer meegemaakt dat ik de ketel net had gevuld (1 kruiwagen hout) en dat de netspanning uit viel en de accu had ik net op die dag getest en was nog niet echt geladen....... de ketel weegt 860 kilo exclusief water maar hij kan dansen als de pomp stopt :shock: :shock:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door JantjeV8 »

Zoals je het omschrijft is het netwerk in midden Afrika nog betrouwbaarder. Wat zegt de netbeheerder daar van? En/of je stroomleverancier?
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door guus »

Volgens de netbeheerder zou het in theorie niet moeten kunnen als bij de trafo aan een kant de hoogspanning weg valt dat bij ons dan het licht uit gaat dit zou overgenomen moeten worden door de andere hoogspanningskabel.....

We hebben een paar jaar gehad zonder storingen dat was toen ze naast de oude transformator een tijdelijke nieuwe trafo hadden gezet die was alleen voor het industriepark.
maar toen de oude trafo vervangen werd kwam er maar 1 trafo terug met de daarbij behorende problemen , na een jaar kwamen ze er achter dat de trafo te klein was en is hij vervangen door een zwaardere.
Ondertussen zijn er weer een paar bedrijven bijgekomen...….zucht :cry:

We blijven momenteel binnen de norm van netspanning maar ik denk als de hal die nu leeg staat verhuurd wordt dat dan het laatste zetje weer gegeven wordt kan de omvormer weer aan de gang :roll:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Re: UPS werkt niet , zelf bouwen Noodstroom voorziening?

Bericht door yohanv »

Dat zijn inderdaad meer "Timboektoe" praktijken.... :shock:

Bij mij dit jaar in het Noorden 1 stroom uitval door een eigen kortsluiting :oops: en 1 stroomuitval in het dorp afgelopen woensdag....
Plaats reactie