Hulp, tips, aandachtspunten verwarmen en energie.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HenkOBL
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2019, 11:44

Hulp, tips, aandachtspunten verwarmen en energie.

Bericht door HenkOBL »

Hallo,

Ik ben nieuw hier.
Ik heb totaal geen verstand van dit alles maar wil hier van gaan leren.
Ik zal eerst mijn vraag en situaties uitleggen.

Ik heb een koopwoning, rijtjeshuis (tussen woning) van eind jaren 60.
Het dak is zeer geschikt voor zonnepanelen en collectoren. zuiden zonder opstakels.
Dak is volledig geïsoleerd 15cm steenwol.
Alle ramen hr++ houten kozijnen.
Vloer is (nog) niet geïsoleerd en spouwmuur ook nog niet.
Heb hele grote ramen volledige kamer breedte. Denk zo 20m2 steen met niet geïsoleerde spouwmuur. Maar laat ik wel vullen tijdens het isoleren van de vloer, de badkamer en gang zijn in de winter erg koud. Daar zit de meeste stenen, achter heb ik kamer breed hr++ glas.
Ik woon hier samen net mijn vrouw en 2 zoontjes.
In de gegevens hieronder is van 2 volwassenen en 1 zoon. De laatste is van de zomer geboren.

De verbruikgegevens van de afgelopen jaarrekening zijn 604m3 gas en 2385 kWh stroom. Het jaar daarvoor bijna gelijk/ietsjes meer. Nu koken wij nog op gas(ivm nieuwe keuken dadelijk niet meer) en verwarmen het hij via een cv ketel(nefit hr) denk ergs rond de 10 jaar oud.
Het gasverbruik in de zomer is rond de 20m3 per maand gas en in de winter tussen 100 en de 135m3 gas. Isolatie ga ik verbeteren. Heb ruimte voor 14 zonnepanelen op me dak volgens 2 sites onder andere zonatlas, dan weet jullie misschien ongeveer de grote.

Nu willen wij een houtkachel voor het heerlijke gevoel van stralingswarmte en sfeer.
We verwarmen alleen de woonkamer, keuken en de badkamer. Als het echt koud is gaan de radiatoren boven ook open. Tijdens mooie winterdagen warmt de voorkamer bekleed met donkergrijze vloerbedekking erg goed op met de stralingswarmte van de zon, in de avond zet ik de deur open kom de warmte er uit. Wij hebben ons thermostaat zo ingesteld. 07:00 naar 18 graden en om 21:30 naar 16 graden. 365 dagen per week. In de avond zetten wij de thermostaat hoger als we het koud hebben. Meestal 20 graden soms 21 graden.
Verder ga ik met enige regelmaat in een warm(40 graden) in bad 80x180cm. Douchen niet elke dag wassen ook regelmatig aan de wastafel.

Ik kan ivm oversluiten van hypotheek zonder meerkosten(buiten rente en aflossing om natuurlijk) geld bij lenen tegen zeer lage rente 1,48%. Dus dacht laat ik hierin investeren.
Wat ik dacht is het volgende.

Houtkachel voor huiskamer, keuken op temp brengen en deur open om warmte naar boven af te voeren of een buizen ventilatoren systeem om de warme lucht te verdelen over 2 slaapkamers en zolder. Mogelijk met cv aansluiting maar is dit rendabel? Omdat de cv plus eventueel ruimte voor een buffervat op zolder (2e etage) is.

Zonnepanelen voor stroom
Zonneboiler voor liefst cv + tapwater.

Liefst zou ik van het gas afgaan maar weet niet of dat reëel is.

Gr Henk
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hulp, tips, aandachtspunten verwarmen en energie.

Bericht door Paul Joosten »

Welkom Henk! Hier op het forum kan je heel veel antwoorden vinden, lees je eerst even goed in om te voorkomen dat je misschien minder behulpzame reacties krijgt.

Begin met isoleren! Ik heb in mijn uit 1905 daterende grote en vrijstaande huis voor €3100 de muren en vloer met PUR laten isoleren, waardoor mijn gasverbruik daalde van bijna 3700 naar (evengoed nog) ruim 1950 m3 per jaar. Terugverdientijd dus maar zo'n 3 jaar en inmiddels is dat al 6 jaar geleden. Met een straatlengte mijn best renderende investering.

Zonnepanelen zijn er in soorten en maten. Controleer wel even goed of je dak het extra gewicht aankan. Vuistregel is je jaarverbruik gedeeld door 250, dus in jouw geval 9 of 10 panelen, om niet veel meer dan je eigen (gesaldeerde) jaarverbruik op te wekken. Meer mag natuurlijk maar je overschot levert financieel weinig voordeel waardoor de terugverdientijd flink gaat oplopen. De overblijvende ruimte kan je wellicht beter gebruiken voor zonnecollectoren. Lekker dichtbij je huidige CV waardoor het benodigde buffervat daar mooi bij geplaatst kan worden.

Heb je al een geschikt rookkanaal? Zo nee gaat dat wel wat kosten met zich meebrengen. Is er al een rookkanaal laat dat dan controleren en vraag je kachelboer naar mogelijk noodzakelijke aanpassingen om het voor zijn product geschikt te maken. Zorg er in ieder geval voor dat de schoorsteen zo hoog mogelijk boven het dak uitkomt om overlast bij de buren te voorkomen. Niets zo vervelend als gedoe met de buren, ook daarover is hier al veel te lezen. Ook handig om aanslag op eventuele zonnepanelen te helpen voorkomen.

Houtkachels zijn er in soorten en maten. Let goed op het rendement en stook uitsluitend goed droog en schoon hout. Zorg voor optimale verbranding door voldoende toevoer van lucht. "Knijpen" levert onvolledige verbranding met alle nare gevolgen van dien voor je uitstoot, vervuiling van je rookkanaal en risico op schoorsteenbrand. Nooit doen dus, verminder de hoeveelheid hout wanneer het te hard gaat. Een traditionele houtkachel in de woonkamer is prima geschikt voor wat extra sfeer en warmte 's avonds en in het weekend maar houd ermee rekening dat de rest van het huis mogelijk te weinig warmte krijgt als je thermostaat alleen in de huiskamer hangt.

Kachel aansluiten op je CV is een optie maar brengt wel een groot aantal uitdagingen met zich mee. Lees mijn draadje hierover maar eens door. Wel of geen buffervat? Wel of niet i.c.m. zonnecollectoren? Open of gesloten systeem? Noodkoeling? Hoofd- of bijverwarming?

Nadat mijn op hout gestookte fornuis op mijn CV-installatie was aangesloten daalde mijn gasverbruik tot ca. 120 m3/j, vrijwel uitsluitend voor SWW (sanitair warm water). Dat heb ik na twee jaar ook kunnen laten vervallen door het installeren van een close-in boilertje in de keuken en een doorstroomboiler (soort elektrische geiser) in de badkamer, waarna ik het gas heb laten afsluiten. Dat kan alleen omdat we in het stookseizoen eigenlijk altijd thuis zijn. Als noodoplossing voor het geval we toch eens meer dan 2 dagen niet kunnen stoken heb ik wat simpele elektrische kacheltjes die door de besturingslogica van mijn systeem automatisch kunnen worden ingeschakeld. In de praktijk is dat nog niet nodig gebleken maar je wilt er niet aan denken wat er zou gebeuren wanneer je je huis laat bevriezen. Ben je vaker wat langer van huis moet je naar een andere oplossing kijken die wat minder stroom vreet.

Er zijn heel wat alternatieve oplossingen denkbaar om echt van gas af te komen. Een warmtepomp is alleen interessant als je huis echt goed is geïsoleerd. Wil je zo weinig mogelijk omkijken hebben naar het stoken is een houtkachel geen optie. Een pelletketel mogelijk wel.

Laat je eens deskundig adviseren door een onafhankelijke partij. Hier in het Noorden heb ik goede ervaringen met de energie quickscan van Ecocert. Elders zijn vast wel dergelijke instanties te vinden? Welk deel van het land woon je?

Vraag vooral dóór als je met leveranciers gaat praten. Kan je (een deel van) de installatie zelf plaatsen? Laat ze maar voorrekenen wat de opbrengst zal zijn qua gas besparing en de verwachte terugverdientijd en dat zwart op wit zetten. Wat zijn de mogelijke nadelen en hoe kunnen die zoveel mogelijk beperkt worden? Kunnen ze niet goed uitleggen wat ze bedoelen? Ga dan maar niet met ze in zee, er zijn al cowboys genoeg. Vraag meerdere offertes en vergelijk ook de antwoorden op je vragen. Kijk even of je buren mogelijk willen meedoen. Het kan aardig wat extra korting opleveren omdat de leverancier ook kosten bespaart.

De eerste twee zaterdagen van november zijn de open dagen van de Duurzame Huizenroute. Maak daarvan gebruik en ga op zoek naar huizen die met dat van jou te vergelijken zijn en kijk wat ze daar hebben gedaan om het te verduurzamen. De deelnemers (zoals ikzelf) zijn vaak maar al te graag bereid anderen van hun ervaringen deelgenoot te maken. Goed en gratis praktijkadvies van mensen die geen financieel belang hebben bij jou. Meer info via de link hieronder. Mocht je de reis de moeite waard vinden kan je via een PB ook een afspraak maken voor een privé-rondleiding maar neem er dan wel de tijd voor.

Succes!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hulp, tips, aandachtspunten verwarmen en energie.

Bericht door benthuis »

Een belangrijke vraag die je jezelf stellen moet: heb ik de tijd en energie om hout te stoken (en de ruimte)...
Kachel aansteken en bijhouden
Hout halen om te stoken
Hout kloven
Hout aanhalen

Een CV koppeling zou ik met voorschreidend inzicht niet niet meer aaleggen. Liever een kachel die straling over langere periode afgeeft. Hoe de vuurkamer er uit ziet is ook nog een keuze (rocket, Berg, oid). Laat vooral de mede huisgebruikers/stookpartners eens het genot van de warmte van een massakachel voelen. Deze straling is niet makkelijk te vergelijken... (Niet voor niets hebben we het hier vaker over de WAF, Wife Acceptance Factor)

Met een technisch ingewikkelde oplossing als een CB gekoppeld systeem wordt je afhankelijk van andere zaken... Geen gas, maar wel ALTIJD stroom nodig... Pomp uit=paniek. Ook zal je of technisch onderlegd en handig moeten zijn of bereid iemand er voor te betalen...
Voor mij nog een redenen om m'n eigen systeem niet meer als ideaal te beschouwen.

Ok, succes!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie