Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ecoop

Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door ecoop » 11 sep 2019, 16:55

Hallo,

Ik heb vandaag voor het eerst rondgekeken op dit forum omdat ik benieuwd ben of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een houtrookfilter, meer specifiek de ABCAT filter. Ik ben geïnteresseerd in zo'n filter omdat ik graag de uitstoot en eventuele overlast van mijn houtkachel wil verlagen (al heb ik nog nooit klagende buren gehad o.i.d.). Ik stook met een Morso 1412 houtkachel. Ik kan op dit forum niet veel vinden over een houtrookfilter zoals de ABCAT, terwijl het filter volgens mij al een aantal jaar op de markt is. Ik sta op het punt om de ABCAT te laten installeren en dat doe ik vooral voor mijn eigen gemoedsrust. Maar mijn indruk is dat als die ABCAT heel goed zou werken er veel meer mensen een zouden hebben. Met een kleine betaalbare ingreep 96% van je uitstoot verlagen klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Volgens mij is hier heel veel kennis aanwezig over houtstook en de uitstoot daarvan, dus ben benieuwd of iemand zijn kennis en/of ervaring wil delen.

Alvast veel dank.
ECOOP

Ramon

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon » 12 sep 2019, 09:07

Reclame?

ecoop

Bericht door ecoop » 12 sep 2019, 11:43

Dank voor je reactie.

Ik heb geen belang bij dit houtrookfilter, anders dan dat ik graag ervaringen van anderen zou willen horen met dit filter of vergelijkbaar. Ik verbaas me er gewoon over dat er weinig over te vinden is, terwijl de claims die ze maken veelbelovend zijn (zie deze infographic https://images.app.goo.gl/8HZUbTEqWiMnML7R9 bv.).

Dat is alles...

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 12 sep 2019, 13:26

Met wat websites door spitten blijkt dat die filter/catalysator pas goed werkt bij temperaturen boven 350 ºC. Wat betekent dat voordat die temperatuur bereikt is, er rook en andere ongerechtigheden uit de schoorsteen komen. En voor kachels die helemaal niet aan die afgas temperatuur toekomen er dus geen baat bij hebben. Grote massakachels hebben er dus niets aan, aangenomen dat die rook produceren.

Als de aanloop fase vrij lang duurt kan er in de tussentijd veel roet in het ding terecht komen. Een reactie van een klant wijst daar ook naar, die heeft als commentaar dat de ABCAT na elke stook schoon gemaakt moet worden. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om in de winter elke dag het ding te demonteren, te reinigen en weer te monteren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 12 sep 2019, 16:37

Dus dan kun je nooit 96% reiniging claimen als je de opstart en afloop van de stook meeneemt. Logischerwijs horen die fases er ook gewoon bij.

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 12 sep 2019, 22:00

Wat je aan reactie ziet is dat het ding ook vooral stevig blokkeert in de schoorsteen.
Je kunt niet zomaar ongestraft een filter in een kanaal plaatsen. Dat remt fors in de doorstroming van de rookgassen.

Ik zag in het handboek van het filter wel een 'mooie' tabel met diverse houtsoorten met mogelijke geurhinder.
Weet niet of het helemaal klopt, maar ook mijn ervaring is dat je wilg, kastanje en populier toch veel meer ruikt dan eik en beuk bijv.
Heb je geurhinder door stoken, dan ligt daar wel een puntje waar je rekening mee kunt houden.
Hoef je ook geen apparaat van ruim €400,- aan te schaffen.
Change, before you have to.

Plaats reactie