Cv pomp schakelen met thermostaat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HenkTSta
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2019, 12:32

Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door HenkTSta »

Hallo allemaal

Ik heb een houtkachel met cv aansluiting die een 500 liter buffervat verwarmen gaat.
Daaran komt een lichte cv pomp die het water naar de vv verdeler moet transporteren...ongeveer een meter verderop.
De pomp op de vv verdeler draait constant(dit zou moeten ivm printplaat die gevoelig voor aan/uit schakelen is)waardoor de aanvoer geregeld moet worden via de lichte pomp
We hebben verder geen cv toestel

Nou is mijn vraag hoe kan ik deze pomp het beste laten een werken op een draadloze kamer thermostaat?

Bij voorbaat dank, groeten Henk
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door ritsaert snijder »

Henk,
Een draadloze kamerthermostaat heeft is gemaakt om een cv te schakelen. Die is niet geschikt. Je moet een thermostaatje hebben die 230 volt kan schakelen (maar die heeft dan weer een draad).
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door kockie »

HenkTSta schreef: 17 sep 2019, 15:01 De pomp op de vv verdeler draait constant(dit zou moeten ivm printplaat die gevoelig voor aan/uit schakelen is)
Heb je een foto, dit lijkt mij regelrechte onzin namelijk en anders reden om de pomp te vervangen.

Vuistregel: voor iedere Watt sluipverbruik betaal je per jaar ca. 2 euro. Sluipverbruik verminderen brengt dus goed geld op.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door ready to burn »

Helemaal met het bovenstaande eens.

En als je alleen maar 1 vv-unit hebt, deze actief aansluiten dan kan de transportpomp tussen je vat en de vv-unit vervallen.
HenkTSta
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2019, 12:32

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door HenkTSta »

Dank jullie voor de reacties!

Het draadloze is omdat we 2 kamers vv hebben en de houtkachel in 1 ervan staat...dan is de andere lastig te regelen leek mij......en overdag zijn we naar het werk dus als het dan in de middag begint op te warmen scheelt dat nogal in energie was het idee..de foto lukt nog niet maar het is een grundfos alpha 2l....

Hoe bedoelt u actief aansluiten?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door ritsaert snijder »

oke...
Twee pompen is natuurlijk zonde van je geld.

De pomp van de verdeler kan vervallen. Je kan het warme water direct uit de buffer verdelen (je kan de verdeling instellen in de vv unit) met de bestaande verdeler...dan gaat het naar de vv en dan retour naar de buffer.

Je kan dan met de thermostaat de temperatuur meten van de retour en dat gebruiken als regeling. De kamertemperatuur zal namelijk vrij laat reageren omdat de vloerverwarming maar heel langzaam warm wordt. Dat is dan wel afhankelijk van de opbouw van de vloer. Dat is niet zomaar ingeregeld.

Als je huis redelijk is geïsoleerd zou ik streven naar een constante temperatuur. Waarbij de kamer met de houtkachel minder warmte nodig heeft. Lijkt me de moeite waard om daar iets op te verzinnen. Zo simpel mogelijk....en goed passend bij de situatie....
groet!

Ritsaert
HenkTSta
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2019, 12:32

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door HenkTSta »

Dank u
Ik begrijp wat je bedoeld..maar de pomp zit er ingebouwd..kan ik denk ik niet zo makkelijk laten vervallen..
We hebben de vv heel hoog in de vloer liggen...aan het oppervlak eigenlijk om een snelle reactie te krijgen..als ik zonder stoken hele tijd verwarm kom ik denk ik warm water te kort.
Had gehoopt met een relais wat te kunnen doen..
Zie wel pompschakelaars op temperatuur maar dan moet ik er ook nog een tijdschakelaar tussendoen en lastig te regelen lijkt me
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door ready to burn »

De retour op de perszijde van de vv-unit aansluiten.

Afbeelding

Met een relais aansluiten moet kunnen, lijkt me.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij is het geen probleem om met draadloze kamerthermostaten een pomp te schakelen. Bij de draadloze komt ook een ontvanger. Die ontvanger steek je in het stopcontact, aan de pomp maak je ook een stekker en die steek je in de ontvanger. De ontvanger kan doorgaans een gewoon 230V contact schakelen van voldoende stroomsterkte.
Werkt prima, zijn gewoon thermostaten van een paar tientjes, via internet te bestellen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door ritsaert snijder »

Kamerthermostaten heb je in allerlei soorten en maten. Normaal zijn ze om een CV aan te sturen, open therm of een aan - uit maakcontact (twee draads contact). Met dit soort apparaten kan je geen pomp aansturen, daarvoor wil je 230 volt schakelen.
Er bestaan wel thermostaten waarmee je 230 volt kan schakelen. Dat is iets anders als een kamerthermostaat voor een cv.

De vraag is of je de boel kan aansturen met een ruimte thermostaat. Om te beoordelen wat de mogelijkheden zijn is meer info nodig.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door JantjeV8 »

HenkTSta schreef: 17 sep 2019, 15:01 Nou is mijn vraag hoe kan ik deze pomp het beste laten een werken op een draadloze kamer thermostaat?

https://www.conrad.nl/zoeken?search=dra ... pe=regular
https://shop.kamerthermostaat.com/Hawit ... thermostaa

Stekker aan de pomp.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door ready to burn »

HenkTSta schreef: 17 sep 2019, 19:46 Het draadloze is omdat we 2 kamers vv hebben en de houtkachel in 1 ervan staat...dan is de andere lastig te regelen leek mij......en overdag zijn we naar het werk dus als het dan in de middag begint op te warmen scheelt dat nogal in energie was het idee.
Op temp. regelen gaat inderdaad heel lastig worden. 2 verschillende ruimte (met verschillende temperaturen) met 1 thermostaat.
Als je alleen een beetje de kou uit de woning wilt gaan halen voordat je thuis komt, Kan je niet op tijd gaan regelen?

lekker simpel.

Afbeelding
HenkTSta
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2019, 12:32

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door HenkTSta »

Dank allemaal voor het meedenken!
Bedankt ook voor het schema...zal eens kijken of er aansluitmogelijkheid is op de perszijde..dan kan ik alles met de zuinige pomp regelen als die zoals ik hier begrijp gewoon aan en uit moet kunnen schakelen...

Die stekker thermostaat is idd een makkelijke optie..de 2e link was niet meer leverbaar helaas maar zijn er vasr meer van.

Het is voornamelijk idd om de kou uit huis te halen..maar het probleem is denk ik dat de voor(woon)kamer bij gebruik via het water door de kachel verwarmd moet worden en dat niet lukt als de thermostaat in de keuken is..

Alleen tijdklok ben ik denk ik tevaak in de installatie bezig te veranderen als we warmte moeten hebben

Het komt niet heel precies allemaal..we geven niet veel om hoog comfort maar als het enigsinds werkt op de beoogde manier zou fijn zijn..we hadden alleen gaskachels en die stonden ook alleen op waakvlam tot er iemand thuis kwam

Groeten Henk
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Cv pomp schakelen met thermostaat

Bericht door ritsaert snijder »

Simpeler is beter maar het moet wel goed werken. Verwarming is best heel ingewikkeld. De kans dat een tijdklok goed werkt (je hebt precies de juiste hoeveelheid warmte lijkt me klein (onnodige warmte)... de kans is groot dat je je buffer onnodig snel aan het leegmaken bent. Anders dan bij gas merk je dat gelukkig heel goed en wordt je steeds kritischer. Een extra kuub hout stoken is best een ding.

Dit is goed te regelen en de regeling verdient zichzelf terug. Simpel met een thermostaatje die je pomp schakelt (bijvoorbeeld een pompschakelaar). Vervolgens kan je het tweede circuit regelen met een thermostatische kraan met een externe sensor (het circuit met de kachel want de thermostaat kan alleen de warmtetoevoer knijpen). Tientjeswerk en je hebt een goed systeem....zonder afstandsbediening (en dat lijkt me ook beter ook).

Ik ben hier al een tijdje mee bezig. Wat ik wil bereiken is dat mijn huis heel constant dezelfde gewenste temperatuur heeft. Er kunnen kleine gewenste temperatuurverschillen zijn tussen de kamers. Als alles even warm is er veel minder luchtbeweging en is er veel minder tocht. Er zijn geen opwarmperioden en er zijn ook geen hele koude plekken in de schil. Deze kwaliteiten maken het huis comfortabeler bij dezelfde temperatuur.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie