Schoorsteen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
John Tilleman
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2019, 20:17

Schoorsteen

Bericht door John Tilleman »

Beste allen.
Ik ga binnenkort onze schoorsteenkanalen renoveren om het zo maar te noemen .
Huidige situatie is 2 kanalen met kalkmortel gemetseld en er zit her en der een steen los maar moet eigenlijk wel blijven staan vanwege de nokbalken die in de schoorsteen ligt . De schoorstenen boven de dakpannen wordt opnieuw gemetseld .
Ik ben van plan om hier een RvS dubbelwandig flex in te trekken en deze te omstorten met perliet of vermeculite korrels gemengd met cement en eventueel metselzand voor een vaste constructie en de kanalen van binnenuit weer stevigheid te geven .
Iemand hier ervaring mee of tips ,mengverhoudingen en dergelijke ????
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Schoorsteen

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb zelf een dubbelwandig flexibel kanaal gestort van 150mm in een schoorsteen van 160 mm vierkant.
Dus eigenlijk heel weinig ruimte over voor isolatie.
Beste zorg je ervoor dat de flexibele schoorsteen na inbrengen een cm of 20 uitsteekt boven de stenen schoorsteen. (dan valt er niet gemakkelijk materiaal in de schoorsteen.)
En dat de onderplaat in de woning volledig is afgedekt.
Daarna breng je steeds ca. een halve emmer vol met mix van vermiculiet of perliet met droge cementpoeder (cement: perliet/vermiculiet 1:10) in de ruimte rondom de flexibele pijp. vervolgens giet je er een beetje water erbij met bijv. een maatbeker. En zo door totdat de boel gevuld is.

Een natte mix van cement en perliet/vermiculiet is niet op de juiste plek te krijgen. Zodra het ergens blijft hangen, krijg je het lastig dieper in het kanaal.

Je hebt niet veel cement nodig. Gaat erom dat de boel op z'n plek blijft en daarmee de flexibele pijp ook fixeert in het midden van de schoorsteen. Losse perliet/vermiculiet zou door de tijd heen kunnen verplaatsen naar één kant. Zeker tijdens het schoorsteenvegen zou zoiets kunnen plaatsvinden.
Change, before you have to.
Plaats reactie